Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Polițele RCA, pe cale să explodeze. De ce s-a ajuns aici

car service - Foto: Sciencephoto / Profimedia

Foto: Sciencephoto / Profimedia

Polițele RCA sunt pe cale să explodeze. Cauzele sunt multiple și greu de surmontat prin măsuri pe termen scurt și foarte scurt. De pe azi, pe mâine, din păcate, nu se mai poate face mare lucru. 

De ce s-a ajuns aici?

Motivele sunt legate de toate părțile din piață:

- Asiguratorii: sunt puțini, piața este împărțită între câțiva jucători mari care pun presiune pe toți mereu, mai ales pe stat, cu un potențial faliment (”too big to fail”), falimentul unor asiguratori, despăgubiri cu dificultate și cu întârziere, lichiditate scăzută în piață pentru asiguratori;

- Service-urile care repară mașinile: se confruntă cu o inflație enormă pe componente și piese de schimb (de 3 ori mai mare ca inflația la nivelul consumului final), salariul minim crescut, fiscalitate crescută la început de an, calitatea serviciilor problematică.

- Asigurații: Comportamentul multor asigurați este adesea păgubos. Pentru orice zgârietură în trafic se invocă polița RCA a ”vinovatului” și se deschid dosare de daună în care se comandă lucrări de reparații de amploare pentru mașini scumpe, cu devize pe măsură. Verificarea devizelor, verificarea autenticității evenimentelor din trafic, verificarea modului în care repară și constată daune suplimentare service-urilor de către asiguratori mai trebuie încă îmbunătățite semnificativ. Hazardul moral aici este în continuare imens și costisitor.

- Reglementatorii: poartă și ei o parte importantă din vină. Ei trebuie să păstorească acest sistem de asigurare care, prin natura lui (este o asigurare obligatorie), este puternic legat de stat. Din afară, sistemul RCA din România pare scăpat de sub orice control. Pare un sistem în care asiguratorii pot face ce doresc ei, service-urile pot face și ele ce doresc fără să fie foarte mult deranjate, în care înțelegerile dintre asiguratori și service-uri sunt mereu în dauna proprietarilor. Să nu mai vorbim de faptul că mulți au câte o mașină pentru fiecare membru al familiei și nu optimizează acest lucru.

- Statul: am separat acest responsabil de reglementator, pentru că o mare parte din vina statului vine de la calitatea precară a infrastructurii și a lipsei de investiții și de dezvoltare care să țină cont de creșterea impresionantă a volumului de trafic și de mașini din trafic. Fără o infrastructură adecvată, mai ales în jurul metropolelor mari, accidentele vor rămâne multe și costisitioare pentru sistemul de asigurări. Centura Bucureștiului, de exemplu, înseamnă enorm pentru sistemul de asigurări. Calitatea lucrărilor de reparații este și ea importantă. Aici statul ar trebui să își facă treaba și mai mult decât o face în momentul de față.

Consecința acestor lucruri este creșterea continuă a poliței RCA. De la an la an, apar noi tarife care devin tot mai prohibitive.

Evident, într-un astfel de context, politicianul ne propune soluția clasică de rezolvare a problemei: plafonarea prețului RCA. Ea va avea însă consecințe adverse și va adânci și mai mult problemele, în loc să le rezolve.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Corneliu check icon
    De ce este salariul minim crescut o problema ? Era mai bine sa fie mai mic? Asta ne dorim ? Mecanici / tinichigii / electricieni platiti pe salariu minim care se sa ne repare masinile ?

    La fel de dubios este argumentul legat de asigurati: in afara de fraude (cuvantul lipseste din dizertatie) de ce s-ar ajunge de la zgarietura in trafic la reparatii de amploare ? Si de ce e vina asiguratului ca isi cere dreptul ?
    • Like 1
    • @ Corneliu
      Mhai Nai check icon
      Probabil pentru ca respectivii mecanici nu sunt angajati la stat si deci nu statul trebuie sa hotarasca salarul lor..
      Ma gandesc ca este o inardvententa intre o plata mica (RCA) si un salar mare.
      • Like 0
  • Soluția e simpla și le-ar peste ochi tuturor smecherilor ce cresc în neștire preturile:
    RCA sa nu mai obligatorie!!!

    Și gata!
    Doar CASCO.
    Sa vezi ce încep sa se roage sobolanii de noi sa facem asigurare.

    RCA obligatoriu este FURT din buzunarul nostru și subvenție pt asiguratori!
    • Like 1
  • Mihai check icon
    Nu se va schimba nimic atat timp cat nu se stimuleaza financiar suficient de mult asiguratii care nu provoaca daune. Iar plafonarea, ciolac peste pupaza, oare prima carui tip de conducator auto o va scumpi?
    • Like 2
    • @ Mihai
      De ce nu se face reducere pentru cei care NU au beneficiat niciodata de ,daune de la ei ?? In felul acesta ,soferii ar fi mai constienti de urmarile financiare ,de viata omului , de alte cheltuieli de permisul de conducere etc..
      • Like 2


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult