Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Sigur nu a înviat

Înviere

Îmi aduc aminte ca ieri. Era prin 1998. Un curs de teologie la universitate, în Roma. Unul dintre cei mai buni, mai profunzi și mai nonconformiști preoți și profesori pe care i-am cunoscut începea ora așa: 

„Dacă un lucru e sigur, este că Isus nu a înviat!” 

Stupoare, nedumerire și oarecum iritare în reacțiile noastre. Exact așa cum se întâmplă cu mulți dintre dumneavoastră citind în zi de Paști o asemenea enormitate. 

El insistă. Noi ne încordăm. În mintea noastră trec gânduri care ar exprima formule de tipul: „Să mori tu că n-a-nviat?!”, „Pe bune?!”, „Ăsta a fumat ceva înainte?”, etc.

Încercăm să ripostăm argumentând, dar realizăm că argumentăm doar ripostând. Exact așa cum se întâmplă adesea în „dezbaterile” online :) .

După multe tatonări aflăm de ce nu a înviat. Numai Lazăr, fiica lui Iair și fiul văduvei din Nain au înviat; Isus nu. Cei trei au fost „readuși” de Isus în această viață ca mai apoi, după o perioadă mai lungă sau mai scurtă de timp, să moară din nou. Simplu. 

Toată această provocare era pentru a ne face să înțelegem că Învierea lui Isus este total diferită de cele trei, adică de reîntoarcerea în această viață. El nu a înviat ca să moară din nou, așa cum a fost cu celelalte învieri relatate în Biblie. Chiar dacă, în mod special în aceste zile, mărturisim credința salutându-ne: „Cristos/Hristos a înviat!” conținutul ei se referă la învierea din morți și nu doar la reîntoarcerea în această viață precum Lazăr, ca mai apoi tot în mormânt să ajungem. De altfel, o mărturisim și o cântăm în toate bisericile: „CRISTOS A ÎNVIAT DIN MORȚI, cu moartea pe moarte călcând…”. Este cel mai important eveniment al omenirii. Fără învierea din morți, care ar fi sensul vieții? Am încerca doar să îmbunătățim, să însănătoșim și să prelungim cu câțiva ani (poate) viața noastă, ca mai apoi tot mormântul să ne fie casă.

Doar învierea din morți a lui Cristos dă sens și eternitate vieții și morții noastre. Nu murim degeaba. Ci ca să trăim, să trăim veșnic. 

Cum credeți că își petrece Isus primele „zile” din veșnicie odată înviat din morți?! „Pierde timpul” (sau veșnicia, după caz) pe pământ arătându-se ucenicilor săi. Incredibil! Noi ne-am aștepta să se comporte odată ca Dumnezeu, să apară într-o manieră fantastică  și să-și arate acum toată puterea. În schimb Isus înviat din morți, este atât de uman; le apare ucenicilor și le spune: Pacea să fie cu voi! adică Shalom, un fel de salut, bună ziua. Își petrece veșnicia întreținându-se cu ei, împărțindu-le pâinea, mâncând pește și arătându-le rănile. Cum? Nu a scăpat de răni?!

Isus înviat din morți este atât de Dumnezeu încât își permite să nu facă lucruri extraordinare. Nu are nevoie să demonstreze nimănui nimic. Învierea din morți nu se demonstrează, se trăiește și se mărturisește. Acum Isus le redescoperă ucenicilor viața normală, ordinară; iluminează ordinarul din interior. Dumnezeu a creat ordinarul, normalul. Cum să nu prețuiască ce a creat? Ce poate fi mai divin decât asta?

Obsesia noastră pentru super-puteri este și dovada neputinței noastre.

Cristos a înviat din morți ca să ne introducă în viața divină fără să ne smulgă din uman. Primul pas este să trăim bine pe pământ, să trăim cerul pe pământ. 

Petrecând veșnicia în timp cu ucenicii după înviere, Isus îi învață să vadă incredibilul în ce este vizibil, prezentul în fiecare prezență și senzaționalul (nu cel al burtierelor TV) în fiecare senzație.

Ce efect are Învierea lui asupra noastră dacă credem cu adevărat? Ne învață să vedem viața noastă atât de complicată de sus. Nu cu aroganță, ci cu ochii lui Dumnezeu. Învierea lui Cristos nu ne face să trăim experiențe extraordinare, ci să trăim în mod extraordinar experiențele ordinare. Un exemplu? Isus mănâncă cu apostolii, ba, mai mult, le gătește pește pe malul lacului. Înainte de înviere nu le-a gătit niciodată. Le-a înmulțit peștii și pâinile. Ce e mai divin decât Dumnezeu care gătește. 

Isus a înviat din morți nu doar ca omul să devină Dumnezeu, ci ca omul să rămână om, și fiind divinizat de Înviere, să fie și mai uman.

Cristos a înviat!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Un alt text frumos, din care nu intelegem nimic!
    • Like 0
  • Adevarat a INVIAT!
    • Like 0
  • Până la basmul învierii, îmi poate da cineva un exemplu de izvor istoric credibil care confirmă existența lui Hristos?
    • Like 0
  • Anon check icon
    Ce interesant! Parerile care sunt impotriva celei detinute de majoritate sunt cenzurate aici (3 dintre comentariile mele de pana acum). Bravo Republica! Aplauze.
    • Like 1
  • Întradevăr, ce poate fi mai spectaculos şi mai incitant la discuţii ca Învierea lui Iisus fiul lui Dumneteu? Lazăr a fost "readus" la viaţa lumească pe când Domnul Iisus Hristos este singurul care a înviat întru veşnicie, ca Dumnezeu. Când va reveni pe pământ nu va mai veni ca un miel inofensiv ci ca judecător. Şi va veni ca un fur, adică precum un hoţ, pe negândite. Cert pentru mine este că se va întoarce.
    • Like 0
  • Cel mai interesant ar fi să ne oprim puțin și să reflectăm dacă îngroparea lui Iisus este complet neîndoielnică. Țin să cred că nu doar învierea lui Iisus este lipsită de dovezi istorice necontestabile, dar până și înmormântarea acestuia lasă multe puncte de suspensie.
    Pentru mai multe argumente citiți următorul articol:
    http://bibliapentrusceptici.ro/argumente-impotriva-ingroparii-lui-iisus-1/
    • Like 1
  • Ma voi referi la al doilea articol. In primul rand nu vad legatura dintre titlu si continut. Pe urma din calambur in calambur si din paradox in paradox nu ajunge nicaieri. Reuseste cel mult sa dea o tenta de New Age marii sarbatori a Invierii. Ce e mai divin decat Dumnezeu care gateste? intreaba d-na Ion. Doriti sa ridicati prozaicul la rang de transcendent? In primul rand adverbul acesta nu are grad de comparatie. E adevarat divinul nu include in nici un tratat de Teologie sistematica si gatitul, o preocupare care pare s-o tulbure pe d-na Ion. Nimic nu e mai divin decat divinul. Cu toate acestea Dl Isus are si o latura umana. Nu ajuta cu nimic daca venea intr-o maniera fantastica, asa cum ziceti. Nu si-ar fi putut duce l a bun sfarsit misiunea - de reinstalare a lui Petru la conducerea grupului. Abia scapati de acest calambur tras de par cand ne pomenim in plin New Age: Isus a înviat din morți nu doar ca omul să devină Dumnezeu, ci ca omul să rămână om, și fiind divinizat de Înviere, să fie și mai uman." Dar nu toate paradoxurile au sens si sunt compatibile cu realitatea. "nu doar ca omul sa devina Dumnezeu" - Doamne fereste - Isus n-a inviat din morti ca sa dovedeasca ce grozav e omul, ci ca sa-i dea speranta omului ca va fi salvat. Dimensiunile sunt cu totul altele. Noi nu putem sa devenim divini peste noapte - nici nu e cu putinta asa ceva. De ce? Pt ca suntem deja creaturi, nu creatori!!!! Apoi, mai uitati-va si in jur, abia zaresti cate un om pe ici pe colo, daramite dumnezei!!!! Sa fim seriosi. Nici ca sa dobandeasca doua naturi, cum numai Dl Isus are in toata Imparatia cerului. Omul are mari probleme in a deveni uman nicidecum sa mai concureze si cu Dumnezeu.
    • Like 1
    • @ Edi Constantinescu
      check icon
      "Ce e mai divin decat Dumnezeu care gãteste?"-un chef care gãteste....dumnezeieste!
      • Like 0
    • @ Edi Constantinescu
      Dv. chiar n-ați înțeles articolul lui Francisc Doboș (de fapt îl și atribuiți, eronat, d-nei Ioan!).
      • Like 0
  • Cri check icon
    Adevrata a Inviat !
    Demult nu am citit un articol atat de inteligent, de convingator si de umanist.
    Ar fi o onoare pentru mine sa cunosc un om precum autorul articolului.
    • Like 3
  • Iată un text fascinant prin generozitatea tălmăcirii Învierii ca o dimensiune a trăirii vieții în simplitatea ei divină.
    • Like 0
  • check icon
    Nu sunt atee dar nici credincioasã.(sunt in" ape tulburi";doar prostii au certitudini). Refuz religia institutionalizatã. Dar,povestea Patimilor-Mortii-Ìnvierii lui Iisus este una dintre cele mai emotionante drame pe care le-a dat omenirea. E ARTÃ!. Si arta presupune fantezie,metaforã, hiperbolã,imaginatie fãrã limite. Haideti sã onorãm aceastã operã de artã asa cum se cuvine! Cu respect,fãrã ìncrâncenãri atei versus credinciosi,preoti versus liber-cugetãtori. Christos a ìnviat!
    • Like 2
    • @
      Doamna Stefan am sa ma refer la paranteza dvs. Iata un paradox fara voie - cel care este in ape tulburi este mai destept decat cel ce are unele certitudini. Hm!! Ciudat. Cum asa? Eu fac parte dintre cei care au unele certitudini. Va zic ca si dvs aveti, altfel v-ati izola de lume. Daca mergeti la un restaurant va lasati pe mana bucatarului de acolo, nu? Daca prindeti pe unul din copii ca va minte - ii spuneti asta in fata. Ii veti spune sa nu mai minta, ,nu? De ce? Pt ca doriti sa formati un caracter frumos in el. Si mai sunt si altele. Probabil ca nu veti vrea sa ucida sau sa fure. Iata niste certitudini ale prostilor. Dar acestea de unde le avem>? Cum stim ca acestea sunt niste valori etice? Ca sa avem o lege morala in noi avem nevoie de un Legiuitor si el nu poate fi om, pt ca toti oamenii sunt pe acelasi picior aici - toti pacatuiesc, Atunci avem nevoie de un arbitru etic. Intr-adevar credinta nu are nimic cu religia institutionalizata. Poti fi credincios, dar nu religios. Ca mine. Eu nu stiu cati sfinti are calendarul si sa-i serbez pe fiecare mi se pare obositor si inutil. Istorisirea patimilor - mortii - invierii Dl Isus este dramatica, dar mai si reala 100%. Dovezile sunt clare.
      • Like 0
    • @ Edi Constantinescu
      check icon
      1.Cârnatul din farfurie si mãiestria bucãtarului nu-mi provoacã frãmântãri spirituale.! (eventual,o indigestie) 2.Valorile etice sunt relative si variabile-functie de vremuri si societate: degeaba imi ìnvãt eu copilul sã nu mintã,fure,ucidã,dacã politicianul de la "vårf" ìl ìnvatã sã mintã, fure,ucidã(de preferintã,cu AKM-ul).Ìnchei,reamintind vorbele lui Einstein: "doar prostii au certitudini. Cei ìntelepti lasã loc pt. ìndoialã si multe semne de ìntrebare. Eu stiu SIGUR cã NU STIU nimic sigur!" Q.E.D.
      • Like 4


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult