Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Câţi oameni trebuie sacrificaţi pentru a construi o ţară?

protest - piata

 Foto Inquam Photos / Bogdan-Ioan Buda

„Nouă meşteri mari,

Calfe şi zidari

Şi Manoli - zece,

Care-i şi întrece.”

Una dintre cele mai bune echipe de constructori din istoria noastră nu reuşea nicidecum să ridice o mănăstire. Bineînţeles că de vină nu erau competenţele lor profesionale, ci forţe obscure care se puneau în calea capodoperei. Dar Manole, creştin adevărat – să ne amintim cât de zelos se va ruga el ca Dumnezeu să pornească stihiile pentru a o opri pe Ana de la jertfă – visează soluţia problemei: sacrificarea uneia dintre soţiile meşterilor. Şi, obsedat de perfecţiunea de care el nu era capabil, trebuia zidită tocmai aceea care se va arăta cea mai serioasă şi iubitoare, aceea care se trezea cel mai deveme pentru a-şi hrăni bărbatul bun doar de gură. Iar cum colegii săi erau mai pragmatici, tocmai meşterul ajunge să îşi zidească propria soţie, dovedind încă o dată că nu era capabil să construiască ceva decât pe spatele unei femei.

„Iar tu de omor

Să nu le spui lor.

Să le spui curat

Că m-am însurat

Cu-o mândră crăiasă,

A lumii mireasă.”

Un alt erou popular cu care ne mândrim, ciobănaşul moldovean, cu o deosebită aplecare înspre filosofia bahică, este şi mai împăcat cu soarta decât medievalul Dorel. Dacă nu era în stare să lupte cu duşmanii săi, măcar ar fi putut să se facă nevăzut în codru, însă atitudinea lui aminteşte mai mult de povestea leneşului care preferă spânzurătoarea în locul efortului de “a-şi muia posmagii”. Totuşi, să remarcăm retorica sa desăvârşită în a-şi minţi nu doar turma, ci şi bătrâna mamă. Orice laşitate are întotdeauna o scuză bună. Probabil că, dacă rapsodul popular ar fi cunoscut câteva cuvinte arabe, ciobănaşul nostru ar fi exclamat ridicând din umeri la final: “Inshallah!”, facă-se voia Domnului, ce e scris în frunte ţi-e pus.

Dacă am fost învăţaţi din şcoală că Meşterul Manole şi ciobănaşul Mioriţei simbolizează concepţia noastră despre muncă şi viaţă, putem oare să ne mai mirăm că:

- Ne plângem că numărul românilor morţi în accidente rutiere este enorm, dar ce sens are să construim autostrăzi?

- Murim în spitale, fiindcă nu ne putem abţine să furăm banii de dezinfectanţi şi să îi înlocuim cu apă chioară?

- Filosofăm pe tema eficienţei măştii, deşi am copiat la biologie când aveam lucrarea de control la virusuri şi bacterii?

- Ne certăm cu Dumnezeu că ne ia părinţii, când singurul medicament pe care l-am dus vreodată a fost un dezinfectant cu alcool de prună?

- Ne urâm copiii dacă nu ne văd ca pe eroii din basme?

Când nu suntem în stare să creăm o structură care să funcţioneze corect şi eficient, putem da vina pe profesorii noştri, pe literatura proastă cu care ne-au împuiat capul, pe străinii care ne-au furat, pe politicienii care ne mint, pe copiii care nu ne ascultă platitudinile care s-ar vrea cugetări profunde. Sau am putea să ne tragem masca corect peste nas, să uităm palavrele şi să încercăm să facem numai ceea ce ştim, cu atenţie şi cu pasiune. Cel puţin, astfel, vom scăpa de la moarte alte Ane şi de la suferinţă alte mame.

Doamne ajută!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Fiecare înțelege ce crede că i se cere și cât poate din cele două legende populare versificate, astfel ajunge respectabilul autor să-l identifice pe meșterul Manole cu Dorel, iar pe ciobanul posibilă victimă a unui complot cu bețivul din șanțul uliței.

    Cred că în prima legendă este prezentată destul de clar relația bolnavă și nefirească dintre popor și putere, putere care este convinsă că poporul este bun atâta timp cât îi conferă mărire și făloșenie, după care poate fi trimis în neant, relație care a rămas neschimbată până azi.

    Cred că a doua legendă arată cum relațiile putere-popor se pot înfiripa și în relațiile dintre cei din popor oleacă mai înstăriți ( și această înstărire nu s-a obținut prin petreceri bahice la birtul din sat ci prin muncă asiduă ). „Tânguirea” ciobănașului nu este un imn închinat lui Bachus, nici o pledoarie pentru resemnare, este o reflecție despre îndoiala că se poate ca un complot împrumutat din lumea puterii să fie posibil în lumea lui, iar testamentul lăsat în eventualitatea declanșării complotului și pierderii luptei descrie amărăciunea simțită de alienarea vieții ciobănești pe care o împărtășește metaforic numai cu o necuvântătoare, nu și cu oamenii, acestora transmițându-le speranța în mai bine.
    • Like 1
  • Paul check icon
    Un articol ca o oglinda pentru nația noastră. Ma întreb însă câți o sa privească in aceasta oglinda.
    • Like 3
    • @ Paul
      Servus!

      - Sunteți unul, ...

      Zile frumoase,
      ntp
      • Like 0
  • Minunat articol.
    • Like 3


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult