Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

De unde vine cultul lui Brâncuși

E artist contemporan, predă la departamentul foto-video de la UNARTE și e co-curator al Salonului de proiecte din București. În 2014, Alexandra Croitoru și-a susținut doctoratul cu o teză despre „naționalizarea” lui Brâncuși în România, iar în 2015 a publicat Brâncuși, o viață veșnică, o excelentă analiză a utilizării numelui și figurii lui Brâncuși în tot felul de contexte, de la cele underground (aka MISA) la cele oficiale (aka strategii de țară). 

Brâncuși, o viață veșnică e un eseu care te ajută să înțelegi care-i istoria lui „Brâncuși e al tău”, de unde a pornit cultul și încotro se îndreaptă. Am stat de vorbă într-una dintre ultimele zile din vara asta, la terasă la Green. 

Am râs mult, ceea ce e destul de suprinzător pentru o discuție pe un subiect care a încins spiritele în ultima vreme. Ca întotdeauna, puțină distanță nu strică. 

De ce te-ai oprit la Brâncuși? Ai făcut asta nu doar în lucrarea de doctorat, ci și într-o serie de lucrări artistice care s-a întins pe parcursul mai multor ani.

În anii 2000 am produs mai multe lucrări care aveau legătură cu chestionarea conceptului de identitate națională, ce înseamnă, cum funcționează, care e granița între realitate și ficțiune. Pe filiera asta a interesului meu, primul episod Brâncuși a fost în 2009 când am aplicat pentru Bienala de la Veneția împreună cu Ștefan Tiron cu un proiect care se chema „Moștenirea lui Brâncuși” și care discuta condiția de artist național și cum poate ea fi contextualizată la Veneția, unde se speculează tocmai faptul că arta ar avea un fel de valențe naționale, unde se presupune că fiecare țară vine și prezintă ce are mai bun și mai reprezentativ. Era un proiect amuzant. Textul din aplicație era scris în așa fel încât, dacă refuzai proiectul, părea că îl refuzi pe Brâncuși, nu că ne refuzi pe noi. A avut destul de mult succes, am înțeles de la oamenii din comisie, dar nu suficient cât să câștigăm. Atunci am zis că vom aplica în fiecare an, până când în sfârșit autoritățile or să-și dea seama de importanța majoră a proiectului. (râde) N-am făcut-o, dar poate acum, cu discuția asta…

Deci ăla a fost momentul zero.

Da, care avea legătură cu naționalismul și cu ce înseamnă să fii artist național. Și dup-aia a intervenit interesul pentru Brâncuși. În 2010, când m-am angajat în povestea cu doctoratul la UNArte, mi s-a părut un subiect cu care pot să-mi petrec 3-4 ani din viață. Era stufos, suculent și amuzant într-un fel. Până la urmă și asta a contat, că nu era rupt de viața de zi cu zi. 

Despre Brâncuși

Imagine din atelierul susținut de V. Leac și Ștefan Tiron, în cadrul proiectului „Fiii și fiicele lui Brâncuși”, coordonat de Alexandra Croitoru (2 octombrie - 1 noiembrie 2015, Timișoara)

Povestește-mi puțin despre proiectele tale artistice pornind de la cultul lui Brâncuși, la care ai lucrat în paralel cu documentarea pentru doctorat.

Poate ar trebui să spun mai întâi că doctoratul era unul așa-zis vocațional, sau artistic research, cum i se zice în context internațional. Nu prea e clar pentru nimeni ce înseamnă și cum poate fi evaluat, dar la noi a fost destul de flexibil și profele noastre au acceptat să ia în considerare și contribuțiile artistice, ceea ce pentru noi a fost o mare realizare. Pentru că micro-sistemul ne-a permis, suntem mai mulți care am dezvoltat și text, și lucrări artistice. Apoi, a venit epopeea cu organizarea de expoziții pe tema asta, în paralel cu lucrul la cartea Brâncuși. O viață veșnică.

Lucrările concepute în anii de cercetare au avut mai multe surse de inspirație, mai multe puncte de plecare. O sursă importantă a fost dl. Laurian Stănchescu și cruciada pentru repatrierea osemintelor lui Brâncuși. Alte lucrări au apărut în timp eram la Paris, într-o rezidență care se chema, culmea, Brâncuși. Acolo am avut contact cu atelierul, cu mormântul din cimitirul Montparnasse, și ăsta a fost alt trigger. Materializarea formală a lucrărilor pe care le-am făcut pe tema asta e foarte diversă. De la obiect sau performance, la video și text. E un subiect care permite un joc cu formatul vizual. A mai fost și lucrarea cu bastonul brâncușian, pe care am făcut-o împreună cu Napoleon Tiron, care a pornit tot dintr-un fel de discuție despre Brâncuși și sculptura românească. Cred că mulți sculptori s-au format cu ideea că Brâncuși e modelul suprem. Părea o blasfemie să îndrăznești să ironizezi în vreun fel... Foarte mulți percep lucrările mele, sau textul sau intervențiile, ca pe un fel de critică adusă lui Brâncuși. Mi-am pierdut zile din viață încercând să explic că nu au legătură cu el, ci cu receptarea lui. El e mort, nu și-a dat acordul pentru nimic din ce s-a întâmplat dup-aia. Mi se pare incredibil că oameni de specialitate nu pot să facă diferența între Brâncuși-omul și opera lui și cum e folosită imaginea lui în discursul public românesc.

Înainte să fie subiectul Brâncuși problema, exista o antipatie față de bucureștenii care au venit să colonizeze Uniunea Artiștilor Plastici din Timișoara. În fiecare weekend veneau tot felul de personaje, și pur și simplu se lăsa mereu cu discuții și cu scandal. La un moment dat, o doamnă l-a pocnit pe unul dintre colaboratorii noștri. Am chemat poliția.

Pe lângă lucrările pornind de la cultul lui Brâncuși, anul trecut am organizat și două expoziții pe tema asta. Primul episod din „Fiii și fiicele lui Brâncuși” a fost contribuția Salonului de proiecte în cadrul Timișoara Art Encounters. Acolo a fost ceva suprarealist. Nu voiam să fac expoziții în care să atârn lucruri pe pereți, așa că primul episod a fost centrat pe ateliere deschise publicului, iar la Cluj, la Plan B, am conceput o expoziție mai degrabă documentară, cu mai mulți artiști pe care i-a preocupat subiectul Brâncuși. 

La Timișoara, în fiecare weekend aveam atelierele într-o galerie a Uniunii Artiștilor Plastici, de pe strasse-le principal din oraș. Noi oricum eram aterizați acolo ca niște extratereștri și eram priviți cu ostilitate pentru că le ocupaserăm locul. Înainte să fie subiectul Brâncuși problema, exista o antipatie față de bucureștenii care au venit să colonizeze Uniunea Artiștilor Plastici din Timișoara. În fiecare weekend veneau tot felul de personaje, și pur și simplu se lăsa mereu cu discuții și cu scandal. La un moment dat, o doamnă l-a pocnit pe unul dintre colaboratorii noștri. Am chemat poliția.

L-a pocnit din pricină de Brâncuși?

Din cauza unei discuții despre arta politică, nu mai știu exact. Cert e că doamna a cedat nervos la un moment dat. Mi-am dat seama cât de sensibili sunt oamenii. Într-un fel, e mare lucru, uite că arta poate să mai încingă spiritele și nu e un subiect de care n-are nimeni chef. Dar receptarea asta a lui Brâncuși nu cred că se mai poate schimba în conștința publică în viitorul foarte apropiat.

Praznic

Imagine din proiectul documentar „Laurian Stănchescu”, de Alexandra Croitoru, Hobița 2011

Într-un text din Dilema, spuneai că receptarea estetică nu mai e posibilă în momentul ăsta, în cazul lui Brâncuși.

Eu așa am impresia. În momentul ăsta cred că, dacă te interesezi de Brâncuși, e din cauza circului, a spectacolului media. Mi se pare totuși exagerat. Lumea cred că dezvoltă și o reacție adversă...

Zilele trecute, jurnalistul Teodor Tiță scria pe Facebook că n-a dat bani pentru campanie, dar acum îi vine să-i ceară înapoi...

Da, toată campania mi se pare disproporționată față de conținut, care e o sculptură. Și mai e ceva: cu toate eforturile care s-au depus în campania asta, câți bani s-au strâns? Asta este tragicomic.

Tu ai donat?

Nu, dar o să donez. Am zis că... nu c-o să-mi spăl păcatele, că n-am niciun păcat, dar pentru că foarte multă lume are ideea asta fixă că eu am ceva cu Brâncuși, mi s-a părut o ocazie bună să demonstrez că uite, din puținul pe care îl câștigă un artist în ziua de astăzi... O să donez jumătate din onorariul pe care l-am primit de la MNAR când am participat în expoziția „Aceasta nu este o piatră”. Oricum, onorariul a fost o mare surpriză, pentru că MNAR-ul nu are un protocol de a lucra cu artiști în viață. E un subiect sensibil, mulți zic: De ce să dăm atâția bani pentru o sculptură, în timp ce artiștii contemporani nu sunt susținuți? Până la urmă, s-a putut. Cred că a fost o revoluție internă pentru MNAR această expoziție.

Campania se va termina destul de aproape de alegeri și cred că toată lumea o să-și pună problema: Cum va fi văzut eșecul ăsta de opinia publică? Oamenii din politică oare ce cred? Sunt foarte curioasă cum se va capitaliza chestia asta.

Națiunea modernă e construită și de scriitori, poeți, muzicieni, artiști, prin narațiunile croșetate de ei, și asta a rămas valabil până în ziua de azi. Dacă vorbești doar despre sculptură, n-o să strângi 6 milioane de euro, dar cu „Brâncuși e al tău așa cum și țara asta e a ta”, ai mai multe șanse. Lumea nu vrea Cumințenia pentru că e o lucrare de artă interesantă, ci pentru că e făcută de un român, „cel mai mare sculptor al lumii”, care era din Hobița și așa mai departe. 

Transportul Cumințeniei

Fotografie de pe Facebook-ul Ministerului Culturii (în cutie e Cumințenia)

Cumințenia ar trebui să rămână în România?

Nu, nu cred că e esențial să fie în România. Dar mi se pare important că au încercat, că nu s-a renunțat așa ușor. E, totuși, o piesă foarte valoroasă. Dac-o vrei, încerci să o ai. Dacă nu merge, te duci și tu unde o să fie și o vezi acolo. Problema e că, dacă o s-o cumpere un colecționar privat, poate n-o să mai fie accesibilă publicului. Ea, de fapt, n-are voie să fie scoasă din țară, dar poate s-o cumpere un colecționar și tu să n-o mai vezi niciodată. Nu cred că e vreo lege în România care să-i oblige pe colecționarii privați să-și expună public colecțiile. Ăsta ar fi pericolul. Nu că s-ar duce în altă țară. Asta apropo și de naționalismul nostru, problema nu e „noi versus străinii care ne fură țara”. Imaginarul comun funcționează mai mult în ceea ce privește amenințarea străinilor, dar în cazul ăsta vorbim doar de binomul public versus privat.

La ce arhive ai avut acces în timpul documentării?

În primul rând, la arhiva de la Biblioteca Kandinsky de la Pompidou, la care poți să ai acces dacă ești profesionist, dacă ai vreun subiect pe care vrei să-l studiezi acolo. Pentru mine a fost un mare noroc că am avut rezidența asta la Paris, pentru că am avut acces la arhivă și am avut timp să-mi mai pun în ordine ideile. Plus că în România, în biblioteci, nu găsești aproape nimic pe zona de artă și teorie critică. E de-a dreptul dramatic ce cărți poți să găsești la BCU, și toate sunt datate. E un avantaj simplul fapt că poți să ai acces la biblioteci bune și să-ți vezi de treabă. În plus, am mai colaborat cu cei care mai strânseseră materiale pe tema asta, cu Vlad Nancă, cu Dan Perjovschi și mulți alții. De fapt, toată lumea care știa că mă ocup de asta îmi mai trimitea ce apărea nou în media. 

„Din 1926 până în prezent, numărul cugetărilor [lui Brâncuși] a crescut de la cele 13 inițiale, la 120 în Pravila lui Brâncuși alcătuită de Petre Pandrea, 254 în volumul lui Zărnescu, 274 în cel al lui Ștefan Stăiculescu, 550 în cel al Soranei Georgescu-Gorjan.” (din Brâncuși, o viață veșnică, de Alexandra Croitoru)

Ai aflat ceva în timpul documentării care să te fi surprins?

Pentru mine, cel mai interesant a fost cum s-au legat lucrurile. Ele nu s-au întâmplat dintr-odată, ci au pornit pe o pantă ascendentă încă de când Brâncuși era în viață. Mă refer la receptarea lui în România, care avea legătură cu un fel de complex al periferiei.

Observai chiar că el a devenit material de cult de-abia după ce a fost validat afară.

Da, și după ce treci prin bilbliografie, îți dai seama că lucrurile sunt foarte logice și că era clar că aici o să se ajungă. La fel de interesantă mi se pare legenda asta, că, dom'le, românii au refuzat, că el a vrut să lase totul moștenire României... Nu există niciun fel de dovadă. Dar nu poți să convingi pe nimeni că e o legendă. Un mic articol al lui Barbu Brezianu, care era un brâncușiolog foarte respectat, a devenit adevăr pentru toată lumea, deși nu există niciun fel de documentație pe această temă. Am citit diverse texte scrise de demnitari, oameni din aparatul politic din anii ‘60, de unde reiese că Brâncuși nu era văzut ca dușmanul României. Cred că lucrurile sunt foarte nuanțate. Dar, pentru că încă mai suntem în perioada asta în care trebuie înfierat trecutul comunist, lumea nu e pregătită să nuanțeze. Încă. Dar poate va fi în viitor. Brâncuși apărea la un moment dat și la Sighet, în sala „Maeștri după gratii”. Ce s-a plantat atunci, la începutul anilor ‘90, a înflorit și a prins rădăcini în conștiința națională sub forma unor adevăruri de neclintit.

Ceaușescu despre Brâncuși

Pagină de început a volumului „Mărturii despre Brâncuși”, publicat în 1975 de Comitetul de Cultură și Educație Socialistă al Județului Gorj

Care sunt etapele principale în receptarea lui Brâncuși în România și în ce moment receptarea propriu-zisă a virat înspre cult?

La început, când Brâncuși era încă în viață, avangarda din România își dorea o asociere cu el, pentru că era un artist recunoscut internațional. După care a venit momentul războiului, când Brâncuși n-a mai fost un subiect. Pe urmă perioada anilor ‘50, când atenția aparatului decizional era mai ales îndreptată înspre realismul socialist. Erau alte preocupări, dar asta nu înseamnă că n-au fost și expoziții Brâncuși. Cu un an înainte să moară, în ‘56, i s-a organizat o expoziție la Craiova și una la București. Deci nu a fost complet invizibil pe scena din România.

Interesul aparatului s-a manifestat, de altfel, și prin confiscarea Cumințeniei.

Normal, au luat atunci tot ce s-a putut. Apoi a început... Primul simpozion omagial a fost în ‘67 și atunci cred că a debutat tot procesul de mitologizare, care pe urmă a fost prins și în povestea cu protocronismul și a virat pe filiera asta populară, cu tradițiile, cu folclorul. Pe de altă parte, în anii ‘60, criticii români se poziționau față de Sidney Geist, un critic american și el fan Brâncuși, care îl judeca potrivit unor criterii ale istoriei artei „universale”. Așa că toți încercau să demonteze teoria lui și să arate că Brâncuși era român și continua o anumită tradiție locală. Inclusiv Eliade susținea cumva teoria asta. Existau niște construcții teoretice care conectau opera brâncușiană cu substanța poporului român. Dar era mai complicat, Eliade zicea, de pildă, că această substanță ancestrală locală se întâlnește cu sursele arhaice universale.

Cred că a fost multă literatură care s-a plasat în opoziție față de Sidney Geist și dup-aia, de la asta, a înflorit ideea că Brâncuși și spiritualitatea românescă sunt legate.

Deci cultul își are originea în anii comunismului?

Da, cel puțin în forma în care îl vedem noi acum. Și e legat de protocronism. Brâncuși e o valoare națională, un pionier, „inventatorul sculpturii moderne” - sunt niște formule care s-au păstrat până astăzi. Dar ce-i aia, inventatorul sculpturii moderne?

Citește continuarea pe Scena9.ro.

Interviu realizat de Luiza Vasiliu.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    „ În momentul ăsta cred că, dacă te interesezi de Brâncuși, e din cauza circului, a spectacolului media”. O asemenea părere o poate avea doar un snob cu superficiale cunoștințe de istoria artei, dar care are impresia că le stăpânește spre perfecțiune.
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult
Text: Luiza Vasiliu (Scena 9)/ Voce: Florin Negruțiu
sound-bars icon