Vrem o schimbare simultană pentru tot învăţământul preuniversitar, programe şi manuale simplificate, profesori pregătiţi, pentru că plecăm de la un mare adevăr: copiii se plictisesc la şcoală, spune ministrul Educaţiei, Pavel Năstase, într-un interviu acordat agenţiei de presă News.ro.
El mai susţine că pentru liceu nu este nevoie de admitere, deoarece învăţământul este obligatoriu, iar elevii admişi cu medii sub cinci ar putea fi evaluaţi, le-ar putea fi descoperite aptitudinile şi apoi ar putea fi îndrumaţi spre învăţământul dual, ucenicie la locul de muncă. Nici la facultate admiterea nu mai este o soluţie viabilă decât pentru anumite domenii, calitatea învăţământului superior fiind dată de cel preuniversitar, potrivit ministrului.
"Noi am făcut nişte manuale noi, I-IV, dar avem noi un feedback din partea profesorilor, a elevilor? O să vedem că sunt păreri pro şi contra, dar trebuie ca specialiştii în educaţie să se ocupe de acest subiect. Vrem această schimbare simultană pe toată şcoala pentru că plecăm de la un mare adevăr, de la realitate, aceşti copii se plictisesc la şcoală. De ce se plictisesc la şcoală? Pentru că avem prea multă materie în programă şi manuale supraîncărcate şi atunci trebuie să lucrăm la simplificarea lor. Trebuie să punem accent, în primul rând, pe gândirea copiilor, mai ales în învăţământul primar şi mai puţin pe capacitatea lor de a memora", spune oficialul.
"Copiii la vârste mai fragede sunt în general înclinaţi spre a obţine aptitudini din activităţi practice şi mai puţin de învăţare. Ei preferă să se joace, să facă vizite, să se joace cu alţi copii, să înveţe unii de la alţii. Aceste acţiuni le aduc lor acele aptitudini care să-i ajute să le dezvolte gândirea. În programele şcolare şi în manuale avem foarte multe componente care înseamnă multe cunoştinţe şi nu marşăm pe partea practică, care le-ar aduce aptitudinile de care au nevoie şi pentru care creierul lor este predispus. Ce se întâmplă în învăţământul primar? Copiilor le este frică să meargă la şcoală pentru că doamna învăţătoare, profesoară, le dă imediat test. De ce aşa? De ce să nu învăţăm mai degrabă în joacă? Îmi doresc foarte mult manuale simplificate, faţă de cele existente, ca şi volum, iar ceea ce va rămâne să fie de calitate", susține ministrul în interviul pentru News.ro.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
"Copiii la vârste mai fragede sunt în general înclinaţi spre a obţine aptitudini din activităţi practice şi mai puţin de învăţare. Ei preferă să se joace, să facă vizite, să se joace cu alţi copii, să înveţe unii de la alţii."
Domnu' ministru, păi conform acestei logici, și noi adulții preferăm să ne jucăm, să facem vizite, să ne întâlnim cu alți adulți, să învățăm unii de la alții...
Și noi adulții preferăm să nu avem responsabilități, să nu ne impună nimeni să facem nimic din ce nu ne place, și-n rest să primim cât mai mult, fără să trebuiască să dăm ceva.
Faceți niște afirmații contra logicii elementare și a bunului simț, domnu' ministru!
Tare am impresia că va începe o nouă și fatală reformă neterminată a „învățământului”, până când n-o să mai avem niciun învățământ...
Păi și atunci, dacă le vom „aerisi” programa și vor avea mai puțină materie, nu se vor plictisi și mai tare?
Altă tâmpenie: să scoți examenele, adică competiția...
Nici măcar comuniștii, care ne voiau egalizați, nici măcar ei n-au scos examenele la liceu și la facultate!
Eu cred că ar trebui văzut de mic cui îi merge mintea mai bine, iar primii 20% din ăștia să fie admiși (cu acordul părinților) în niște școli de elită, unde să se facă o cu totul altă școală, la un cu totul alt nivel...
Iar la final, acești absolvenți de școli de elită ar trebui puși pe liste electorale și dintre ei să ne alegem liderii, pentru că acești 20% sunt cei care trag societatea înainte!
În prezent, aproape toți acești 20% emigrează în țări dezvoltate sau se ratează aici în România.
Ei, are curajul vreun ministru să pună problema la modul corect? Sau le e teamă că în 20 de ani ei și familiile lor vor pierde puterea politică, dacă se promovează competența și elitele?
În primul rând, nu este normal ca cea mai mare parte a învățării și a efortului personal să fie făcută de elev în afara celor 6 ore de la școală. Acasă ar trebui să mai lucreze maximum 2 ore și la revedere!
Primul obiectiv al școlii ar trebui să fie de a-i învăța pe copii ceva temeinic în timpul celor 6 ore de la școală, nu să lase de fapt învățatul și lucrul temeinic pe seama orelor de efort individual de acasă! Decât așa, mai bine să se comprime cele 6 ore petrecute degeaba la școală în 2 ore de înregistrări video, vizionate de elevi ca și clipuri online pe o platformă de învățământ, și după aceea să le dai teme și studiu individual, până la 8 ore.
În prezent, elevii vin obligatoriu 6 ore la școală, dar nu rămân cu mare lucru din acele ore de maximum potențial... În concluzie, actualul sistem de învățământ trage mâța de coadă la școală și lasă tot efortul pe munca individuală de acasă. Testările ar trebui date la sfârșitul orei de curs, nu după ce-l pui pe elev să lucreze acasă cât n-ai făcut tu la clasă cu el...
Pentru ce plătim o armată de profesori dacă studiul și munca serioasă se fac de fapt acasă, de către fiecare elev care vrea și poate?
Al doilea obiectiv al școlii românești ar trebui să fie deci scoaterea din curiculă a cât mai multor materii și înlocuirea lor cu clipuri video concentrate, vizionabile online. Sunt sigur că elevii ar rămâne cu mai mult decât dacă ar face-o asistând la orele respective în clasă... La fel, și testarea cunoștințelor ar trebui făcută online, pe o platformă specializată.
La școală ar trebui venit doar de plăcere, pentru socializare și sport...
Mi-e teamă că totul este o propagandă politică ,,ieftină,, (mă refer la interviu)
Din câte ştiu eu, cel mai performant învăţământ este cel din Finlanda. Acolo nu numai că elevii nu au teme pentru acasă, dar nici nu iau acasă manualele sau caietele, ci le lasă la şcoală în dulap. Un copil relaxat este mult mai receptiv.
La noi au nişte manuale extrem de încărcate, teste peste teste, teme pentru acasă şi vacanţă. Iar ca să facă faţă, părinţii plătesc şi meditatori... N-ar fi rău să învăţăm de la premianţii Europei. Desigur, mă refer la finlandezi.