Foto captura
Ministrul de Interne Marcel Vela și șeful DSU Raed Arafat au avut un schimb de replici pe marginea cazului de la Vâlcea, unde o ambulanță care transporta o fetiță în comă a ratat întâlnirea cu elicopterul SMURD.
În timpul ședinței cu prefecții de marți, Marcel Vela i-a „ordonat” lui Raed Arafat să ia măsuri astfel încât elicopterele SMURD din toată țara să poată decola și ateriza pe timp de noapte, așa cum fac în prezent doar elicopterele din București și Târgu Mureș.
Vela i-a cerut lui Arafat ca asemenea „situații jenante”, cu risc major de pierdere a unei vieți, să nu se mai repete.
„Să ne înțelegem! Nu ne jucăm cu viețile oamenilor, nu facem doar paradă la televizor, ce grozav organizăm noi salvarea oamenilor și sâmbătă era să moară un copil. Din neglijență sau proastă organizare, să zic pe românește”, a spus ministrul de Interne.
„Era nevoie de piloți, domnule ministru!”, a replicat șeful DSU, la care ministrul Vela a răspuns: „Faceți rost de piloți!”
„Motivul pentru care zboară numai cele două centre este pentru că au echipe care să asigure funcționalitatea elicopterului 24 din 24. În celelalte centre, dacă decolează un elicopter noaptea, după o anumită oră înseamnă că a doua zi acest elicopter nu intră în serviciu decât după ora 11 – 12 sau 1 după-masa. Și pun în risc anumite intervenții primare să nu se rezolve. Pentru asta s-a luat decizia ca două puncte din țară să facă misiunile peste tot în țară ca transfer și când avem avionul le facem și cu avionul și asta se face. Dacă, de exemplu, Timișoara decolează sau Aradul sau Craiova, dacă merg la ora 1 în misiune, a doua zi își reia misiunea la ora 1 după-masa, pentru că au ore de odihnă și din cauza asta am luat această decizie”, a explicat Raed Arafat, citat de MEDIAFAX.
În replică, ministrul de Interne a întrebat: „Ce ați făcut de 20 de ani să faceți rost de piloți? Nu îmi răspundeți, că știu! Deci avem elicoptere, avem medici, dar nu avem piloți. Dar avem oameni accidentați care mor. Români care mor pentru că noi nu avem piloți. Angajați piloți! Care e problema?”.
Raed Arafat a precizat că un pilot de elicopter SMURD are nevoie să fie minim 1.000 de ore de zbor ca să poată să fie comandant de aeronavă pe SMURD.
Fata de 11 ani a fost grav rănită, sâmbătă după-amiaza în Băile Govora, în urma unui accident rutier provocat chiar de tatăl ei, care s-a urcat băut la volan. În urma impactului, fetiţa a intrat în comă de gradul 3, spun autorităţile din Vâlcea, iar la faţa locului a fost solicitat un elicopter SMURD.
Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă (DSU) a explicat pe 29 decembrie modul cum a acționat în cazul fetiței de la Vâlcea:
„În data de 28 decembrie a.c., dispeceratul din Râmnicu Vâlcea a primit un apel 112 la ora 15:47 care anunța un accident produs în Băile Govora, fiind implicată o fetiță de 10 ani. Luând la cunoștință informațiile prelevate de dispecer, au fost trimise două echipaje, unul de prim ajutor, aflat la 6 km de locul accidentului care a ajuns la orele 15:55, acesta fiind alertat la 15:51 și un echipaj cu medic care a plecat de la Râmnicu Vâlcea la 15:48 ajungând la locul accidentului la orele 16:03.
La sosirea echipajului cu medic, pacienta în vârstă de 10 ani, aflată în comă, se afla deja în ambulanța de prim ajutor SMURD, fiind imobilizată cu guler cervical. Medicul decide să insoțească fetița în ambulanța de prim ajutor iar pe drumul către cea mai apropiată unitate spitalicească, echipajul a fost nevoit să se oprească de mai multe ori pentru aspirarea căilor respiratorii și asistarea fetiței care era inconștientă, întâmpina vărsături, în urma accidentului suferind un traumatism cranio-cerebral.
Medicul de pe ambulanță a încercat să efectueze intubația insă fară succes și astfel a decis continuarea drumului către spital, un demers corect fiind în interesul salvării pacientei.
Între timp, la orele 16:03, elicopterul SMURD de la Craiova primește o alertă de decolare pentru un accident rutier produs în zona Drăgășani, judetul Vâlcea, iar la ora 16:17, în urma informaților conform cărora nu mai este nevoie de elicopterul SMURD la accidentul respectiv, dispecerul, aflând de accidentul de la Băile Govora, redirecționează elicopterul către locul de aterizare din Fedelesoiu, la 8 km de Râmnicu Vâlcea, locul obișnuit unde se aterizează în vederea preluării pacienților neexistând un loc de aterizare special destinat în apropierea spitalului. Decizia de a nu trimite elicopterul direct la Băile Govora este bazată pe informația că ambulanța în care se afla pacienta se indreapta deja spre Râmnicu Vâlcea nefiind astfel necesară deplasarea elicopterului.
Elicopterul aterizează în jurul orelor 16:40 și anunță medicul aflat cu echipajul de prim ajutor SMURD că elicopterul nu poate aștepta mai mult de 8-10 minute, întrucât urmează să se întunece iar decolarea devine riscantă in zona respectivă.
Medicul care însoțea pacienta de numai 10 ani și care a fost obligat să se opreasca de mai multe ori pentru a-i acorda îngrijiri suplimentare , sesizează colegilor că nu poate ajunge în acest interval de timp la elicopter și astfel decide să ducă pacienta la UPU din cadrul Spitalului de Urgență Râmnicu Vâlcea.
În contextul celor relatate, elicopterul a părasit zona la orele 16:48 iar pacienta a ajuns la UPU Râmnicu Vâlcea la orele 16:56, intrând în investigații după ce a fost stabilizată și intubata, fiind pusa în comă indusă, de catre medicii de la UPU Râmnicu Vâlcea.
Menționăm faptul că în situația în care medicul decidea să meargă cu pacienta către elicopter pentru a fi preluată de echipajul aflat la bord, acesta ajungea mai tarziu de orele 16:56 având o distanță suplimentară de parcurs, iar medicul de pe elicopter trebuia să intubeze pacienta și să o stabilizeze înaintea decolării, ceea ce ar fi insemnat o majorare a timpului de 20-30 minute la fața locului, devenind imposibilă decolarea, conform procedurii în zona respectivă, înainte de lasarea intunericului.
În urma investigațiilor efectuate, pe baza examenului de computer tomograf, s-au constatat leziuni grave la nivel cranio-facial, fiind necesar transferul la București într-o secție de terapie intensivă specializată, nefiind necesară o intervenție chirurgicală la momentul respectiv, conform celor afirmate de medicii din Râmnicu Vâlcea.
Pacienta a fost transferată cu o ambulanță a Serviciului de Ambulanță Vâlcea la Spitalul Bagdasar- Arseni după finalizarea investigațiilor, stabilizarea pacientei și obținerea acordului de transfer din partea medicilor de la spitalul respectiv.”
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Daca vrei sa faci ceva stimabile domn ministru, pune umarul si ajuta pe omul ala, n-are cum sa faca el totul! E probabil singurul om din subordinea matale care a facut realmente ceva in ultimii 20 de ani pentru tara asta care, culmea, nu e tara in care s-a nascut! Daca n-are piloti, fa ceva sa faceti rost de piloti, Poate n-ai auzit de managementul colaborativ... Ne pierdem vremea cu matale!
Cat despre Colectiv, nu pricep in detaliu spetza. Inteleg ca se organizau acolo evenimente fara toate autorizatiile, iar pentru ca i-au lasat sa functioneze vinovatii vor plati. Bomba aia nu avea voie sa functioneze in primul rand! Iar in al doilea rand nimeni nu trebuia sa se inghesuie in gaura aia de soarece! Cine dracu a mai auzit de artificii in subsoluri neventilate?
Este imposibil ca un sef DSU sa nu cunoască faptul ca in fiecare brigada de pompieri, in acest caz Râmnicu-Vâlcea, exista o autospeciala care poate genera lumina pentru un stadion de fotbal, nu pentru un loc, atenție, de decolare a unui elicopter. De cea nu s-a apelat la Râmnicu-Vâlcea? In special ca ambulanta era de la SMURD si avea acealsi dispecerat cu ISU. Si motivația cu 24 de ore odihna după un zbor contrazice practica pilotajului civil in care sunt implicate sute de calatori timp si de 8 ore. Cat ar fi durat zborul pe o distanta aeriana, Craiova – Râmnicu-Vâlcea de 100 km, 30 de minute?
Incompetenta este cea mai grava forma a corupției.
Sa merg pe gandirea ta, "exista o autospeciala care poate genera lumina pentru un stadion de fotbal, nu pentru un loc," si mai trebuiau inca vreo zece oameni care sa traga niste cabluri cu reflectoare/proiectoare sa le puna in anumite pozitii ca elicopterul sa poata ateriza (acele lumini trebuiesc sa fie fixe si sa le poata vedea pilotul elicopterului.)
Aaaaa, am uitat mai trebuiau si niste sisteme de prindere a reflectoarelor sa nu le zboare de acolo curentul de aer provenit de la elicele elicopterului. Ce usor este sa dai din gura (romanul este specialist in toate) fara sa ai minime cunostinte despre practica efectiva.
Sa critici, este usor dar sa vii cu solutii constructive e un "pic" mai greu....
In general se pornește de la premisa ca sunt 50 % șanse ca cel care face o afirmație spune adevărul. Dar Gica Contra găsește orice de „cârcotat”.
Pentru ca Gica (George) sa nu rămână nedumerit toata viața cu privire la autospecialele din dotarea ISU (FGI = fum, gaze si iluminat) este obligatoriu sa se precizeze ca si aceste autospeciale sunt caracterizate prin profesionalismul urmașilor eroilor din Dealul Spirii adică are numai 5 (cinci) servanți si dispozitivele se realizează in secunde.
Așa ca va rog d-le. Gica (George) Contra încercați sa nu mai murdăriți dăruirea si sacrificiul miilor de pompieri care cred in menirea lor si nu-i mai confundați cu „telectul” posturilor ocupate politic.
La Mulți Ani cu Sănătate si sa ne rugam ca in cazul unui accident sa nu avem nevoie de un elicopter dirijat de un politruc.
De ce 'dincolo' sistemul functioneaza bine? Pentru ca angrenajul ala e precis, oamenii stiu ce au de facut, nu se impiedica unii de altii. Au oameni pregatiti sa fie coordonatori de operatiuni. Nu vine seful de sus sa faca asta. Nu e treaba lui si, probabil, nu are abilitatile necesare pentru postul asta. Am citit rapoartele catorva accidente din ultimii 10 ani si mi-a sarit in ochi debandada, dezorganizarea totala, lipsa de comunicare intre diferitele institutii participante la operatiuni, neincrederea dintre oameni. Mecanismul care functioneaza la 'ei' in situatii de urgenta nu exista in Romania.
Unul din ei este acest Arafat , pe care tutarii din televiziunile politizate l-au ridicat la rang de zeitate.
Un comentator "meserias" ne explica ca nu este datoria secretarului de stat sa construiasca un buget si un plan pentru institutia pe care o coordoneaza, sau cumva daca bugetul "bine facut" de catre manager , nu este aprobat de ministru ,asta nu ar fi nici pe departe responsabilitatea harnicului secretar de stat. In orice institutie guvernamentala sau privata , un manager care se respecta are doua optiuni :
a) face treaba cu ce are
b) isi da demisia
Un atirnator insa isi petrece timpul sa gaseasca tot timpul motive sa explice de ce nu si-a facut treaba si sa mai stea o tura la niste butoane pe care nu stie sa le foloseasca.
O alta "comentatoare lucida" ne spune sa-l lasam in pace pe Arafat ca el a salvat viata unei cunostiinte sau rude . Foarte bine , cam asta este fisa postului doctorului Arafat , sa salveze vieti. Ce ne facem totusi cu oamenii care au murit din cauza ca domnul Arafat a cumparat elicoptere inainte sa gaseasca piloti .
Sa concluzionez ce am inteles eu din articolul asta:
a) Replica lui Arafat ca nu are piloti - este o replica ridicola pentru un manager cu pretentii. Jenant...problema este ca individul nu-si da seama si i se pare ca este o victima politica.
b) Replicile lu Vela arata de asemenea lipsa de competente manageriale si dupa cu spunea un comentator PSD-ist de pe aici, atitudine mai degraba de vechil.
Parerea mea este ca amindoi se gasesc in niste pozitii pe care nu le merita intr-o tara normala. Dar noi nu suntem intr-o tara normala , suntem intr-o tara dominata de imbecili agresivi care din ignoranta crasa au impresia ca le stiu pe toate.
In rest cred ca amindoi au intentii bune . Dar cum a zis maestrul :
" Sa te fereasca Dumnezeu de harnicia unui prost"
In rest : "La Multi Ani" si nu uitati un lucru specialistul trebuie sa fie specialist indiferent de culoare politica. Ei (partidele) au politizat administratia si tot aparatul bugetar pentru ca noi cetatenii suntem niste politruci sentimentali.
Lucid : Chiar dvs recunoasteti ca omul si-a facut treaba si ca asta e foarte bine. Referitor la lipsa pilotilor : orice sentinta e, sau ar trebui sa fie si circumstantiala, nu ?
Sentimental : Simpla idee a unui om si imigrant pe deasupra, de a salva vieti intr-o tara straina, de a construi DIN BANI PROPRII ! un sistem care sa salveze vieti mi se pare lucrare divina.
Oare cui i se potriveste expresia dvs '' imbecili agresivi care din ignoranta crasa au impresia ca le stiu pe toate'' ?
ps : cred ca inlaturarea domnului Arafat ar fi o greseala fatala pentru guvernanti, si-atunci i-am votat degeaba.
"un manager care se respecta are doua optiuni :
a) face treaba cu ce are
b) isi da demisia "
Pe ce lume traiesti???? Unde ai vazut tu ministru care sa spuna ca nu poate sa isi faca treaba si ca isi da demisia (poate au existat ceva cazuri doar declarative...)
Dar de unde ai dedus ca a cumparat elicoptere si nu a angajat piloti....
Sunteti incredibili, atata autosuficienta nu am mai vazut.
Aaaaa uitasem, noi romanii ne-am obisnuit cu "tatuca"... care sa ne indrume in toate cele. Cand ceva nu merge bine trebuie ca SEFUL sa-si dea demisia, dar cei care nu au stiut sa-si faca treaba raman pe functii....
"SEFUL" sa plece daca nu stie sa managerieze (cel mai bine ar fi sa nu fie pus acolo ca sa nu mai dea dovada incompetentei sale....dar ....
S-a gândit cineva că Arafat a trebuit să se facă frate cu dracul, cu toate guvernele de până acum ca SMURD să primească totuși ceva? Poate multora le-a cășunat pe SMURD că în comparație cu alte instituții merge bine.
Ce-a făcut 20 de ani de n-a făcut rost de piloți? Că se gasesc pe toate drumurile! Și sunt ieftini că braga. Și toate guvernele ar fi dat bani...Simplu, a făcut și coordonat SMURD, floare la ureche...
Daca SMURD sau 112 a salvat macar un apropiat de-al dvs, va rog : lasati-l in pace pe domnul Arafat.
de salvare) ar constitui o catastrofă pentru Romania ! Dacă vreun liberal habotnic vrea un nou sistem (alternativă la SMURD) să-l facă pe banii lui și cu personalul instruit de el nu să-l ia gata realizat de la stat și să-l facă nefuncțional pe banii noștri !
Si atunci cel mai usor este sa spui ca Arafat e de vina....
Nu stiu, dar acolo pe unde ai lucrat nu s-a intamplat ceva care era in afara unui regulament sau lege si seful cel mare ti-a spus sa iti vezi de treaba ta , tu cu minunatul simt al responsabilitatii ti-ai dat demisia de onoare. Eu am expus un caz "brut" dar pot fi multe posibilitati....
Cate demisii ti-ai dat pana acum, in virtutea simtului dreptatii si a "coloanei vertebrale"....
Daca dobitocul avea minime cunostinte de administratie publica ar fi stiut ca secretarul de stat nu este administrator de credite, si pentru cei care nu au tangenta cu administratia publica, inseamna ca nu putea pur si simplu sa angajeze personal pentru nimic...el putea doar propune....dar trebuia sa mai fie unul care sa se dea in spectacol dupa Catu, Velea, tanti aia de la ministerul muncii, care culmea, primeste salariu de ministru ca sa verifice daca casele de pensii raspund la telefon. Tara asta, se duce de rapa cu "eu si guvernul meu" atat de destepti sunt....Si romanii au iesit, cu o ura imensa impotriva PSD, indusa de cel din capul satului, PNL, plus cei din UE ale caror interese, cred ca si "cel mai orb dintre orbi" ar "vedea" unde se duc iar oile de la #rezist care vor democratie, vor ca sa se schimbe ceva in tara asta - nu mai zic nimic - oare ati murit de la gazele din 10 August??? Sa va fie tarana usoara.... de unde deducem ca pe prosti nu ii afecteaza prostia....Traiasca berbecul care conduce turma si cu cel care "nu sare ia condamnare" ca sa citez unul din cei mai .....
Comiteti eterna confuzie intre responsabilitatea de a executa ceva (vezi "treaba" dlui. Arafat) cu responsabilitatea in fata angajatorului (ce-i drept mai clar identificata in engleza prin termenul "accountability").
Evident ca nu era treaba dlui. Arafat sa gaseasca piloti, dupa cum nu este treaba dansului sa piloteze respectivele elicoptere, sa preia apeluri de urgenta, sa poarte targile ori sa puna vreo perfuzie. Dar "treaba" dansului este sa ORGANIZEZE, sa SE ASIGURE ca respectivele lucruri se intampla. Inclusiv gasirea de piloti - printre toate celelalte.
Asadar - este de crezut.
pai daca gasesti normala aceasta activitate a unui ministru ma intreb (prin extrapolare) ce activitate cerebrala cumplita are primul ministru....
Nu intra in discutie ce le-ai face lucratorilor de acolo. Noroc ca nu ai puterea sa faci ca s-ar umple canalul de muncitori gasiti de tine, dar pentru ca ar trebui sa aiba si ei pe cineva acolo ar trebui sa mergi si tu ....vezi tu pentru ce....
Ai dreptate si in acelasi timp nu ai. Arafat sau altul-- nu conteaza cine va fi, doar sa nu fie numit politic de tembelii care conduc de 30 de ani-- are o serie de responsabilitati, dar nu poate face singur totul. Are nevoie de sprijin si niciun ministru nu l-a sprijinit pana acum. si ma indoiesc ca mr Vela o va face ptr ca are alte interese.
Am citit rapoartele catorva accidente din ultimii ani si inafara de cel de la Colectiv nu vad sa fie responsabil cu ceva Arafat. Atata timp cat mai multe institutii se implica aruncandu-si responsabilitatea unii altora nu poate fi vina unui singur om. Informeaza-te cum functioneaza un astfel de serviciu in alte state si pe urma mai povestim.
Si daca tot folosesti termeni din engleza, te anunt ca n-am auzit niciodata in peste 5 ani vreun manager sa foloseasca cuvantul asta "accountability". Ei spun 'duty' sau 'liability'.
Dupa ce ai mestecat atata la urarea pe care ai cersit-o si pe care m-am indurat sa ti-o transmit - asta este tot ce poti? Si nu ai terminat de mestecat, ca mai cersesti una?
Dar ce sa zic, esti dovada clara ca pesedeul este doar o grupare formata din borfasi si oxiurii acestora (ca sa intelegi si tu, niste lighioane precum limbricii - dar mai mult mai mici). Acum se stie ca hotii prosti sunt destul de rari, iar cum la matale nu vad niste sclipiri de inteligenta - este clar in ce categorie de pesedei te afli. Dar iti inteleg suferinta, este greu sa mai judeci dupa cat lipici ai lins de pe afisele alea.
Si revenind la inceputul mesajului meu, iti ofer cu drag inca o portie de #muiepesede, ca sa ai de lucru inca vreo doua zile.
PS: pesedeii aia mai mari, pe care cu atata sarg ii parazitezi, nu ti-au transmis pana acum ca genul asta de mesaje imbecile, pe care le versi pe aici si pe aiurea, lucreaza impotriva voastra? Sau ai lipsit la lectia asta?
Keep going gigele, keep going :))))
As vrea sa nu ma intelegeti gresit. Nu fac parte dintre cei ce vor neaparat "capul lui Motoc" (vezi Arafat). Consider ca, foarte probabil, fara aportul si determinarea dansului nu aveam nici macar o catime din ceea ce exista astazi in domeniul serviciilor de urgenta.
Insa, pe cazul de fata, am comentat in ceea ce priveste responsabilitatea lui privind angajarile de personal (si credeti-ma, stiu ce spun in privinta "accountability" - nu vorbesc din auzite) - dincolo de suportul existent sau nu din partea factorului politic. Ne place sau nu, responsabilitatea "in fata angajatorului" (fie ca este de stat, privat, civil sau militar) o are directorul - iar nu executantul din subordinea acestuia.
Dar, tot legat de situatia de fata, acest domn Vela (parca asa il cheama pe respectivul ministru) a produs si el cateva imbecilitati majore. Niciodata, si subliniez NICIODATA, nu este permisa o astfel de abordare - certand un subaltern (ori subordonat) in public. Indiferent cata dreptate ai putea avea. Mai ales cand nu este vorba de vreun simplu lingator de afise, ci unul care a construit ceva ce se vede. Ca (poate) ar fi comis si greseli - sunt pana la urma umane si trebuie tratate cu grija de a nu face unele mai mari incercand sa le reparam.
O zi buna va doresc!
Aici trebuie să ne despărțim de ideea că tot ce a ființat sub psd e rău. SMURD datează oricum mai demult.
Îl acuz pe dl Arafat de un singur lucru: că nu explică, nu comunică. Așa am afla și ce a fost la Colectiv. Poate am afla că a cerut în repetate rânduri fonduri pentru piloți, în scris, și atunci toată gargara de pe forum e degeaba.
Știm cu toții cum merge în România. Nu pupi, nu lingi mâini nu iese. SMURD era demult istorie dacă oamenii n-ar fi protestat și cred eu, dacă șeful n-ar fi făcut niște compromisuri.