Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Ce măsuri ia Apa Nova atunci când sunt anunțate ploi de mare intensitate. „Acum pe teren sunt 41 de echipe de intervenție”

Merge ușor, numai pe banda întâi. Zilnic parcurge, împreună cu celelalte două patrule, 100 de kilometri pe străzile din București. În față este dotat cu o cameră video, cu geocodare. Deodată la orizont apare o groapă. Este lângă o gură de scurgere. Se oprește și apasă pe tabletă pe tasta care trimite coordonatele GPS ale locului. Groapa este imediat semnalizată cu panouri, iar informația care intră într-o bază de date este verificată pentru a se vedea compania de utilități care a lucrat acolo.

„Am implementat câteva echipe pe care noi le numim patrule. După ce trec zăpada și înghețul încep să apară gropile în asfalt, pe lângă gurile de scurgere si capacele anexelor retelelor de apa si canalizare. Așa că am înființat echipe de patrule. Ele au program să patruleze pe toate străzile din București și să strângă informații despre neconformități: gropi, tasări, capace care nu sunt etanșe, capace lipsă și altele. Problemele majore sunt transmise automat către echipele de intervenții”, explică Alexandru Moldovan, directorul Departamentului Operare și Mentenanță Rețele din Apa Nova - Compania de Ape București (ANCAB).

Pe lângă patrule, Apa Nova a trimis pe teren și așa-numite echipe taxi, al căror rol este să ajungă cât mai rapid la locul producerii unei avarii în rețeaua de apă și canalizare din București.

Despre cum funcționează patrulele și echipele taxi ale Apa Nova, despre cum se ia decizia ca picamerul furnizorului de apă potabilă să spargă asfaltul în miez de noapte lângă blocul unde locuiți, sau cât de repede se poate repara iarna, noaptea, la minus 10 grade, o conductă cu un diametru de jumătate de metru, situată la 5 metri adâncime, aflați din discuția cu Alexandru Moldovan, directorul Departamentului Operare și Mentenanță Rețele din Apa Nova - Compania de Ape București (ANCAB).

Cineva spunea că în toiul nopții s-a trezit cu picamerul Apa Nova sub geam. Cât la sută din intervențiile Apa Nova sunt executate în cursul nopții?

Sunt două tipuri de lucrări pe care le execută Apa Nova - Compania de Ape București: lucrări preventive și lucrări curative. Ce înseamnă lucrările curative? Să presupunem că noaptea a apărut o avarie, s-a spart o conductă, a început să iasa apa pe stradă sau în altă zonă, iar echipele Apa Nova trebuie să intervină repede. Avem un dispecerat unde sunt monitorizați toți parametrii rețelei de apă, iar în momentul în care apare o diferență față de normalitate, atunci știm că acolo există o problemă. De asemenea putem fi sesizați prin call center, sau direct de către Poliția rutieră.

Pentru a fi mai operativi în momentul în care are loc o avarie, am introdus o nouă procedură de lucru. Pe teren se află tot timpul echipe speciale ale Apa Nova pe care le-am denumit taxi, al căror rol este să ajungă cât mai repede la locul producerii avariei, la fel ca pompierii sau salvarea. Echipele taxi ale Apa Nova sunt dotate cu o tabletă pe care rulează o aplicație. În momentul în care cineva a sunat la call center sau a trimis o reclamație, automat aceasta este înregistrată în baza de date și îi apare echipei din zona unde este avaria, iar echipa preia reclamația.

Aplicația a fost realizată de IT-ști din Apa Nova?

Da. În prezent lucrăm la îmbunătățirea aplicației, pentru ca, la fel ca la sistemul taxi, să putem vedea mașina care vine la locul avariei.

Echipa a preluat lucrarea, a ajuns la fața locului, vede despre ce este vorba, și în funcție de ce găsește acolo, intervine. Dacă e o avarie puternică se face în primul rând o semnalizare rutieră a zonei, după care se intervine pentru diminuarea debitului de apă pierdut. Adică la nevoie oprim apa. În momentul în care se oprește apa, tot prin această aplicație se dă comanda pentru următoarea echipă care primește datele tehnice, care spun că e nevoie de execuția unei săpături, de spargere a carosabilului, adâncimea unde se află conducta avariată, diametrul ei. Echipa de reparații vine și execută lucrarea. Acestea sunt lucrări curative.

Mai există și lucrări preventive. La începutul fiecărui an, Apa Nova își stabilește un program de lucrări de investiții, de reabilitări, de îmbunătățire a sistemului de rețele. În momentul în care avem de înlocuit o conductă, dacă aceasta este în zona Universității, de exemplu, este exclus să intervenim pe perioada zilei, pentru că s-ar încurca toată circulația rutieră, așa că încercăm că facem genul acesta de lucrări pe perioada de noapte. Dacă avaria se întâmplă noaptea, intervenim. Dacă avaria este în cadrul unui ansamblu de locuințe trebuie să analizăm foarte bine dacă punem picamerul și îi trezim pe toți la oră de noapte sau demararea lucrării poate să aștepte până a doua zi. Acestea sunt principiile pe care le avem în vedere la o intervenție pe timp de noapte, uneori fiind nevoiţi sa alegem „răul cel mai mic”.

Câte echipe de taxi aveți pe teren?

Numărul echipelor de taxi din teren depinde de numărul de reclamații. În perioada 6.00 dimineața până la ora 15.00 intră cel mai mare număr de reclamații. Așa că dimineața avem 9 echipe de intervenții. După amiaza intră mai puține reclamații, iar pe teren avem 4 echipe de taxi. Noaptea sunt 3 echipe de intervenții. Anul trecut am avut 12.000 de intervenții pe rețeaua de apă, din care 20 la sută au fost executate noaptea. Pe rețeaua de canalizare am avut 14.000 de intervenții, iar la 12 la sută din ele am intervenit pe timp de noapte.

Cineva sună la call center-ul Apa Nova. Cum este procesată sesizarea?

La call center primim întrebari legate de facturi, dar și reclamații, sesizări pentru intervenții. În momentul în care operatorul de la call center discută cu petentul, el operează toate solicitările într-o bază de date și automat intră într-o aplicație numită API, iar din API în tableta șefului de echipă taxi, dacă sesizarea este legată de intervenții pe partea operațională. Dacă e altă problemă, legată de facturi, atunci merge în altă bază de date, de unde colegii noștri de la alte departamente o preiau.

La ce se referă cele mai multe reclamații în legătură cu rețeaua de apă ?

Suntem întrebați când va fi înlocuită conducta de apă pe anumite străzi. Reclamațiile despre lipsa de apă au scăzut, la fel și cele pe partea de calitate a apei. Motivul? În momentul în care plecăm la o intervenție, echipa taxi analizează care e situația și transmite dispeceratului toate datele tehnice, și dacă e nevoie de oprirea apei, oprim apa pe un tronson. În dispecerat se procesează foarte repede datele și vedem că pe tronsonul pe care oprim apa sunt 7 abonați de exemplu. Pasul următor este transmiterea de SMS-uri către toți abonații ce ar urma să fie afectați. Ei sunt anunțați că a apărut o avarie și suntem nevoiți să oprim apa și le indicăm intervalul în care va fi oprită apa. Astfel că abonatul nu mai sună la call center să facă reclamație, pentru că știe când și cât va avea apa oprită. Până acum nu făceam acest lucru și abonații începeau să sune la call center. De câteva luni trimitem SMS-uri la abonați atunci când apare o problemă. Dacă avem o avarie pe o arteră mare, prin SMS le spunem că după ce revenim cu distribuția apei s-ar putea ca pentru 5 minute la robinet să le curgă apă murdară și îi sfătuim să o lase să curgă puțin. Depinde de tronsonul pe care se oprește apa și de diametrul conductei.

Ce este programul TaKaDu?

TaKaDu este un program de monitorizare a rețelei de apă. Acest program indică zonele și momentul în care parametrii urmăriți ies din limitele normale. Noi știm foarte clar cât trebuie să fie presiunea și debitul apei în anumite zone, iar acest program analizează toate devierile de la normalitate și ne atenționează. Dacă în zona X a scăzut presiunea apei în rețea și a crescut debitul, ne dăm seama că undeva a apărut o avarie sau un consum mai mare. Colegii de la rețea merg acolo, verifică, văd despre ce e vorba și intervin dacă e nevoie. E un program pe care Apa Nova îl utilizează. Programul este utilizat în Spania, Olanda și Marea Britanie.

Numărul de intervenții a scăzut față de anul trecut cu 15 la sută pe rețeaua de apă și cu 10 la sută pe rețeaua de canalizare. Rețeaua de canalizare are peste 2.300 de kilometri, cât distanța de la București la Paris, iar rețeaua de apă are 2.500 de kilometri. În București încă mai sunt rețele de canalizare cu o vechime de peste 100 de ani.

Cea mai complexă intervenție de anul acesta?

A fost o lucrare pe Bulevardul Expoziției nr 1, la o avarie pe rețeaua de apă. O conductă de mari dimensiuni - 500 de milimetri - , în ianuarie, la adâncime mare, pentru care am fost nevoiți să intervenim noaptea. Avaria era importantă. Lucrarea a fost începută la ora 24 și a fost finalizată la 5 dimineața. La asemenea lucrări trebuie să intervenim repede și este nevoie să facem astfel încât să fie cât mai puțini consumatori afectați.

Ce sunt patrulele Apa Nova și care este rolul lor?

Am implementat câteva echipe pe care noi le numim patrule. După ce trec zăpada și înghețul încep să apară gropile în asfalt, pe lângă gurile de scurgere. Așa că am înființat echipe de patrule. Vom cotinua dotarea lor. Ele au program să patruleze pe toate străzile din București și să strângă informații despre neconformități: gropi, tasări, capace care nu sunt etanșe, capace lipsă și altele. Problemele majore sunt transmise automat către echipele de intervenții.

Mașina merge pe banda întâi, este dotată camere de înregistrare video, cu geocodare. Echipa are o tabletă cu o aplicație simplă și practică, făcută tot în Apa Nova. În momentul când a ajuns cu mașina la un capac care are o problemă sau în dreptul unei tasări, angajatul nostru dă o comandă foarte simplă. Aici ne-am inspirat de la cântarele de la supermarket, unde te duci cu roșiile, de exemplu, vezi poza și apeși. Echipa de intervenție apasă pe tasta cu poza cu capacul, se geocodează și se transmite direct în baza de date. Face și o poză și pleacă mai departe. Datele transmise de patrule sunt prelucrate, cineva verifică dacă acele informații nu au fost deja introduse în baza de date de echipa de taxi care a primit prin call center o sesizare privind aceeași problemă.

Sunt trei patrule deocamdată și parcurg 100 de kilometri pe zi. Circulă doar ziua. Am început după deszăpezire, cu bulevardele principale. Apoi am trecut pe străduțe.

Dacă patrula vede pe stradă o groapă care prezintă pericol, aceasta este semnalizată cu panouri Apa Nova, după care analizăm baza de date să vedem dacă acolo a fost o lucrare a Apa Nova. Acum câteva săptămâni echipa de patrulă a găsit pe Bd Coposu o groapă, a semnalizat-o cu panourile noastre. După analiza bazei de date am văzut că este o lucrare ce aparține de Distrigaz și i-am anunțat că au o problemă.

Încercăm să strângem cât mai multe date despre eventuale neconformități pentru a putea interveni în cât mai scurt timp. Chiar am discutat săptămânile trecute cu o asociația „Hai cu bicla”, care face, împreună cu o facultate, o aplicație pentru bicicliști. Ne dorim să colaborăm și ne dăm coordonatele astfel încât în momentul în care bicicliștii transmit prin programul lor, să putem să primim informații din teren și de la ei. Rețeaua de apă și canalizare e foarte mare, sunt 51.000 de guri de scurgere și 67.000 de cămine de inspecție. Orice informație e binevenită ca să putem interveni din timp.

Tot pentru optimizarea intervențiilor am introdus programul Bena. Înainte, echipa de intervenții pe partea de reparații se ducea în teren cu tractorul, excavatorul care să sape și basculanta care să încarce excedentul și apoi să aducă nisipul. Acum nu mai facem așa. Există o basculantă cu o benă detașabilă care este lăsată la lucrare, acolo unde sunt intervenții mai mari. În felul acesta nu se mai încurcă chiar atât de mult traficul auto.

Un alt lucru pe care l-am făcut pentru a reduce timpul de intervenție. La o avarie, după echipa de taxi vine echipa de reparații care face săpătura, ajunge la conducta avariată și vede că pentru reparații este nevoie de anumite piese – cum ar fi robinet, vană, o bucată de conductă de un anumit diametru și așa mai departe. Înainte, echipa pleca la magazie, lua piesele se întorcea și le monta. Acum, prin aplicația de pe tabletă, echipa de la fața locului comandă la magazie tot ce are nevoie și o altă echipă aduce în teren piesele pentru a fi montate.

Toate echipele de pe teren sunt dotate cu tablete?

Încercăm să dotăm cu tablete majoritatea utilajelor noastre. De exemplu hidrocurățitoarele pe partea de intervenție deja sunt dotate cu tablete. Echipa de pe curățitor a primit reclamația, a apăsat că preia lucrarea, la final apasă iar, se vede că e liberă și poate să preia următoarea lucrare. Toate mașinile sunt dotate cu GSP, știm unde se duc, când se duc, știm când au preluat și când au finalizat lucrările.

Aceste măsuri și altele fac parte din noua filozofie implementată de echipa de management ANCAB începând cu 2016, orientată către optimizarea operațională pe de-o parte, pe responsabilizarea colegilor noștri (avem un program denumit generic „Implică-te!”) și pe informarea onestă a cetățenilor pe care îi deservim.

Referitor la codurile de ploi emise de Administrația Națională de Meteorologie, ce ne puteți spune? S-au luat măsuri speciale?

Ați observat că orașul nu se mai inundă, așa cum se întâmpla în trecut. Acest lucru s-a obținut după numeroase investiții în rețeaua de canalizare și după curățarea casetei de sub Dâmbovița, un proiect titanic derulat de Apa Nova.

Atunci când sunt anunțate însă ploi de mare intensitate, care depășesc estimările multi-anuale în baza cărora s-a proiectat rețeaua de canalizare, sunt necesare măsuri speciale pentru a limita la maximum efectele neplăcute. De exemplu, în acest weekend s-au luat următoarele măsuri:

S-a luat legătura cu ANAR pentru scăderea nivelului apei în albia râului Dâmbovița și deschiderea la maximum a stavilelor de la nodurile hidrotehnice Popești și Glina, măsură necesară pentru depresurizarea casetei de apă uzată în cazul în care aceasta ar intra în presiune și descărcarea în bune condiții la descărcătorul Popești și la canalul de legătură în râu.

Conform procedurii în caz de ploi de mare intensitate, directorul general ANCAB împreună cu directorul Dispeceratului Național ANAR au stabilit reducerea debitului de apa descărcat din Lacul Morii de la 3,5 metri cubi pe secundă la un metru cub pe secundă și deschiderea stavilelor tuturor biefurilor de pe râul Dâmbovița. Tot cu ANAR, datorită lucrărilor pe care la efectuează ANCAB la reabilitarea barajului de la Pantelimon II, s-a stabilit modul de tranzitare a apelor pe salba de lacuri, astfel încât să se atenueze undele de viitură. Împreună cu constructorii s-au luat măsuri ca la toate lucrările de investiții pe rețelele de canalizare, să se elibereze secțiunile de curgere astfel încât acestea să poată prelua apele la capacitatea maximă, în mod deosebit pentru lucrările pe marile colectoare de la Mihai Bravu și Corneliu Coposu.

Au fost verificate și luate măsuri ca și la lucrările de pe colectorul A0, cuprins în proiectul Faza II Glina, să nu se instaleze batardouri sau sisteme de obturare a rețelei de canalizare până după finalizarea evenimentelor pluviale. 

Au fost verificate toate echipamentele hidromecanice cu care sunt echipate rețelele de canalizare, pentru a fi siguri ca acestea funcționează corespunzător. Acum sunt în teren 15 hidrocurățitoare, 5 autoutilitare și alte utilaje și 41 de echipe ce intervin pentru rezolvarea situațiilor punctuale apărute. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Taman la fix (ca să pleonasmez un pic, pic, pic...) a picat articolul ăsta înaintea inundațiilor de pe străzile Bucureștiului, de ieri.
    Bineînțeles că Apa Nova a și venit cu justificarea că a plouat într-o zi cât într-o lună (Logic! dacă în restul lunii nu a plouat deloc) și că pe sub „caseta” Dâmboviței subterane, din zona Unirii, a fost un debit mai mare decât al Oltului (ce-i drept, nu e precizat dacă la vărsare sau la izvoare).
    Dunăre dacă n-aveau, Apa Nova, caseta de la Unirii Dunăre-o făceau, ca exercițiu de PR.
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult