Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Republica împlinește opt ani de existență. Vă mulțumim că ne sunteți alături în această călătorie prin care ne poartă bunul simț, nevoia unei dezbateri de calitate și dorința pentru un loc mai bun în care să ne spunem ideile.

Omul din spatele fenomenului „5 to go” sau cum să schimbi fața orașului cu o cafea și un zâmbet. GENERAȚIA B

5 to go

Foto: 5 to go/Vlad Pahonțu

Pe 7 ianuarie 2015 se deschidea, în apropiere de Piața Lahovari și la câțiva pași de Teatrul Țăndărică, un mic coffee shop, de vreo 12 metri pătrați, cu atmosferă și lumină calde. Tot ce-ți puteai cumpăra de acolo, de la cafea la sucuri și sandvișuri costa cinci lei, iar un barista profesionist și colegul său făceau latte-uri și conversație cu clienții. 

În prima zi, coffee shop-ul 5 to go din Lahovari, în care a fost făcută o investiție de 10.000 de euro, a avut încasări de 345 de lei. Între timp, proprietarul său, Radu Savopol, a mai deschis unul pe Pache Protopopescu, un concept store 5 to go pe Buzești, dar și 31 de coffee-shop-uri în franciză, în București și alte șase orașe din țară. 

„Am estimat că grupul va termina anul 2016 cu o cifră de afaceri de un milion de euro, dar sunt sigur în acest moment că o vom depăși cu 20%. Pe luna octombrie 2016, cifra de afaceri a fost de 180.000 de euro”, spune Radu Savopol care se așteaptă la o marjă de profit de 20 - 30%. 

Designer de profesie, Radu Savopol (foto) a intrat în industria HORECA în anul 2001, când a deschis în Sinaia un bar, Old Nick Pub.

Între 2002 și 2004 a avut un concept de cafenea care a obținut un premiu internațional de design, în 2008 a făcut la Sinaia o altă cafenea, pe care ulterior a vândut-o, iar în 2011 a deschis la București un alt Old Nick Pub. 

„Aveam un spațiu lângă Old Nick Pub, o anexă, voiam să fac ceva cu el, aveam nevoie de un concept inovator. După ce am făcut câteva deplasări în străinătate, am discutat cu câțiva prieteni și cu furnizorul de cafea, s-a creionat ideea de preț fix. Ne-am hotărât să mergem pe conceptul de to go, pe preț fix și pe design prietenos”, își amintește antreprenorul. Un alt lucru important era acela că noile cafenele aveau să se adreseze străzii, să le iasă pur și simplu în cale clienților.

 A făcut calculele și și-a dat seama că, la un TVA de 24% și un preț de cinci lei pentru orice - o cafea, un suc, un sandviș, un fresh de portocale la 200 de ml, trei prăjiturele, două ape plate, poate ieși în câștig. 

Și așa a fost. La primul coffee shop, clienții se aduceau unii pe alții, iar lucrurile păreau să meargă de la sine. Singura lor întrebare era dacă prețul va rămâne fix, dacă nu se va termina cumva promoția. La rândul său, Radu Savopol se întreba totuși dacă succesul din Lahovari nu a fost doar o întâmplare. Avea să deschidă și coffee shop-ul din Pache și să se convingă că era mai mult decât atât.

Cea de-a treia locație care a purta sigla 5 to go a fost o franciză. „O tipă a venit la noi și ne-a cerut o franciză. Noi i-am spus că nu avem sistemul ăsta, ea mi-a spus că vrea, că a găsit un spațiu. Am văzut spațiul și pe pe un perimetru de 500 de metri aveam foarte multă clientelă posibilă”, își amintește el. 

Se întâmpla în luna mai, iar în luna iunie business-ul avea să beneficieze de o conjunctură favorabilă: reducerea TVA de la 24% la 9%. „100% dintre produsele noastre sunt pe TVA de 9%, ceea ce s-a simțit foarte bine în business plan”, spune antreprenorul. Au lucrat toată vara pentru a pune la punct sistemul de franciză. Când au dat comunicatul de presă prin care îl anunțau, lucrurile au explodat. 

Pentru a reuși să mențină franciza la un preț convenabil, se folosesc în amenajare de materiale care nu costă foarte mult - lemn, fier, tencuieli naturale, dar cu ajutorul cărora pot obține efectul pe care și-l doresc. Acolo unde se încadrează în peisajul zonei, utilizează la exterior culoarea verde crud.

„Dorim să creăm un spațiu prietenos, cald, punem accent pe felul în care cade lumina, să nu fie rece sau obositoare”, explică Radu Savopol. Ne aflăm în concept store-ul de la Buzești, unde pe cele câteva mese stau cărți de colorat pentru adulți și creioane colorate. O altă particularitate sunt paharele, cu desene din zona de pop-art și mesaje amuzante.

Inginera de sondă transformată în antreprenor

Printre cei care au cumpărat franciza 5 to go a fost Alina, o ingineră de sondă din Ploiești care s-a reprofilat și s-a făcut antreprenor. După ce i-au făcut Alinei publică povestea, timp de două săptămâni clienții au stat la coadă doar ca să o cunoasă. „Un alt caz a fost cel al lui Matei, care a venit la noi cu mama lui. Avea 19 ani, mama lui îi dăduse bani pentru o mașină și l-a întrebat ce vrea să facă cu ei. El i-a răspuns că vrea să ia o franciză 5 to go. Este coffee shop-ul din Câmpineanu și merge foarte bine”, povestește Radu Savopol.

Fiecare dintre coffee shop-uri vinde lunar în jur de 23-24 de kilograme de cafea, dublu față de media din barurile și restaurantele din România care este de 11 kilograme. „În România se bea foarte multă cafea cu lapte - latte, cappuccino, atunci e foarte important să faci o cremă de lapte așa cum trebuie și acolo se face diferența. Contează aparatele, sunt aparate profesionale, care costă în jur de 5.000 de euro fiecare aparat, la fel și râșnițele. Calitate medie spre premium, perfect adecvată preparatelor care se beau în România”, spune Radu Savopol. Clienții sunt de la liceeni de 15 ani care intră să își ia o ciocolată caldă, până la bunici care intră să le ia prăjiturele nepoților. Cei mai mulți însă sunt studenți și oameni care lucrează în corporații.

Până la sfârșitul anului 2018, acesta vrea să ajungă la 100 de cafenele. „Între timp apar noi direcții de dezvoltare: parteneriate cu lanțuri care vând food sau sunt în zona de retail și care își doresc să aibă cornere de 5 to go. Lucru care ne ajută și pe noi și pe ei. Și noi creștem traficul prin cafea, dar și ei aduc din start un trafic pe cornerul respectiv. Deci e posibil să ajungem mult mai la cele 100 de locații”, spune Radu Savopol. 

Articolul face parte din cadrul campaniei Generația B. Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • @Adrian B. O fi. Insa persoana care-l scrie e atat de frumoasa incat as citi si cartea de telefon daca ar publica-o ea.
    • Like 0
  • Cristian check icon
    Conceptul este tare fain si practic. Si prietenos. Marfa este de calitate si nu te simti dezmagit.

    Imi place sa citesc ca exista lucruri are reusesc si povestea din spatele lor.
    In continuare tot 5 lei se plateste pentru cei ce mor de grija altora.
    • Like 0
  • Un material destinat exclusiv corporatistilor romgleziti.Punct
    • Like 1
  • Crabu check icon
    Intrebare intrebacioasa: Cand a scazut TVA-ul de la 24% la 9% nenea BusinessMan ce a facut? A redus pretul de la 5 lei?
    • Like 0
    • @ Crabu
      Cristian check icon
      Ah, dar chiria nu te intrebi daca o fi crescut?

      PS: te obliga cineva sa cumperi daca nu-ti convine? sta careva cu pistolul la ceafa ta?
      • Like 0
    • @ Crabu
      check icon
      Eu mi-as pune ittrebarea si altfel: Dar- cand a scazut tva-ul...Mega-Image ( sau Carrefour sau- care mai vrei tu..) au scazut pretul? Ca- uite- au cumpar aceleasi lucruri ( cu mici variatii) - mereu- si de un an tot observ cum creste pretul intr-o nesimtire ( desi nu apare in niciun raport de inflatie);
      • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult