Consilierii generali ai Municipiului Bucureşti şi-au dat acordul de principiu, la sfârșitul lunii februarie, pentru înfiinţarea a 19 firme care să activeze în domenii precum: producerea şi furnizarea energiei electrice şi termice, iluminatul public , administrarea şi dezvoltarea infrastructurii spitaliceşti, servicii în tehnologia informaţiilor, construcţia, dezvoltarea şi administrarea de baze sportive, promovarea Bucureştiului ca destinaţie turistică, administrarea parcurilor şi grădinilor publice, administrarea reţelei de agrement a Capitalei, paza obiectivelor care aparţin Primăriei, consolidarea clădirilor cu risc seismic, administrarea spaţiilor publicitare de pe domeniul public, dispecerat de taxi, coordonarea şi consultanţa proiectelor de infrastructură mare, gestionarea fondul imobiliar al oraşului, administrarea drumurilor, administrarea parcărilor publice, managementul sistemelor integrate de trafic.
Noile firme vor fi societăți comerciale pe acțiuni, sută la sută ale municipalității: peste 90% din participații vor fi deținute Primăria Capitalei, iar restul vor fi deținute de una dintre societățile comerciale pe acțiuni aparținând tot municipalității.
Primarul Gabriela Firea a explicat că în exercitarea atribuțiilor acestor societăți comerciale pe acțiuni vor fi realizate parteneriate public-private.
„Sub nicio formă nu este o interferență a Primăriei Generale a Capitalei în activitatea economică privată a Bucureștiului. Este vorba despre parteneriate care se vor realiza de acum înainte, pe baza înființării acestor societăți, care vor însemna mai multă transparență, mai puțină birocrație, mai puțin subiectivism”, a explicat Firea într-un interviu acordat Agerpres.
Consiliul Naţional al Întreprinderilor Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) a solicitat reanalizarea acordului Consiliului General al Municipiului Bucureşti pentru înfiinţarea celor 19 societăţi comerciale proprii. „În general, companiile de stat au fost controlate politic, nu au avut eficienţă sau performanţă şi au înregistrat datorii”, potrivit unui comunicat al CNIPMMR.
Pe de altă parte, în București există un model de parteneriat public - privat, care este de altfel, singurul parteneriat în domeniul utilităților - în cazul Apa Nova București (ANB).
Primăria Capitalei, în calitate de acționar - deține 16,31% din ANB - primește dividende la repartizarea profitului companiei Apa Nova. Primăria nu acordă fonduri pentru investiții sau subvenții în acest caz. ANB a investit, din fonduri proprii sau împrumuturi din partea Grupului Veolia – care are 73,69% din acțiunile Apa Nova , aproximativ 400 milioane euro în 16 ani de contract de concesiune.
Conform unui raport al Băncii Mondiale, în urma implementării acestui tip de contract, „s-au produs economii de costuri în valoare totală de aproximativ 349 milioane dolari până în anul 2008, lucru ce se reflectă în tarif și în comportamentul investițional din bugetul local".
Una dintre concluziile raportului sumarizează foarte bine motivele pentru care acest tip de contract ar trebui să fie un model pentru toate companiile de utilități din țară.
„Capacitatea concesiunii de a îmbunătăți serviciul mai mult decât media, menținând nivelul tarifelor sub medie este chiar mai remarcabilă atunci când ne gândim că alte utilități municipale din România au primit subvenții de la administrația locală, guvern național, sau Uniunea Europeană în această perioadă. În contrast, Apa Nova a finanțat toate operațiunile și investițiile sale, fără nici o pretenție asupra fondurilor publice", se arată în raportul comandat de Banca Mondială.
Conform Băncii Mondiale, este un exemplu de bune practici, în special ca urmare a următorilor factori: autoritate publică angajată, echipă de experți dedicată, un proces bine pregătit, calitativ și transparent, un contract conceput într-un stil unic și inovativ, sisteme de monitorizare bine definite și implementate, mecanisme de soluționare a litigiilor.
Chiar dacă acționarul majoritar al ANB este liderul mondial în domeniu, ANB este o companie românească pentru că angajații, inclusiv managementul, sunt români. Mai mult, Primăria are 16,36% din acțiuni, iar salariații 10%.
Faptul că ANB nu are putere de decizie în ceea ce privește tarifele, cum, de altfel, nu are nici Primăria (contractul a impus un mecanism ce include o comisie internațională de experți), iar indicatorii de performanță asumați sunt permanent monitorizați asigură un grad de transparență nemaiîntâlnit în rândul companiilor de utilități de la noi, mai menționează raportul.
Asistența Băncii Mondiale în derularea licitației și încheierea contractului poate fi cheia, susțin experții, pentru încheierea unor contracte similare în viitor. Avantaje: eliminarea suspiciunilor privind manipularea prețurilor (control extern) și a investițiilor (concentrare pe criterii de performanță), eliberarea unor fonduri consistente din bugetul autorităților locale (investiții realizate de către concesionar), infrastructura rămâne în proprietatea statului. Autoritățile ar trebui să păstreze un pachet de acțiuni pentru a avea un control suplimentar și pentru a putea participa la profit.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Să nu ne pierdem cu firea și să înțelegem că femeia vrea să fie bine!
Uite un exemplu: la Piața Sudului, a fost începută o lucrare (un pasaj) acum doi ani și ceva și nu va fi gata nici anul ăsta! Pasajul respectiv, evaluat la peste 30 de milioane de €, este lucrat de niște firme particulare! Ați înțeles până aici? Buuun ...
Pasajul de la Piața Unirii, pentru că era important, a fost gata de folosire în 34 de zile de la începerea lucrărilor: DA, ÎN 34 DE ZILE! De ce? Pentru că nu s-a mai lucrat cu particulari și intermediari și altele asemenea!
În concluzie, madame firea va face o firmă care se va ocupa de infrastructura orașului, firma asta se va ocupa de lucrări de tipul pasajului de la BIG, adică va subcontracta lucrarea, iar rezultatul va fi că se va da în folosință în 3 ANI ȘI 4 LUNI în loc de 34 de zile și va costa dublu față de cele circa 30 de milioane!
Povestea se va repeta peste tot la fel, pentru că primăria nu va dota firmele cu utilaje, nu va angaja oameni, etc, etc: o gașcă de directori care-și vor alege secretarele prin concurs și afacerea va intra în folclorul urban, noi ne vom obișnui cu ea, ei se vor îmbogăți pentru că lucrările vor fi date fără licitație pe această filieră (compania primăriei este una comercială, cu personalitate juridică și-și va putea alege colaboratorii, fără licitație!), taxele locale vor crește, calitatea vieții va scădea!
Mulțumim cui a ales-o pe nevăstuica lui pandele: iar ne-au făcut-o!