Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Ascundem realitatea sub preș. Examenul de Evaluare Națională 2017 a fost cel mai facil din ultimii 80 de ani” - expert în Educație

Elevi examene

Foto: Inquam Photos/ Akos Barabas

65% din copiii care intră astăzi în sistemul de învățământ vor face la locul de muncă activități care astăzi nu există, potrivit studiului Future of Jobs Report, publicat de World Economic Forum (WEF) în 2016. Mai mult decât atât, peste 80% din slujbele anilor 2015-2025 cer competențe STEM (Științe, Tehnologie, Inginerie și Matematică), potrivit estimărilor National Science Foundation din 2014, spune Măriuca Talpeș, CEO Intuitext și membru al Consiliului Director al Romanian Business Leaders.

Însă școala românească nu pentru un astfel de viitor își pregătește elevii. „România pregătește tinerii pentru un viitor diferit de cel pentru care se pregătesc țările dezvoltate. Cifra de afaceri a industriei de IT din România va depăși 4 miliarde de euro în 2017 (din care peste 70% înseamnă export) și va crește constant în următorii ani cu peste 13%, potrivit ANIS (Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii). Potrivit profilului de țară DESI (Digital Economy and Society Index), contrar așteptărilor, România, în ultimul raport, apare pe penultimul loc în UE la numărul de specialiști IT&C la 1.000 locuitori; deși indicatorul a crescut constant în ultimii ani (19 față de media europeană de 35, în 2015), România produce tot mai puțini absolvenți STEM - ponderea celor care studiază sau au studiat STEM în populația românilor de 20-30 de ani e în scădere de la 1,9% în 2012, la 1,7% în 2013 și la 1,6% în 2014, contrar tendinței în Europa, unde media UE a urcat de la 1,7% în 2012 la 1,9% în 2014, potrivit DESI”, a spus marți Măriuca Talpeș în timpul unui eveniment organizat de Romanian Business Leaders. 

„Copiii care intră în școală sunt mai bine dotați intelectual decât au fost adulții români de astăzi”

Performanțele tinerilor români la testele de matematică și științe PISA sunt printre cele mai slabe din Uniunea Europeană, potrivit ultimelor rezultate publicate în 2015. În țară, gradul de dificultate al examenelor de sfârșit de clasa a VIII-a a scăzut de la an la an, continuă ea. „Sistemul de evaluare din România încurajează ascunderea sub preș a realității, iar notele copiilor din timpul școlii sunt disproporționat de umflate când sunt comparate, din nou, cu realitatea. Examenul de Evaluare Națională din 2017 este cel mai facil din ultimii 80 de ani (dificultate de 4,11 din 10 la subiectele de matematică), potrivit evaluărilor profesorului de matematică Sorin Borodi, din Dej. Având ca reper subiectele din 1933, dificultatea examenelor de matematică s-a menținut cam la același nivel în perioada 1954-1990, respectiv într-o medie de 8-8,5 din 10. Până în 2001, cu niște variații, dificultatea a coborât până aproape de nota 6. Din 2009 până azi, dificultatea a scăzut până aproape de 4 din 10. Dificultatea subiectelor la matematică s-a menținut timp de două generații, ca să se înjumătățească în timpul uneia singure. Un indicator este că de două ori mai mulți elevi din București au obținut nota 10 la Evaluarea Națională în 2017 decât anul trecut”, afirmă Măriuca Talpeș.

Ea spune că elevii din ziua de astăzi nu sunt mai slab dotați intelectual decât cei din trecut. Ba dimpotrivă. „Copiii care intră în școală sunt mai bine dotați intelectual decât au fost adulții români de astăzi. Studiile efectuate de echipa profesorului Dragoș Iliescu, de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației de la Universitatea București, susțin manifestarea în România a „efectului Flynn” (adică o creștere constantă pe termen lung a rezultatelor la testele de inteligență)”, explică Măriuca Talpeș.

Una dintre principalele soluții pentru creșterea calității procesului educațional este, în opinia sa, atragerea în sistem a celor mai buni absolvenți prin creșterea și legarea veniturilor educatorilor de performanța pe care o generează: „Creșterea ponderii în PIB per capita a venitului unui profesor debutant va crește atractivitatea meseriei și va micșora diferența față de nivelul maximal de venit pe care îl poate obține un profesor român – 78% din PIB per capita, față de 47% din PIB per capita în Finlanda și 18% în Slovacia, conform studiului Eurydice 2015-2016”. 

Totodată, este nevoie de rescrierea sistemului de pregătire a viitorilor profesori, care să implice o pregătire inițială mult mai aplicată, minimum 2 ani de mentorat lângă un profesor cu experiență și partajare permanentă a bunelor practici între profesori, la nivel național, dar și de stabilirea unui sistem de referință pentru eliminarea celor mai slabi profesori.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nu pot sa nu comentez asemenea aberatii. Ne place sa prezentam rezultate in procente - statistica ne omoara- Oare nu toate inovatiile si realizarile au la baza o gandire cat mai simpla si clara? Nu,noi trebuie sa avem gandirea cat mai intortochiata ,astfel incat la sfarsit sa nu fim in stare sa luam decizia potrivita...sa nu putem alege calea. Noi trebuie sa fim condusi si sa ne indreptam gandurile catre neant.,,Este foarte clar de atata timp ca sistemul de invatamant trebuie sa modifice-prea multa teorie ce contine amanunte redudante...nu au sens-nu facem decat sa pierdem timp valoros , copii si oameni valorosi.
    • Like 0
  • Cand eram mai mic , ma stimulau parintii sa invat in continuu, pentru ca vin astia mai tineri din urma care sunt mai destepti si mai pregatiti. Si asta am facut, dar din pacate, din urma n-a venit nimeni. Cel putin in IT,si ca sa fiu clar, nu in programare, daca acum ma intorc in Romania ma angajez instant. Lasati vrajelile ca lumea trebuie sa stea cu vaca la pascut. Sunt si oameni asa, cum sunt si oameni carora le place sa bata cuie sau sa repare masini. Pentru astia insa nu exista scoli. Dar daca ar exista scoli profesionale la care toata lumea termina cu 10, as prefera sa imi bat cuiele singur. Cand am dat bac-ul in 2000, am luat 7 si ceva la matematica, in conditiile in care am ramas corigent in clasa a 11-a un semestru, pentru ca faceam probleme de matematica la nivel de ASE Cibernetica anul 1, iar mie pur si simplu nu mi-a placut matematica. Dar, cand am ajuns la BAC, problemele mi s-au parut decente, fata de ce faceam noi la liceu.Mai cred, ca generatia 2000-2004 maxim este ultima generatie "intreaga la cap" si care a produs oameni specializati in diferite domenii. Dupa aia , Dumnezeu cu mila...
    • Like 0
  • Tara ne vrea prosti . Nu e greu de priceput ca nu e nevoie sa intelegem , ,,inteleg " altii pentru noi, pardon, pentru ei . Daca tot suntem lasati sa nu gandim (la ce ne foloseste) nici nu se investeste in invatamant . De ce ar avea nevoie Ion sau Robert din creierii muntilor de internet la scoala si acasa daca tot cu vacile la pascut va merge? Le e teama , le e teama pentru ca un copil informat e un copil puternic ce va ajunge un adult puternic . Dar cred ca stiati si voi asta . Ce nu stiu eu si ma intreb zilnic este cat va mai dura .E un soi de care pe care : sunt unii care rabda si rabda si rabda si altii care apasa si apasa si apasa iar eu nu ma aflu in tabara lor. Am ales sa fiu in cealalta tabara gandindu-ma la viitor .La viitorul copiilor mei .
    • Like 0
  • Asteptam cu interes rezultatul proiectului prezidential 'Romania educata' pentru realizarea caruia s-au acordat stipendii unor 'profesionisti' alesi pe spranceana in timp ce Academia Romana a fost aruncata la cos.
    • Like 0
  • check icon
    Pãi, la anu' sã le dea tabla adunãrii pânã la 10. Fãrã scãdere!(e prea greu) Tabla înmultirii- la bac. Nu-i bai!- meditatia si spaga sã ìnfloreascã!
    • Like 1
  • check icon
    În primul rând, să terminăm cu tâmpenia că doar IT este viitorul și toată lumea trebuie să învețe doar în domeniu.Nu toată lumea are aptitudini către matematică și/sau inginerie, să ne intre în cap, de aceea și țările bogate importă la greu specialiști în domeniu căci nici ele nu sunt în stare să ofere pieței, specialiști în domeniile abstracte, ca atare ei au mai mulți ca noi nu fiindcă generează ei de ai lor, nu ,sunt de import,începând de la studenți până la specialiștii propriu ziși. În al doilea rând, de câte ori examenele la mate au fost normale, toată adunătura de părinți isterici și ignoranți,împreună cu TOATĂ presa din România, au sărit de fund în sus că sunt chinuiți bieții plozi, că învață prea mult și sunt extenuați,uitându-se că oricum ei au manuale mai ușoare la TOATE materiile decât în anii 50-80 începând din anii 90, plus sâmbetele libere deci încă aproape două luni de „vacanță„ dacă le aduni, plus zile libere legale plus vacanțe intermediare.Cu bună știință, politicienii, părinții isterici și mass media din România, din motive penibile și ireale, au scăzut calitatea și seriozitatea învățământului.Toată lumea știe, se bucură de note în fața vecinilor,apoi plâng că bulgărașii lor de aur nu știu de facto nimica la nici-un capitol și au viitorul praf.Ca și în politică și la învățământ ne merităm soarta, fiindcă ne place doar superficialitatea și examenele ușoare sau copiate.
    • Like 4
    • @
      check icon
      Aveti putintica rabdare, caci a revenit sindicalistul Pop si o sa rupem norii in domeniul invatamantului! Moda cu sindicalistii la putere (vezi Mitrea,Ciorbea,etc.) nu are cum sa dea roade si poate si asta e una din cauzele ca nu ne putem ridica din mocirla actuala...
      • Like 0
  • Bună ziua ! Sunt mulți cei care ar putea schimba total învățământul nostru, dar nu răzbesc cu dinozaurii din mimister depășiți biologic, incapabili, care țin de scaunul lor cald şi bine remunerat, deci de unde performanță ! Numai bine celor buni, mereu şi cu tot draul !
    • Like 1
  • În privinţa dificultăţii examenului de bacalaureat se observă aceeaşi tendinţă de scădere continuă a dificultăţii. La această oră examenul nu este încheiat, dar la un liceu din apropierea locuinţei, mai toţi candidaţii sunt afară din săli de mai bine de o oră; iar discuţiile despre note sunt în intervalul (9,50; 10]. Iar timpul de rezolvare... "am terminat în 40 de minute, dar nu ne-a lăsat să ieşim din sală decât după 90 de minute", îi zicea un băiat profesorului care îl chestionase despre subiect (subiect de mate-info); iar băiatul respectiv nu depăşise media 7 în toţi cei 4 ani de liceu.
    Se citea un sentiment de frustrare pe faţa profesorului şi chiar a afirmat cu năduf: "Patru ani te lupţi să le formezi un mod corect de abordare a matematicii, iar la examen se dau subiecte care pot fi catalogate de dificultate... fără dificultate".
    • Like 3
    • @ Lucian Daniel
      " băiatul respectiv nu depăşise media 7 în toţi cei 4 ani de liceu" nu are importanta prin simplul fapt ca notele din liceu nu valoreaza nimic, nimic mai mult decat sa te gadile la ego. Un exemplu facil il reprezinta ora de geografie de la profilul mate-info. La ce iti foloseste sa stii geografie daca toata viata o sa fi conectat la internet? Daca mai ai si un profesor la care notele la ascultat sunt in intervalul 2-8 ca sa poata sa vanda reviste si sa le ofere respectivilor diverse beneficii atunci de ce ne mai miram? Acelasi profesor, la final de an pentru ca nu avea chef la asculte elevii a zis ca pune 4 oricui vrea, fara sa mai asculte. Jumatate de clasa a ales varianta asta pentru ca aveau si asa medie de trecere. Asta se intampla la un liceu din centrul Capitalei unde ultima medie de intrare din seria mea a fost 8.50. La toate acestea imi spunea cineva, care cica e profesoara in Finlanda, ca scoala romaneasca e mult mai buna decat cea finlandeza pentru ca te invata cu greutatile... Am ramas perplex, urmat de un sentiment de dezolare.

      Morala e ca exista atat profesori buni cat si elevi buni, ambele categorii fiind sufocate de mediocritatea cronica generata de un sistem de invatamant care trebuia sa fie adus la realitate in urma cu cateva decenii.
      • Like 1
  • terminati cu prostiile si reinfiintati scolile profesionale care sa poata sa scoata muncitori calificati.invata copiii pana le vine rau, fac liceul si facultatea iar apoi ajung in strainatate unde lucreaza in cu totul alte domenii. lumea nu are nevoie numai de economisti si de specialisti in menegement si comunicare.
    • Like 2
  • Nu s-au desteptat, doar s-a diminuat gradul de dificultate, asa ca nu va mai imbatati cu apa rece, si evaluati-va plodul cat se poate de corect. Ar fi bine sa nu utilizezi spaga ca sa-ti treaca rahatul cu ochi scoala ca rata prin apa, ca asa cum ii educi, asa o sa-i avem cu totii in viitor. Daca tu ai furat un doctorat, macar plodul sa fie mai cinstit decat tine, Altminteri, tara va fi condusa tot de 'specialisti' ca tine, si spaga va avea o strofa rezervata in imnul national.
    • Like 6
    • @ Valentin Stütz
      Puteti vorbi in mod civilizat despre copii?
      • Like 0
    • @ dordetine
      Putem, sigur ca da. Despre copii nu se poate vorbi decat in mod civilizat. Numai ca, eu nu m-am adresat direct copiilor in prostia pe care am scris-o.
      • Like 2


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult