Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Ministru: Dacă proprietarii nu sunt de acord cu consolidarea clădirilor cu risc seismic, trebuie să vorbim despre expropriere

Ministrul Culturii, Vlad Alexandrescu, a vorbit, într-un interviu pentru Republica.ro, despre instituțiile culturale al căror sediu se află în clădiri cu risc seismic. 

„Este necesară o schimbare a legislației care să țină seama de pericolul public, de noțiunea de protecție civilă. Dacă se prăbușește blocul Patria, nu suferă doar proprietarii, ci și vecinii și oricine trece pe acolo. 

Eu cred că ar trebui să se aplice același regim ca la construcția de autostrăzi. Atunci când o investiție devine de interes public, trebuie să vorbim despre expropriere. Dacă nu există acord pentru consolidarea acestor imobile care se află în centrul Bucureștiului, atunci eu cred că ar trebui trecut la o procedură de expropriere, de despăgubire justă și de asigurare a continuării lucrărilor”, spune el. 

Unele dintre sălile foarte importante de teatru s-au închis pentru că funcționează în clădiri improprii, care se pot prăbuși la cutremur. Ce se va întâmpla cu ele?

Se va întâmpla ce se va întâmpla și cu alte instituții de cultură aflate în clădiri cu risc seismic din București și din țară, e vorba despre un plan național de consolidare a acestora. Teatrul Nottara, de pildă, care a fost construit de tatăl lui Liviu Ciulei sau Teatrul Foarte Mic, care tot așa, funcționa într-o clădire cu risc seismic, trebuie consolidate. Ele pot funcțina pentru o perioadă de timp limitată în săli de împrumut, Teatrul Nottara deja a încercat mai multe variante. Știți că, inițial, Primăria i-a oferit sediul Arcub din strada Batiștei, dar s-a constatat că și acela este într-o clădire cu bulină și atunci, în Guvern, am negociat cu ministrul Apărării închirierea unei săli la Cercul Militar Național, dar nu este suficient. Acestea vor fi soluții temporare. Nu ne putem imagina că Teatrul Nottara va funcționa într-un sediu care nu este al lui. Răspunsul va veni odată cu consolidarea acestor clădiri și aici este nevoie de o schimbare a legislației, pentru că știți ca actuala lege prevede acordul tuturor proprietarilor pentru începerea lucrărilor de consolidare. Or, aceste săli de teatru funcționează în locuri cu mulți proprietari, iar eu cred că nu mai putem funcționa pe aceeași bază legislativă.

Veți face demersuri pentru schimbarea legislației?

Este necesară o schimbare a legislației care să țină seama de pericolul public, de noțiunea de protecție civilă. Dacă se prăbușește blocul Patria, nu suferă doar proprietarii, ci și vecinii și oricine trece pe acolo. Eu cred că ar trebui să se aplice același regim ca la construcția de autostrăzi. Atunci când o investiție devine de interes public, trebuie să vorbim despre expropriere. Dacă nu există acord pentru consolidarea acestor imobile care se află în centrul Bucureștiului, atunci eu cred că ar trebui trecut la o procedură de expropriere, de despăgubire justă și de asigurare a continuării lucrărilor. Nu poți să consolidezi numai sala de teatru, ci trebuie să consolidezi tot imobilul, până la etajul 8, că altfel îți cade în cap.

În această situație, se află și sălile de cinematograf. Acestea au devenit tot mai puține, există orașe în această țară care nu mai au nici măcar o sală de cinema.

Așa este, am văzut și la Iași, acolo sunt cinematografe, am vizitat două săli care sunt în picioare și care practice nu funcționează pentru că sunt debranșate de la serviciul de căldură al orașului, sunt într-o stare de delăsare administrativă, nu știi ce se întâmplă acolo. Și cum sunt la Iași sunt în foarte multe dintre orașele acestei țări, unele dintre ele au fost cedate administrației publice locale de către RomâniaFilm și acolo s-a organizat Bingo, s-au deschis cazinouri și magazine second hand, s-au făcut săli pentru nunți și botezuri și și-au pierdut destinația inițială de cinematografe. Aici vina este împărțită. În primul rând, România Film, unde o să facem niște modificări radicale. Este o regie autonomă în insolvență, care funcționează prost, schimbăm consiliul de administrație, încercăm să o punem pe niște baze economice mai sănătoase. Dar trebuie să lucrăm și cu administrația public locală. Dacă acestea au ajuns la orașe, trebuie să lucrăm cu orașele. Și aici știți că există o sensibilitate foarte mare în ceea ce privește filmulr românesc și capacitatea spectatorilor de a putea urmări filme de calitate, filme de artă pe care nu le pot vedea neapărat la malluri.

Ce veți face?

Ceea ce a rămas la RomâniaFilm încercăm să rezolvăm prin Ministerul Culturii, fiindcă este o regie a Ministerului Culturii, dar nu mai sunt decât 20 și ceva de săli la RADEF. Iar restul de până la 100 și ceva au trecut în administrația publică locală. La Iași am mers și am vorbit cu primarul. Ideea e: Vrem să ajutăm cinematografia românească? Nu contează dacă ele sunt la oraș sau la Ministerul Culturii, important e că sunt investiții în infrastructura culturală. Soluțiile diferă de la caz la caz. Unele trebuie introduse în programe de reabilitatare, pe fonduri europene, cum e cazul acestor săli, în cazul altora primarul trebuie să realizeze că destinația acestor săli este de cinematograf și nu de Bingo. Uneori, lucrurile se pot rezolva foarte simplu, dar e nevoie să dăm acest semnal, pentru că cinematografia românească este într-o delăsare totală din această cauză. Pentru că degeaba faci filme românești premiate la Cannes și la Berlin, dacă în România nu sunt văzute.

CITEȘTE ȘI:

Ministrul Culturii: Vom construi în București o sală de concerte cu 2.400 de locuri

De ce nu are Biblioteca Națională a României aviz ISU. Interviu cu ministrul Culturii

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Locuiesc intr-un imobil monument istoric din centrul Bucurestiului. Suntem trei co-proprietari, in total 5 apartamente, cu trei corpuri de cladire cu intrari separate, vreau sa consolidez partea mea de imobil, prin certificatul emis acum doi ani Primaria Capitalei ne cere acordul vecinilor, doar ca unul dintre vecini nu vrea sa isi dea acordul chiar daca mi-am asumat integritatea lucrarilor care ii profita si lui. Sunt santajat sa-i cumpar proprietatea la pretul cerut de el, adica 180mp cu 850000 euro. Nu am cedat si am cerut in instanta la Judecatoria sector 3 pronuntarea unei hotarari de suplinire a acordului invocand ruina edificiului, obligatia comuna de intretinere a bunului comun si lipsa folosintei bunului. Sunt la al optulea termen dupa un an jumatate de la dechiderea procedurii, instanta doar amana, urmatorul termen 12 martie. Sa presupunem ca va pronunta hotararea, urmeaza apoi recursul care va dura aproximativ un an, doi.
    Intrebare: Este de vina Instanta,Autoritatile, Primaria sau legislatia, chiar daca Codul civil prevede aceste obligatii?
    Ori, buna credinta, civismul, buna vecinatare?
    Nu stiu cati proprietari reusesc acest lucru?!
    P.S. Sunt mandru ca am reusit sa salvez prin consolidare si renovare un alt corp al imobilului nostru monument istoric in 2012.
    Pentru asta acum sunt santajat de un vecin binevoitor si doritor "de afaceri"!
    • Like 1
  • Dan check icon
    Poate ar trebui in schimb sa imbunatatiti procedura prin care familiile platesc consolidarea. Locuiesc intr-un bloc consolidat si e un calvar. Luna de luna trebuie sa strang zeci de mii de declaratii, sa ma milogesc la patron sa-mi semneze cereri si sa ma duc pana la primarie sa le depun. Invoit de la serviciu vineri seara si stat la coada 3-4 ore in fiecare luna pentru depunerea declaratiilor.

    E nesimtire curata! De nesuportat! M-as muta oricand, dar nu pot vinde apartamentul pana nu platesc toata suma de la consolidare, suma care s-a marit de 10 ori de la semnarea contractului.

    Oameni buni, nu va lasa-ti pacaliti, nu semnati consolidarea pana nu se imbunatateste procedura. De ce nu se pot depune documentele pe internet????? Sunt pensionari la mine-n bloc care-i platesc pe cei tineri sa le depuna declaratiile de consolidare luna de luna.
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult