Ordinul ANAF nr. 558/2016 aprobă Procedura de publicare a listelor debitorilor care înregistrează obligații fiscale restante, precum și cuantumul acestor obligații.
Astfel, organele fiscale centrale publică pe pagina de internet a ANAF lista debitorilor care înregistrează obligații fiscale restante și suma acestor obligații.
Listele se publică separat pentru debitori - persoane juridice și debitori - persoane fizice. Actul normativ adoptă modelul listei, precum și a notificării privind obligațiile fiscale restante.
Ce reprezintã obligațiile fiscale restante?
Obligațiile fiscale restante sunt cele existente la sfârșitul trimestrului de raportare și neachitate până la data publicării listei.
Prin obligații fiscale restante înțelegem:
- obligații fiscale pentru care s-a împlinit scadența sau termenul de plată;
- diferențele de obligații fiscale principale și accesorii stabilite prin decizie de impunere, chiar dacã pentru acestea nu s-a împlinit termenul de plată.
Ce categorii de obligații nu sunt considerate obligații fiscale restante?
Nu sunt considerate obligații fiscale restante:
a) obligațiile fiscale pentru care s-au acordat și sunt în derulare înlesniri la plată, dacă pentru acestea nu s-a împlinit termenul de plată prevăzut în actul de acordare a înlesnirii;
b) obligațiile fiscale stabilite în acte administrative fiscale a căror executare este suspendată;
c) obligațiile fiscale cu termene de plată viitoare stabilite în planul de reorganizare judiciară.
Ordinul analizat astăzi introduce și o serie de plafoane pentru obligațiile fiscale restante, ce nu fac obiectul publicării pe site-ul ANAF. Aceste plafoane sunt:
- 1.500 lei, pentru marii contribuabili;
- 1.000 lei, pentru contribuabilii mijlocii;
- 500 lei, pentru ceilalți debitori, inclusiv în cazul persoanelor fizice care desfășoară activități în mod independent sau exercită profesii libere;
- 100 lei, pentru persoanele fizice.
Ce elemente va cuprinde lista?
* Lista va cuprinde: denumirea/numele și prenumele debitorilor, codul de identificare fiscalã sau codul numeric personal, domiciliului fiscal și cuantumul total al obligațiilor fiscale restante.
Organul fiscal va comunica debitorului o notificare până în data de 15 a primei luni din trimestrul următor celui de raportare, cu privire la obligațiile fiscale restante.
Actul normativ mai precizează că în cazul în care există neconcordanțe între evidența debitorilor și sumele cuprinse în notificări, punerea de acord asupra acestora se realizează în termen de 5 zile de la data notificării, în caz contrar obligațiile fiscale restante notificate se consideră recunoaștere a datoriei.
Stabilirea cazurilor speciale de executare silită, precum și a organelor abilitate să aplice măsurile asigurătorii și să efectueze procedura de executare silită este reglementată de Ordinul ANAF nr. 3744/2015.
Conform acestui temei normativ, prin cazuri speciale de executare silită se înțelege punerea în aplicare a prevederilor privind executarea generate de hotărâri judecătorești definitive prin care s-a dispus recuperarea unor creanțe bugetare de la debitori persoane fizice sau juridice, hotărâri judecătorești definitive pronunțate ca urmare a sesizărilor formulate de către comisiile de cercetare a averilor, precum și alte titluri executorii prin care se stabilesc dobânzi, penalități de întârziere, majorări de întârziere prin hotărâri judecătorești definitive.
Structura abilitatã sã ducă la îndepliniere procedura acestor executări silite este Serviciul executări silite cazuri speciale.
Organul competent în administrarea contribuabililor îi notifică pe aceștia ori de câte ori intervin modificări cu privire la cazurile speciale de executare silită, precum și cu privire la structura abilitată cu ducerea la îndeplinire a măsurilor asigurătorii și efectuarea procedurii de executare silită.
Actul normativ analizat astăzi stabilește situațiile în care personalul din cadrul Direcției de executãri silite cazuri speciale poate participa efectiv la executarea silită.
Aceste situații sunt:
a) în cazul în care cuantumul sumelor cuvenite bugetului de stat depășește pragul de 10 milioane euro, echivalentul în lei;
b) în cazul în care debitorii fac parte din categoria marilor contribuabili;
c) în cazul blocării fondurilor și resurselor economice ale persoanelor ce fac obiectul sancțiunilor internaționale;
d) la solicitarea scrisă a vicepreședintelui coordonator al activității de colectare a veniturilor bugetare;
e) în cazurile identificate la nivelul Direcției executări silite cazuri speciale ca fiind de o complexitate deosebită.
CITEȘTE ȘI:
Mic ghid de plată a impozitelor și taxelor locale în 2016
Dacă ai un sediu de PFA sau de firmă acasă, împrietenește-te cu un evaluator!
PFA 2016 - obligații declarative și de plată
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Deasemeni cade si sub incidenta Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţii de interes public, conform careia orice persoană care se consideră vătămată în drepturile sale, poate face plângere la secţia de contencios administrativ a tribunalului în a cărei raza teritorială domiciliază sau în a cărei rază teritorială se află sediul autorităţii ori al instituţiei publice care i-a afectat drepturile.
De exemplu:
Blocarea conturilor RATB. Ce treaba are șoferul care cu buna credința își conduce autobuzul zilnic? Sau bucureșteanul?
Blocarea conturilor TVR. Ce treaba are plătitorul de taxa radio cu oprirea serviciilor de televiziune?
Sau un alt exemplu:
ANAF mai dă o dură lovitură evaziunii fiscal şi fraudei din România: regizorul Andrei Dăscălescu anunță că i-au fost blocate TOATE CONTURILE FIRMEI SALE pentru … O DATORIE DE 18 LEI!
Impresia lăsata Romanilor din străinătate(Romani in Londra):
"Inspectorii ANAF au reuşit în ultimile şase luni ale anului să continue ofensiva severă dusă împotriva rău-platnicilor din România. Potrivit datelor oficiale recente, de pe pagina oficială a Fiscului, peste 2.000 de societăţi comerciale şi peste 300.000 de români au fost verificaţi doar în ultimile două luni."
"Măsurile luate de inspectorii ANAF sunt de multe ori abuzive şi luate în pripă, astfel încât mii de români au hotărât să reclame abuzurile lor la Protecţia Consumatorului. Foarte mulţi români întorşi de la muncă din străinătate zilele trecute, s-au trezit cu somaţii de plată emise cu titlul executoriu."(Romani In Londra)
In 2013 conform lui Mircea Cosa:
450.000 de IMM aveau conturile blocate.
O idee buna ar fi sa facem o corelare intre eficienta ANAF si creșterea PIB. Cred ca ar fi niște surprize :)
Plata taxelor trebuie sa fie mandatorie, masurile punitive sunt necesare. Dar oare masurile nu trebuie sa aibă ca obiectiv plata taxelor? Pentru ca din ceea ce vad singurul obiectiv punitiv este închiderea afacerii.
La întrebarea nr. 1: DA, e un abuz.
La întrebarea nr. 2: DA, contravine Legii nr. 677/2001 cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal.
La întrebarea nr. 3: DA
asa ca pt ei nu e lege?