Iulian Ilie, directorul Direcției Impozite și Taxe Locale a Sectorului 3, a făcut pentru Republica.ro un ghid de plată a taxelor și impozitelor locale în 2016.
Principala modificare a Codului Fscal din acest an ține de filozofia de impozitare a clădirilor. Dacă până acum se impozitau clădirile la persoane fizice în funcție de tipul de proprietar, adică dacă era persoană fizică avea o anume cotă de impozitare, dacă era persoană juridică avea altă cotă de impozitare, de anul acesta se impozitează clădirea în funcție de destinația finală, folosința acesteia. Pe principiul acesta, clădirile pot fi încadrate în trei categorii: categoria de clădiri rezidențiale, categoria de clădiri nerezidențiale și categoria de clădiri mixte.
Impozite pentru clădirile rezidențiale
La clădirile rezidențiale se încadrează o clădire, proprietate a unei persoane fizice, care e folosită în exclusivitate doar pentru locuit. Nu există nici un sediu al unei societăți comerciale acolo, nu există nici un sediu profesional al unei PFA.
Această categorie de proprietăți rezidențiale nu are nici o modificare din punct de vedere al declarațiilor fiscale. În cazul lor nu trebuie depusă nicio declarație. Contribuabilul poate să vină să își plătească impozitele fără nici o problemă. Se calculează cu o cotă de 0,1% la o valoare de impunere calculată conform Codului Fiscal.
Impozite mai mari cu 25% la blocurile vechi în 2016, față de 2015. Impozitele pe clădiri au crescut diferențiat anul acesta. La o clădire aflată într-un bloc - ne referim la blocurile construite până în anul 1990, unde nu sunt individualizate suprafețele comune - unde nu avem o suprafață desfășurată calculată, sau măsurată, creșterea e de 25%.
Pentru casele pe pământ, creșterea impozitului este de 8%.
La blocurile construite înainte de 1990 intervine un coeficient care s-a majorat de la 1,2 la 1,4. La case, acel coeficient nu intervine, pentru că se pot măsura suprafețele desfășurate ale proprietățile, pe exteriorul clădirii. Acel coeficient de 1,2% inițial a fost introdus pentru a calcula suprafața desfășurată pornind de la suprafata utilă. Suprafata desfășurată este suprafața construită efectiv. Fără să ții cont că acolo sunt pereți sau alte lucruri care grevează spațiul. Dar inițial nu s-a ținut cont că există în blocul respectiv spații comune, care sunt tot proprietatea persioanei care deține și apartamentul, iar acelea nu sunt impozitate. Și atunci s-a luat măsura de a crește acest coeficient de la 1,2 la 1,4 pentru a include în suprafața desfășurată pentru impozitare și a spațiilor comune.
CITEȘTE ȘI:
Microîntreprinderile, o soluție reală pentru înlocuirea PFA-urilor în 2016
Dacă ai un sediu de PFA sau de firmă acasă, împrietenește-te cu un evaluator!
PFA 2016 - obligații declarative și de plată
Necazurile unui mic întreprinzător cu PFA
O parte din creșterea de 25% a apărut ca urmare a acestui coeficient. Mai este o creștere și din cauza valorilor pe metrul pătrat care sunt prevăzute în Codul Fiscal. Dacă anul trecut norma pe metrul pătrat era de 935 de lei, anul acesta este de 1.000 de lei. Deci avem o creștere de 7-8% la această normă, diferența de 18% până la 25% este din creșterea acelui coeficient, de la 1,2 la 1,4.
La clădirile care sunt pe pământ și unde poate fi măsurată suprafața desfășurată la exteriorul clădirii nu intervine acest coeficient de 1,4.
Impozite pe clădirile nerezidențiale
Clădirile nerezidențiale sunt clădiri în care se desfășoară orice altă activitate decât cea de rezidență. Acolo nu se locuiește. Indiferent cine este proprietarul, dacă acolo avem o activitate care e diferită față de cea de locuit se numește clădire nerezidențială. Avem clădiri administrative, activități economice, medicale. Aici apar noutățile Codului Fiscal. Persoana fizică proprietară a acestui apartament are de făcut două lucruri. Dacă acea proprietate este mai veche de 5 ani, trebuie să facă un raport de evaluare, care poate fi făcut de un evaluator autorizat ANEVAR. (Costul unui raport de evaluare poate varia între 400 și 800 de lei.- n.n.)
Dacă proprietatea e mai nouă de 5 ani, poate utiliza valoarea proprietății din actele de dobândire a proprietății, din contractul de vânzare- cumpărare, sau din procesul verbal de recepție dacă e construcție nouă. Trebuie făcut un raport de evaluare pentru a putea beneficia de o cotă de impozitare de 0,2%.
După ce și-a făcut un raport de evaluare la un evaluator autorizat ANEVAR, persoana fizică va completa o declarație, modelul nou de declarație de impozit pe clădire. Cu aceste documente merge la Direcția de Impozite și Taxe Locale declară valoarea și raportul de evaluare și i se va comunica valoarea pe care o are de plată reprezentând 0,2% din valoarea clădirii din raportul de evaluare sau din actul de proprietate, dacă e mai nouă de cinci ani. Frecvența înnoirii rapoartelor de evaluare este de cinci ani.
Exemplu:
La DITL Sector 3 a fost o situație a unei persoane fizice, proprietara unui apartament cu trei sau patru camere, în care valoarea de impunere în evidențele fiscale este de 255.000 de lei anul acesta. Raportul de evaluare întocmit de un evaluator a condus la o valoare de impunere de 198.000 de lei. Anul trecut persoana a plătit 1.000 de lei impozit pentru acea proprietate. Pentru că era a treia sau a patra proprietate. Anul acesta impozitul pe care îl plătește persoana reprezintă 0,2% din 198.000, aproximativ 400 de lei. Impozitul s-a diminuat de la 1.000 de lei la 400 de lei. (Raportul de evaluare costă, în cazul unui apartament cu 3-4 camere circa 600-800 de lei, potrivit site-ului unei firme de evaluare - n.n.).
Primăriile vor încasa sume mai mici din impozite, din cauza modificărilor Codului Fiscal. Sunt foarte multe situații în care impozitele au scăzut. Direcția de Impozite și Taxe Locale a Sectorului 3 estimează că la circa 25%-30%, dacă nu chiar mai mult, diminuarea veniturilor din impozite și taxe pe un an de zile, per total, ca urmare a acestor modificări din Codul Fiscal. Grosul sumelor încasate provine de la persoanele juridice. La DITL Sectorul 3, care este sectorul cu cele mai mute persoane fizice - 472.000 de persoane fizice și cam 20.000 de firme - persoanele juridice au contribuit anul trecut cam cu 75% în buget, iar persoanele fizice cam cu 25%.
Impozite pe clădirile mixte
Clădirile de categorie mixtă sunt clădirile unde există și activitate rezidențială, deci se și locuiește acolo, dar există și un sediu social al unei societăți comerciale, un sediu profesional al unui PFA sau al unui cabinet medical sau orice altă activitate de genul acesta.
Clădirile mixte se împart în două categorii. Prima unde deși există un sediu social al unei societăți comerciale nu se desfășoară activitate nerezidențială pentru că societatea respectivă își desfășoară activitatea respectivă la un punct de lucru. Atunci persoana face declarație la DITL, face dovada - prin documente justificative - că acea societate care are sediul social acolo are un punct de lucru unde își desfășoară activitatea, iar impozitul va fi plătit pentru toată clădirea ca pentru o clădire rezidențială.
La cea de-a doua categorie de clădire mixtă, se desfășoară și activitate de locuit și activitate nerezidențială. Una din problemele cu care se confruntă DITL Sector 3 este legată de ce înseamnă activitate nerezidențială. De exemplu un taximetrist este foarte clar că nu desfășoară altă activitate acasă. Alta e situația în cazul unui contabil. Aceste situații pot fi analizate corect decât dacă se stă de vorbă cu inspectorul DITL. La Sectorul 3 sunt mai multe variante de lucru online. Dacă un contribuabil dorește să discute aplicat, există o modalitate de comunicare cu un inspector dedicat persoanei respective. Pe site-ul Direcției de Impozite și Taxe Locale a Sectorlui 3 - ditl3.ro – există o adresă de contact. Într-un câmp trebuie introdusă strada unde se află proprietatea respectivă și în acel moment se întorc două emailuri. Unul cu date ale inspectorului de constatare care se ocupă de strada respectivă și unul cu date ale inspectorului de urmărire care se ocupă de strada respectivă.
Cum se calculează impozitul la clădirile mixte unde există și activitate nerezidențială. Pe baza raportului de evaluare se stabilește valoarea spațiului care este aferentă activității nerezidențiale. Pentru rezidențial se plătește cu 0,1% la valoarea respectivă, pentru nerezidențial se plătește 0,2% la valoarea calculată pentru suprafața respectivă. Se insumează cele două valori și acela este impozitul pentru un an de zile.
Foarte important! Pentru clădirile rezidențiale mixte și pentru clădirile nerezidențiale contribuabilii să depună declarația fiscală. Este foarte important pentru clădirile rezidențiale mixte cu activitatea nerezidențială și pentru clădirile nerezidențiale să se depună raportul de evaluare sau contractul de vânzare-cumpărare , dacă este dobândit în ultimii cinci ani. Nedepunerea acestei documentații va conduce, la 1 aprilie, la calculul impozitului cu o cotă de impozitare de 2%, adică de la 10 până la 20 de ori mai mare decât ar fi plătit dacă ar fi îndeplinit această formalitate. Ceea ce este și mai rău este că modificarea nu mai poate avea loc decât la 1 ianuarie anul următor, adică impozitul rămâne bătut în cuie pentru anul 2016. Orice document pe care îl va aduce contribuabilul după 1 aprilie va avea efecte abia de la 1 ianuarie 2017.
Exemplu:
Dacă în prezent la o garsonieră de 30 metri pătrați se plătește impozit de 90-100 de lei, în cazul în care contribuabilul nu ar depune această documentație în loc de 100 de lei va plăti 2.000 de lei.
CITEȘTE ȘI:
Exemple CAS în cazul PFA impozitate la norma de venit
Exemplu CAS în cazul unui PFA. Cine e obligat să depună Formularul 600?
Plata taxelor și impozitelor locale. Ghiseul.ro
După ce a depus declarația, contribuabilul primește o decizie de impunere care individualizează suma de plată pentru anul 2016. Contribuabilul poate să meargă la una din casierii, sau la centrele de la CEC și Poștă și oricând, 24 de ore din 24 , 7 zile din 7 , un contribuabil care și-a luat un user și o parolă de la DITL - când a făcut declarația fiscală poate să solicite userul și parola - poate să plătească online impozitul prin ghiseul.ro. Este un site pus la dispoziție de statul român, securizat, sub atenția STS. Prin ghiseul.ro contribuabilul poate plăti oricând, oricât.
Regula generală de anul acesta în legătură cu plățile este că dacă ai o amendă neachitată, trebuie să o achiți inainte de a plăti impozitele. Dacă contribuabilul trimite dovada plății, amenda este clasată și apoi el poate plăti impozitele. Nu își plătește amenda, nu își poate plăti impozitele. Dacă amenda este contestată în instanță, contribuabilul poate aduce la DITL dovada contestării printr-un certificat de grefă. Și apoi poate plăti impozitul.
Există situații în care omul și-a plătit amenda în alt loc decât la direcția de taxe locale. La DITL prin email contribuabilul poate să trimită inspectorului de urmărire dovada scanată a plății amenzii. Inspectorul clasează amenda și contribuabilul își poate plăti impozitele. Dacă nu mai are dovada? Atunci este o problemă pentru că nu putem trage concluzia că a plătit. Dacă nu are dovada plății, o datorează către DITL și va trebui achitată.
DITL a introdus ghiseul.ro în 2012. În două centre comerciale - Auchan și Mol București – sunt două zone unde pot fi eliberate pe loc credențiale (parolă și user).
Atenție! Plata impozitului, că plătești la CEC, la ghiseul.ro, nu absolvă contribuabilul de depunerea declarației fiscale. Dacă un contribuabil a făcut plata și apoi vine să depună declarația și dacă se constată că a plătit prea mult, poate cere restituirea banilor plătiți în plus.
Anul acesta Direcția de Impozite și Taxe Locale din Sectorul 3 este prima direcție din țară care a deschis ghiseul.ro și pentru persoane juridice. În ghiseul.ro un contribuabil își vede toate obligațiile de plată și proprietățile pentru care are obligații de plată.
Alte modificări din Codul Fiscal. Impozit pentru terenul de sub locuință
• De anul acesta contribuabilii plătesc impozit pentru tot terenul, inclusiv pentru terenul pe care se află o locuință. Dacă până anul trecut impozitul pentru terenul care se afla sub clădire era scutit de la plata impozitului, de anul acesta se plătește impozit pentru tot terenul, indiferent că este ocupat de o clădire sau de orice altceva.
• În general spațiile nerezidențiale sunt a doua sau a treia proprietate, unde anul trecut se plătea impozit majorat cu 65%, cu 150 %, cu 300%, în funcție de numărul de proprietăți. Anul acesta nu se mai plătesc majorări pentru a doua, treia proprietate.
• Locuințele de peste 150 metri pătrați scapă de impozitarea suplimentară. La proprietățile pentru locuință, care aveau mai mult de 150 de metri pătrați, la fiecare 50 de metri pătrați se adăuga un plus la impozit de 5%. Această prevedere a fost scoasă din Codul Fiscal.
• Scutiri pentru soldații din teatrele de operațiuni. Din acest an militarii veterani de război care au luptat în teatrele de război beneficiază de scutire pentru toate proprietățile în baza unei adeverințe de la unitatea militară.
• Cota de majorare s-a înjumătățit. Dacă anul trecut cota de majorare era 2%, pe lună sau fracție de lună, anul acesta este de 1%.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Exista legi sau oare este adevarat ca daca o persoana fizica plateste impozitul la o casa sau la un teren, dar care nu este al lui, si dupa un timp de platire al impozitului proprietarul cu acte pe acea casa sau acel teren poate fii decazut din drepturi sau macar sa i se acorde persoanei o hartie prin care poate sa isi bage cu acte utilitati (gaze,apa,lumina etc) ?? Exista astfel de legi ?? Am nevoie de un raspuns urgent, va rogggg!! Va multumesc.. :)