Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Cum se vede filmul românesc de la Londra. Povestea „Revoluției în realism” și a noului cinema românesc

Luni seară, un cinefil britanic s-a apropiat de Dorian Branea, directorul Institutului Cultural Român Londra și i-a spus: „Nu-mi amintesc să fi existat o retrospectivă a unui film est-european de dimensiunile acesteia, cu un public atât de numeros”.

Se întâmpla la British Film Institute, după proiecția filmului „Aferim”, de Radu Jude, în cadrul proiectului „Revoluție în realism. Noul cinema românesc”. Pe tot parcursul lunii iunie, cinefilii care vin la British Film Institute pot vedea, în cadrul a 70 de proiecții, 27 dintre cele mai bune filme românești realizate în ultimul deceniu. 

Totodată, aceștia se pot întâlni cu regizorii și actorii din noul cinema românesc și pot vizita o expoziție de fotografie semnată de Silviu Gheție, care cuprinde imagini surprinse pe platou, în timpul filmării unor pelicule precum „Aferim”, „Legături bolnăvicioase”, „Toată lumea din familia noastră”, „Eu când vreau să fluier, fluier” sau „Loverboy”. 

Filmele proiectate la Londra au fost selectate de echipa ICR împreună cu celebrul critic de film Geoff Andrew. „Geoff Andrew, co-curatorul sezonului, o celebritate în lumea criticii de film și un mare admirator al filmului românesc. Știe toate filmele, a scris despre unele dintre ele, a făcut interviuri cu regizorii români și cu el am lucrat la selecția filmelor. Tușa finală îi aparține, el a fost cel care și-a asumat sezonul românesc din punct de vedere curatorial”, spune Dorian Branea. 

Tot Geoff Andrew este cel care a dat titlul proiectului, „Revoluție în realism”. „Titlu este foarte precis și foarte flatant, în același timp. În discuția criticilor de alaltăieri era descris acest mod original de a privi realitatea, unul caracterizat prin tot felul de tropi, anumite mișcări de aparat, anumite unghiuri de filmare. Toate acestea constituie, au concluzionat ei înșiși, o revoluție în realism”, adaugă Branea.

Cristi Puiu

În timpul discuțiilor, un alt reputat critic de film, Nick Roddick, a făcut o remarcă, „Nimic nu se naște din nimic”, referindu-se la tradiția cinematografică românească. Tocmai de aceea înaintea evenimentului de la Londra au fost proiectate la Cinemateca românească de la ICR, peliculele „Concurs” (1982), în regia lui Dan Piţa, „Reconstituirea” (1968), în regia lui Lucian Pintilie, „Secvenţe” (1982), în regia lui Alexandru Tatos, şi „È pericoloso sporgersi” (1993), în regia lui Nae Caranfil.

Noul cinema românesc - „o mare, nu un val”

Dorian Branea spune că nu crede că sintagma de „noul val” se potrivește foarte bine cu ceea ce se întâmplă în cinematografia românească astăzi. „Mie mi s-a părut întotdeauna o mare și asta cred foarte sincer. Un val este o izbucnire de energie care se sparge pe plajă, e ceva foarte spectaculos, dar care durează puțin. Noul cinematograf românesc nu a durat puțin, încă produce filme bune, încă produce surprize, încă produce foarte mult impact. Are atât de multe forme și formule și teme, și povești, și personaje, încât e o diversitate imensă în cadrul lui. Eu nu văd nimic monocrom, în această cinematografie, dimpotrivă, văd foarte multe povești, foarte multe personaje, o foarte largă mișcare în timp, de la anii '80, la contemporaneitate, la 1830. Sunt diferite clase sociale. Gândiți-vă așa suprafața mării, care se modifică permanent, lumina bate în nenumărate forme, e adâncă și e suprinzător ce găsești în adâncurile acestea”, a spus Branea pentru Republica.ro.

Întâlniri cu regizori și picturi semnate de Cristi Puiu

De-a lungul întregii luni, în sălile British Film Institute, un fel de Multiplex în care rulează filme de artă, care și-a format în ani un public de cea mai bună calitate, vor fi proiectate multe dintre cele mai premiate pelicule din ultimii ani: „Marfa și banii” (r. Cristi Puiu, 2001), „Aferim!” (r. Radu Jude, 2015), „A fost sau n-a fost?”(r. Corneliu Porumboiu, 2006), „După dealuri” (r. Cristian Mungiu, 2012), „De ce eu?” (r. Tudor Giurgiu, 2015), „Eu când vreau să fluier, fluier” (r. Florin Șerban, 2010), „Moartea domnului Lăzărescu” (r. Cristi Puiu, 2005), „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile” (r. Cristian Mungiu, 2007), „Aurora” (r. Cristi Puiu, 2010), Hârtia va fi albastră (r. Radu Muntean, 2006), „Trois exercices d’interprétation” (r. Cristi Puiu, 2013), „Felicia, înainte de toate” (r. Melissa de Raaf și Răzvan Rădulescu, 2009), „Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu” (r. Andrei Ujică, 2010), „Crulic - Drumul spre dincolo” (r. Anca Damian, 2011), „Poziția copilului” (r. Călin Peter Netzer, 2013), „Un etaj mai jos” (r. Radu Muntean, 2015). Programul va include și două premiere: „Orizont” de Marian Crișan și „Autoportretul unei fete cuminți” de Ana Lungu, cu participarea celor doi regizori.

Pasionații britanici de film se vor întâlni cu Cristi Puiu, Marian Crișan, Bobby Păunescu și Ana Lungu, actorii Anamaria Marinca și compozitorul Cristian Loleam după ce, luni seară, au putut avea prin Skype o sesiune de întrebări și răspunsuri cu regizorul Radu Jude, dar și cu scenaristul Florin Lăzărescu și cu actorul Teodor Corban, care au fost prezenți pe scena de la Londra. În perioada 14-30 iunie, va putea fi vizitată expoziția de pictură „Truest Color”, cu lucrări realizate de Cristi Puiu înainte de a deveni regizor. 

Cristian Mungiu

Succesul cinematografiei românești și rivalitatea dintre doi regizori

După festivalul de Film de la Cannes, unde regizorul Cristian Mungiu a câștigat anul acesta premiul pentru regie, LA Times publica un articol excepțional despre noul val românesc, dominația cinematografiei românești asupra festivalului și despre rivalitatea dintre doi mari regizori români: Cristi Puiu și Cristian Mungiu. 

„Cred că, una peste alta, este un lucru bun că festivalul susține acest tip ce cinema, iar oamenii îi acordă atenție. Dar cred că este evident. Ce s-a întâmplat este că am luat un premiu la Cannes (n.r. pentru „Moartea domnului Lăzărescu”) și o mulțime de regizori au văzut asta și au adoptat acest stil - cinema direct, realism românesc, neo-realism, realism negru sau cum vreți să îi spuneți. Pentru că am făcut un film în 2001 și nimeni nu l-a copiat pe acela”, a spus Puiu, citat de LA Times. 

Cristian Mungiu, pe de altă parte, a oferit o altă versiune. „Sigur, cu toți suntem influențați de filmele făcute în țară care au avut succes. Dar când îți iei inspirația din viață, nu din filme, și încerci să pui viața pe ecran, poți ajunge să ai un anumit tip de filme”. Și ministrul Culturii, Corina Șuteu, a vorbit despre cei doi regizori. „Cred că Puiu este cel care a spart gheața, care a avut puterea și personalitatea necesară pentru a fi un deschizător de drumuri. El este creatorul de context. Și Mungiu este forța care a reușit să rupă bariera. Avem de-a face cu două personalități aflate la poli opuși. Puiu este cel îndrăzneț care a pus lucrurile în mișcare și Mungiu este cel care a așezat totul pe o fundație”. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Din pacate cinematografia romaneasca nu este impartita ca in afara in film de arta si film comercial. Filmele cu care luam premii sunt mai mult filme de autor (de arta), care nu merg pe un mecanism comercial. Americanii au lucrurile bine delimitate si din cand in cand mai vin cu cate un film de arta, confectionat special pentru premiu. Filmele de arta sunt cele care se incadreaza unui curent cinematografic, ultimul si cel mai puternic fiind Dogma 95, lansat de Lars von Trier. Von Trier propune un realism extrem, foarte aproape de reportaj: fara muzica de film, fara imagini incadrate savant, decoruri preparate etc. Unele puncte din manifestul lui Trier - filmarea 'miscata', cu camera de mana - au patruns si in filmul comercial, insa taberele raman bine delimitate. Se pare ca romanii exceleaza la tot ce inseamna curentul lui Trier (desi filmele noastre nu sunt Dogma 95 punct cu punct). Pe de alta parte nu stiu cat ar trebui sa plangem lipsa unei cinematografii comerciale in Romania. N-am auzit pana acum de vreun box office german sau italian.
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult