Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

„Un abuz cap-coadă”: De ce pensiile speciale ale magistraților rămân cea mai adâncă vulnerabilitate a statului român. „Instantaneu, din prima zi de pensionare, te reangajezi… și tot la stat. Deși ai invocat că nu mai poți munci”

Cristian Păun - ASE

Problema pensiilor speciale rămâne una dintre cele mai tensionate vulnerabilități ale statului român, iar mecanismele care permit pensionarea la 48–50 de ani continuă să ridice semne de întrebare privind echitatea sistemului public. Invitat la Digi24, profesorul de economie Cristian Păun a explicat de ce consideră aceste privilegii „un abuz cap-coadă” și de ce reforma se lovește constant de obstacole instituționale.

În discuția despre posibilitatea ca un magistrat să se retragă la vârste la care un individ poate fi considerat în plină putere creatoare, profesorul de economie este tranșant. „În primul rând e un abuz, pentru că tu până la vreo 20 de ani, poate chiar mai mult de 20 de ani, ai fost finanțat pe partea de educație tot de către stat. Teoretic ar trebui ca în perioada în care ești persoana activă să întorci prin taxe acel, să spunem, serviciu public de educație. Deci în primul rând ar trebui să întorci în toată viața ta activă tot ceea ce statul a investit teoretic în tine. Asta ar fi odată. Pe de altă parte, este un abuz, pentru că tu primești această pensie din banii altora. Adică toți ceilalți îți vor plăti această pensie la o vârstă foarte fragedă și tu ai această pretenție de la toți ceilalți.

Este un abuz pentru că pe lângă pensia respectivă, aproape instantaneu, deși tu invoci că domne sunt așa de obosit, mă dor șalele, nu mai pot lucra, trebuie să ies la pensie, instantaneu, din prima zi de pensionare, te reangajezi. Și culmea, te reangajezi la stat, pentru că brusc ai descoperit în prima zi de pensie că totuși mai poți munci încă o bună perioadă de timp. Deci este un abuz cap-coadă care nu se regăsește nicăieri, oricât de mult l-ai căuta, nici în Uniunea Europeană și nici în alte părți din lumea civilizată”, ă spus profesorul de economie Cristian Păun.

Economistul ă punctat că întreaga construcție a pensiilor speciale a apărut în urmă unor decizii politice, nu din argumente economice sau sociale reale: „Este un abuz pe care l-ai câștigat cu ajutorul politicienilor și pe care vedem că foarte greu acum îl putem corecta tot cu ajutorul politicienilor, că nu putem să-l corectăm cu bâta.”

Din perspectiva funcționării statului, mecanismul este profund inechitabil: în timp ce 4,5 milioane de pensionari obișnuiți primesc o pensie calculată după principiul contributivității, anumite categorii profesionale beneficiază de venituri la retragere care nu au nicio legătură cu regulile aplicate restului populației. „Oamenii aceștia au câștigat aceste drepturi printr-un abuz. Și printr-o discriminare față de noi toți ceilalți”, spune profesorul.

El contestă, de asemenea, argumentul frecvent invocat potrivit căruia restricțiile profesionale ar justifica pensii speciale:

„Nu poți invoca o pensie specială pentru că ai o astfel de situație. (…) Când te faci pompier, ți-alegi meseria respectivă cunoscând de la bun început constrângerile.”

În ceea ce privește corectarea sistemului, economistul afirmă că problema se poate rezolva doar politic, însă recunoaște existența unei bariere majore: „Magistrații sunt puși să valideze constituțional o măsură care e împotriva lor. (…) E un conflict de interese evident, care nu știu cum se poate rezolva”, a explicat Cristian Păun.

În opinia lui, vulnerabilitatea este una structurală: orice reformă a pensiilor speciale riscă să fie blocată de aceeași instituție ai cărei membri sunt beneficiari direcți ai sistemului. „Vom avea tot timpul probleme cu tot ceea ce decidem vizavi de această categorie profesională.”

Pentru restul populației, regulile sunt complet diferite. „Nu e posibil așa ceva” — referindu-se la ideea ca un contribuabil obișnuit să-și poată menține venitul din ultimele luni de activitate, așa cum se întâmplă în cazul sistemului special pentru justiție.

Unul dintre argumentele frecvent invocate pentru menținerea pensiilor speciale este acela că magistrații ar avea interdicții profesionale care îi dezavantajează financiar. Economistul respinge însă această justificare, arătând că restricțiile pot fi compensate prin alte instrumente legale:

„Dau un exemplu aici - faptul că, vezi doamne, eu nu pot să-mi fac firmă dacă sunt magistrat. Ok, nu poți să-ți faci firmă, dar membrii familiei tale pot să facă lucrul ăsta.”

El subliniază că există multiple opțiuni de investiții accesibile oricui, inclusiv celor din justiție. „Tu poți să faci investiții fără nicio problemă. Și dacă nu poți să faci investiții în fonduri de investiții, fonduri de pensii, asigurări de viață, ce mai există ca schemă de investiție indirectă, vorbim și modificăm legea în acest sens”, spune profesorul Păun.

În opinia sa, niciuna dintre aceste limitări nu poate fi transformată într-un motiv valid pentru un tratament privilegiat: „Nu poți invoca o pensie specială pentru că ai o astfel de situație.”

În final, economistul a rezumat principiul care ar trebui să stea la baza oricărei reforme reale. „Este clar pentru toată lumea că toți trebuie să fim egali în fața legii de pensionare din bani publici.”

Emisiunea „În fața ta” de la Digi24, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită sâmbăta și duminica, începând de la ora 14.00.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Decizia e a poporului pentru că doar poporul ii plătește. Restul e prosteală.
    • Like 0
  • Tin minte de parca s-ar fi intamplat ieri:
    La inceputul anilor 2000 un parlamentar aflat intr-un studio tv afirma ca legea interzicerii fumatului in spatiile publice este profund anti democratica. Si ca “de aia au murit tinerii la revolutia din ‘89, ca sa poata sa fumeze unde vrea el.” Dezbaterea publica a legii a “starnit” multe pasiuni la vremea respectiva. Desi legea fusese aprobata in majoritatea tarilor democratice, politicienii din Romania au reusit contraperformanta de incepe un adevarat scandal mediatic pentru un nimic. Ala este momentul care arata, din punctul meu de vedere, adevarata dimensiune a politicii romanesti. Care dimensiune nu a evoluat deloc. A ramas la fel de mica. Dovada? Pai, iata! Discutiile interminabile despre cumulul de salarii- pensii de stat.
    Atata frectie la picior de lemn nu am vazut decat in Romania.
    • Like 0
  • mg check icon
    ..chiar nu-i poate opri nimeni și nimic din acest stupid "baba oarba" cu dopuri în urechi..?

    În "The man who knew too little" cineva întreabă la telefon :
    - Sunteți actor, sau doar un om obișnuit ?
    - Nici una, nici alta, domnule. Sunt polițist !

    Așa și cu magistrații.. Că lăcomia pierde..
    Poate doar la Poarta Raiului să-i ia cineva de guler și pe ei..

    Dar n-o să ne stricăm duminica de grija lor. Așa că vă propun un duet plin de rafinament, susținut la Montreal, în 2016.
    Adrian Raso la chitară și Pâncă de la 10 Prăjini, la bassfligorn se completează superb, deși ultimul nu știe nici note și nici engleza.
    Dincolo de cuvinte, o aripă de geniu.. "Eric The Baker" :

    https://www.youtube.com/watch?v=C_qRooKvouQ&list=RDC_qRooKvouQ&start_radio=1
    • Like 0
  • Da, asa este, este un abuz total, si tocmai cei care ar trebui sa imparta dreptatea tin cu dintii de aceasta nedreptate strigatoare la cer..... ceea ce ma face sa ma indoiesc profund ca ei vor si / sau sunt in stare sa faca dreptate, mai ales ca, intr-adevar, aceste decizii legate de privilegiile privind pensia si varsta de pensionare au fost decizii politice - cu alte cuvinte, politicienii au vrut sa se imprieteneasca cu "secta" judecatoreasca ca sa aiba niste "pile" in caz de "ceva" (ceva = primire / dare de mita, coruptie de orice alt gen, trafic de influenta samd). Ca doar la asta se pricep bine politicienii romani.
    • Like 0
  • D check icon
    Poate că soluția ar fi ca magistrații să aibă un fond de pensii constituit din acțiuni la companii unde Statul este majoritar. Un fond pe care să și-l administreze singuri și pe care să și-l împartă cum știu dânșii, de la ce vârste vor, atâta timp cât le ajunge.

    Au într-adevăr nevoie să nu mai depindă de politicieni, însă mi se pare imperativ să depindă de soarta economică a României. Poate atunci vor realiza și domniile lor de ce corupția nu este chiar ceva de tolerat așa ușor.
    • Like 0


Îți recomandăm

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult