„Școala românească, punând accent în mare măsură pe reproducere și pe memorizare, a fost un mediu în care s-a cultivat involuntar un fel de cultură a copiatului. Copiem de oriunde putem”, a spus ministrul Educației în timpul dezbaterii publice organizate de Ministerul Justiției și Cancelaria premierului pe tema noii Strategii Naționale Anticorupție.
Mircea Dumitru a atras atenția asupra faptului că profesorii se complac în această situație și că învățământul românesc va trebui așezat pe alte baze.
„Ne complacem în această situație ca profesori, sarcina noastră fiind mai ușoară în momentul în care elevul a produs imediat o lucrare și nu ne asumăm rolul mult mai dificil, acela al pregătirii reale și a cultivării minților acestor tineri care trebuie să funcționeze mai bine atunci când ies din școală. De aceea, nu trebuie să ne surprindă faptul că fenomenul plagiatului are această amploare în România. Argumentul pe care îl prezint aici nu vrea să relativizeze vina morală reală pe care o au cei care plagiază. Nu vreau să spun că din cauza faptului că se copiază în școala românească plagiatele sunt mai puțin vinovate, vreau să spun că trebuie să reașezăm învățământul pe alte traiectorii”, a arătat ministrul Educației.
Mircea Dumitru a condus Universitatea din București și a militat de-a lungul timpului pentru integritate în mediul academic. Sub mandatul său, Universitatea din București a dat, prin Comisia de Etică, condusă de Marian Popescu verdictul de plagiat în cazul lucrării de doctorat a fostului premier Victor Ponta.
„Insistăm prea mult asupra transferului de informații și foarte puțin pe formarea caracterului și convingerii. Suntem captivi, suntem încă prizonieri ai unui sistem de educație care valorizează la maximum memorizarea, transferul mecanic de informații și solicitarea ca acele informații să fie memorate în mod prompt de către elevi atunci când sunt întrebați la diferite forme de testare. Nu putem subestima importanța memoriei, dar memoria este o capacitate cognitivă inferioară altor capacități care sunt mult mai importante pentru creativitate, cum ar fi imaginația”, a mai spus Mircea Dumitru.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Experiența mea în scoală a fost traumatizantă cu rare excepții, asta însemnând că am avut doi trei profesori cu vocație care şi-au înțeles rolul.
Orice tentativă de originalitate de creativitate de ideie personală chiar si la nivel de întrebare este (sau cel puțin a fost în timpul "scolarizării" mele) nu ignorantă ci drasnic penalizată nu numai de către profesor dar si de către grup/clasă.
Scoala românească ne tâmpeste, ne inhibă, ne dezvoltă frici, ne inscripționează şabloane, iar plus ul pe care ni-l aduce tinde spre zero.
Una dintre cauze (excluzând "profesorii" cu probleme psihice de care personal am avut parte şi nu înțeleg cum este posibil să ajungă si să stea în sistem făcând victime în rândul copiilor. Niste teste minime de evaluare psihologică mai ales când îți pui amprenta asupra unor creiere în formare sunt primordiale.) cred că este şi nr mare de elevi per profesor. Vorbind de profesorii care chiar vor să facă performanțe (nu de cei cu: "luna trece leafa merge"), sunt supraîncărcați iar soluția pe care o găsesc de compromis este de a trata clasa ça pe o turmă, astfel se duce draq performanța.
...
Pe de alta parte, scoala, peste tot in lume, se bazeaza pe memorizare, ca fiind abc-ul invatarii. De exemplu: un om care stie 5 limbi straine le stie pentru ca are memorie, si nu pentru ca are creativitate si imaginatie. Deci memorizarea este baza piramidei de invatare... Pe de a treia parte, logica pura si cea realista sunt un domeniu distinct al procesului de invatare, care te ajuta sa analizezi datele pe care le ai si sa iei o decizie care sa conduca la un rezultat pozitiv. Acest nivel de scoala este mai inalt si mai greu decat memorizarea, si sunt mai putini oameni capabili sa il stapaneasca eficient. Ultimul nivel, creativitate si imaginatie, nu duce nicaieri daca nu le ai pe celelalte doua.
Mie mi-e teama ca noul ministru sa nu aiba decat in atu, faptul ca l-a deposedat pe Ponta de doctorat. (Dar cine i l-a acordat cum e).
Interesant ar fi cata imaginatie si creativitate stimuleaza Universitatea prin facultatile ei (geografie, limbi straine, istorie...), cu exceptia matematicii si literaturii. A batut si el campii cu gratie (bologneza)
Culmea este ca pentru a-ti lua titlul de doctor ai nevoie de 4 semnaturi de la 4 profesori universitari. Deci, toate plagiatele din Ro, au avut cel putin 4 profesori universitari care au fost complici, sau prostovani... cam acelasi lucru.