Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

The Hateful Eight – Optarul de inimă neagră sau The Force Afakens

Pe 2 august 1876, în Deadwood, South Dakota, celebrul pistolar Wild Bill Hickok a fost împușcat în ceafă la o partidă de poker. Pe masă a rămas ultima mână jucată de Wild Bill: o carte neîntoarsă, deasupra un optar de treflă, apoi doi ași de treflă și inimă neagră și, on the top, un optar de inimă neagră. Asta s-a numit de-atunci în poker „mâna mortului”.

Prin urmare, mi se pare Optarul de inimă neagră cea mai nimerită traducere a lui The Hateful Eight: în filmul lui Tarantino, mâna mortului chiar are un rol, la propriu, iar cele 8 personaje joacă, tot în anii 1870, un poker letal fără cărți. 

Metoda de creație tarantiniană îmi amintește de cea a homeless-artistului român Ion B., care făcea colaje din pozele tăiate cu foarfeca de prin revistele și ziarele găsite în tomberoane. Adică: un tablou vivant grotesc, strident, păstos, multicolor, construit cu clișee decupate din alte povești – vânătorul de recompense care cară cadavre ca să le schimbe pe bani, killerul mexican vorbitor de spanglish, killerița soioasă, tenace și dangeroasă în tot momentul, aspirantul de șerif fără stea, generalul sudist mâncător de negri etc. Pe scurt: a big fake. Dar Tarantino e singurul în stare să prefacă a big fake în The Great Fake, astfel că The Hateful Eight ar putea să se numească și The Force Afakens.

Cum? În primul rând prin râs și surâs. Tarantino știe cel mai bine să ilustreze faptul că diferența dintre omor și umor e de o singură literă. Și că ambele pot fi făcute cu inteligență. Umorul fin reciclează poncifele și kitschul oricât de gros. Cum dracu să mai fie bun un film în care un ins vomită instant, în puhoaie, câțiva litri de sânge, mai mult de jumătate din cât are în corp? Sau când criminala Daisy e lovită în plină față, cu pumnul, cu toată forța, de un vlăjgan ca John Ruth Călăul, călare pe ea, strivindu-i occiputul de podea, și ea continuă să vorbească, ironic, părând doar puțin amețită, deși ar trebui să fie ca și moartă, cu fractură de bază a craniului?

Într-un singur fel: dacă filmul e scris și regizat de Quentin Tarantino.

Iată câteva din replicile care transformă paraliteratura și paracinemaul în artă:

Oswaldo Mobray (arătând foarte british): „E necesar să fie luate precauții, din cauză că viața e prea dulce ca să fie pierdută”.

Generalul Smithers: „Nu-l știu pe negrul ăsta. Da` știu că e un negru. Și asta-i tot ce-mi trebuie să știu”.

Maiorul Warren: „Să aduci niște disperați încă vii e o metodă bună ca să te aduci pe tine mort”.

Șeriful Mannix: „Pot să stau jos, domnule?”.

Generalul Smithers: „După cum zic yankeii, e o țară liberă”.

John Ruth Călăul: „Acum, Daisy, vreau să punem la punct un sistem de comunicare. Când îți dau un cot temeinic în gură, asta înseamnă să taci”.

Daisy: „Când ajungi în iad, John, să le spui că eu te-am trimis”.

Și una care nu merită tradusă:

Șeriful Mannix: „Well, I`ll be double-dog damned!”.

În ciuda uneia sau două „burți”, Tarantino știe să povestească aidoma unui personaj din Hanul Ancuței: pendulând între prezent și trecut, ieșind în rama poveștii și întorcându-se la loc, arătându-ți brusc ce priveai și nu vedeai, închizând logic, interesant și emoționant ceea ce părea fals și bizar. Aș putea să mai propun încă un titlu pentru The Hateful Eight: „Cea mai adevărată scrisoare falsă scrisă vreodată de Abraham Lincoln”.

Imaginea lui Robert Richarsdon e „clasică”, în tonurile roșiatic-maronii ale marilor westernuri de demult, fără procesări digitale, în ciuda multelor efecte speciale și are momentele ei de grandoare, încadrând spațiul teatral, hanul lui Minnie, într-un cosmos american al iernii stâncoase – omagiu lui The Searchers, John Ford. Ca să nu mai vorbim de diligență...

În sfârșit, mai avem un personaj, al nouălea ticălos: muzica lui Ennio Morricone, care mai trăiește ca să-și fi pus, din nou, după decenii de tăcere, acordurile minunate într-un western.

În calendarul meu quentinian, The Hateful Eight va sta de-a dreapta lui Reservoir Dogs. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.



Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult