În 2015, Cluj-Napoca a intrat agresiv, direct în top, într-o industrie evaluată la peste 7 miliarde de dolari anual. În lume, piața muzicii electronice crește 10-12 procente pe an, iar o felie foarte importantă o reprezintă evenimentele.
UNTOLD a fost, la prima ediție, cel mai premiat festival din lume- Best Major Festival 2015, Brand of the Year 2015, iar despre campania socială de promovare PAY WITH BLOOD, realizată împreună cu McCann România, au scris BBC, CNBC, Time, The Guardian.
Adunate, averile artiștilor care urcă pe scenele din Cluj în primele zile din august valorează sute de milioane de dolari. Afrojack, Armin Van Buuren, Martin Garrix, Tiesto, Faithless, Parov Stelar, alături de alte 30 de nume ale muzicii electronice vor cânta și mixa pentru 200.000 de spectatori. Fiecare este motorul unei mașinării distincte: acești DJ au case de producție, emisiuni radio, serii de podcast, canale de Youtube. Paginile lor de Facebook și Twitter cumulează fani cât populația Germaniei. Zack O'Malley Greenburg de la Forbes estimează, într-o analiză publicată în august anul trecut, că DJ-ii din TOP 10 mondial au încasat în 2015 peste 274 de milioane de dolari.
Dar cum a reușit România prin UNTOLD să se așeze ca destinație relevantă pe harta marilor festivaluri ale lumii?
Bugetul UNTOLD pentru ediția din 2016 este de peste 6 milioane de euro, iar impactul pe orizontală și verticală, atât pentru Cluj Napoca, cât și pentru regiunea Transilvania este evaluat la peste 23-25 de milioane de euro numai anul trecut.
Republica este partener media oficial al UNTOLD Festival la cea de a doua ediție, alături de ProTV și KissFM.
„Pentru artiștii mari este mai importantă partea de imagine decât partea financiară. Cu un an inainte de UNTOLD, pe un alt concept de eveniment, am ofertat și dublul fee-ului pentru astfel de artiști. Am fost refuzat pe motiv ca România nu este un loc suficient de cool pentru ei", își amintește directorul festivalului de la Cluj-Napoca, într-un interviu acordat Republica. Bogdan Buta, care este și fondatorul festivalului (foto dreapta) povestește cum și când a devenit țara noastră un loc cool pentru marii DJ ai lumii, dar și de unde a pornit ideea celui mai titrat eveniment de muzică electronică în 2015.
La cât poate fi evaluat business-ul UNTOLD? Care e bugetul unui astfel de eveniment?
Vă pot spune că - dincolo de investiția umană, energie, timp în dezvoltarea conceptului- bugetul UNTOLD Festival este de aproximativ 6 milioane de Euro în 2016. Urmează o evaluare obiectivă, având în vedere că devine un fenomen global.... credem că festivalul este deja o industrie care implică și alte industrii și care impactează direct și indirect atât din punct de vedere al afacerilor, cât și social, întreaga regiune, nu numai Cluj-Napoca.
Cum convingi un nume mare să vină la un eveniment care este la primele ediții, la Cluj, în România? Suntem totuși o țară cu o tradiție limitată în industria de entertainment. Este exclusiv o chestiune de fee (onorariu)?
In general, un artist mare, inainte de a discuta partea financiară, este foarte interesat de experiența organizatorului. Întreabă ce alți artiști au mai fost în locul respectiv, care e planul de marketing și comunicare al festivalului. Se uită atent la potențialul pieței în ce privește încasările din muzică. România are multe minusuri în toate aceste interese pe care le au artiștii mari atunci când decid să semneze.
Cred ca cea mai mare provocare - în ce privește numele mari - a fost să gândim cel mai bun mix, să aducem plusuri pentru a suplini acolo unde piața noastră stă mai slab, ca să avem argumente puternice. Și anume a fost nevoie de un concept foarte bun de festival, credibilitate și o echipă foarte bună de organizatori (Foto: stânga sus- Bogdan Rădulescu, manager executiv UNTOLD, stânga jos- Bogdan Buta, director general UNTOLD, dreapa sus- Adrian Chereji, Head of Marketing & Communication UNTOLD).
Toate astea ca să putem să facem primul pas și să ajungem să negociem despre fee-uri. Onorariile sunt stabilite în urma unui formular destul de complex, artiștii de calibru nu au un tarif fix. Negociază în funcție de foarte multe criterii, unele din cele menționate mai sus, la care se adaugă altele. Îi interesează numărul participanților, prețul biletului, numele sponsorilor. Pentru artiștii mari este mai importantă partea de imagine decât partea financiară. Să vă dau un exemplu: cu un an inainte de UNTOLD, pe un alt concept de eveniment, am ofertat și dublul fee-ului pentru astfel de artiști. Am fost refuzat pe motiv că România nu este un loc suficient de cool pentru ei.
Și totuși, cât costă să aduci un DJ/ artist mare în România? Îi interesează pe mulți această informație.
Cum ziceam și mai devreme, este un proces mai complicat de stabilire a fee-ului. Da, există și o parte de negociere, dar contează foarte mult prestigiul evenimentului, seriozitatea organizatorilor, ce alte cereri mai are artistul pentru ziua respectivă, tipul festivalului. În mare, fee-ul artiștilor mari este de ordinul sutelor de mii de euro.
Cum s-a născut UNTOLD? L-ați gândit ca pe un eveniment local sau internațional? V-a surprins succesul?
Când eram student, activam în zona de evenimente. Visam de atunci să organizez un festival de talie internațională, la care să participe străini, despre care să audă tot mapamondul. Am căutat soluții, ingrediente, am făcut research. Cel mai greu a fost să atragem colaboratorii și partenerii potriviți, care să creadă toți în idee. Am reușit să strâng în jurul UNTOLD o echipă de tineri cu energie și am făcut un vis din studenție să devină unul din cele mai cunoscute festivaluri din Europa.
Cred că secretul anvergurii UNTOLD vine din faptul că l-am gândit încă din primele etape la scară internațională. Primul obiectiv a fost să ducem evenimentul în finala European Festival Awards în 2015. Surpriza extraordinară a venit când am câștigat acest titlu deținut de foarte puține festivaluri. A fost și o premieră - UNTOLD e singurul eveniment care a câștigat cel mai prestigios premiu al industriei la prima ediție (sursa foto: UNTOLD Festival/ Sergiu Băcioiu).
Mai mult decât acest premiu, mă bucură reacția publicului și a celor care ne susțin. Cel mai des întâlnit feedback primit de la participanți a fost că le-am oferit cea mai tare experiență din viața lor.
Ce este cel mai dificil când organizezi un astfel de eveniment?
La prima ediție, în 2015, cel mai greu a fost să-i facem pe stakeholderi să înțeleagă dimensiunea, amploarea și impactul UNTOLD. Spre deosebire de un eveniment punctual, un festival are nevoie de planificare, atenție la cele mai mici detalii, un efort care începe cu un an înainte și durează până în ultima secundă de show.
Ați avut probleme legate de birocrație, autorizații?
La început ne-am lovit de diverse impedimente, pentru că era greu cu adevărat, să le explici tuturor ce urma să însemne UNTOLD, care era impactul pe care îl estimam pentru Cluj, Transilvania și România. Partea bună este că atunci când ne-am făcut înțeleși, ne-am bucurat de susținerea tuturor și sunt încântat că autoritățile au văzut cât de important este acest eveniment pentru comunitate. Fără sprijinul tuturor instituțiilor, un festival la care participă aproape 200.000 de oameni nu ar fi putut fi organizat. Sau dacă ar fi ieșit, nu ar fi avut un asemenea succes.
Care sunt sursele de venit pentru un astfel de festival? Subvenționați biletele și abonamentele? Cât din preț reprezintă subvenția?
În mare, sursele de venit sunt reprezentate de abonamente, sponsorizări, alte activități comerciale desfășurate în timpul festivalului sau conex cu acesta. Estimăm că abonamentele aduc 50% din venituri.
Dacă e să ne comparăm cu evenimente similare din Europa, diferența de prețuri este semnificativă. Cifrele regăsite la noi în lei sunt aceleași, dar în euro în afară. Prețurile în străinătate sunt de la 2 până la 6 ori mai mari decât cele de la noi. De exemplu, dacă la UNTOLD o bere premium costă 7 lei, în străinătate participantul plăteste 7 euro.
După cum spuneam, veniturile din abonamente reprezită jumătate din încasări. Prin urmare, suntem recunoscători partenerilor că susțin acest eveniment, fapt care ne permite să îl organizăm la nivelul celor din afară, dar cu bilete și abonamente adaptate la piața din România. Concret, la jumătate din costul lui real al unui bilet (foto stânga, tânăr care participă la UNTOLD în 2015, sursa- Pagina de Facebook UNTOLD).
Cum estimezi impactul UNTOLD asupra Clujului, din punct de vedere financiar? Aveți calcule? Câtă valoare adăugată aduce pe orizontală și verticală? Ați avut anul trecut în jur de 240.000 de participanți care mănâncă, beau, se plimbă, fac shoppping, cumpără cazare, vizitează obiective turistice.
Conform estimărilor noastre, impactul financiar UNTOLD în comunitatea locală se ridică la aproximativ 23 milioane euro, din care 80%, adică 20 milioane, au fost bani atrași în Cluj-Napoca.
În cele 4 zile de festival, cei 240.000 de turiști, veniți din afara Clujului (trafic general) au cheltuit în medie 100 de euro pe cazare, masă și diverse sesiuni de shopping, rezultând o infuzie de capital de peste 20 de milioane de euro în plină perioadă a verii. Festivalul a atras în Cluj-Napoca bugetul echivalent un city break din străinătate pentru fiecare participant care nu e localnic (foto dreapta jos, Asociația Little People România și UNTOLD, pe Ursus UNTOLD Arena. Sursa imagine: Pagina de facebook UNTOLD).
Pe lângă turiștii ajunși în Cluj pentru UNTOLD și clujenii au ales să-și cheltuie bugetul de concediu chiar la ei în oraș. Astfel, sumele estimate sunt de aproximativ 2 milioane de euro - bani care au fost banii cheltuiți în Cluj de către clujeni. Calculul este făcut la o medie de 60.000 de persoane trafic pe zi și 35 de euro consum mediu de persoană pe zi.
În plus, peste 3 milioane de euro au fost banii investiți în comunitate de sponsori și parteneri prin prezența lor în festival, ținând cont de fee-uri, costuri logistice, operaționale și resursa umană.
Urmează să facem un studiu cat mai complex asupra efectelor pe care le are UNTOLD asupra orasului si regiunii Transilvania. Deocamdata urmărim indici precum numărul de turiști ajunși în regiune comparativ cu anii trecuți, rata de ocupare a unitațiilor de cazare, numărul de pasageri ai Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj-Napoca, Google searches, însă datele sunt greu de corelat și asumat în afara perioadei în care se derulează festivalul.
Ce înseamnă costuri de logistică pentru un eveniment de talia UNTOLD? De la scene, până la metri de cablu & lumini, efecte pt show?
Mi-am dorit ca UNTOLD să fie la nivelul celor mai importante evenimente din Europa. Nu am făcut compromisuri la nivel de logistică și echipamente necesare. Am adus specialiști și echipe de producție din afară, cu experiență în concerte mari, cu mulți participanți. De exemplu, vă pot spune că sonorizarea folosită la scena principală UNTOLD a fost adusă direct de la Tomorrowland (în imaginea alăturată, Armin Van Buuren, mulțumind României cu steagul în spate, la finalul concertului de la UNTOLD 2015. Sursa foto- Pagina de Facebook UNTOLD).
Pentru UNTOLD 2015 discutăm de un total de peste 100 de camioane de logistică. Am transofrmat zona de festival destul de mult, iar costurile de producție au fost peste 2 milioane de euro.
Cu ce vine în plus UNTOLD la ediția din 2016?
Povestea UNTOLD începe să prindă contur. Ne-am definitivat strategia de brand și incercăm să construim un univers UNTOLD surprinzător. Îmbunătățirile vin pe toate planurile, creștem bugetul la 6 milioane de euro, am crescut numărul de headlineri, atât in zona de muzică electronică, cât și în zona de artiști live. Deja cei mai buni 5 DJ din lume și-au confirmat prezența în vară la UNTOLD, puține festivaluri au reușit o asemenea performanță.
Am dezvoltat multe parteneriate cu agenții de turism, ca să oferim soluții ajutătoare pentru infrastructura turistică. Pregătim inclusiv o campanie de promovare a Transilvaniei, vom încheia un parteneriat cu Autoritatea Națională de Turism care ne-au propus ca UNTOLD să devină un ambasador al brandului turistic al României. Credem că UNTOLD poate fi un instrument extraordinar pentru conturarea multor altor povești și simboluri ale României și ale Transilvaniei în special.
Să nu uităm că UNTOLD este despre experiență, deci vom pune foarte mare accent pe producție, pe cum se vor simți participanții la festival și interacțiunea lor cu universul UNTOLD, astfel incât să reușim să le oferim din nou cele mai tari momente din viața lor.
Vrem să transformăm festivalul UNTOLD în unul dintre cele mai importante la nivel global. Să creăm Univers UNTOLD care să contribuie la propulsarea Transilvaniei și a României în topul preferințelor ca destinație turistică și la creșterea awareness-ului regiunii la nivel global (sursa foto: Pagina de Facebook UNTOLD/ Mircea Roșca).
Bogdan Buta (foto stânga) este fondatorul festivalului UNTOLD. Șef de promoție în învățământul preuniversitar, are studii doctorale în Inginerie și Management încheiate la Universitatea Tehnică Cluj-Napoca.
A lansat Omnipass, o rețea de facilități dedicate studenților, folosită, de la înființare (2009) de sute de mii de studenți, dar și diverse concerte și spectacole sau platforme culturale cum ar fi Transylvania International Music and Art Festival (TIMAF).
Bogdan Buta este unul dintre cei care au contribuit la câștigarea de către Cluj-Napoca a titlului de Capitală Europeană a Tineretului în 2015.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.