Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Cum să le cultivi copiilor spiritul antreprenorial: „Sunt abilități care le vor folosi tot restul vieții, orice ar face”

Cu câțiva ani în urmă, Carmen Iorgulescu lucra în consultanță în domeniul resurselor umane și se lovea adesea de un paradox. Întâlnea oameni inteligenți, sclipitori chiar, care își limitau însă singuri potențialul. 

„În anii de consultanță organizațională, am văzut foarte mulți oameni extrem de deștepți și creativi îmbibați în confort, în zona aia de siguranță, o chestie aproape tipic românească. De ce să ne mai zbatem? Suntem nemulțumiți, dar nu facem nimic și preferăm să ne plângem. Toate programele de training presupuneau multă energie, pentru că este foarte greu să schimbi atitudinea cuiva de 30-40 de ani”, își amintește Carmen Iorgulescu. 

Absolventă de psihologie, a început să studieze și și-a dat seama că puterea de a îndrăzni, capacitatea de a găsi soluții, știința de a gestiona resurse, abilitatea de a face planuri poi fi însușite cu ușurință de către copii. 

„Vârsta 8-13 ani este vârsta optimă, când acești copii au deschidere către orice. Tot ce intră în viața lor de la vârsta asta se transformă în valori care stau la fundația lor pentru tot restul vieții”, spune Carmen Iorgulescu, care este astăzi coordonator de programe la Ken Academy România, o instituție specializată în educația financiară și antreprenorială pentru copii.

Potrivit ei, până la vârsta de șapte ani, copiii au deja formată modalitatea în care se raportează la bani și, de aceea, educația financiară a celor mici trebuie să înceapă foarte devreme, chiar de la vârsta de trei ani. Încă de atunci, copiii ar trebui să asiste la discuțiile despre planificarea bugetului familiei, să meargă la cumpărături cu părinții, să li se explice de ce aceștia din urmă au luat decizia de a achiziționa un anumit produs, și nu altul. „Este foarte important ca la cumpărături să folosim bani cash, pentru ca să îi obișnuim cu ideea de schimb: dau banii, cumpăr ceva, primesc rest”, spune Carmen Iorgulescu.

„Scopul este să poți să își definești visele și să ai puterea și cunoștințele să le transformi în realitate”

Începând cu vârsta de opt ani, copiii își pot însuși cunoștințe despre antreprenoriat. „Accentul pe care îl punem în permanență este că nu banii sunt scopul în sine. Scopul în sine este ca tu să poți să își definești visele și să ai puterea și cunoștințele să ți le transformi în realitate în proiecte antreprenoriale de pe urma cărora poți să câștigi și bani, pentru că și banii sunt importanți. Nu poți să ajungi să fii extrem de bun, dacă nu ești destul de pasionat de lucrul ăla și dacă nu-l faci cu dăruire”, crede Carmen Iorgulescu. 

Îi învață să se gândească pe cei mici să își pună întrebările importante pentru o afacere, dar care sunt aplicabile, de fapt, oricărui proiect, chiar și unuia școlar: De ce? Ce? Cum? Când? Unde? Îi ajută să își reprezinte vizual informațiile într-un mind map, o hartă a minții. Și vorbește despre cum poate fi organizată afacere pornind de la idee și continuând cu profilul clientului, cercetarea de piață, partenerii, resursele, veniturile, cheltuielile, profitul. 

Triunghiul magic: libertate, responsabilitate, încredere

Pe lângă toate acestea sunt importante însă o serie de abilități pe care copiii le vor folosi pe tot parcursul vieții: capacitatea de a lucra în echipă, respectul față de ceilalți, asumarea responsabilității.

„Un lucru care necesită foarte multă perseverență este să asociezi libertatea cu responsabilitatea. Este un triunghi magic: libertate, responsabilitate și încredere. Apoi mai e partea de a găsi soluții. Sunt foarte multe blocaje. Avem o problemă, lucrez pe partea de găsire de soluții. Ce facem? Nu voi veni eu în locul tău cu soluții, eu sunt aici să te ajut, să te sprijin, dacă tu mi-o ceri. Dacă vii cu o problemă, vino și cu două trei soluții, pe care le discutăm împreună”, spune Carmen Iorgulescu.

Antreprenor la 11 ani

Unul dintre programe se întinde pe mai mulți ani și constă într-o lecție interactivă de 90 de minute pe săptămână și într-un eveniment lunar de vânzare, în care copiii au ocazia să își prezinte produsele unor clienți reali. Un stand în care copiii vând limonadă, brioșe sau brățări făcute chiar de ei se transformă într-un instrument valoros de învățare și poate fi organizat și în cadrul unor activități organziate de școli. 

În primul an, copii învață noțiuni generale despre dezvoltarea unei afaceri și învață, practic, drumul unui produs din fabrică până la clientul final. „În primul an de zile li se creează viziunea de ansamblu asupra a ceea ce înseamnă antreprenoriat, asupra a a ceea ce înseamnă o afacere, tipuri diferite de afacere. Se fac niște drumuri în organizații. Facem o vizita la un producător de suc, de exemplu, apoi văd cum se distribuie produsul, apoi cum ajunge produsul la consumatorul final. Merg și la supermarket, si la alimentara din colț, și în HORECA. În cel de-al doilea an, încep să lucreze pe o idee de afacere, care suferă multe modificări în timp. Ei au acces la o resursă, invităm tineri antreprenori sau specialiști tineri. Lucrează pe partea de branding, pe partea de ambalaj, se duc în piață, fac studii de piață, e totul foarte distractiv”, spune Carmen Iorgulescu. 

Cinci dintre copiii din program, aflați în al treilea an, își deschid acum, cu ajutorul părinților, prima firmă, care vinde ciocolată raw și produse alimentare. „Ei și-au definit afacerea, caută parteneri, s-au dus la două laboratoare de ciocolată, care să asigure producția, pentru că ei nu pot să gătească, și-au făcut imaginea, logo-ul, povestea”, continuă aceasta. Foarte multe dintre idei, între care și aceea de a folosi un joc video la promovarea produselor, au venit chiar de la copii, mai spune ea.

Este un model de educație care te pregătește pentru oricum va arăta piața muncii. Lucrând în HR am văzut cum s-a modificat piața muncii în ultimii ani. Peste încă 10 ani o să arate și mai diferit, iar genul ăsta de bagaj te ajută, indiferent de context, să îți găsești soluția.

E convinsă că, la final, nu toți copiii vor ajunge antreprenori, însă spiritul antreprenorial le va fi de folos orice ar face. „Spiritul antreprenorial poate fi manifestat și prin proiecte antreprenoriale, și prin proiecte de freelancing sau prin proiecte de intraprenoriat: ești în interiorul unei organizații, dar ai nevoie de acele abilități, de găsire de soluții, de project management. Este un model de educație care te pregătește pentru oricum va arăta piața muncii. Lucrând în HR am văzut cum s-a modificat piața muncii în ultimii ani. Peste încă 10 ani o să arate și mai diferit, iar genul ăsta de bagaj te ajută, indiferent de context, să îți găsești soluția. Societatea noastră s-a transformat într- societate de consum, iar acum fiecare e pe bucățica lui și încearcă să se regăsească. Eu cred că acești copii sunt adevărați pionieri ai creativității și ai dezvoltării. Sistemul educațional nu îi pregătește pentru așa ceva. Le dă elementele, dar nu face legătura între ele. E ca și când în capul tău ai avea niște neuroni, dar nu ar exista sinapsele”, este de părere Carmen Iorgulescu. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • E ceva mai complicat, caracterul omului si trasaturile de personalitate se formeaza pana la 12 ani.
    • Like 0
  • Util, actual, de perspectiva.
    • Like 0
  • Ce stand de vânzare a produselor făcute de către copii? Pentru două borcane de limonadă vine ANAF peste tine și-ți scoate spiritul antreprenorial din cap. :)))
    • Like 1


Îți recomandăm

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult

 Mândra Chic

Povestea Mândra Chic începe cu un moment aparent banal, dar care a schimbat totul. Alina Zară își amintește scena de acum mai bine de 15 ani: mătușa Cornelia răsfoia un număr al revistei Vogue, unde a văzut „o rochie de dantelă de Miuccia Prada” ...

Citește mai mult

Foto CTP

130 de milioane de accesări, atât fac pe net postările care zic ce bine i-ar fi fost României dacă Ceaușescu ar fi rămas președinte după `89. Blocuri de locuințe fără număr, autostrăzi, hidrocentrale, fabrici de avioane și televizoare românești, metrouri la Cluj, Timișoara și Iași, țară suverană. Nenumărați tineri iau de bune toate astea.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon telefon mobil -

Atunci când achiziționăm anumite bunuri prin intermediul firmei, este important să înțelegem beneficiile fiscale potențiale, dar și limitele legale. Trebuie subliniat de la început că nu orice cheltuială poate fi justificată pe o societate comercială; Codul Fiscal prevede că achizițiile trebuie să fie direct legate de desfășurarea activității și de domeniul de activitate al firmei. foto: Maria Kraynova / imageBROKER / Profimedia

Citește mai mult