Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.
„Nu a fost neapărat cu voie, nici din nevoie. A fost pur și simplu o oportunitate. Am terminat facultatea de instalații la Politehnica din Cluj-Napoca, în 2011. Am lucrat un an și jumătate în firma tatălui meu, pe instalații apă și canalizare. Apoi am prins un proiect pe fonduri europene – finanțare 90% și 10% contribuție proprie. Eram tânăr, sub 30 de ani, nu aveam un business și trebuia să creez locuri de muncă într-o zonă defavorizată. Și așa am început.”
A fost, la început, o aventură. „Am primit aproximativ 2,2 milioane de euro. Cu banii aceștia am pornit de la zero. Nu știam nimic despre agricultură. Am învățat din mers.”
Astăzi, Adi produce între 270 și 280 de tone de tomate pe an, în funcție de soiuri și condițiile meteo. „Depinde de sortiment, de soi, de fructe. Sunt fructe de 15-20 de grame, dar și de 40-45 de grame.”
Lidl – partenerul stabilității
Cea mai mare parte din producția Agroplant ajunge la Lidl România.Procesul este simplu, dar riguros. „Avem transportul externalizat printr-o firmă de la Târgu Mureș. Încarcă dimineața, la 7:30-8:00, iar la ora 10:00 marfa este deja în platforma Lidl. Ca să înțelegeți: luni, la ora 8:00, începem recoltatul. Pe la 10:00 avem deja doi-trei paleți de marfă brută. Marți dimineață, marfa pleacă spre Lidl.”

Roșiile sale ajung în zona „Piața Lidl” – acolo unde clienții găsesc legume și fructe românești, proaspete.
„De la Lidl avem cerințe clare: certificări, trasabilitate, calitate. Avem GlobalG.A.P., GRASP, DSP și mai nou Ecovadis – tot la solicitarea Lidl. Nu mă deranjează aceste certificări. Te ajută, te disciplinează.”
Agricultura – între pasiune și lipsa forței de muncă
Deși a construit un business solid, Adi recunoaște că agricultura nu e o muncă ușoară. „Anii ăștia au fost grei, cu multe provocări. Am pornit într-un domeniu pe care nu-l cunoșteam deloc. Dar am dezvoltat abilități și am învățat tot ce se putea în teren.”
Cea mai mare problemă azi? „Forța de muncă. Asta e cea mai mare provocare, de departe. Nu mai găsim oameni serioși. Am avut o situație cu o doamnă care lucra aici de cinci ani. Făcea o lucrare simplă – palisarea plantei. I-am spus: ‘Vezi că aici nu e bine, că uite ce se poate întâmpla.’ Și mi-a spus: ‘Dacă nu-ți convine, eu de mâine nu mai vin.’ Așa, simplu. Nu mai există respect față de meserie.”

Pentru a-și continua activitatea, Adi a decis să aducă muncitori din Asia. „Urmează să apelăm la forță de muncă străină. E greu, dar e singura soluție. Personalul român e din ce în ce mai puțin și mai puțin motivat.”
Muncă fără pauză
Adi locuiește la 70-80 de kilometri distanță, în Alba Iulia, unde trăiesc și soția și fetele lui. „E complicat. Eu sunt aici, la fermă, ele acolo. Cultura merge până în 15 decembrie, apoi urmează două săptămâni de pauză – Crăciun, Revelion – și din 7 ianuarie începem din nou: curățenie, spălat, dezinfectat, plantat. Nu apuci să te odihnești.”

Agricultura, spune el, e o muncă grea, dar care merită. „Nu e o muncă ușoară, dar e una care îți dă satisfacție atunci când vezi produsul tău, românesc, în magazine.”
De la Sânbenedic, direct pe raft
Roșiile de la Agroplant ajung zilnic în magazinele Lidl, în mai puțin de o zi de la recoltare. „Este un lanț scurt, de 24 de ore. Și e important, pentru că asta înseamnă prospețime. Lumea trebuie să știe că roșiile de la Lidl nu vin de la mii de kilometri distanță. Vin de aici, din Alba, de la noi.”
La final, îl întreb de ce ar trebui oamenii să încerce roșiile lui. „Sunt românești. Și sunt curate. Avem certificări, controale externe, dar mai ales bun-simț. Nu folosim pesticide și insecticide care să afecteze sănătatea. Ne străduim să facem produse cât mai sănătoase și corecte.”
Parteneriatul care face diferența
Colaborarea cu Lidl i-a oferit lui Adi Lupean siguranță și perspectivă. „Pentru mine, Lidl e un partener pe termen lung. Nu doar cumpără, ci te sprijină să crești, să-ți ridici standardele. E important pentru noi, fermierii, să avem un partener stabil și corect. Așa putem continua.”
Apoi zâmbește. „Dacă m-ar întreba cineva dacă m-aș mai apuca acum, cu tot ce știu… probabil că nu. E greu. Dar n-aș schimba nimic. Mi-am pus sufletul în ferma asta. Și da, e satisfacție când intri în Lidl și vezi roșiile tale acolo, pe raft.”
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp




Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.