Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Alimentele, victimele sigure ale noilor tarife vamale. De la fructe la cafea, nota de plată ajunge la consumator

tarife SUA

foto: Agoes Rudianto / AFP / Profimedia

Prima zi a lunii august s-a transformat într-un un element ce produce fiori în rândul investitorilor. Odată cu anunțul administrației Trump care spunea că nu vor fi amânări ale taxelor vamale după această dată, pare că a început o numărătoare inversă pentru ca statele să ajungă la acorduri comerciale cât mai favorabile cu SUA și să evite acea „listă neagră” .

Totuși, anumite state importante precum Regatul Unit, Japonia și cele din Uniunea Europeană, au reușit să obțină reduceri parțiale ale tarifelor, dar efectele asupra prețurilor deja se resimt. În cele din urmă, costul final va fi suportat de către consumatorii americani.

Ce înseamnă un tarif de 15%?

Chiar dacă acordul cu Uniunea Europeană a redus tariful de la 30% la 15%, această taxă este, totuși, considerabilă. În termeni simpli, o taxă de 15% pentru un produs de 100 de dolari înseamnă că firma importatoare va plăti 115 dolari, adică o diferență care, cel mai adesea, se reflectă în prețul final plătit de consumator.

Americanii resimt deja efectele inflației și ale creșterii costului vieții. Impunerea unor noi tarife suplimentare pe bunuri importate din UE, precum uleiul de măsline, brânzeturile sau vinurile, va amplifica presiunea financiară asupra gospodăriilor. Comparativ cu perioada anterioară inaugurării președintelui Trump, barierele comerciale sunt acum cu mult mai ridicate.

Companiile care aduc bunuri din străinătate trebuie să plătească aceste taxe guvernului federal. În practică, acest cost este transferat, total sau parțial, clienților. Asta înseamnă că orice tarif nou introdus va duce, în cele din urmă, la scumpiri pentru populație.

Noile tarife lovesc produsele de zi cu zi

Cazul bananelor din 2023 este deja emblematic. La acel moment, SUA a importat banane în valoare de peste 2 miliarde de dolari, în special din Guatemala și alte țări din America Centrală, neavând capacitatea climatică și agricolă necesară pentru a produce suficient pe plan intern. Așadar, orice tarif nou aplicat bananelor se va traduce aproape automat în prețuri mai mari pe rafturi, fără vreo soluție de înlocuire cu producție locală.

Situația este similară și dacă vorbim despre cafeaua braziliană, vizată de un tarif de 50%. Datorită profilului aromatic unic, cafeaua din Brazilia nu poate fi reprodusă în SUA. În consecință, americanii care o preferă vor fi nevoiți să accepte scumpirea produsului sau să renunțe la el, un compromis nedorit într-o economie cu inflație ridicată.

Problema principală este că multe produse alimentare, de la cafea la fructe tropicale, nu pot fi cultivate sau produse în SUA din cauza lipsei de teren agricol și a climei nepotrivite. Prin urmare, ideea potrivit căreia tarifele vor stimula producția internă în domeniul alimentar este, în multe cazuri, o iluzie.

Deși susținătorii politicii tarifare argumentează că aceasta va proteja locurile de muncă și va stimula producția internă, realitatea economică este mult mai dură. În majoritatea cazurilor, consumatorul american nu are alternative reale și va plăti prețul integral al acestor politici.

Tarifele nu sunt simple măsuri tehnice de ajustare a balanței comerciale, ci afectează prețurile din supermarket, costul construcției unei case, prețul unui plin de benzină sau chiar al unei cești de cafea. Iar pentru cetățenii cu venituri mici și mijlocii, ale căror bugete resimt deja greutatea inflației, aceste măsuri riscă să devină ultima picătură într-un pahar deja plin.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Exemplele cu bananele si cafeaua sunt ok, numai ca alea sunt o parte foarte mica a cosului zilnic de alimente iar Europa nu exporta in US nici banane si nici cafea!
    Pe de alta parte daca vorbim de tarifele de 15% pt UE sa nu uitam ca orice produs din US ajuns in UE are din start un TVA mediu de 21,8% dupa care vin sau nu taxe vamale!
    • Like 0


Îți recomandăm

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult

Florin Negruțiu și Sergiu Ion

„De vină pentru creșterea prețurilor e lipsa de investiții în capacități noi de producție. Este atât de simplu: când ai ofertă pe piață, e ca la piață, primul care vine cu roșii o să le vândă cu 50 lei kilogramul. Când apar mai mulți, o să scadă la 10-15 lei. E natural, e lege economică”, spune Sergiu Ion, Director Media Relations & Data Insights PPC Romania.

Citește mai mult