Lansarea Sistemului de Garanție - Returnare (SGR) a fost unul din evenimentele cele mai importante ale anului trecut (30 noiembrie 2023). Analiștii și autoritățile vorbeau despre T0: redefinim, prin acest sistem, modul în care ne raportăm în calitate de consumatori, producători, magazine, decidenți la ideea de reciclare a ambalajelor pentru băuturile îmbuteliate.
Despre cât de important este un astfel de circuit e de prisos să vorbim. Fenomenul recipientelor aruncate la întâmplare peste tot stârnește tot felul de reacții - sunt pline rețelele sociale de postări ale oamenilor care descriu că simt furie, frustrare, neputință, când văd deșeuri în Lacul Roșu, pe lacul cu nuferi din Ipoteștii lui Eminescu, în stațiuni montane sau pe litoral. Le găsim peste tot - pe stradă, pe marginile drumurilor naționale, pe lângă calea ferată, în grădinile blocurilor, în gropile de gunoi de la marginea satelor, pe albiile pârâurilor și râurilor, în păduri.
Într-o definiție simplă, SGR este gândit să ne stimuleze pe noi, cei care consumăm, să înapoiem la comercianți ambalajele goale. Prețului de vânzare al unei băuturi, cu volume cuprinse între 0,1l și 3l, se adaugă o garanție de 50 de bani/ recipient. Atunci când returnăm ambalajul, banii intră din nou în buzunarul nostru. Puteți găsi aici detalii despre cum funcționează exact acest sistem.
Ambalajele (sticlă, plastic sau metal), trebuie să aibă simbolul „Ambalaj cu garanție” pe ele, nu trebuie deteriorate, deformate și pot fi predate la orice comerciant care este integrat în sistem și are montate containerele sau poate face colectare manuală.
Cu alte cuvinte, nu contează că ne-am făcut cumpărăturile de la un magazin sătesc din Alba și predăm ambalajele goale la un supermarket din orașul Alba-Iulia, atâta vreme cât recipientele au simbolul și comerciantul a aderat la circuit, se returnează garanția.
Acest text este realizat cu sprijinul RetuRO.
Cum a fost primit SGR?
Să revenim la scurta noastră evaluare - au trecut 2 luni de la implementarea sistemului, iar primele cifre, disponibile numai pentru luna decembrie deocamdată, sunt foarte interesante. Putem spune că este un succes? Dacă privim la comercianții înrolați, răspunsul ar fi da - având în vedere rata de aderare la circuit. Dacă privim spre consumatori, am avea un da și aici- oamenii au auzit despre SGR, îl primesc cu deschidere, vor să „se prindă-n hora reciclării” și să predea ambalajele pentru a recupera garanția.
Există însă mai multe provocări, iar sistemul este de așteptat să funcționeze optim abia după prima jumătate a anului 2024. Principala piedică o reprezintă astăzi stocurile mari de băuturi ambalate în recipiente care nu au simbolul SGR - „Ambalaj cu garanție” și care nu au fost epuizate.
Să le luăm pe rând, iată cifrele la o lună de funcționare (31 decembrie 2023).
Câți dintre voi v-ați întâlnit cu noile recipiente la cumpărături?
Din primele date, până la finalului anului 2023, au fost returnate în sistem peste 35.000 de ambalaje. Ar fi putut fi mai multe?
Da, spun oamenii din industrie și reprezentanții RetuRO. Însă trebuie mai întâi (așa cum preciza și Ministrul Mediului în aparițiile publice) terminate de pe rafturi și din depozite toate stocurile cu băuturile ambalate în recipiente vechi, pentru a face loc noilor produse.
O analiză internă a RetuRO dezvăluie faptul că până la finalul anului 2023 (conform raportării după prima lună de funcționare), producătorii de băuturi au pus pe piață 45 de milioane de produse în ambalaje SGR, adică sub 1% din volumul anual de 7 miliarde de ambalaje. Tot până la 31 decembrie, au fost emise aproximativ 2.000 de vouchere la RVM-uri.
Este important de menționat că în ultima lună din anul trecut, autoritățile au modificat legea de funcționare și printr-o hotărâre de guvern (1075/2023). Au prelungit termenul până la care li s-a permis producătorilor să ambaleze în vechile recipiente, nemarcate cu simbol și cod de bare SGR băuturile (noul termen a fost fixat la 31 decembrie 2023).
Mai explică oamenii din industrie că punerea pe piață a băuturilor în noile ambalaje nu înseamnă neapărat și ajungerea acestora imediat pe rafturi - piața funcționează pe principiul FIFO (first in - first out). În traducere, trebuie vândute vechile stocuri, pentru a le scoate în față pe cele noi. Mai punem la socoteală faptul că - așa cum îmi preciza un om de retail - înainte de sărbătorile de iarnă, lanțurile și comercianții obișnuiesc să-și facă rezerve însemnate pentru a face față cererii de pe piață, iar Sistemul de Garanție - Returnare a fost lansat în 30 noiembrie. Deci tot ce s-a fabricat înainte de această dată nu e ambalat cu sigla și codul de bare necesare pentru reciclare.
Semnalele bune date de comercianți și câteva detalii folositoare
Așa cum spuneam mai sus, numărul comercianților care au aderat la sistem crește gradual. Până în prezent, din cei 80.000 de potențiali participanți, s-au înscris în SGR aproximativ 67.000 de operatori economici, care sunt în diferite etape de înregistrare în platforma electronică. Peste 52.000 dintre ei au finalizat procesul de înregistrare și peste 19.000 de comercianți au semnat contractele cu RetuRO (puțin peste 20.000 dacă adăugăm și producătorii).
Pentru „întârziați”, e important de știut: există 2 faze ale înrolării, ambele trebuie finalizate pentru a fi parte a circuitului. Iată câteva detalii, dacă etapele sunt parcurse corect și cu atenție, lucrurile nu sunt complicate:
Pentru înregistrare, puteți accesa link-ul: https://portal.returosgr.ro. Ghidul de înregistrare îl puteți consulta la adresa www.returosgr.ro/info-comercianti. Pentru suport accesați: suport@returosgr.ro sau tel. 031.9003.
O primă etapă presupune înregistrarea comercianților în platforma electronică a SGR, care se face în 3 pași.
1. Crearea și activarea contului de utilizator:
- Creați contul de utilizator prin introducerea codului fiscal si a persoanelor semnatare;
- Activați link-ul primit pe email și generați o parolă.
2. Accesarea contului de utilizator și introducerea datelor solicitate:
- Accesați contul de utilizator folosind adresa de utilizator și parola;
- Introduceți datele solicitate: punctele de vânzare și rapoarte de vânzări pe anul precedent si un estimat pe anul curent;
3. Semnarea formularului de înregistrare:
- După introducerea datelor, se generează formularul de înregistrare în platformă;
- Semnați și confirmați că toți semnatarii au semnat.
Un ghid video de înregistrare foarte util găsiți aici, iar mai jos cei de la SGR oferă un infografic ușor de parcurs.
Cum se semnează contractul cu RetuRO?
A doua etapă care trebuie încheiată este semnarea contractului de prestări servicii cu RetuRO, administratorul SGR. Documentul poate fi accesat doar din contul de utilizator.
Modalitatea de semnare acceptată este cea electronică, direct în platformă, prin semnătură simplă digitală sau certificată. Procesul de semnare a contractului va putea fi realizat doar de către operatorii economici care au finalizat înregistrarea în portal (prima etapă menționată mai sus).
Un ghid video despre cum decurge procesul de semnare, destinat comercianților, poate fi vizionat aici.
Este important de precizat, de asemenea, că termenul până la care se face înrolarea în sistem - conform legii, a fost depășit și există riscul sancționării celor care nu s-au înscris încă pe platforma RetuRO și nu au semnat contractele cu administratorul sistemului.
Trebuie avut în vedere că legea le permite consumatorilor să reclame faptul că nu-și pot recupera garanția de 50 de bani/ recipient la ANPC, Garda de Mediu sau Ministerul Mediului. Toate detaliile legislative și reglementările le găsiți aici.
Procesul se va accelera în mod natural - va exista o presiune din partea consumatorilor care vor dori să predea ambalajele cu însemnele SGR, pentru a-și încasa garanția.
Un lucru este cert - drumul este ireversibil. După 30 iunie 2024, întregul circuit este de așteptat să funcționeze optim - pe piață vor exista doar băuturi (din categoriile vizate de SGR) în ambalaje SGR. Mai sunt doar 5 luni în care vom căuta cu insistență simbolul „Ambalaj cu garanție” pe etichetă.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Probabil o să dispară dozele și peturile cu sigla sgr aruncate la întâmplare, dar, din păcate se inventează noi și noi ambalaje pe care cei tâmpiți și nepăsători le vor arunca în continuare oriunde. (Paharele de unică folosință este un exemplu).
Cred că sistemul e conceput pentru ambalajele consumate stradal. O sticlă de 5 l sau o sticlă de lapte o cumpărăm ,o ducem acasă și apoi o reciclăm altfel, în containerele speciale.
"Soluția" a fost să... plătesc "garanția" de sufletul SGR-ului și să-mi dea banii cash înapoi!
Hora țăcănelii, nu a "reciclării"!
FYI, în Belgia, țara care găzduiește organizația de la care ne vin toate ideile tembele NU SE PERCEPE GARANȚIE PENTRU STICLE! Ai fi zis că retarzii de la Berlaymont se duc, măcar ocazional, la cumpărături!
Pai eu merg de doua ori pe luna la Lidl. Cumpar cafea si bere (Argus) plus o sticla de vodca ieftina ... Pentru fiecare pet sau sticla Lidl imi opreste 0,50 ron. Ce se intelege ? Ca trebuie sa am acasa depozit de ambalaje , pentru fiecare furnizor ??
Zau, as vrea sa discut cu geniul care a conceput sistemul... Vreau sa reciclez, sunt constient de importanta reciclarii. Dar sistemul asta este o golanie !!! O golanie romaneasca !!
P. S. sisteme de acest fel funcționează în mai multe țări cu succes. Deci nu este o golănie așa cum nu poate fi nici românească
Despre bon: puteti cere restituirea sumei de pe bon, la orice casa de marcat aflata in orice magazin al lantului in care ati dus ambalajele.
Aveti PET-uri cu marca proprie Lidl dar alegeti sa le duceti la un automat din Mega. Primiti un bon cu care ori platiti la casa o parte din cumparaturi, ori cereti doar restituirea banilor si aia e tot.
Care sistem? Am pus în bucătărie un recipient special pentru strângerea ambalajelor RETURO. De două luni era tot gol, așa că i-am dat altă destinație.
Nici măcar un singur ambalaj marcat RETURO nu am văzut până acum.
Puteti cere restituirea cash, conform sumei de pe bon, doar la magazinele aflate in acelasi lant la care ati decis sa duceti PETurile. Ati incurcat detaliile.
Returnarea beepului, sa nu zic eu ce.
Cozi interminabile, dpcare incepe circul:
"bidoane de 5L nu se accepta"
"nu va dam bani ci vouchere cu care sa cumparati gunoaiele noastre", etc
Bani cash luați.
Ciuciu primit înapoi.
Si ceașcă era mai puțin hot!
Returnarea beepului, sa nu zic eu ce.
Cozi interminabile, dpcare incepe circul:
"bidoane de 5L nu se accepta"
"nu va dam bani ci vouchere cu care sa cumparati gunoaiele noastre", etc
Pentru că eu de câteva ori am plătit garanție și toate pentru produse cu simbolul SGR. Și i-a spuneți-mi cum face statul bani dacă ambalajele sunt duse înapoi și garanția returnată ? Deci ori nu ați citit cum funcționează sistemul sau pur și simplu nu pricepeți ce ați citit.
O seară plăcută
P. S. sunt multe țări unde funcționează bine un sistem de acest fel. De exemplu Estonia. O altă țară fost-comunistă
În afara unor bule gretistice, adică "la fir ierbii" această "horă a reciclării" se lasă mai degrabă cu înjurături decât cu chiuituri! De la aparatele care nu merg, sunt pline sau au cozi interminabile, la casele al căror soft nu acceptă voucherele sau ai căror casieri își prind urechile dacă li se cere returnarea contravalorii voucherului, n-am auzit decât "vorbe de duh" la adresa "genialei" idei și percepția oarecum generalizată de "o nouă taxă mascată"!
Dar e bine că în bule e totul roz!
Probabil esti din Cluj sau București si crezi ca paiul tau de hartie salveaza planeta