Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

GENERAȚIA B. Bookster, biblioteca pentru corporatiști. Top 10 cele mai citite cărți de către angajații marilor companii

Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Angajații din peste 170 dintre cele mai mari firme din România au acces la cele mai bune cărți din lume prin Bookster, cea mai modernă bibliotecă pentru companii.

Circa 25.000 de salariați din bănci, IT, telecomunicații, industria auto, bunuri de larg consum, precum și alte domenii au citit apoximativ 500.000 de cărți împrumutate de la Bookster, serviciul care închiriază cărți angajaților din corporații pe baza unui abonament. Cărțile le sunt livrate fizic, săptămânal, chiar la birou.

Bogdan Georgescu, care timp de 14 ani a condus Colliers România, până în 2010, a pornit de la dorința realizării unui proiect cu impact social. În 2011 într-un incubator de afaceri a testat șapte idei, împreună cu 15 absolvenți de facultate. Primul proiect a fost unul social, Teach for Romania, care face parte dintr-o rețea globală de educație – Teach for All. 

„Al doilea proiect a fost Bookster, care a început în 2013 ca o idee romantică: să dăm oamenilor acces la cărți de calitate. Am plecat de la faptul că oamenii cumpără cărți care sunt la reduceri și nu neapărat cărți care le plac și pe care și le doresc”, spune Bogdan Georgescu. El a adaptat un model de business din SUA, de la Netflix, companie care operează în domeniul filmelor, pe bază de abonament.

În fiecare săptămână angajații din companiile abonate la acest serviciu primesc pe email recenzii personalizate realizate de o echipă de specialiști. Recomandarea ține cont de mai mulți factori, precum profilul angajatului, cât de populară este cartea și stocul de cărți existent la acel moment.

Investiția în serviciu este de câteva sute de mii de euro, achiziția de cărți reprezentând cea mai mare valoare.

„Cumpărăm cam 1.500 de cărți pe lună. Anual investim 150.000-200.000 de euro pentru achiziția de cărți și articole”, spune Bogdan Georgescu. Cărțile lui favorite sunt How Will You Measure Your Life? de Clayton M. Christensen, Behind the Beautiful Forevers de Katherine Boo și The Power of Habit de Charles Duhigg.

Cărturești și Humanitas sunt cei doi furnizori locali ai Bookster, iar pentru cărți în limba engleză apelează la furnizori din Marea Britanie.

Prețul unui abonament este între 4 și 5 euro pentru un angajat, în funcție de mărimea companiei. „Nu facem față cererii, lucrăm deocamdată cu companii mari și foarte mari. Sperăm ca din trimestrul al treilea din acest an să deschidem serviciul și pentru companii mai mici”, spune Bogdan Georgescu. Pe lista de așteptare sunt deja peste 150 de companii mici și medii. 

„Mă doare sufletul că încă nu reușim să ajungem și la ei, mai ales că ideea a fost ca proiectul să fie unul la care să aibă acces toată lumea. Dar ca să ținem prețul mic trebuie să optimizăm foarte bine logistica. Suntem pe drumul cel bun. Mai avem un pic”, se arată el optimist. Săptămânal Bookster este lansat în 3-5 companii noi.

În primăvara anului 2013 proiectul a demarat cu un program pilot. Bookster a fost testat în patru companii prietene. Apoi în septembrie 2013 serviciul a fost deschis către companii mari. Banca Transilvania și ING, apoi Vodafone, Ernst & Young și Orange au fost primii clienți.

Reacția angajaților din companiile unde au ajuns cărțile de la Bookster a fost mult peste așteptări, spune fondatorul. Cam 40% din angajații companiilor citesc activ cărți din biblioteca Bookster, în unele companii rata ajunge la 50%. În 2014 biblioteca avea 1.000 de abonați, a ajuns la 9.000 în 2015 și în prezent a atins 25.000 de abonați din 500 de localități din România. În doi-trei ani și-a propus să ajungă la 50.000 abonați în România.

„Ne dorim să ajungem la un milion de abonați. În acest an sper să deschidem Bookster în America”, arată Bogdan Georgescu.

Ce cărți citesc angajații marilor companii

Bookster livrează cărți de dezvoltare personală și profesională, parenting, călătorii, beletristică, cărți de gătit, psihologie, nutriție. Circa 65% sunt în limba română, iar 35% în engleză. Există și o colecție în limba franceză pe care își doresc să o crească, pentru că a avut un succes foarte mare, iar pe viitor se vor adăuga și colecții în limbile germană și spaniolă.

Trei sferturi dintre abonați sunt femei.

Bookster nu are și cărți electronice. Bogdan Georgescu spune că în România piața de carte electronică este la 3% din piața totală a cărții și înregistrează un ritm lent de creștere. În Germania, piața cărților electronice este de 4%, iar în SUA doar 8% din cititori „consumă” cărți doar în format electronic.  

Primul an cu profit

În acest an firma va obține profit pentru prima dată. „Cel mai greu a fost să generăm venituri care să acopere cheltuielile. Până am ajuns pe zero au trecut aproape trei ani. Reacția abonaților a fost incredibil de bună, oamenii ne scriu că le facem ziua mai frumoasă”, zâmbește fondatorul Bookster.

Și-ar dori ca statul să sprijine mai mult firmele la început de drum.

„Am creat locuri de muncă. Avem 25 de angajați. O mare parte din investiția noastră inițială a mers pe taxe la stat. Pe măsura ce creșteam, mi se părea că în loc să ne ajute să ne dezvoltăm, principalul scop al statului era să ia taxe. Este important să iei taxe, dar cred că pe termen scurt e important să îi dai omului spațiu ca să poată să crească și apoi să îl taxezi. Cred că se mai poate lucra la încurajarea startup-urilor”, crede Bogdan Georgescu.

Sfaturi pentru tinerii care vor să înceapă o afacere

Îi încurajează pe tinerii care doresc să înceapă o afacere să o demareze cât mai curând. „Nu este ușor, dar eu văd foarte mulți oameni care reușesc, pornesc cu idei micuțe, seara, după programul de lucru, în weekend. Mediul de afaceri în România a devenit un pic mai prietenos, există surse de informații diverse, conferințe, cărți din care poți să înveți. Să înceapă cât mai repede, să nu mai aștepte să facă prea mult planuri”, sună sfatul lui pentru tinerii care visează să aibă propria afacere. 

În acest an reprezentanții Bookster estimează o cifră de afaceri de un milion euro, dublu față de anul trecut, mizând pe cererile multe pe care le au din partea companiilor.

Top zece cele mai citite cărți la Bookster - aprilie 2016

Bookster

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Din tot sufletul, felicitari si la mai mare! Iata o afacere menita sa-i ajute si pe altii sa creasca. Sunt pasionata de lectura si astazi, o astfel de pasiune, costa. Dar asta nu inseamna ca nu fac tot ce pot ca sa pot citi cartile pe care mi le doresc. Poate reusiti sa cooptati si o alta institutie cu mii de angajati care chiar ar avea nevoie de un astfel de serviciu? Ma refer la Ministerul Educatiei... poate ca asa n-am mai avea profesori si ministri corigenti.
    Nu am curajul sa va sugerez noi titluri pentru lista dvs, fiindca nu sunt chiar la zi cu ultimele aparitii, dar poate (ma) cooptati ca 'cititor de serviciu' part-time, care sa recenzeze carti pentru clientii dvs...
    • Like 0
  • Valentin check icon
    De adaugat: Razboi si pace, Jucatorul, Fratii Karamzov.
    • Like 1
  • Uau ! Super idee , daca e 100 % romaneasca e inca o dovada ca suntem un zacamant bogat de inteligenta si creativitate .
    • Like 4


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult