Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

GENERAȚIA B. Learn Forward. Românii care schimbă educația cu ajutorul tehnologiei

Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte. 

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

În urmă cu 20 de ani, preda la Brașov o profesoară de engleză care își întreba elevii exact ce nu știau. Habar nu aveau cum de reușește mereu, dar voiau neapărat să afle. Într-o zi, i-au descoperit secretul. Și atunci au iubit-o.

Astăzi, Paul Balogh, adolescentul care învăța la mijlocul anilor ’90 la Liceul Unirea din Brașov, creează la Londra sisteme de digitalizare a manualelor și a lecțiilor, iar ceva din munca lui de acum se leagă de lecția pe care a primit-o în urmă cu două decenii. Atunci, a găsit pe catedră agenda profei de engleză și a citit în ea câteva zeci de nume. Fiecare elev avea rezervate două-trei pagini, în care erau trecute punctele lui tari și punctele lui slabe. 

A simțit că în ochii cuiva nu mai era pierdut în masa amorfă a clasei. A simțit că pentru acea profesoară este o individualitate. 

„Genul ăsta de întâmplare îți rămâne în cap toată viața”, spune Paul Balogh, care lucrează acum la un sistem de digitalizare a lecțiilor care ia în calcul exact acest lucru: cum să faci să ai un profil individual de elev, cum să faci să ajuți un profesor să își ia în serios munca și să își adapteze metoda de predare fiecărui copil în parte. Și cum să faci să traduci educația în limba copiilor care cresc în era tehnologiei.

În luna februarie, Paul Balogh a fondat la Londra, împreună cu un prieten, Cristian Dinu, o companie numită Learn Forward. Au ajuns acolo, participând la Emerge Education, o competiție de startup-uri din domeniul tehnologiei educaționale, la care s-au înscris 140 de concurenți. Cei doi au prezentat un sistem propriu de crearea a manualelor digitale, pe care l-au dezvoltat și folosit cu succes în România. Au ajuns printre cele șapte startup-uri din finală și au primit o finanțare de 25.000 de lire sterline pentru a-și duce mai departe proiectul. 

Primul client: Eton College

„La două luni după ce am ajuns aici, deja aveam discuții cu Oxford University Press, Hodder Education sau Harper Collins, am ajuns din prima la cele mai mari edituri. Iar din România, șansa de a ajunge la ele era minimă”, spune Paul Balogh. În scurt timp au reușit să aibă și primul client. „Manualele făcute de noi, cu ajutorul motorului nostru, au ajuns să fie folosite la Colegiul Eton. Eton este cel mai vechi și conservator și high class colegiu din Marea Britanie. Simți că are sens să faci asta, când cineva ca Eton College este interesat de tine”, povestește co-fondatorul Learn Forward. Așa se face că o parte dintre manualele folosite în anul 2015-2016 la colegiul britanic sunt făcute cu ajutorul unui soft creat în România.

O surpriză uriașă a fost pentru el relația cu autoritățile britanice. Pe când se aflau la Emerge Education, la prima cină de afaceri, spre ei s-a îndreptat o doamnă care le-a spus că este consilier la Departamentul pentru educație, că a auzit despre ei și că vrea să vadă ce face motorul lor de digitalizare a manualelor. „Ideea că cineva care lucrează pentru Ministerul Educației e interesată de o firmă mică, care a ajuns în Londra între alte mii de firme era extraordinară. Aici nu contează de unde vii, cât de mic ești, dacă ceea ce faci e bun poți ajunge oriunde. E meritocrație pură”, crede Paul Balogh. În afară de cei doi fondatori care s-au stabilit la Londra, Learn Forward are acum doi angajați în România și patru consultanți internaționali în domeniul educației. Unul dintre ei a condus timp de 11 ani departamentul de strategie digitală al editurii Pearson, celălalt este autor de best-selleruri și coordonator de doctorat în domeniul tehnologiei educației. „În acest moment vrem să ne extindem echipa, vrem să angajăm oameni în România cu care să lucrăm pe proiectele pe care le avem”, spune Paul Balogh.

De la manuale la lecții digitale

În vară, în timp ce se afla la Londra acesta și-a dat seama de o realitate a sistemului de educație britanic pe care nu o luase în calcul atunci când a ajuns acolo. „În România, educația se bazează pe manual. Dacă nu are manual, un profesor e rătăcit. Manualul e central, lucru cu atât mai perplexant cu cât calitatea manualelor e cumplit de proastă. Peste 90% dintre profesorii din România utilizează manualele, așa cum le primesc de la minister. În Marea Britanie, procentul este de 10%. Cei mai mulți își creează propriile lecții, există o programă, obiectivele de învățare sunt aceleași pentru toți, dar felul în care sunt atinse diferă de la profesor la profesor. Astfel încât un profesor are libertatea enormă să folosească la oră ce vrea el”, arată Paul Balogh.

Ești singur, trebuie să te descurci, ai propriul destin în propria mână. Antreprenoriatul e cel mai greu lucru pe care-l vei face în viața ta.

Din momentul în care și-a dat seama că nu manualele, ci lecțiile personalizate sunt elementele cele mai importante din sistemul de educație britanic, firma și-a schimbat strategia. „Ne-am prins că nu există în acest moment în lumea digitală instrumente care să îi ajute pe profesori ce fac în lumea fizică, să amestece mai multe resurse. Și acum ceea ce facem este o platformă de lecții în format digital. Dar nu lecții în sensul românesc, ci lecții care cuprind exerciții, parte expozitivă, videouri”, spune antreprenorul. În acest moment, poartă, împreună cu partenerul său de business, discuții pentru obținerea unei finanțări de 350.000 de lire sterline pentru a-și dezvolta afacerea.

Au făcut manuale digitale pentru Humanitas

Proiectul său de antreprenoriat de la Londra își are originea într-un altul, Read Forward, pe care l-a creat în România, tot împreună cu Cristian Dinu, și care a funcționat în perioada 2012-2014. Read Forward a început ca o firmă de servicii digitale, însă, după o vreme, cei doi și-au dat seama că nu vor să aibă doar o firmă de servicii și au pus la punct propriul motor care creează manuale digitale.

„E bazat pe ideea că un manual nu e doar o formă de a prezenta un conținut, ci include și anumite servicii. Nu este suficient doar să creezi ceva care, în loc să arate pagini pe hârtie, arată pagini pe computer. Dacă faci doar asta, cum din păcate fac foarte mulți, mai ales în România, atunci nu ai tocmai un manual digital. Un manual digital adevărat trebuie să te lase să pornești o clasă virtuală, din interiorul lui, trebuie ca manualele să comunice între ele, trebuie să lase profesorul să vadă ce rezultate au copiii în momentul în care rezolvă un exercițiu, trebuie să aibă toate exercițiile în format digital, nu doar 30, cum vrea ministerul, și tot așa. E o tehnologie destul de nouă, în timp real, e destul de greu pentru multe edituri să înțeleagă de ce trebuie să arate așa”, spune Paul Balogh. Cu ajutorul acestui soft, Read Forward a făcut manualele digitale pentru clasa I și a II-a ale editurii Humanitas, dar și cursuri digitale pentru diverși alți clienți. Creată cu o investiție inițială de 7.000 de euro, firma avea, în funcție de proiecte, până la cinci angajați și înregistra, în 2014, o cifră de afaceri de aproximativ 100.000 de euro.

Fondatorii săi au simțit însă ca nu pot continua să funcționeze pe piața din România. Era destul de limitată, însă existau și alte probleme. „Piața e mică, e dificilă, România e plină de corupție. Dacă ești nou, este sufocant să exiști. ANAF te urmărește pentru orice, iar uneori comite o serie de abuzuri, într-o licitație organizată de stat concurența e de multe ori neloială, dar fiind mic, nu ai ce să faci decât să țipi din când în când, Ministerul Educației este o altă structură cangrenată, care, în loc să observe noul și interesantul, m ne interesa pe noi, ai degrabă acceptă vechiul prost făcut și neinteresant. E un mediu problematic”, crede Paul Balogh. Așa s-a decis să înceapă din nou, de această dată în altă parte, în Marea Britanie.

Voiam să construiesc ceva

Tânărul în vârstă de 35 de ani a lucrat toată cariera lui la granița tehnologiei cu educația și cultura. Înainte de Read Forward, a condus Humanitas Digital, proiect la care a fost partener, iar înainte de Humanitas Digital a deținut o altă afacere, Zeta Books, al cărui obiect de activitate erau tot cărțile digitale. Absolvent al Facultății de Filosofie și pasionat de fenomenologie, Paul Balogh a fost angajat o singură dată. A lucrat, timp de trei ani, începând cu anul al treilea de facultate, la o fundație ca IT-ist. „Am fost întotdeauna pasionat de cum funcționează lucrurile. Te uiți la un motor și vrei să știi cum funcționează. În IT, chestia asta este deosebit de puternică. Am fost curios. La un moment dat, curiozitatea asta m-a dus spre mai multe domenii ale IT- ului, am invățat niște programare, niște webdesign, sisteme. La un moment dat, după ce am descoperit MAC-urile, a început să mă intereseze însuși businessul de IT”, își amintește antreprenorul.

Un colocviu internațional de fenomenologie, la care a participat în anul 2005, în Peru, i-a dat ideea de a pune în legătură pregătirea sa academică și cunoștințele din domeniul tehnologiei informației pe care le acumulase lucrând. .„Acolo un profesor american a spus că e păcat că nu există și o altă editură care să publice cărți de fenomenologie în format digital. Cea care le publica, le publica la sute de dolari și studenții nu și le permiteau. Nu exista o soluție la mainstreamul publicațiilor academice care să reducă prețul”, spune Paul Balogh. Atunci s-a gândit că ar putea face acest lucru în România, că ar putea începe ceva pe cont propriu. „Pe atunci nu știam cuvântul antreprenoriat. Dar voiam să construiesc ceva”.

Sfaturi oferite de Paul Balogh pentru aspiranții la business

  1. Nu începe o nouă companie de unul singur. Ai nevoie de un partener foarte bun împreună cu care să navighezi apele tulburi ale antreprenoriatului. Alege-l cu atenție. E mai important chiar și decât însăși ideea cu care pornești la drum.
  2. Nu te înconjura de yesman-i. Alege-ți oameni care să te sfătuiască, care să pună la îndoială ceea ce faci, care să te provoace. Critica lucidă este cel mai bun prieten al tău.
  3. Nu te înconjura de noman-i. Angajat, prieten sau sfătuitor: îndepărtează-l dacă atmosfera pe care o aduce este una constant negativă. Nu ai nevoie de negativitate: oricum lucrurile la un moment dat or să meargă prost sau foarte prost. Atunci ai nevoie de ajutor și susținere nu de cineva care să-ți spună "ți-am zis eu".
  4. Nu îți proteja ideea cu secretoșenii nici atunci când crezi că este super originală. Ideile nu contează mai mult decât execuția lor.
  5. Acceptă ideea că ești singur: odată ce ai făcut pasul spre antreprenoriat nu mai ai prieteni. Ești singur, trebuie să te descurci, ai propriul destin în propria mână. Antreprenoriatul e cel mai greu lucru pe care-l vei face în viața ta.
  6. Nu mai citi astfel de topuri de începători, ci mai bine informează-te din surse serioase, timpul tău e prețios

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Din păcate, singura șansă de schimbare a societății românești vine din acest mediu. Alte resurse nu există!
    • Like 0
  • Avem/aveti datoria să îi aducem în fața pe cei mai buni! M-am săturat de mediatizarea nonvalorilor, analfabetilor din Parlament, de peste tot din media! Felicitări pt că încercati să faceti ceva bun!
    • Like 0
  • Nu s-ar putea pune și un fel de like la articole? Sau inimioare ca pe medium.com :) Nu putem da share la 10 articole pe zi :)
    • Like 7
    • @ Erik Csergezan
      Nu cred că un astfel de buton ajută cu ceva. Titlul, primul paragraf şi chiar numele autorului sunt elementele care te fac să citeşti în continuare un articol. Dacă un text are 250 sau 400 de inimioare nu contează, cel puţin pentru mine.
      • Like 1
  • Bravo Paul! habar nu aveam de asta...succes maxim!
    • Like 0
    • @ Razvan Costache
      totul a pornit de la doamna Luca (despre ea e vorba la începutul articolului). :)
      • Like 4
    • @ Paul Balogh
      ""În urmă cu 20 de ani, preda la Brașov o profesoară de engleză care își întreba elevii exact ce nu știau. Habar nu aveau cum de reușește mereu, dar voiau neapărat să afle. Într-o zi, i-au descoperit secretul. Și atunci au iubit-o.""
      Foarte frumos intradevar :-)
      • Like 1
    • @ Paul Balogh
      Din primele "acorduri" am recunoscut-o pe d-na profesoara Luca :)
      Felicitari dumneaei pentru ce ne-a invatat si voua Paul pentru ce faceti :)
      Este o încântare sa citim despre voi tot mai des :)
      Sa speram ca va vom găsi si in școlile romanești, la un moment dat :)
      Respect!
      • Like 0
    • @ Paul Balogh
      Dacă îmi permiteți o sugestie: învățământul juridic are o mare nevoie de susținere de acest tip. E o piață mare în România, o variantă de învățământ pe bază digitală ar putea avea succes. Nu știu cum vor reacționa însă, profesorii!
      • Like 0
  • Sunt studii care indica oarecari efecte(negative) secundare de care suportul informatic se face vinovat. In special in scoala generala sunt puternice inadvertente in propasirea acestei metodologii.
    Copii retin mai greu ,CAUTA(sunt curiosi) mai putin.
    Autosuficienta si recompensa" facila ii adoarme la propriu.
    Frumos articol :-) Singuri suntem mereu nu doar in antrepenoriat.
    De ce nu am adauga nitica singurate la singuratate xd Vorba aia: un sandwich pâine cu pâinică :-)
    • Like 0
    • @ Vasiliu Barca
      Foarte complicat cu studiile acestea. Dacă aveți vreun link către un astfel de studiu aș fi curios să îl citesc și eu. Până acum rapoartele pe care le știu eu fie zic că tehnologia educației (a) este apă de ploaie, nici nu ajută nici nu strică fie (b) este bună pentru că ține copiii atenți și mai creativi.
      • Like 0
    • @ Paul Balogh
      Era pe Gandu un articol despre un studiu facut de englezi.
      Sincer mi-ar lua o gramada sa-l gasesc acum.
      • Like 0
    • @ Vasiliu Barca
      Corect! Eu retin mai greu direct de pe ecran! Am constat asta demult! Iara daca urmaresc mini-cursuri pe youtube, am caiet si foaie in mina si scriu ca si cum as fi in clasa. Prin prisma profesiei, sint deseori in situatia de a studia manuale tehnice vaste, sub forma de fisiere PDF. Imi selectez setul de pagini care ma intereseaza si le listez la imprimanta apoi le parcurg citind hirtia. E altfel. Atunci simt ca retin, ca nu trec ca gisca prin apa. Asa, pe ecran, dau din mouse, trec rapid 10 pagini, cred ca am retinut ceva dar de fapt nu prea am retinut mare lucru. Nu tot ce-i electronic e neaparat progres.
      • Like 0
  • Este interesant articolul dar as vrea sa aduc cateva completari. In aceasta perioada se pun cateva intrebari fundamentale in domeniul educatiei tehnologice. UE, OECD si alte institutii care se preocupa de educatie discuta despre eficienta manualelor digitale, despre continutul digital, despre rolul profesorilor in noul context. Se pune intrebarea daca este folosita cum trebuie tehnologia in educatie si raspunsurile tind sa arate ca investitiile nu prea dau rezultate intr-un raport cost-eficienta multumitor. In plus nu s-au facut analize serioase de impact in Romania privind investitia in manuale digitale. Poate ca urmatorul articol ar putea fi o documentare despre ce inseamna "opening up education" si care sunt directiile pe care UE, OECD, UNESCO le vizeaza pentru viitor. Si mai e un factor important: Agenda digitala a UE.
    • Like 0
    • @ Liviu Constandache
      Da, și noi ne înscriem în zona de "opening up education" - în platforma noastră profesorii vor putea alege și resurse educaționale deschise (OER) ca să își construiască lecțiile. Cât despre OECD raportul ultim este devastator, într-un fel, dar numai așa cum a fost raportat de media. În rest, în detaliile sale, spune lucruri mult mai de bun simț. Dar e mare subiect de discuție. Am fost săptămâna trecută la o conferință la University College of London pe acest subiect.
      • Like 1
    • @ Paul Balogh
      Cunoașteți operele lui Bret Victor? Dacă nu, uitați-vă pe site-ul lui, worrydream.com, în special la Explorable Explanations și Kill Math.

      Chiar dacă învățarea prin interacțiunea cu calculatorul are puncte slabe în comparație cu hârtia (v. comentariile de mai sus), Bret Victor demonstrează că are și puncte foarte tari!
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult