Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Rotativa, interimatele și haosul politic. De ce cred că ar trebui să ne alegem premierul prin vot direct

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

Foto: Profimedia

O funcție atât de importantă, cum este cea de prim-ministru, este ocupată de o persoană care este numită oficial de președintele României, în principiu la propunerea partidelor politice reprezentate în Parlament. Spun în principiu, deoarece o persoană din zona non politică ar putea fi numită de președintele țării și eventual votată de partidele reprezentate în Parlament.

Ambele funcții - atât cea de președinte cât și cea de premier - fac parte din puterea executivă din stat.

Avem nevoie de dezvoltarea și întărirea democrației în România, iar o inițiativă în acest sens pe care o propun constă în alegerea premierului de către națiune, prin vot direct, exact ca la alegerea președintelui.

Premierul ar avea legitimitatea votului popular, la fel ca președintele, iar durata asumării mandatului nu ar fi stabilită de liderii partidelor, în spatele ușilor închise. Astfel s-ar pune capăt pretențiilor unor lideri politici de a partaja funcția de premier, așa-numita „rotativă”, care nu a fost percepută deloc pozitiv la nivelul opiniei publice, dar acest aspect nu-i interesează pe politicieni.

Sentimentul oamenilor obișnuiți este că „rotativa” a fost creată cu scopul de a acapara puterea executivă pe o durată îndelungată de timp de către unul sau altul dintre partidele majoritare din interiorul coaliției de guvernare. Metoda aceasta brutală de fracționare a duratei mandatului prim-ministrului se situează pe limita Constituției.

Alegerea premierului prin vot direct elimină argumentul politicianist potrivit căruia partidul cu cei mai mulți parlamentari, care „a câștigat alegerile”, este îndreptățit automat să primească ca un soi de trofeu, funcția de prim-ministru. Ce facem când două partide au un număr aproape egal de parlamentari? Cui i se încredințează mandatul de premier, de ce acelei persoane, și mai ales pe baza căror criterii? Unde au rămas criteriile competenței, onestității și credibilității viitorului premier?

După 36 de ani de la căderea comunismului, dacă privești cu detașare la modul cum ajung șefii partidelor să fie validați în forurile de conducere proprii, nu observi prea multă democrație. Lipsa totală de democrație din interiorul partidelor politice, unde alegerile sunt formale și dirijate, contaminează iremediabil și societatea românească. Prin urmare, lipsa cronică de democrație în organizațiile politice ce își propun să ajungă la putere impune o abordare meta socială, care să compenseze puternic acest viciu de funcționare a partidelor.

Alegerea premierului prin vot direct deschide calea către o competiție atât de necesară în societate, astfel încât nu numai politicienii de profesie să candideze, dar și personalități din societatea civilă, din mediul universitar, oameni de afaceri sau independenți.

Un premier ales de națiune ar aduce un grad de rezistență și stabilitate sporite în situațiile de excepție, așa cum s-a întâmplat în perioada noiembrie 2024 - mai 2025, unde s-au petrecut cu o viteză uluitoare câteva evenimente la care nu s-au așteptat nici „părinții” Constituției. Noi am trăit ca prin vis, un real blitzkrieg politic, cu consecințe dramatice.

Astfel, se validează rezultatul primului tur de scrutin, apoi la 72 de ore distanță se declară alegerile anulate de către Curtea Constituțională. Anularea alegerilor prezidențiale a trimis o undă de șoc atât în interiorul țării, în opinia publică, cât și în cancelariile partenerilor noștri din Uniunea Europeană și NATO. În data de 10 februarie 2025, președintele în exercițiu își anunță demisia. Președintele Senatului preia cu titlu provizoriu funcția de președinte interimar al României.

Se intră într-o stare de semi provizorat, dar cel mai grav este că încrederea cetățenilor în democrație a fost intens erodată.

Situația democrației în țară se modifică din rău în și mai rău. În luna mai, după turul întâi al alegerilor prezidențiale, premierul numit, aflat la șefia Guvernului își anunță demisia din fruntea Guvernului dar nu și de la șefia partidului, cu implicații majore legate de temerile privind pulverizarea stabilității sistemului democratic al țării. Pe cale de consecință, președintele interimar a fost nevoit să numească un premier interimar. România ajunge într-o situație de interimat absolut.

Atât instituția prezidențială cât și cea a prim-ministrului sunt doi piloni fundamentali într-o democrație și militez pentru consolidarea sistemului democratic actual prin alegerea de către națiune a persoanei ce urmează să devină prim-ministru.

Desigur, este nevoie de o rebalansare a atribuțiilor premierului versus președinte, astfel încât să nu se ajungă la blocaje instituționale. Președintele ar putea avea oficial dreptul de veto în alegerea miniștrilor la ministere importante cum ar fi: Finanțe, Externe, Interne, Apărare sau de ce nu, la toți membrii cabinetului. Instituția prezidențială, care se ocupă explicit de politica externă, ar putea prelua sub patronajul său Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene unde avem mari restanțe anual în utilizarea fondurilor europene.

Numărul de mandate ale premierului ales ar fi limitat la maximum două, iar ca durată - la 4 ani pe mandat. Moțiunile de cenzură nu ar funcționa în cazul unui prim-ministru ales prin vot direct, ci numai asupra miniștrilor ce formează cabinetul. Și în cazul unor eventuale alegeri anticipate, prim-ministrul rămâne în funcție, astfel se asigură stabilitatea actului de guvernare.

Durata mandatelor în cazul acestor înalte funcții în stat fiind diferită, 5 ani pentru președinte respectiv 4 ani pentru prim-ministru, se vor suprapune alegerile o dată la 20 de ani. Președintele ales și premierul ales se vor ocupa de sferele de competență proprii, descrise în Constituția actualizată.

Sper ca tema aceasta a întăririi democrației în țara noastră să fie preluată de organizații civice neguvernamentale și diseminată în spațiul public. În mod normal ar trebui să se organizeze un referendum cu scopul validării noii Constituții, care ar putea cuprinde și alte îmbunătățiri. De exemplu, dacă demiterea președintelui nu este validată de națiune, Parlamentul se dizolvă și în 45 de zile se vor organiza alegeri parlamentare.

Cu cât mai multe persoane ce ocupă funcții publice sunt alese prin vot, cu mandate limitate ca durată și număr, cu atât mai solidă va fi democrația în țara noastră.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • @D Referitor la ,,corupția instituțiilor” ar fi de subliniat două aspecte: corupția morală a persoanelor care compun instituția și corupția instituției ca sistem de organizare și funcționare. Aceste două aspecte au fost puse în evidență foarte bine de către Brăduț Boloș într-un articol publicat recent pe o altă platformă ,,Corupția are două dimensiuni: una morală și una tehnică.
    Moralitatea nu poate fi programată, dar tehnologia administrativă poate fi proiectată astfel încât să reducă pierderile de energie — și, odată cu ele, tentația și oportunitatea corupției.”
    Dacă avem în vedere Parlamentul ca instituție coruptă, este posibil să fie coruptă sub mbele aspecte: corupție morală a unei părți semificative a membrilor și corupție tehnică (organizare și funcționare necorespunzătoare rolului social)
    Ținând cont că moralitatea nu poate fi programată, dar imoralitatea poate fi prevenită tehnic printr-o mai bună selecție a parlamentarilor și o mai bună structurare a rolului instituției. Dorel va fi tot el, dar va vota într-un cadru diferit.
    • Like 0
  • Legătura dintre instabilitatea guvernamentală cu tot cortegiul de urmări negative, pe de o parte și modalitatea obișnuită de constituire a guvernului, pe e altă parte, a fost sesizată chiar de către unii guvernanți. Aceștia au propus ca remediu alegerea directă a premierului. Este cazul lui Mateo Renzi care a promovat o inițiativă legislativă în acest sens și pentru care nu a găsit sprijin parlamentar. Ulterior, chiar Georgia Meloni s-a pronunțat în favoarea unei asemenea soluții. În România, niciun parlamentar nu a venit cu o asemenea inițiativă pentru promovarea căreia ar fi necesară modificarea Constituției. Pentru că alegerile parlamentare sunt și despre guvernare, chiar și în actualul cadru constituțional s-ar mai putea face ceva în direcția implicării electoratului în formarea guvernului prin completarea Legii electorale cu prevederi care să oblige partidele să menționeze oficial în oferta lor electorală numele persoanei pe care o vor propune ca premier, precum și numele viitorilor ministeriabili. Aceștia urmând să fie audiați public în cadrul unei audiențe naționale. Partidele neavând dreptul să propună ulterior ca membri ai guvernului persoane care nu au participat la audiența publică națională. Dispunând și de aceste informații, electoratul va vota în cunoștință de cauză.
    • Like 0
    • @ Anton Gheorghe
      D check icon
      Electoratul va vota populist, cum votează de când lumea și democrația.

      Instabilitatea guvernamentală vine de la corupția instituțiilor atât de necesare unei exercitări echilibrate a puterii. La noi în special a Parlamentului.

      Când oamenii cer alegerea directă a executivului înseamnă că rolul Parlamentului în percepția colectivă este “decor”. Iar aceasta este o problemă mai mare decât că nu poate judeca Dorel competențele viitorului ministru de finanțe.
      • Like 0
  • Mihai check icon
    Și dacă se alege un premier independent cum este guru? Hai să fim serioși. Guvernul trebuie să aibă sprijin în parlament iar premierul trebuie să aibă sprijinul cel puțin unui partid, altfel iese haos.
    • Like 1
  • nicu check icon
    Corect.
    • Like 0
  • F. bine spus (ultima frază fiind sublimă). Dar, în felul acesta, nu se formează niciodată un piedestal.
    • Like 0


Îți recomandăm

Cristi Danilet - fb

Practic: Prin această soluție se atestă că toți cei care au inițiat, anchetat și judecat în cazul Danileț au greșit. Este vorba de un număr de 18 judecători români de la Inspecția Judiciară, CSM și ICCJ – printre ei și actualul președinte al instanței supreme – care au încălcat legea, sancționând pe nedrept un magistrat. În procedura de la CEDO au intervenit de partea Guvernului patru cunoscute asociații, a căror poziție a fost infirmată de CEDO. foto Facebook/ Cristi Danileț

Citește mai mult

Lia Savonea

Se spune că natura are oroare de vid. Acolo unde există un gol, el va fi umplut, indiferent cu ce, pentru că aceasta este legea naturală. Vidul din Justiție a fost umplut de Savonea. Este Savonea o surpriză? Un șoc? O revelație urâtă? A creat ea singură, ca un mastermind diabolic, rețeaua care controlează astăzi Justiția? Nu a văzut nimeni ce face?

Citește mai mult

Otto Uwe Keul

În ultimii 15 ani, numărul de furnizori de fructe și legume locali ai Lidl România a crescut de la 70 la peste 500. 2025 a însemnat și depășirea unei borne- în sezon, pe rafturile magazinele lanțului de retail s-au găsit numai roșii românești 100%, urzici, leurdă, lobodă, ștevie, mărar, pătrunjel, ceapă verde 100%, pepeni 100%, zmeură și afine 100%, adică produse local. Încurajați de rezultate și de afacerile în creștere, agricultorii au început să exporte prin Lidl România- anul acesta, au ieșit peste granițe peste 1.600 de tone de legume și fructe spre Polonia, Cehia, Slovacia și Ungaria.

Citește mai mult