Anul trecut, 13 din 100 de români care și-a cumpărat o mașină nouă au optat pentru una electrică. Procentul este sub media europeană, de aproape 23%, dar trendul este clar. Fie că ne place sau nu, că suntem convinși ori destul de sceptici, epoca mașinilor cu motor convențional va apune mult mai repede decât ne-am și așteptat poate. Fenomenul este alimentat și de țintele de emisii stabilite de Comisia Europeană, care estimează că până în anul 2030, pe șoselele țărilor UE ar trebui să circule cel puțin 30 de milioane de mașini electrice, fără a le lua în calcul pe cele hibride.
(click sau tap pentru a mări)
(click sau tap pentru a mări)
Ce înseamnă asta pentru România? Că în mai puțin de 10 ani, pe drumurile naționale ar trebui să circule 300.000 de autovehicule electrice față de 11-12.000 câte sunt în prezent (sub 1% din totalul autovehiculelor electrice din UE). Ca atare, pe termen scurt și mediu, creșterea ar trebui să fie una exponențială.
Dar până atunci însă, haideți să aruncăm o privire asupra câtorva date pentru a înțelege mai bine contextul în care se va face această schimbare.
România, una dintre cele mai dependente țări de industria auto
La nivelul anului 2021, industria auto din România este un pilon fundamental al economiei. Este unul dintre puținele domenii de activitate care exportă mai mult decât importă, și unde lucrează aproximativ 170.000 de oameni, adică în jur de 15% din angajații din industria prelucrătoare. Să le luăm pe rând.
În ceea ce privește numărul mediu de salariați în sectorul auto, iată care a fost evoluția din 2000 (ianuarie-iunie) până în 2021, și cât reprezintă acest număr din totalul salariaților din industria prelucrătoare:
(click sau tap pentru a mări)
Puse în context european, aceste cifre arată că România ocupă o poziție fruntașă în UE în ceea ce privește procentul de angajați direct în sectorul auto în totalul angajaților din industria prelucrătoare (sursa Eurostat):
(click sau tap pentru a mări)
Așadar, concluzia este cât se poate de clară: România este una dintre țările cu cel mai mare grad de dependență de sectorul auto, cel puțin în ceea ce privește impactul acestui sector în piața muncii.
După maximul de aproape 202.000 de salariați atins în 2018, în prezent ne aflăm într-o perioadă de scădere, accentuată și de pandemie în 2020, dar și de problemele de producție din 2021. Cu toate acestea, ultimele luni au adus o oarecare stabilizare, deși incertitudinile sunt încă majore. Totuși, comenzile noi în industrie sunt la niveluri ridicate, iar trendul este de reaccelerare a producției dar numai în măsura în care fabricile pot acomoda producția. Problemele existente de-a lungul lanțurilor de aprovizionare (cipuri, semiconductori) nu ne-au ocolit și nici nu par să se diminueze prea curând.
Asta nu înseamnă însă neapărat creșterea numărului de angajați. Chiar dacă există o corelație pozitivă semnificativă între creșterea producției de mașini și numărul de salariați, aceasta nu este nici liniară, nici obligatorie. Un argument în acest sens îl reprezintă situația din perioada 2013-2017 (vezi graficul de mai jos).
În plus, tensionarea din ultimii ani a pieței muncii poate amplifica procesele de automatizare a producției. Aspect care, fără noi investiții în capacități adiționale de producție, împiedică o evoluție ascendentă a numărului de salariați din acest sector.
(click sau tap pentru a mări)
În ceea ce privește valoarea producției din industria auto, datele de mai jos arată că în ultimii ani, acest sector este printre ultimele care generează surplus comercial, adică valoarea exporturilor o depășește pe cea a importurilor.
Balanța comercială pe grupe de produse conform clasificării standard de comerț internațional (exprimate ca % din PIB- sursa: INS, calcule ING):
(click sau tap pentru a mări)
Zoom out. Piața globală a mașinilor electrice
În prezent, una din două mașini electrice existente circulă pe șosele din China. La nivel global, stocul a depășit anul trecut 10 milioane de unități, iar până la sfârșitul acestui an, estimările arată că va sări de 12 milioane. Până în 2030, când ar trebui să vedem mai multe mașini electrice și pe drumurile din România, stocul global ar urma să ajungă șa 145 de milioane de unități (sursa: iea.org).
(click sau tap pentru a mări)
Dezbaterile și analizele despre electrificarea pieței auto comportă multe detalii tehnico-economice, precum și aspecte care vizează autonomia, costurile, capacitatea de producție și altele asemenea. Dar dincolo de acestea, rămân câteva întrebări fundamentale la care fiecare dintre noi trebuie sa dea un răspuns. Suntem dispuși să plătim pentru această tranziție aflată deja în derulare? Și, mai ales, avem idee cât și pentru ce plătim?
Pentru că viitorul electric nu presupune doar înlocuirea motorului cu combustie cu cel electric. Aceasta pare a fi problema cea mai simplă. Viitorul electric vine la pachet cu ceva mult mai important: o nouă mentalitate și poziționare legată de prioritățile de dezvoltare ale societății, precum și cu o nouă filozofie despre ce înseamnă transportul atât public, cât și privat în acest context. Iar aceasta se traduce în acțiuni concrete legate de natura investițiilor publice și private în anii următori, de educația școlară, de informarea populației, de modul în care ne vom mișca în orașe și în afara lor, de strategia de dezvoltare energetică, tarifarea drumurilor sau stimulente fiscale.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
daca in romania avem 5 milioane de autoturisme (plus tiruri, autobuze, slepuri, generatoare mobile sau fixe etc,etc - mai toate cu puteri cat 10 sau chiar 100 de autoturisme), fiecare - in medie - cu 100 kW (kilowatzi), deci avem 5 milioane de centrale termice pe roti cu o putere instalata de 500 milioane kilowatti sau 500 mii megawatti sau 500 gigawtti adica de 50 de ori (cam 60 de ori de fapt) puterea instalata functionala a romaniei (50 ori, repet);
bine, nu functioneaza toate de odata dar nu asta e problema ci daca vor sa incarce toate de odata - si anume duminica seara cand se intorc din excursie si vor sa fie cu "plinul" facut pt luni dimineata!
daca stingem toate luminile si televizoarele si doar 2 din 100 de plinuri se pot face (poate am exagerat ceva, si vor reusi 3 sau 4)
(nu am exagerat de loc, pt ca mai sunt tirurile care circula 20 de ore sau chiar 24 din 24!)
si vin cei isteti care zic, pai noi de aia avem motoare hibride (pe benzina , evident, ca sa mimam ca avem masina electrica)
ps. in tot textul se evita precizarea : cate masini sunt cu adevarat electrice printre statisticile oferite? cred ca nici a zecea parte.
.
- Dacia Pitesti este sub decizie Renaut. Ca firma privata ma astept sa alinieze productia imediat conform cererii pietei. Daca salariile, taxele si costurile de productie vor fi mai mici in Maroc, Renaut va muta acolo si industria romaneasca oricum va fi impactata dramatic, si ar trebui si asta studiata in articol, si sa nu asteptam comunistic sa inghetze productia la normele de acum.
- trecerea la masina electrica se va face treptat, 15 ani inca se vor fabrica in europa in paralel, in urmatorii 4-5 ani orasele mari din europade vest vor interzice inmatricularea de orice masina pe motorina si apoi pe benzina, sunt deduceri de taxe pt masinile profesionale, apoi vor ramane inca paralel si masinile pe benzina second hand si probabil producerea de piese de schimb. Pretul petrolului e in crestere de 15 ani incoace, pe cand costurile de producere a celulelor fotovoltaice e in coborare de 15 ani. Daca petrolul e tot mai scump, si transportul lui catre Europa va fi tot mai scump pe cand fotovoltaicele de pe acoperis sunt locale.
- poluarea este una din cauzele bolilor respiratorii, trecerea la masini electrice duce la o imbunatatire (vedeti tarile nordice, marile capitale). Acum 10 ani stateam in statia de bus si inhalam gazele pana venea numarul corespunzator, acum in aceeasi statie (capat de linie pt mai multe numere) si cu autobuze electrice nu simt nici miros dar nici zgomot. O mica vizita la cimitir la bunici si in autogara mi=am adus aminte de toate mirosurile alea.....
-Tesla si Renault deocamdata promit o recuperare si reciclare de 100% a bateriilor. La Tesla estimeaza perioada lor de viata 8 ani si afirma ca are tot interesul in a le recicla (in comparatie cu skode-le pe motorina de la firma sotului unde dupa 4 ani au inceput sa schimbe bateriile, iar astea pe acid sunt si ele poluante si reciclarea da rateuri).
- cu scaderea costurilor de celule foto voltaice multe cladiri private au ales sa isi investeasca in acoperisuri "green". Ma astept in curand si in romania sa ofere bancile credite green (cu dobanda 1-2%) pt asemenea investitii. In vest sunt firme care acoperit toate depozitele cu celule fotovoltaice, scoli (cele ce nu sunt de patrimoniu), case, pana si unele ferme si-au acoperit grajdurile
Cei mai mari producatori de Litiu si Cobalt (elemente cheie pt bateriile vehiculelor electrice) sint China, Russia, Congo, Zimbabwe, etc tari pe care le intereseaza fix..undeva cit de ecologic se face exploatarea miniera....Dar desigur , poluarea e la EI, nu la NOI....
Guvernul chinez recent a dat ordin de crestere anuala cu 100 mil. tone de CARBUNE !!!! pentru a suplimenta productia de energie electrica, asta in situatia in care ''una din două mașini electrice existente circulă pe șosele din China''. Plus e-bike, e-scooter, e-..shit-uri....Asa ca au cam ramas fara curent, la propriu. Dar desigur , poluarea e la EI, nu la NOI....
Nu exista tehnologie pt reciclarea acumulatorilor Li-Ion...asa ca , acestia odata uzati fiind, se vor exporta si ingropa ( la propriu) in tari din lumea a treia ( sau in Romania) , iar noi vom conduce fericiti si bovini masini cu zero emisii. Pt ca desigur , poluarea e la EI, nu la NOI....
Norvegia: banii pt subventiile guvernamentale la curent si masini electrice sint facuti din exportul de petrol. Pt ca desigur , poluarea e la EI, nu la NOI....
La curent e oarecum ca la apa: printr-un cablu cu un diametru x nu poate trece decit un anume curent maxim, altfel se topeste. In situatia in care toate masinile vor fi electrice, va trebui inlocuita intreaga retea electrica ( cabluri, transformatoare, etc) altfel vom trai la luminare ca sa ne putem incarca bateria masinii. ...
Ce te faci cind...nu sufla vintul si afara e noros....? Iti cumperi hamsteri si-i pui sa alerge in colivii generatoare de curent ? Se vor vinde ca optionale la Tesla: ''hamsteri fit, alergatori de cursa lunga, cu 4 din astia incarci bateria masinii in 2 ore''
Sa luam un oras aglomerat, Bucurestiul de exemplu: ajungi seara acasa, gasesti o bordura unde sa-ti lasi masina peste noapte si apoi iti suni consoarta sa-ti arunce cablul de incarcare pe geam. Cu grija ca sa nu se incurce cu celellate cabluri de incarcare ale vecinilor. Asta in cazul in care ai fost norocos si ai parcat fix sub geamul tau. Care poate fi la et. 7. 8. 9. 10....
Exista comunitati care nu mai accepta instalarea de eoliene pe teritoriul localitatii lor, din motive de disconfort vizual , sonor si ecologic. Mda, se pare ca eolienele astea produc un sunet pe o frecventa care deranjeaza atit omul cit si animalele din zona.
O firma de componente auto a anuntat ca din cauza re-orientarii catre e-auto a pietei, va concedia 30.000 angajati (unii dintre ei in Romania). Adica 30.000 de familii vor avea de suferit greu pt ca niste.. nu vad dicnolo de virful nasului.
Poluarea e un fapt de necontestat dar poluarea nu are granitze, nu poate fi oprita de ziduri... Tractiunea electrica poate fi o solutie partiala, dar nu totala. Atit timp cit pe marii poluatori mondiali ( Rusia, China, US, India ) nu-i intereseaza aspectul ''low emission'', toata povestea cu e-cars si ''green-deal'' e doar o isterie politica europeana.
Din pacate.
Chiar e super fain sa producem energie sustenabila dar utilizarea ei trebuie sa fie fezabila. Apropo de reciclare viabila: palele de la eoliene fiind facute din fibre de carbon ranforsat nu se pot recicla, asa ca se ingroapa. Degeaba intr-un loc e curat si frumos, daca in jur totul e plin de mizerii. Degeaba conduc o masina ''green'' daca pe strada e plin de someri din industria automotive. Un job intr-o fabrica de masini ''clasice'' produce alte 8 joburi pe orizontala ( componente, logistica, servicii adiacente), etc)
Pentru trasee scurte (urban/sub-urban) tractiunea electrica e o solutie, dar pentru trasee lungi nu e fezabil. Inca. Cind cu o masina electrica se vor putea face 7-800 km in conditii de masina incarcata ( nevasta, copii, bagaje, etc) , cu faruri aprinse, clima pornita, sau in conditii de iarna,caldura, ventilatie, etc iar la sfirsit incarcarea va dura cel mult 15 minute, atunci masinile electrice vor fi o solutie fezabila.
Deocamdata nu sint.
La fel cu vehiculele electrice. În momentul când subvențiile generoase se vor elimina și nu va mai putea încărca gratis în oraș, consumatorul va putea să înțeleagă pe deplin avantajele și dezavantajele. Și eu am convingerea că va fi nemulțumit. Unii cu vagi urme de inteligență ar putea să înțeleagă și mai repede nu doar puși în fața faptului împlinit.
Ca să nu mai vorbim de dezastrul ecologic. Avantajul real al reducerii masive a poluării din orașele noastre va deveni insignifiant dacă luăm în considerare dezastrele ecologice majore determinate de extinderea grotescă a rețelelor electrice și a infrastructurii, de exploatarea acerbă a resurselor necesare pentru bateriile electrice și de ”ascunderea” lor, mai plastic spus ”reciclarea lor responsabilă” prin cine știe ce fundătură din Africa, după ce expiră. Pentru că nu avem tehnologia să le reciclăm și atunci vor fi ascunse. Păi suntem ecologiști până la capăt sau nu?
Când gargara ideologică depășește capacitatea tehnologică buba se sparge întotdeauna și cei care suferă nu sunt ideologii și oamenii politici tip balama ci omul simplu. Eu zic că vom asista la revolte pe scară largă și la falimentul luptei tembele și absolut inutile cu CO2, care atenție este doar preocuparea unei minorități din țările bogate. Sub un sfert din populația globului. Asta ar fi varianta bună, când lumea încă mai are instincte și se trezește la timp. Pentru că de trezit e evident că, până la urmă, se va trezi, obligată de realitatea inexorabilă.
Hai să luăm un exemplu concret că văd că astea le înțelegeți mai ușor. Este iarnă, ger, nici o urmă de soare cu zilele, Vi se oprește curentul și evident și căldura. Aveți copii mici sau părinți în vârstă care în astfel de momente ajung la limită. Furnizorul vă spune că, datorită noilor cerințe ale green deal-ului e obligat să mizeze pe energii alternative, că altfel dă faliment. Și că forța majoră îl împiedică să mai furnizeze electricitate. Adică cam cum s-a întâmplat în Texas iarna trecută. Au înghețat palele eolienelor și nu era nici soare. Cum procedați? Suferiți pentru binele planetei? Sau vă enervați? Dacă ăia care se enervează sunt mulți, majoritari, ce ziceți pot ei să aleagă decidenți politici care să liniștească această politică de hei-rup care distruge oameni și economii. La nivel național și european. O fi posibil? Că doar e democrație.
Texas are 60% din energie produsa din eoliene, si prin inghetzare a scazut productia la un sfert, greseala lor este ca nu au echilibrat cu alte surse (iar valul de aer rece a fost ceva neasteptat ca doar Trump a zis ca nu exista incalzire globala, nu sunt schimbari climatice :D )
Avantajul energiei solare este ca fiecare familie, fiecare scoala, fiecare bloc etc isi pot monta si produce energie si reduce factura de energie imediat.
Ce rost are? Cui folosește?
Energia solară reduce factura. E posibil. Deși la cât costă, cât de ”productive” sunt și ce durată de viață au, per total reducerea e nesemnificativă. Dacă ar fi atât de eficiente s-ar bate lumea pe ele, Cine nu vrea energie ieftină? Dar nu se întâmplă asta. La noi e nevoie de programul ”Casa verde” cu subvenții de 90% ca oamenii să monteze așa ceva. Cam atât de eficiente sunt. Atenție vorbim de sisteme fotovoltaice nu de clasicele spirale care încălzesc apa menajeră.
Dar să zicem că pentru salvarea planetei facem un efort. Numai că la acest moment ele nu pot înlocui sursele tradiționale. Din motive tehnice. Nu vorbim de mărunțișuri, chestii de finețe rezolvabile în câțiva ani, sunt handicapuri tehnice majore, care poate vor rămâne nerezolvabile, Sunt tehnologii la început de drum și care nu se știe dacă vor reuși vreodată să fie cu adevărat competitive. Și în situația asta, în loc să le lăsăm să evolueze și să vedem în timp dacă chiar merită să investim masiv în ele noi ne luăm angajamente absolut caraghioase și pe urmă ne mirăm de ce oamenii care nu visează cai verzi pe pereți se enervează și reacționează impulsiv când văd că cineva le strică viața aiurea.
Nu mai avem timp! Trebuie să facem ceva acum! Aud aceste lozinci prăfuite de vreo 20 de ani. Apocalipsa iminentă care nu mai vine! O să facem ceva acum. Vom produce atât de multă ură și sărăcie cu această politică pompieristică încât problemele climatice o să rămână ceva din ce în ce mai îndepărtat, raportat la necesitățile primare, esențiale orice s-ar spune.
ar fi fost mai aproape de dat cu tifla