Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Am fost la o expoziție Brâncuși în Olanda și o frază de prezentare mi-a zgâriat creierul ca un cui ruginit

Brâncuși - muzeu

foto: Profimedia

Luna trecută, în timp ce mă îndreptam spre al meu “Nemesis”, și anume sala de forță, am văzut cu coada ochiului un afiș pe care scria Brâncuși. Am căutat repede pe internet “Brâncuși Amsterdam”. Într-adevăr, operele lui Brâncuși au ajuns și în Amsterdam.

Ca o paranteză, văzusem o singură dată câteva dintre operele lui în 2019, la Guggenheim Museum in NY. “The Miracle (Seal I)” m-a blocat minute bune. Îmi dă o stare de bine de fiecare dată când îmi aduc aminte de vizita mea acolo. Poate și pentru că tot acolo îl descoperisem pe Kandinsky, părintele picturii abstracte, cu care Brâncuși, părintele sculpturii moderne, are multe în comun. Nu e o coincidență ca am ajuns și vara aceasta la Guggenheim în Bilbao. Să revenim.

După ce dădusem share link-ului câtorva prieteni din Olanda - probabil din mândrie sau nevoie de validare a românului din mine - am citit o frază care m-a zgâriat ca un cui ruginit. Și anume: “Constantin Brâncusi was born in Romania, but at the age of 28 decided there was no future for him in his homeland”. Cum adică “no future for him in his homeland”? Eu sunt obișnuit cu stilul direct al olandezilor, dar nu îmi picase bine. Citisem și că era “Romanian-French”. Eu știam că e român 100%.

Așa că am făcut puțin research și ce să vezi, chiar așa era. Câteva referințe de pe chat gpt: 

1. Neglijarea instituțională la început de carieră

- În perioada studiilor la Școala de Belle-Arte din București (1903–1904), talentul său era evident, dar a primit foarte puțin sprijin.

- Academia românească era conservatoare, iar stilul său modernist nu era apreciat.

- În 1904 a plecat la Paris, simțind că în România nu are loc să se dezvolte.

2. Refuzul moștenirii sale (1951–1952)

- În anii ’50, Brâncuși a vrut să doneze atelierul și operele sale României, cu condiția să fie păstrate exact așa cum erau.

- Autoritățile comuniste au refuzat, catalogând arta lui drept „burgheză” și „formalistă”.

Brâncuși, profund rănit, a spus: „Când am plecat din țară, am plecat de nevoie, altfel muream de foame… iar când am vrut să las țării mele opera mea, au refuzat-o.”

- În 1952, a renunțat la cetățenia română și a devenit cetățean francez.

3. Alienarea politică și culturală

- Brâncuși era dezgustat de modul în care politica românească trata cultura — mai întâi prin indiferență, apoi prin ostilitate comunistă.

- Parisul i-a oferit libertatea și recunoașterea pe care nu le-a găsit acasă.

- Totuși, a rămas legat sufletește de rădăcinile sale țărănești, integrate în simbolismul operei lui.

4. Gestul final

- Brâncuși și-a lăsat întreaga moștenire Franței.

- Atelierul său este astăzi reconstruit la Centre Pompidou din Paris.

- A fost o decizie practică (Franța îl sprijinea), dar și un ultim reproș la adresa României, care îl respinsese.

Brâncuși respingea ornamentația și detaliul realist, considerând că acestea „ascund” adevărul.

Căuta esența pură a lucrurilor: „Nu forma exterioară, ci ideea, esența lucrurilor vreau să o redau.”

Sculpturile sale („Pasărea în văzduh”, „Sărutul”, „Coloana fără sfârșit”) reduc formele la simplități arhetipale – păsarea nu mai are aripi realiste, ci devine o linie a zborului; sărutul e o fuziune compactă, nu două figuri separate.

Revenind la Kandinsky, el s-a născut la Moscova și a plecat în Munchen să studieze pictura. S-a întors pentru câțiva ani în Moscova, însă bolșevicii i-au respins arta. Mai târziu și naziștii au făcut la fel și au închis Bauhaus-ul, unde preda Kandinsky, și au catalogat-o drept “degenerată”. 

Ignoranța, vrajba și ura par a fi la ordinea zilei. Și asta ne face mai puțin oameni. De ce (sau de către cine) oare? Cred că avem cu toții lacune într-un domeniu sau altul. Și mai cred că (aproape) niciodată nu e prea târziu să ne informam corect și niciodată prea devreme să fim oameni. Așa cum și Brâncuși se concentra pe esență.

Apropo, cu toții facem parte din „sistem". Acela în care fiecare gând (și acțiune) antrenează energie, precum fluturele lui Lorenz. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

 expert contabil

Pentru fiecare 10.000 de lei distribuiți, impozitul crește de la 1.111 lei la 1.905 lei, iar firmele trebuie să verifice activul net și capitalul social înainte de a face orice distribuție. „Cota de 16% intră în vigoare de la 1 ianuarie, dar se aplică pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie. Or, ce dividende pot eu să distribui în ianuarie? Pe cele din trimestru IV, cele care se formează chiar acum”, explică expertul contabil.

Citește mai mult

Pălărie de damă

Copiii mamei soacre și-au confruntat notițele abia după înmormântare. Adevărul i-a eliberat, au urât-o pentru câteva ore, dar prevederile testamentare și o ladă de șampanie vintage, scumpă, cumpărată chiar de soacră-mea pentru ocazie, a mai atenuat șocul și a netezit o parte din drumul spre vindecare. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult

Bosnia Romania

Suntem contrariați de atmosfera din Bosnia, de modul în care a fost primită echipa națională. Lucescu vorbea chiar de condiții de divizia C, evident după ce a criticat arbitrajul, ca în toată cariera lui. Comentatorii sunt siderați de ostilitatea gazdelor, și ne întreabă retoric cu un ton superior dacă ne-am săturat de UE, uitați asta ne așteaptă în afara blocului comunitar. Înseamnă că domnul Lucescu, domnii Grădinescu și Mocanu și tot restul suporterilor care cred că România e altfel, nu știu în ce condiții joacă unii juniori în România. foto Profimedia

Citește mai mult
sound-bars icon