Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Am fost la o expoziție Brâncuși în Olanda și o frază de prezentare mi-a zgâriat creierul ca un cui ruginit

Brâncuși - muzeu

foto: Profimedia

Luna trecută, în timp ce mă îndreptam spre al meu “Nemesis”, și anume sala de forță, am văzut cu coada ochiului un afiș pe care scria Brâncuși. Am căutat repede pe internet “Brâncuși Amsterdam”. Într-adevăr, operele lui Brâncuși au ajuns și în Amsterdam.

Ca o paranteză, văzusem o singură dată câteva dintre operele lui în 2019, la Guggenheim Museum in NY. “The Miracle (Seal I)” m-a blocat minute bune. Îmi dă o stare de bine de fiecare dată când îmi aduc aminte de vizita mea acolo. Poate și pentru că tot acolo îl descoperisem pe Kandinsky, părintele picturii abstracte, cu care Brâncuși, părintele sculpturii moderne, are multe în comun. Nu e o coincidență ca am ajuns și vara aceasta la Guggenheim în Bilbao. Să revenim.

După ce dădusem share link-ului câtorva prieteni din Olanda - probabil din mândrie sau nevoie de validare a românului din mine - am citit o frază care m-a zgâriat ca un cui ruginit. Și anume: “Constantin Brâncusi was born in Romania, but at the age of 28 decided there was no future for him in his homeland”. Cum adică “no future for him in his homeland”? Eu sunt obișnuit cu stilul direct al olandezilor, dar nu îmi picase bine. Citisem și că era “Romanian-French”. Eu știam că e român 100%.

Așa că am făcut puțin research și ce să vezi, chiar așa era. Câteva referințe de pe chat gpt: 

1. Neglijarea instituțională la început de carieră

- În perioada studiilor la Școala de Belle-Arte din București (1903–1904), talentul său era evident, dar a primit foarte puțin sprijin.

- Academia românească era conservatoare, iar stilul său modernist nu era apreciat.

- În 1904 a plecat la Paris, simțind că în România nu are loc să se dezvolte.

2. Refuzul moștenirii sale (1951–1952)

- În anii ’50, Brâncuși a vrut să doneze atelierul și operele sale României, cu condiția să fie păstrate exact așa cum erau.

- Autoritățile comuniste au refuzat, catalogând arta lui drept „burgheză” și „formalistă”.

Brâncuși, profund rănit, a spus: „Când am plecat din țară, am plecat de nevoie, altfel muream de foame… iar când am vrut să las țării mele opera mea, au refuzat-o.”

- În 1952, a renunțat la cetățenia română și a devenit cetățean francez.

3. Alienarea politică și culturală

- Brâncuși era dezgustat de modul în care politica românească trata cultura — mai întâi prin indiferență, apoi prin ostilitate comunistă.

- Parisul i-a oferit libertatea și recunoașterea pe care nu le-a găsit acasă.

- Totuși, a rămas legat sufletește de rădăcinile sale țărănești, integrate în simbolismul operei lui.

4. Gestul final

- Brâncuși și-a lăsat întreaga moștenire Franței.

- Atelierul său este astăzi reconstruit la Centre Pompidou din Paris.

- A fost o decizie practică (Franța îl sprijinea), dar și un ultim reproș la adresa României, care îl respinsese.

Brâncuși respingea ornamentația și detaliul realist, considerând că acestea „ascund” adevărul.

Căuta esența pură a lucrurilor: „Nu forma exterioară, ci ideea, esența lucrurilor vreau să o redau.”

Sculpturile sale („Pasărea în văzduh”, „Sărutul”, „Coloana fără sfârșit”) reduc formele la simplități arhetipale – păsarea nu mai are aripi realiste, ci devine o linie a zborului; sărutul e o fuziune compactă, nu două figuri separate.

Revenind la Kandinsky, el s-a născut la Moscova și a plecat în Munchen să studieze pictura. S-a întors pentru câțiva ani în Moscova, însă bolșevicii i-au respins arta. Mai târziu și naziștii au făcut la fel și au închis Bauhaus-ul, unde preda Kandinsky, și au catalogat-o drept “degenerată”. 

Ignoranța, vrajba și ura par a fi la ordinea zilei. Și asta ne face mai puțin oameni. De ce (sau de către cine) oare? Cred că avem cu toții lacune într-un domeniu sau altul. Și mai cred că (aproape) niciodată nu e prea târziu să ne informam corect și niciodată prea devreme să fim oameni. Așa cum și Brâncuși se concentra pe esență.

Apropo, cu toții facem parte din „sistem". Acela în care fiecare gând (și acțiune) antrenează energie, precum fluturele lui Lorenz. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • D check icon
    Da, România e în divizia D la cultură. Puținii români care au ajuns în Liga Mare sunt excepții și aproape tot timpul au făcut-o în ciuda locului în care s-au născut, nu datorită.

    România este frumoasă pentru natura ei, pentru flora și fauna bogată și diversă, iar trăitul aici este o artă în sine.
    • Like 0
  • Povestea cu "donatia" nu e decat o poveste...
    Concluzia scurtă: poziţia Doina Lemny rămâne susţinută de dovezile publice disponibile — nu există un document clar şi ferm care să ateste că Brâncuși a făcut o ofertă oficială, scrisă, prin care să fi donat explicit atelierul şi totalitatea operelor statului român; în schimb există testamentul/aranjamentele care au lăsat atelierul şi lucrările Franţei.
    • Like 0
  • IraM check icon
    Adica daca l-au refuzat comunistii, gata, nu mai roman.
    Brancusi nu s-a considerat niciodata mai putin roman, arta lui reflectand traditiile si filozofia de viata romaneasca.

    Nu doar Romania nu l-a inteles atunci, ci nici ale tari...

    Articol demn de Scanteia anilor 50.
    • Like 0


Îți recomandăm

Otto Uwe Keul

În ultimii 15 ani, numărul de furnizori de fructe și legume locali ai Lidl România a crescut de la 70 la peste 500. 2025 a însemnat și depășirea unei borne- în sezon, pe rafturile magazinele lanțului de retail s-au găsit numai roșii românești 100%, urzici, leurdă, lobodă, ștevie, mărar, pătrunjel, ceapă verde 100%, pepeni 100%, zmeură și afine 100%, adică produse local. Încurajați de rezultate și de afacerile în creștere, agricultorii au început să exporte prin Lidl România- anul acesta, au ieșit peste granițe peste 1.600 de tone de legume și fructe spre Polonia, Cehia, Slovacia și Ungaria.

Citește mai mult

protest - justitie - cluj

Protestele astea împotriva corupției din justiție sunt emoționale și nu rezolvă nimic. E o problemă structurală și de mentalitate. E și o problemă de manipulare politică a protestelor și a agendei pe fondul unei disfuncționalități reale. Mai pe scurt, unii au interes să capitalizeze politic și să abată atenția de la alte probleme. Să vorbim sincer, fără perdea, mai spune cineva ceva de TVA-ul mărit, de prețurile mari? Totul a fost acoperit. foto: Inquam Photos / Andrei Apolzan

Citește mai mult
sound-bars icon