
foto: Bongkarn Thanyakij / Alamy / Profimedia
Te-ai gândit vreodată ce se întâmplă când un lider încearcă să „repare” abuzurile anterioare printr-o schimbare bruscă de comportament? Un studiu recent scoate la iveală efectele negative ale leadershipului instabil, în care managerii alternează comportamentul etic cu cel abuziv. Angajații expuși acestui tip de leadership suferă din punct de vedere emoțional, sunt mai epuizați și mai puțin productivi decât cei care au parte de un comportament abuziv constant.
Schimbările bruște de comportament creează o confuzie continuă, iar angajații stau cu frica cuibărită în sân de fiecare dată când urmează să interacționeze cu șeful lor. Mai mult, aceștia nu trebuie să fie victime directe ale abuzurilor pentru a suferi efectele acestui stil de leadership. Chiar și cei care au fost martori la comportamentele abuzive ale șefilor față de colegii lor sunt afectați psihologic.
De exemplu, Steve Jobs reprezintă imaginea unui lider inconsistent. Era cunoscut pentru standardele sale înalte și pentru izbucnirile agresive când acestea nu erau atinse, certându-și angajații. Totuși, era un lider care credea în potențialul angajaților, încurajându-i să-și depășească limitele. Această dualitate creează un mediu imprevizibil, plin de stres și epuizare emoțională.
Ce-i de făcut? Organizațiile pot schimba acest tipar distructiv, iar rezultatele sunt pe măsură: angajații sunt mai liniștiți și mai productivi. Iată trei idei care pot fi implementate:
- Programe de formare pentru lideri prin care să învețe cum să facă față stresului și cum să rezolve conflictele: În prezent, mediile de lucru complexe sunt o realitate, însă comportamentul abuziv al liderilor nu trebuie să fie o consecință inevitabilă. Liderii care au inteligență emoțională și stăpânesc tehnicile de gestionare a conflictelor pot face față dificultăților profesionale într-un mod constructiv.
- Comportamentul abuziv are nevoie să fie adresat direct: Ignorarea acestuia sau simplele recomandări de a „fi mai amabil data viitoare” nu sunt de ajuns. Intervențiile structurate, precum consilierea, sunt esențiale pentru o schimbare reală. Angajații trebuie să aibă încredere că organizația își respectă valorile etalate pe pereții sediului și principiile enunțate pe website.
- Este necesară o cultură a încrederii și a responsabilității: Feedbackul le oferă liderilor o perspectivă clară asupra comportamentului lor. În plus, crearea unui climat de siguranță psihologică, în care angajații pot semnala problemele fără teama de repercusiuni, este crucială pentru construirea și menținerea încrederii. De asemenea, este vital ca angajatorul să ofere un răspuns clar și consecvent la sesizările privind comportamentul abuziv.
Liderii buni înțeleg puterea încrederii și importanța exemplului personal. Angajații își doresc lideri pe care se pot baza, nu persoane imprevizibile care azi te apreciază și mâine tună și fulgeră.
Vă invităm să descoperiți podcastul Hacking Work și să vă abonați la newsletterul Hacking Work, pentru a primi în fiecare joi dimineață cele mai proaspete știri și analize din piața globală a muncii. Pentru doza de optimism, oameni remarcabili și energie bună vă așteptăm pe PozitiVești. Să vă fie de folos!
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.