Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Bihor, nu Dior. O marcă tradițională românească ia atitudine în fața plagiatelor marilor case de modă

Bihor Couture

Anul trecut, casa de modă Dior a inclus în colecția sa o vestă aproape identică cu o vestă românească din Bihor. Deși Dior vinde vesta cu 30.000 euro, nici măcar o mică parte din această sumă nu ajunge la creatorii originali. Nu este prima dată când marile case de modă se inspiră din creațiile tradiționale ale diferitelor popoare, fără a menționa măcar sursa de inspirație. Stella McCartney a folosit motive tradiționale africane în colecția Primăvară/Vară 2018. 

Louis Vuitton a lansat o linie de cape inspirate de păturile purtate de triburile Besotho. Anul trecut Tory Burch a lansat o copie aproape identică a unui palton românesc din Oltenia.

Faptul că marile case de modă se inspiră din tradițiile și cultura altor țări fără să acorde credit creatorilor originali a devenit deja un fenomen global. 

Beau Monde, o revistă de modă cu 100% conținut original românesc, ia atitudine împotriva acestui fenomen, lansând BIHOR COUTURE, o marcă de haine românească, ale cărei creații sunt făcute de aceiași meșteri artizani pe care Dior i-a copiat în colecția sa din 2017, fără să le acorde credit.

Noua marcă de haine BIHOR COUTURE este compusă 100% din creații autentice românești din județul Bihor și pot fi achiziționate pe bihorcouture.com.

Vesta plagiată de Dior, la un preț de 10 ori mai mic

Pe bihorcouture.com, puteți găsi veste tradiționale, paltoane, bluze și fuste, toate făcute de mână de meșteri artizani locali, cu grijă pentru detalii și pentru păstrarea tradițiilor din Bihor. Tot de aici puteți achiziționa și vesta copiată de Dior, la un preț de cel puțin 10 ori mai mic.

“Beau Monde a fost mereu un suporter al autenticității, iar această marcă este un bun exemplu de autenticitate românească, un exemplu pentru cum tradiții vechi de secole pot fi integrate în viața tinerilor și nu numai. Tradițiile nu trebuie uitate; tradițiile trebuie transmise și promovate. Dacă am constituit o sursă de inspirație pentru alții ne confirmă faptul că avem un produs valoros, iar această marcă și această campanie ne pot ajuta să ne vindem creațiile originale în afara țării”, spune Roxana Dobrița, Redactor Șef Revistă Beau Monde.

Cătălin Dobre, Chief Creative Officer McCann Worldgroup Romania este de părere că Bihor Couture este un exemplu de model de business. „Bihor Couture nu este doar un brand care vinde haine autentice din Bihor, ci ne servește ca exemplu de model de business pentru ca banii să se întoarcă în comunitățile locale și ca generațiile viitoare să se bucure de aceste tradiții frumoase. Acest model de business poate fi o sursă de inspirație pentru alte țări și culturi care au aceeași problemă ca și noi", a declarat el.

“E normal să ne găsim inspirație în alte culturi și tradiții, dar problema apare atunci când nu dăm credit creatorilor originali, ceea ce înseamnă că nimic nu se întoarce în comunitățile locale și nu îi ajutăm cu nimic pe acești păstrători de tradiții. Atenția pe care un brand internațional le-o poate aduce acestora, recunoscându-i ca sursă de inspirație, s-ar traduce prin mai mulți cumpărători pentru creațiile acestora. Nu este un secret că meșterii și artizanii locali se chinuie să-și câștige existența și să păstreze aceste tradiții vii”, a afirmat Ioana Zamfir, Group Creative Director McCann Bucharest.

Echipa proiectului

Roxana Dobrița, Redactor Șef Beau Monde Style

Cătălin Dobre – CCO McCann Worldgroup Romania, McCann CEE Creative Director

Ioana Zamfir – Group Creative Director

Ionuț Cojocaru – Content Creator

Adina Cîrstea – Copywriter

Sabina Popa – Art Director

Alexandra Albu – Regional Senior Account Manager

Corina Nica – Corporate PR Executive

Andreea Sofrone – Account Director

Tiberiu Munteanu – AV Manager

Alex Popa – Producer

Andrei Mandru – Regizor

Radu Voinea – DOP

Valentin Ruscan – Second unit

Bianca Urdea – Web designer

Alexandra Visan – Senior developer

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • nicu check icon
    Niste hipsteri isterici din agentii de publicite isi dau ochii peste cap fiindca "cultural appropriation". Asa si? Niste francezi s-au inspirat din folclorul romanesc. Au incalcat vreo lege, este cojocul de bihor marca inregistrata, modelul, culorile sunt protejate de vreun patent? Nu. Matisse a pictat "la blouse roumaine", e vreo problema? A facut-o celebra, de aia si Chanel tot reia ideea de ie romaneasca. Sa vina țața Veta, cojocareasa, sa dea Dior-ul in judecata pentru copyright, cu Tory Burch cu tot. Dior vinde cu 30 000 pentru ca e Dior, adica un nume care aduce cumparatorului un pachet de valori pentru care e dispus sa dea bani. Sunt pe piete complet diferite. Bihor vs. Dior este ca in bancul ala cu catelusa cu nume frantuzesc, adica Grivei precum Mireille. Sau vrei Dior da'ti iei Bihor. Etc.
    Ridicol!
    • Like 0
  • Nu mai bine mă duc la orice tîrg din Bihor/Timiș/Satu-Mare... și iau cojocul ăla cu un preț de 50x mai mic? ;)
    • Like 0
    • @ Ionut Catalin Dimache
      Nu, mai bine il iei din targul respectiv si-l vinzi la Paris in fata casei de moda respective cu un pret la jumate cat al lor.
      • Like 2
    • @ Calin Ungureanu
      Să mă ia la împins vagoane badigarjii lor? :)))))))
      • Like 0

Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult