Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Bihor, nu Dior. O marcă tradițională românească ia atitudine în fața plagiatelor marilor case de modă

Bihor Couture

Anul trecut, casa de modă Dior a inclus în colecția sa o vestă aproape identică cu o vestă românească din Bihor. Deși Dior vinde vesta cu 30.000 euro, nici măcar o mică parte din această sumă nu ajunge la creatorii originali. Nu este prima dată când marile case de modă se inspiră din creațiile tradiționale ale diferitelor popoare, fără a menționa măcar sursa de inspirație. Stella McCartney a folosit motive tradiționale africane în colecția Primăvară/Vară 2018. 

Louis Vuitton a lansat o linie de cape inspirate de păturile purtate de triburile Besotho. Anul trecut Tory Burch a lansat o copie aproape identică a unui palton românesc din Oltenia.

Faptul că marile case de modă se inspiră din tradițiile și cultura altor țări fără să acorde credit creatorilor originali a devenit deja un fenomen global. 

Beau Monde, o revistă de modă cu 100% conținut original românesc, ia atitudine împotriva acestui fenomen, lansând BIHOR COUTURE, o marcă de haine românească, ale cărei creații sunt făcute de aceiași meșteri artizani pe care Dior i-a copiat în colecția sa din 2017, fără să le acorde credit.

Noua marcă de haine BIHOR COUTURE este compusă 100% din creații autentice românești din județul Bihor și pot fi achiziționate pe bihorcouture.com.

Vesta plagiată de Dior, la un preț de 10 ori mai mic

Pe bihorcouture.com, puteți găsi veste tradiționale, paltoane, bluze și fuste, toate făcute de mână de meșteri artizani locali, cu grijă pentru detalii și pentru păstrarea tradițiilor din Bihor. Tot de aici puteți achiziționa și vesta copiată de Dior, la un preț de cel puțin 10 ori mai mic.

“Beau Monde a fost mereu un suporter al autenticității, iar această marcă este un bun exemplu de autenticitate românească, un exemplu pentru cum tradiții vechi de secole pot fi integrate în viața tinerilor și nu numai. Tradițiile nu trebuie uitate; tradițiile trebuie transmise și promovate. Dacă am constituit o sursă de inspirație pentru alții ne confirmă faptul că avem un produs valoros, iar această marcă și această campanie ne pot ajuta să ne vindem creațiile originale în afara țării”, spune Roxana Dobrița, Redactor Șef Revistă Beau Monde.

Cătălin Dobre, Chief Creative Officer McCann Worldgroup Romania este de părere că Bihor Couture este un exemplu de model de business. „Bihor Couture nu este doar un brand care vinde haine autentice din Bihor, ci ne servește ca exemplu de model de business pentru ca banii să se întoarcă în comunitățile locale și ca generațiile viitoare să se bucure de aceste tradiții frumoase. Acest model de business poate fi o sursă de inspirație pentru alte țări și culturi care au aceeași problemă ca și noi", a declarat el.

“E normal să ne găsim inspirație în alte culturi și tradiții, dar problema apare atunci când nu dăm credit creatorilor originali, ceea ce înseamnă că nimic nu se întoarce în comunitățile locale și nu îi ajutăm cu nimic pe acești păstrători de tradiții. Atenția pe care un brand internațional le-o poate aduce acestora, recunoscându-i ca sursă de inspirație, s-ar traduce prin mai mulți cumpărători pentru creațiile acestora. Nu este un secret că meșterii și artizanii locali se chinuie să-și câștige existența și să păstreze aceste tradiții vii”, a afirmat Ioana Zamfir, Group Creative Director McCann Bucharest.

Echipa proiectului

Roxana Dobrița, Redactor Șef Beau Monde Style

Cătălin Dobre – CCO McCann Worldgroup Romania, McCann CEE Creative Director

Ioana Zamfir – Group Creative Director

Ionuț Cojocaru – Content Creator

Adina Cîrstea – Copywriter

Sabina Popa – Art Director

Alexandra Albu – Regional Senior Account Manager

Corina Nica – Corporate PR Executive

Andreea Sofrone – Account Director

Tiberiu Munteanu – AV Manager

Alex Popa – Producer

Andrei Mandru – Regizor

Radu Voinea – DOP

Valentin Ruscan – Second unit

Bianca Urdea – Web designer

Alexandra Visan – Senior developer

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • nicu check icon
    Niste hipsteri isterici din agentii de publicite isi dau ochii peste cap fiindca "cultural appropriation". Asa si? Niste francezi s-au inspirat din folclorul romanesc. Au incalcat vreo lege, este cojocul de bihor marca inregistrata, modelul, culorile sunt protejate de vreun patent? Nu. Matisse a pictat "la blouse roumaine", e vreo problema? A facut-o celebra, de aia si Chanel tot reia ideea de ie romaneasca. Sa vina țața Veta, cojocareasa, sa dea Dior-ul in judecata pentru copyright, cu Tory Burch cu tot. Dior vinde cu 30 000 pentru ca e Dior, adica un nume care aduce cumparatorului un pachet de valori pentru care e dispus sa dea bani. Sunt pe piete complet diferite. Bihor vs. Dior este ca in bancul ala cu catelusa cu nume frantuzesc, adica Grivei precum Mireille. Sau vrei Dior da'ti iei Bihor. Etc.
    Ridicol!
    • Like 0
  • Nu mai bine mă duc la orice tîrg din Bihor/Timiș/Satu-Mare... și iau cojocul ăla cu un preț de 50x mai mic? ;)
    • Like 0
    • @ Ionut Catalin Dimache
      Nu, mai bine il iei din targul respectiv si-l vinzi la Paris in fata casei de moda respective cu un pret la jumate cat al lor.
      • Like 2
    • @ Calin Ungureanu
      Să mă ia la împins vagoane badigarjii lor? :)))))))
      • Like 0

Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult