Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Bihor, nu Dior. O marcă tradițională românească ia atitudine în fața plagiatelor marilor case de modă

Bihor Couture

Anul trecut, casa de modă Dior a inclus în colecția sa o vestă aproape identică cu o vestă românească din Bihor. Deși Dior vinde vesta cu 30.000 euro, nici măcar o mică parte din această sumă nu ajunge la creatorii originali. Nu este prima dată când marile case de modă se inspiră din creațiile tradiționale ale diferitelor popoare, fără a menționa măcar sursa de inspirație. Stella McCartney a folosit motive tradiționale africane în colecția Primăvară/Vară 2018. 

Louis Vuitton a lansat o linie de cape inspirate de păturile purtate de triburile Besotho. Anul trecut Tory Burch a lansat o copie aproape identică a unui palton românesc din Oltenia.

Faptul că marile case de modă se inspiră din tradițiile și cultura altor țări fără să acorde credit creatorilor originali a devenit deja un fenomen global. 

Beau Monde, o revistă de modă cu 100% conținut original românesc, ia atitudine împotriva acestui fenomen, lansând BIHOR COUTURE, o marcă de haine românească, ale cărei creații sunt făcute de aceiași meșteri artizani pe care Dior i-a copiat în colecția sa din 2017, fără să le acorde credit.

Noua marcă de haine BIHOR COUTURE este compusă 100% din creații autentice românești din județul Bihor și pot fi achiziționate pe bihorcouture.com.

Vesta plagiată de Dior, la un preț de 10 ori mai mic

Pe bihorcouture.com, puteți găsi veste tradiționale, paltoane, bluze și fuste, toate făcute de mână de meșteri artizani locali, cu grijă pentru detalii și pentru păstrarea tradițiilor din Bihor. Tot de aici puteți achiziționa și vesta copiată de Dior, la un preț de cel puțin 10 ori mai mic.

“Beau Monde a fost mereu un suporter al autenticității, iar această marcă este un bun exemplu de autenticitate românească, un exemplu pentru cum tradiții vechi de secole pot fi integrate în viața tinerilor și nu numai. Tradițiile nu trebuie uitate; tradițiile trebuie transmise și promovate. Dacă am constituit o sursă de inspirație pentru alții ne confirmă faptul că avem un produs valoros, iar această marcă și această campanie ne pot ajuta să ne vindem creațiile originale în afara țării”, spune Roxana Dobrița, Redactor Șef Revistă Beau Monde.

Cătălin Dobre, Chief Creative Officer McCann Worldgroup Romania este de părere că Bihor Couture este un exemplu de model de business. „Bihor Couture nu este doar un brand care vinde haine autentice din Bihor, ci ne servește ca exemplu de model de business pentru ca banii să se întoarcă în comunitățile locale și ca generațiile viitoare să se bucure de aceste tradiții frumoase. Acest model de business poate fi o sursă de inspirație pentru alte țări și culturi care au aceeași problemă ca și noi", a declarat el.

“E normal să ne găsim inspirație în alte culturi și tradiții, dar problema apare atunci când nu dăm credit creatorilor originali, ceea ce înseamnă că nimic nu se întoarce în comunitățile locale și nu îi ajutăm cu nimic pe acești păstrători de tradiții. Atenția pe care un brand internațional le-o poate aduce acestora, recunoscându-i ca sursă de inspirație, s-ar traduce prin mai mulți cumpărători pentru creațiile acestora. Nu este un secret că meșterii și artizanii locali se chinuie să-și câștige existența și să păstreze aceste tradiții vii”, a afirmat Ioana Zamfir, Group Creative Director McCann Bucharest.

Echipa proiectului

Roxana Dobrița, Redactor Șef Beau Monde Style

Cătălin Dobre – CCO McCann Worldgroup Romania, McCann CEE Creative Director

Ioana Zamfir – Group Creative Director

Ionuț Cojocaru – Content Creator

Adina Cîrstea – Copywriter

Sabina Popa – Art Director

Alexandra Albu – Regional Senior Account Manager

Corina Nica – Corporate PR Executive

Andreea Sofrone – Account Director

Tiberiu Munteanu – AV Manager

Alex Popa – Producer

Andrei Mandru – Regizor

Radu Voinea – DOP

Valentin Ruscan – Second unit

Bianca Urdea – Web designer

Alexandra Visan – Senior developer

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • nicu check icon
    Niste hipsteri isterici din agentii de publicite isi dau ochii peste cap fiindca "cultural appropriation". Asa si? Niste francezi s-au inspirat din folclorul romanesc. Au incalcat vreo lege, este cojocul de bihor marca inregistrata, modelul, culorile sunt protejate de vreun patent? Nu. Matisse a pictat "la blouse roumaine", e vreo problema? A facut-o celebra, de aia si Chanel tot reia ideea de ie romaneasca. Sa vina țața Veta, cojocareasa, sa dea Dior-ul in judecata pentru copyright, cu Tory Burch cu tot. Dior vinde cu 30 000 pentru ca e Dior, adica un nume care aduce cumparatorului un pachet de valori pentru care e dispus sa dea bani. Sunt pe piete complet diferite. Bihor vs. Dior este ca in bancul ala cu catelusa cu nume frantuzesc, adica Grivei precum Mireille. Sau vrei Dior da'ti iei Bihor. Etc.
    Ridicol!
    • Like 0
  • Nu mai bine mă duc la orice tîrg din Bihor/Timiș/Satu-Mare... și iau cojocul ăla cu un preț de 50x mai mic? ;)
    • Like 0
    • @ Ionut Catalin Dimache
      Nu, mai bine il iei din targul respectiv si-l vinzi la Paris in fata casei de moda respective cu un pret la jumate cat al lor.
      • Like 2
    • @ Calin Ungureanu
      Să mă ia la împins vagoane badigarjii lor? :)))))))
      • Like 0

Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult