Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Leonardo s-ar fi simțit jignit?

Cristian Tudor Popescu

Întrucât sunt întrebat în continuare ce părere am în legătură cu „scandalul” deschiderii Olimpiadei de la Paris, să ne deslușim:

Imaginea „Cinei cea de taină” nu vine din Biblie. În Evangheliile sinoptice, Matei, Marcu, Luca, nu există niciun fel de indicații de așezare a personajelor, nu se spune că Iisus era la mijlocul unei mese lungi și nu în capul mesei, că toate personajele sunt plasate teatral de o singură parte a mesei, cu fața la privitor, sunt doar pomenite cuvintele Mântuitorului când le dă apostolilor pâinea și vinul. Nici în Evanghelia după Ioan nu există, dar apar elemente vizuale de acțiune, mult mai puțin prezente în mintea credincioșilor sub titlul „Cina cea de taină”: Iisus se dezbracă de haine și se încinge cu un ștergar (dacă-l vedeam în spectacol pe Hristos în pielea goală, cu un prosop în jurul șoldurilor, era un scandal și mai mare, nu?) și spală picioarele apostolilor, apoi intinge cu o bucățică de pâine pe care i-o oferă lui Iuda, ca semn al trădării ce va să vină.

„Cina cea de taină”, așa cum e întipărită în conștiința publică, este creată de imaginația artistică a lui Leonardo da Vinci. E O FICȚIUNE PICTURALĂ. Prin urmare, poate doar Leonardo s-ar fi putut simți ofensat de remontarea „netradițională” a „Cinei…” sale în deschiderea Olimpiadei. Ceea ce e greu de crezut, dat fiind că L`Uomo Universale a fost acuzat de către autoritățile din Florența de două ori pentru homosexualitate, a făcut închisoare pentru asta, dar a scăpat de pedeapsa standard în epocă, castrarea și arderea pe rug.

Altfel, pentru subsemnatul, Uvertura olimpică desfășurată în Paris, la propriu, a fost cea mai originală și memorabilă din câte am văzut, cea mai străbătută de artă, cu stil și anvergură demne de marea Franță. Până și ploaia a părut o idee regizorală inspirată... Cred că i-ar fi plăcut pictorului Leonardo. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.


Îți recomandăm

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult