Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Soluții pentru marile evenimente muzicale pe timp de pandemie. Cum au salvat alte state o industrie care în Europa numără milioane de companii și oameni

Întâlnire cu Guvernul pentru marile evenimente

La mijlocul acestei săptămâni, Guvernul Orban anunța, prin vicepremierul Raluca Turcan, că autoritățile gândesc o schemă de susținere pentru evenimentele muzicale și spectacole. Ceea ce face cu adevărat specială această industrie este faptul că e singura la nivel mondial care s-a oprit în totalitate în 2020.

Dar ce înseamnă această piață în România și ce impact are criza sanitară?

Domeniul s-a dezvoltat rapid în ultimul deceniu, crescând cu două cifre de la un an la altul. De la 77,9 milioane de lei în 2009-2-10 la o valoare estimată de 600 de milioane de lei (peste 120 de milioane de euro) în anul 2019, potrivit unui studiu Frames. Nu a mers în sus numai cifra de afaceri, ci și profitul, spre 90 de milioane de lei în 2018, conform cifrelor.

Estimările spun că întreaga industrie de evenimente (Meetings, Incentives, Conventions and Exhibitions - MICE) aduce României peste jumătate de miliard de euro. O cifră impresionantă pentru România, dar care arată că este foarte mult loc de creștere. Iată, Germania și Marea Britanie, de exemplu, treceau de 50 de miliarde de euro înainte de începerea pandemiei.

Universul din jurul unui festival

Cele mai importante festivaluri muzicale din România au atras împreună cifra spectaculoasă de peste 1 milion de spectatori anul trecut. Impactul asupra sectorului este cu atât mai important deoarece vorbim despre spectatori plătitori de bilete, acestea fiind principala sursă de venituri pentru un artist.

Succesul evenimentelor atrage o reacție în lanț, în care fiecare verigă prosperă. Dacă în anul 2014 erau 131.000 de angajați numărul acestora a crescut cu câteva mii pe an până în 2019, conform datelor Eurostat, biroul de statistică al Uniunii Europene.

Pe piața din România, potențialul este mare. Aici 1,6% din numărul total de angajați din economie activau în industria de spectacole și evenimente, în timp ce în Uniunea Europeană procentul se apropie de 4.

Însă industria creatoare de evenimente nu se bazează doar pe angajările directe și marii artiști care urcă pe scene. Evenimente sunt mecanisme complexe, ce ating aproape fiecare parte din ecosistemul economic și social al unui oraș.

De la antreprenorul care tocmai a pornit o afacere cu un food truck și-și poate face business-ul cunoscut participând la un festival, până la șoferii de taxi sau partenerii serviciilor de ridesharing, toți au de câștigat.

Sectorul ospitalității, cu unitățile de cazare care includ hoteluri, pensiuni, aparthoteluri și chiar particularii proprietari de apartamente, se bucură la propriu de un aflux impresionant de oaspeți. De obicei, participanții la festivaluri plănuiesc călătoria din timp și rezerva cazările prin intermediul celor mai mari platforme de booking.

Astfel, plățile sunt realizate în mod transparent, iar la final se obține o imagine mai clară despre modul în care participanții contribuie la economia locală. De obicei, cererea depășește în fiecare an oferta, iar din acest motiv au fost cazuri în care proprietarii au cerut pe câteva zile de cazare prețul unei chirii pe una sau două luni.

La fel, restaurantele, barurile și cafenelele încasează în câteva zile cât într-o lună întreagă.

Industria din spatele scenei

Toate instalațiile pentru o scenă, inclusiv sonorizarea, trebuie transportate de firme specializate din sectorul de logistică, iar specialiștii se ocupă de instalarea în detaliu a fiecărui element pentru scene. Experții în producția de spectacole lucrează cu mult timp înainte ca primii spectatorii să se adune să-și admire artiștii preferați.

La festivalurile cu sute de mii de participanți, de obicei, multe servicii care țin de decorurile pentru scenă, de securitate pentru artiști, spectatori și echipamente sunt externalizate.

Experiența deosebită oamenilor care vin la un eveniment ține și de un line-up excelent, dar are legătură directă și cu organizarea exemplară a unui întreg lanț de furnizori ce generează valoare adăugată pe orizontală, ajutând în acest proces și companiile cu capital autohton.

Câți bani rămân în comunitate după un eveniment de amploare

Veniturile aduse de un festival cu sute de mii de participanți sunt semnificative în economia locală, iar efectul de multiplicare este unic la nivel național. Conform estimărilor, festivalul UNTOLD a generat venituri locale de 60 de milioane de euro în 2019 la Cluj. Ținând cont că UNTOLD a avut cinci ediții anuale consecutive, vorbim de aproximativ 200 de milioane de euro atrași direct și indirect în comunitatea locală locală și mediul de afaceri clujean. În 2019, numărul spectatorilor veniți la Untold a trecut de 372.000.

„Industria aceasta e o sursă importantă pentru PIB-ul României și nu trebuie tratată ca o cenușăreasă”, a declarat primarul clujean Emil Boc înainte ca marile evenimente artistice din oraș să fie amânate. Edilul a subliniat că industria culturală și de divertisment trebuie să fie sprijinită financiar pentru a fi salvate locurile de muncă și contribuția viitoare la buget. Orașul a mai câștigat 10 milioane de euro în urma festivalului Electric Castle, și alte 7,8 milioane de euro datorită Transilvania Internațional Film Festival (TIFF). TIFF a fost organizat și în 2020, dar într-un format mai restrâns și cu măsuri stricte de protejare a participanților.

NEVERSEA, cel mai mare eveniment de pe litoral, a atras în Constanța aproximativ 30 de milioane de euro. În 2019 au participat 240.000 de oameni, veniți să-i vadă pe cei 150 de artiști.

Vicepremierul Raluca Turcan spunea că, pentru fiecare leu cheltuit pentru organizarea de festivaluri, se pot încasa alți zece lei. Afirmația a fost făcută după întâlnirea cu oficialii celor mai mari festivaluri din România- Untold, Neversea, ARTmania, Electric Castle și Summer Well- unde reprezentantul guvernamental a promis ajutor industriei pentru a putea porni în forță în 2021.

România pe harta selectă a turneelor globale

Aducerea în România a unui artist care umple arene peste tot în lume reprezintă o șansă pentru fanii români să se bucure de artistul preferat la ei în țară. De obicei, concertul atrage atenția asupra României.

Calitatea deosebită a publicului, organizarea profesionistă, cu sunet și imagine la nivel extrem de exigent, în condiții de securitate maxime- toate fac din România un loc tot mai atractiv pentru cei din topuri.

Un spectacol pe a cărui scenă urcă un artist mare este un plus pentru brandul de țară. Fiecare spectacol de anvergură despre care se vorbește în presa internațională și pe rețelele de socializare se alătură eforturilor făcute de producătorii documentarelor care prezintă atracțiile locale, cum ar fi „Explorați grădina Carpaților”.

Marile evenimente sunt și o oportunitate pentru artiștii locali, care iau contact cu cei de afară. O asemenea întâlnire deschide drumul și unor colaborări care-i propulsează pe piețele de afară. De exemplu, după ce a mixat la UNTOLD, Dj-ul Markus Schulz anunța că va colabora cu Smiley și Alina Eremia pentru noul său album.

Cluj, Constanța, Sibiu sau București au fost alese datorită amplasării geografice, dar și capacității de a gestiona un trafic ridicat de vizitatori care pot ajunge cu avionul, cu mașina sau cu trenul. Asta se vede în numărul mare de aeronave arhipline care aterizează.

Potențialul de dezvoltare a orașelor care organizează mari evenimente este recunoscut de autoritățile locale, care vorbesc deschis despre impactul pozitiv.

Diversitatea în servicii

Asigurarea hranei pentru zeci de mii de oameni, ce pot reprezenta populația unui mic oraș, reprezintă o provocare uriașă. În cazul unui concert, presiunea de a oferi produse și servicii de calitate este și mai mare.

La Neversea au fost anul trecut circa 58 de vendori de mâncare, în mare parte mici antreprenori care au venit cu oferte gastronomice inovatoare. La UNTOLD, numărul de vendori a trecut peste o sută.

Aceștia trebuie să îndeplinească criterii stricte pentru a fi incluși de lista organizatorilor, la capitolul furnizării de mâncare și băutură. La UNTOLD food truck-urile au avut o ofertă gastronomică foarte variată, începând cu pizza și continuând cu sushi, tacos și gyros. Să faci față cererii într-un ritm susținut e testul suprem pentru un business de mâncare. În 2019, la UNTOLD s-au vândut peste 200.000 de porții de cartofi sau peste 50.000 de clătite.

Asistență financiară internațională pentru industria evenimentelor

România nu este singura țară unde asociațiile care reunesc marii organizatori de evenimente artistice discută cu autoritățile variantele unor scheme de suport financiar pentru continuarea activității.

Aproximativ 80 de milioane de euro sub forma de ajutor guvernamental vor merge către organizatorii de festivaluri din Berlin. În total, autoritățile au un buget de 150 de milioane de euro pentru sprijinirea industriei muzicale, iar sume suplimentare vor fi alocate pentru locurile unde se cântă muzică live și retaileri. Un organizator de concerte cu muzică live poate primi un ajutor de până la 800.000 de euro din partea statului german având în vedere că nu a putut să-și desfășoare activitatea în acest an.

Potrivit Euronews, Danemarca a lansat un program în valoare de 12 milioane de euro pentru a compensa organizatorii care au suferit pierderi din cauza anulării evenimentelor cu mai mult de 1.000 de participanți. În Suedia, schema de ajutor de stat pentru organizatorii de evenimente culturale s-a ridicat la 38 de milioane de euro.

În Belgia, sprijinul statului direcționat către industrie 50 de milioane de euro, iar autoritățile din Cehia au aprobat 34 de milioane de euro.

De asemenea, site-ul liveforlivemusic.com a anunțat că, în SUA, marii organizatori de evenimente au cerut Congresului sprijin financiar. Companiile susțin că nu au mai înregistrat venituri din luna martie, iar situația are puține șanse să se modifice până anul viitor.

Salvarea locurilor de muncă este prioritatea statelor membre în contextul crizei economice generate de pandemia, iar modelul altor țări din UE arată că și industria locală care organizează evenimente la standarde internaționale merită un suport financiar într-un context impredictibil.

Industria de festivaluri din România a pierdut în acest an zeci de milioane de euro, și alături de ea, comunitățile și afacerile din zonă resimt scăderi totale de alte zeci de milioane de euro, venituri pe care le realizau în zilele cu spectacole.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fetiță la laptop

Situația se poate schimba în orice moment și școli aflate acum în scenariul verde sau galben pot trece de pe o zi pe alta în scenariul roșu, dacă în cadrul lor vor fi confirmate 3 cazuri de Covid. (Foto: Guliver/ Getty Images)

Citește mai mult

Scoala din valiza

„Educația digitală nu înseamnă neapărat distanțarea între copil și profesor. Și aici îmi vine în minte un alt exemplu: profesorii dintr-o școală din Ialomița, care au devenit dependenți de copiii pentru a putea să folosească mijloacele digitale și s-au apropiat de copii”.

Citește mai mult

Andreas Lier - BASF

„Mă duc aproape în fiecare dimineață cu bicicleta la birou, pe o distanță de 3-4 km, în timp ce vecinii mei adoră să-și conducă SUV-urile, să stea în ambuteiaje, să polueze aerul, lăsând o amprentă mare de carbon doar pentru a se simți foarte confortabil și a afișa simboluri de statut social”, dezvăluie Andreas Lier, CEO al BASF România, într-un interviu pentru Republica.

Citește mai mult

O afacere cu cânepă

Ionuț a plecat în India în toamna lui 2017 ca să viziteze cele șapte orașe sfinte. A luat această decizie după un an și jumătate în care a lucrat pentru o companie elvețiano-britanică din Praga, unde ajunsese ca proaspăt absolvent al unui masterat în Olanda, care nu și-a găsit nimic de lucru în țară.

Citește mai mult

Andrei Pitis

Andrei Pitiş, unul dintre cei mai cunoscuţi oameni din industria locală de IT, a investit până în prezent în 15 startup-uri, după ce în 2018 a demarat un proiect prin care vrea să ajute 100 de români să ajungă milionari în euro din startup-uri în tehnologie.

Citește mai mult