La 20 de ani de prezență în România, Metropolitan Life sărbătorește tineri care în 20 de ani au realizat lucruri extraordinare. În campania 20 la puterea 20 vedem reprezentanți ai generației care aduce o creștere exponențială și descoperim cum se vede lumea de mâine prin ochii unor tineri remarcabili, aflați la început de drum.
La doar 19 ani, Luca Știrbăț este unul dintre acești tineri excepționali și unul dintre cei mai tineri antreprenori din IT. Pasiunea pentru tehnologie a început să și-o dezvolte atunci când a observat că pe calculatorul său nu rulau cele mai noi jocuri.
În căutarea unei soluții a descoperit că putea aduce unele modificări care i-ar fi permis să îmbunătățească performanțele PC-ului său. În scurt timp și-a dat seama că îi place mai mult să construiască ceva care să funcționeze, decât să își petreacă timpul jucându-se.
În clasa a noua, la examenul de capacitate, nu a reușit să intre la Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu, și a ajuns la Colegiul I.L. Caragiale. Acolo avea să îl cunoască și pe actualul său asociat din firmă.
„La I.L. Caragiale era altă atmosferă. Eu înainte eram foarte introvertit, iar acolo am avut ocazia să cunosc mai multă lume, printre care și pe Călin Ungurean”, povestește Luca.
Pasionați de programare, au format inițial o echipă de robotică și participau la competiții. Mai întâi cu roboți din piese Lego, după aceea cu roboți cu plăcuțe electronice, motoare.
În clasa a zecea, Luca s-a îndrăgostit...
În clasa a zecea, Luca s-a îndrăgostit. După trei luni, fata i-a frânt inima. „În timp ce eram în autobuz și îmi cam plângeam de milă așa, mi-am pus căștile și am început să ascult muzică. Am închis ochii și m-am gândit ce tare ar fi dacă aș putea să îmi port muzica... De acolo a pornit...Am făcut o vestă pentru DJ, așa îi spuneam noi. DJ-ul o punea pe el și vesta se aprindea în funcție de ritmul muzicii și de mișcările pe care le făcea”, povestește Luca.
Tinerii au luat câteva premii cu mica lor invenție.
În 2017 au fost invitați la Innovation Labs, acceleratorul de afaceri organizat la Universitatea „Politehnica” din București, unde au fost singurii participanți liceeni. Erau atunci în clasa a 11-a. Majoritatea participanților erau studenți anul al doilea sau al treilea.
...și așa a apărut vesta smart pentru bicicliști
Au trecut de prima sesiune de pitching, iar când se pregăteau de cea de-a doua sesiune, au discutat cu câțiva mentori care s-au oferit să îi ajute. După mai multe analize, au ajuns la concluzia că piața mai mare către care se pot îndrepta ar fi bicicliștii, așa că în finală au intrat cu un produs destinat acestora. Au fost 6 luni în care au învățat antreprenoriat și tehnologie de la cei mai buni profesori, spune Luca.
Produsul lor, Blinkr, un echipament smart pentru bicicliștii urbani, este format din două panouri de LED-uri plasate pe spate. Acestea se aprind în funcție de direcția în care se îndreaptă utilizatorul.
Ca să își dezvolte produsul, au derulat o campanie de crowdfunding de 2.000 de euro. Bani pe care, pentru a-i putea încasa, a fost nevoie să înființeze un SRL, experiență care „le-a scos peri albi”, având în vedere că ei erau încă minori la acea vreme.
În echipa Creative Motion lucrează acum 11 oameni. „Toți sunt voluntari și căutăm, pe lângă Blinkr, să facem și alte produse pe care putem să le producem în România sau să ne extindem cu ele. Acum facem și software, nu doar hardware”, spune Luca.
În cazul Blinkr s-au lovit de câteva probleme, pentru că nu s-au priceput să facă designul de produs, așa că acum au realizat un parteneriat cu o firmă din SUA.
Blinkr are atașată o aplicație care permite setarea destinației, exact ca pe google maps sau pe waze, iar cele două motoare de vibrații integrate ale lui Blinkr vibrează atunci când biciclistul trebuie să o ia la stânga sau la dreapta în trafic. Astfel biciclistul nu mai are nevoie să se uite în telefon. În același timp vesta se și aprinde și semnalizează, a explicat co-fondatorul Creative Motion.
Alte proiecte Creative Motion: Lumină pentru geanta doamnelor și domnișoarelor, o hartă a foodtruck-urilor și o platformă unde îți faci rezervare la antrenorul personal.
* Pe lângă Blinkr, echipa Creative Motion lucrează la un produs destinat doamnelor și domnișoarelor. Este vorba de un mic dispozitiv care se pune în geantă, iar în momentul în care geanta este deschisă, iar utilizatorul caută ceva în geantă, lumina se aprinde automat. „Ideea a fost unui student de la ASE care știa că noi facem prototipare și hardware și ne-a spus că ar vrea să lucreze cu noi și să îi executăm noi ideea. Noi am făcut două prototipuri, i-au plăcut, și acum tocmai ce am primit avizul să ne apucăm de producție. Am primit o finanțare inițială de la el să începem linia de producție, relativ mică, la noi la birou”, a explicat Luca. Până la final de iulie, și-au propus să termine primele exemplare din noul produs.
Tinerii au și o colaborare cu o firmă din Bulgaria, un producător de vopsea specială, care transformă pereții într-o tablă. „Se poate scrie cu markerul pe ea, și apoi poți să ștergi. Ei au venit cu ideea unui produs nou, o tablă mobilă, special pentru sălile de cursuri, pentru traininguri în corporații. Ne-au cerut să le transformăm tabla într-una smart, într-un fel sau altul, dar cât mai ieftin. Noi am făcut o tablă care scanează și trimite în telefon sau în laptop ce ai scris, și șterge, dacă este cazul. Urmează să ne auzim cu cei de la firma din Bulgaria pentru primele 5 prototipuri pe care le-au comandat”
Creative Motion are în dezvoltare și o platformă – foodtra.ch – care cuprinde o hartă a foodtruck-urilor, prin care companile sau persoanele fizice ce dețin un spațiu, îl pot închiria către un foodtruck, care le plătește chirie. „E un proiect în care mai mult ne-am testat abilitățile, nu vrem să îl monetizăm. E ceva nice to have, ca design și abilități, ceea ce am reușit să executăm”.
Un alt proiect la care lucrează echipa de tineri, de data asta unul comandat de investitorul lor – o persoană care deține 3% din firmă -, constă într-o platformă de cursuri de sport - cursurisport.ml. „Nu i-am dat drumul încă. Prin această platformă puteți să vă rezervați foarte simplu și rapid o oră la un curs de sport. Antrenorul îl găsiți pe hartă, sunt disponibile și review-uri și pachetele oferite de fiecare antrenor”.
„Suntem noua generație de inventatori”
Și Luca și Călin au avut de la început o puternică susținere din partea familiilor lor.
„Tatăl lui Călin este arhitect de servere, iar atunci când a văzut că fiul lui e pasionat tot de zona tehnică, l-a învățat și programare, și electronică. Eu am mers mai mult pe partea de antreprenoriat, pentru că așa a fost toată familia mea. Bunicul e antreprenor, are propria firmă de 25 de ani, tatăl lucrează cu bunicul”, povesește Luca.
Iar ambițiile lor sunt pe măsură. „Vrem să ne extindem cât de mult se poate, să devenim rentabili. Marea majoritate a proiectelor pe care le facem deocamdată nu generează venit, dar următorii doi ani sperăm să genereze venituri încât să putem să angajăm întreaga echipă. Ne dorim să avem o echipă și pe hardware și pe software și pe grafic design, care lucrează împreună. Suntem noua generație de inventatori și pe asta ne bazăm”, spune antreprenorul.
Ar vrea să plece din România? „Cred foarte puternic în ceea ce am putea să facem dacă am fi mai curajoși”
S-a gândit să plece din țară? „Niciodată nu m-am gândit să plec din țară, pentru că avem prea mult potențial aici. Cred foarte puternic în oamenii de aici, în abilitățile lor, în ce am putea să facem dacă am fi mai curajoși. Eu la asta lucrez”, punctează el.
Tânărul întreprinzător, care are acum și un job full time la o firmă din domeniul IT, pe partea de resurse umane, a dezvăluit că în ultima vreme le-a oferit libertate deplină celor din firma sa, în luarea deciziilor.
„De asta le dau libertate oamenilor de la mine din firmă, ca să aibă curaj să ia decizii siguri. Să aibă curaj să contacteze singuri clientul și să îi spună că nu se poate, sau că se poate, dar cu anumite condiții. Până acum a mers (râde). Eu la asta lucrez. Să schimbăm mentalități”, punctează Luca Știrbăț.
Descoperiți mai multe povești din seria 20 la puterea 20, despre tineri extraordinari, într-o campanie susținută de compania de asigurări de viață Metropolitan Life. Aflați cum văd România tinerii care fac deja cunoscută țara noastră peste granițe prin realizările lor. Sunt tineri care privesc altfel România de mâine și în care credem că vor aduce o creștere exponențială.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
ar trebui popularizati mai mult - toti cei care aduc un plus de valoare, de speranta pentru tara asta.; Sprijiniti de autoritati (fara spaga si "mie ce-mi iese") si sustinuti de media romaneasca., neconditionat;