Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Biden impune Chinei taxe vamale de 100% pentru a proteja producția locală. Când se vor vedea efectele pentru companii

china - auto

Foto: Liu Lei / Xinhua News / Profimedia

Politicilor de susținere prin finanțare pentru industria locală americană li se adaugă măsuri de protecție comerciale semnificative, iar taxele vamale de 100% pentru automobile electrice produse în China arată că Joe Biden percepe acest stat drept un jucător amenințător pentru baza industrială locală.

Viziunea lui Joe Biden reprezintă, de altfel, un punct comun cu Donald Trump. Fostul președinte a propus în campanie un nivel de 10% pentru taxele vamale din orice destinație, ajungând la 60% pentru bunuri provenind din China, dar și de 100% pentru „fiecare mașină care trece granița”.

Se dublează, prin pachetul de măsuri anunțat, taxele vamale pentru panouri solare, ajungând la 50%, iar cele pentru anumite produse de aluminiu și oțel ajung la 25%, mai mult decât triplu față de nivelul anterior de 7,5%.

Volumul de importuri vizat de măsuri este de 18 miliarde de dolari, o cotă de 4,2% din importurile de 427 de miliarde de dolari din China anul trecut, însă din acestea, ponderea auto electrice este foarte redusă.

Pe de altă parte, producătorul de baterii CATL a vorbit luna trecută despre un produs nou care permite în 10 minute încărcarea suficientă pentru o autonomie de aproape 600 km, astfel că autoritățile iau măsuri pentru un așteptat val de importuri viitoare.

Companiile chineze produc deja automobile relativ mai ieftine, cu exporturi în creștere în Europa, America Latină și Asia. BYD, companie la care a investit și Warren Buffett, oferă pe piața din China un automobil electric compact la un preț de sub 15.000 dolari.

În SUA, comentariile primite în perioada de consultare publică au fost în mare parte transmise de oameni de afaceri și îndreptate împotriva măsurilor anunțate, menționând riscurile la adresa inflației.

Într-adevăr, într-o perioadă delicată, în care procesul de scădere a inflației întâlnește un „drum accidentat”, decizia autorităților din SUA demonstrează o preocupare intensă față de abilitățile concurențiale ale unui adversar pe scena geopolitică.

Compromisul pe care l-ar accepta cetățenii, beneficii pe termen lung

La fel ca mulți oficiali din UE, Wendy Cutler, fost reprezentant în United States Trade Representative (USTR), instituție care se ocupă cu negocieri comerciale, a declarat că „filmul acesta s-a mai văzut înainte”. Cutler a menționat panourile solare, oțelul și aluminiul - aluzie la comprimarea industriilor locale în urma unei revărsări de produse ieftine din China.

Compromisul pe care cetățenii americani îl vor - în opinia sa - înțelege și accepta ar fi de a îndura o perioadă de prețuri mai mari pentru a întări, pe termen lung, baza de producție locală. Acest lucru s-ar traduce în beneficii asupra economiei, Cutler adăugând că se răspunde la o „inundare” a pieței care nu ține de concurență, ci de practici incorecte.

Deși relațiile cu CEO-ul Tesla nu sunt printre cele mai bune, administrația Biden pare că a auzit mesajul direct al lui Elon Musk: firmele de automobile electrice din China își vor „demola” rivalii, în lipsa unor bariere vamale adecvate. Războiul prețurilor și cotația în scădere a Tesla au ajutat administrația să vadă direct pericolul indus de competiția acerbă cu automobilele produse în China.

Tesla a operat mai multe tăieri de prețuri, pentru unele modele cu peste 20%. Companii precum GM și Ford au înregistrat pierderi din segmentul electric. În primul trimestru al acestui an, Ford a pierdut 1,3 miliarde de dolari din acest segment, chiar fără includerea unor cheltuieli. Acțiunile Ford au scăzut cu 0,1% anul acesta, în timp ce indicele bursier S&P500 a avansat cu 11,9% și e la niveluri record. Tesla o duce și mai rău: acțiunile au pierdut 29,6% anul acesta.

Barierele vamale sunt o veste bună pentru investitorii în companiile auto din SUA, dar efectele se vor vedea într-un orizont de timp îndelungat, de ordinul anilor, și trendul acțiunilor pe termen scurt și mediu va depinde de o serie de alți factori. Astfel, riscul de volatilitate nu dispare.

Printre altele, provocările țin și de apetitul „răcorit” al consumatorilor. În trimestrul I în SUA vânzările au crescut cu 2,6% față de anul trecut, sub ritmul total al pieței de 5%.

În prezent, fără taxe în Europa, doar investigații

Cum va fi afectată Europa, însă, rămâne o temă în discuție. China urmează să construiască o fabrică în Ungaria, unde BYD are deja facilități de producție pentru autobuze electrice. Vizita recentă a președintelui Xi în Ungaria și Serbia a deschis și mai larg poarta investițiilor.

Vor fi auto chineze produse în Europa supuse unor taxe vamale mai puternice? Europa are deja o investigație în curs asupra ajutoarelor de stat pentru sectorul auto din China, care ar putea prefigura taxe vamale noi. Cât de devreme se va întâmpla acest lucru nu e încă clar, dar estimările noastre vizează o probabilitate ridicată pentru acest an, posibil chiar în vară.

Recent, a debutat o nouă investigație în privința unor produse de oțel, dar și de tehnologie pentru energie curată, care ar putea impune taxe vamale provizorii peste 7-8 luni. La fel ca în SUA, sunt vizate și domenii precum panourile solare sau unele echipamente medicale.

Procesul de fragmentare al pieței globale pare a fi în plină desfășurare. Pentru consumatori, aceasta ar putea însemna că revenirea la nivelurile foarte scăzute ale inflației, în mare parte a ultimelor două decenii, va fi greu de realizat.

În același timp, tendințele de relocalizare a producției ar continua, cu eforturi importante în rescrierea lanțurilor de aprovizionare și câștigători în SUA și potențial în Europa, în domenii specifice. Pentru segmentul auto european, cu investiții masive în trecerea la modele electrice care au erodat profitabilitatea, taxe vamale ar fi salutate de investitori.

Dincolo de sectoare și companii câștigătoare, mediul global ar deveni mai incert, cu posibile măsuri de răspuns din partea Chinei. În anii următori, o reducere a toleranței la riscuri ar putea crește volatiliatea pe burse și face mai dificilă poziționarea participanților la piață pentru a obține profit.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult