Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cafeaua din oraș devine tot mai scumpă. Cel mai popular lanț de cafenele, forțat să caute soluții. Analiză XTB

Capuccino, cafenea

Foto: Richard B. Levine/ imago stock&people/ Profimedia

Creșterea popularității cafelei au dus la o creștere a cererii și consumului, însă piața s-a confruntat cu mai multe obstacole, care se traduc în prețuri tot mai ridicate pentru populație, ceea ce forțează companii precum Starbucks să pună la punct strategii pentru a-și crește încasările.

Potrivit analiștilor și actorilor din industrie, prețurile cafelei vor rămâne volatile până la sfârșitul anului 2024 din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile, a lipsei transportului maritim și a reglementărilor de mediu mai stricte. Unii specialiști se așteaptă la o ameliorare anul viitor, dar schimbările climatice și alți factori ar putea crea premisele pentru o majorare pe termen lung a costurilor.

Prețurile cafelei au crescut vertiginos în ultimele luni, contractele futures de la Londra pentru boabele de robusta atingând un maxim istoric în iulie. Robusta continuă să se tranzacționeze la peste 4.000 de dolari pe tonă, în timp ce contractele futures de la New York pentru boabele de arabica depășesc 2 dolari pe livră în această lună.

Sunt avuți în vedere, de asemenea, și factori de risc regionali. Pentru cumpărătorii europeni, există incertitudini cu privire la modul de respectare a Regulamentului Uniunii Europene (EUDR), care urmărește să garanteze că produsele nu au contribuit la defrișări sau la degradarea pădurilor.

Normele UE privind pădurile, puse în aplicare recent, ar putea însemna că exporturile de boabe de cafea a mii de fermieri către UE ar putea fi în curând respinse, deoarece au fost produse pe terenuri care au fost recent defrișate. 

În acest context, unul dintre cei mai mari jucători din istorie, Starbucks se află în centrul atenției. Pe lângă faptul că au prezentat rezultatele financiare, firma a anunțat și schimbarea CEO-ului cu fostul CEO al Chipotle Mexican Grill, Brian Niccol. Acțiunile Starbucks au crescut cu peste 20% după anunț, ceea ce a reprezentat un impuls de care avea nevoie populara companie.

Investitorii au încredere în capacitatea lui Niccol de a readuce Starbucks pe un trend de creștere, dar este oarecum prematur. Mandatul său va începe în septembrie și va fi nevoie de cel puțin câteva trimestre pentru a demonstra rezultatele oricăror noi schimbări pe care le implementează. Acesta vine după retragerea lui Laxman Narasimhan după doar un an în funcție.

Niccol va fi al patrulea CEO al Starbucks în doar doi ani. Schimbarea bruscă la vârf vine pe fondul scăderii acțiunilor și al negocierilor în curs cu investitorul activist Elliott Investment Management.

Pe lângă scăderea vânzărilor în SUA, rivalii low-cost precum Luckin Coffee i-au diminuat cota de piață și vânzările în China, care este a doua piață ca mărime. În timp ce o parte a încetinirii poate fi atribuită unui consumator „mai lent”, care reduce cheltuielile, o mare parte este rezultatul unei experiențe mai puțin satisfăcătoarea în magazine și al lipsei de inovare în domenii precum alimentația.

Consumatorii, „obosiți” din cauza prețurilor practicate de Starbucks

Starbucks se confruntă cu o încetinire, vânzările lanțului au scăzut cu 3% la nivel global în magazinele deschise de cel puțin un an, inclusiv o scădere de 2% pe piața sa de origine din America de Nord, explică analistul financiar al XTB România.

Problemele Starbucks reflectă oboseala consumatorilor față de prețurile ridicate din lanțurile alimentare, restaurante și magazine, după ani de creșteri. Acestea dezvăluie fisuri în modelul de afaceri al Starbucks, care s-a schimbat, ca răspuns la cererea clienților - de la o cafenea cu servire predominantă „la masă”, la un lanț de magazine cu servire la domiciliu și to-go.

Starbucks are o problemă majoră și în China. După ce, în ultimii 25 de ani, a creat practic piața continentală a cafenelelor, compania nu mai este singurul jucător din oraș. Concurența din partea mărcilor străine și locale este acerbă.

Economia Chinei încetinește, iar consumatorii sunt mai precauți. Rezultatul este acela că în ciuda investițiilor masive din ultimii șase ani pentru a dubla numărul de magazine din țară, Starbucks a pierdut aproape jumătate din cota sa de piață.

China, a doua cea mai mare țară din lume după populație, este o piață uriașă pentru Starbucks. Gigantul cafelei are mai mult de 7.300 de magazine în această țară, aproape 20% din locațiile sale globale.

Starbucks tocmai a înregistrat două trimestre consecutive de scădere a vânzărilor globale comparabile, un indicator cheie pentru industria restaurantelor, care analizează modul în care vânzările au evoluat, de la un an la altul, în locațiile exploatate în mod continuu de companii.

Acest lucru înseamnă că deschiderile și închiderile recente de magazine nu sunt luate în considerare. Vânzările globale comparabile ale magazinelor Starbucks au scăzut cu 4% și 3% în cele mai recente două trimestre.

În ultimele două trimestre, numărul de tranzacții comparabile ale companiei, adică numărul de comenzi plasate în magazine, cunoscut și sub numele de trafic, a scăzut în SUA față de aceeași perioadă a anului precedent. Cu alte cuvinte, mai puțini clienți plasează comenzi în magazinele Starbucks sau le vizitează mai rar. Vânzările comparabile ale magazinelor Starbucks din China au fost foarte volatile în ultimii cinci ani.

Într-un sondaj realizat în luna iulie de Deutsche Bank, aproape jumătate dintre respondenții care au declarat că nu mai merg la Starbucks sau că și-au redus numărul de vizite au spus că „a devenit prea scump”. De altfel, produsele oferite de Starbucks nu sunt cunoscute pentru prețul lor accesibil.

Creșterea continuă a tarifelor de transport maritim în containere și alte probleme legate de lanțul de aprovizionare, prin care sunt transportate boabele de cafea, contribuie, în mare măsură, la costul cafelei. Producătorii ar putea fi nevoiți să transfere aceste costuri asupra cafenelelor, care, la rândul lor, le-ar putea transmite mai departe către clienți.

Creșterea prețurilor la cafea înseamnă că ceașca zilnică de cafea poate deveni mai scumpă, afectând atât consumatorii ocazionali, cât și pasionații. Acest lucru ar putea duce la schimbări în comportamentul consumatorilor, cum ar fi optarea pentru alternative mai ieftine, reducerea consumului sau prepararea acasă a cafelei.

Cu toate acestea, având în vedere importanța culturală a cafelei ca simbol social, al stilului de viață și popularitatea în rândul segmentelor tinere, este puțin probabil ca prețul ridicat să reducă cererea de cafea. În egală măsură, întreaga situație ar putea reprezenta o oportunitate pentru companiile care vor oferi cafea la prețuri mai accesibile. Din acest motiv, Starbucks ar trebui să își ajusteze strategia sau să aducă produse noi care să compenseze pentru prețurile în creștere, punctează analistul XTB România.

Cafeaua, mai scumpă decât halba de bere

Un aspect important este că o ceașcă de cafea în majoritatea capitalelor țărilor este mai scumpă decât o halbă de bere, potrivit unui nou studiu.

Cercetarea, realizată de firma de comparare Finder, a cuprins 163 de capitale din întreaga lume și a arătat că în peste jumătate dintre capitale (51%) există o disparitate între prețul cafelei și costul unei halbe de bere.

Rezultatele au arătat că, în SUA, cafeaua are un preț mediu de 4,42 lire sterline, în timp ce în Italia o ceașcă de cafea ar putea costa doar 1,49 lire sterline în medie - cu 80% mai ieftin decât media din Regatul Unit de 3,47 lire sterline.

Cea mai scumpă ceașcă de cafea din lume poate fi găsită în Copenhaga, Danemarca, unde un cappuccino costă, în medie, 5,01 lire sterline. Cu toate acestea, cea mai ieftină ceașcă de cafea din lume poate fi găsită în Antananarivo, Madagascar, unde o ceașcă de cafea costă aproximativ 81 de pence.

În România, prețul mediu al unui cappuccino este de 2,17 lire sterline, mai ieftină decât o halbă de bere, care în medie costă 2,28 lire sterline, se arată în analiza XTB România.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Încă un articol tradus de-a-mlulea și fix la fel de relevant pentru România ca recentul articol din Adevărul despre carnea proastă din supermarketuri versus măcelării în sua.

    De ce spun că este tradus aiurea? Fiindcă trebuia să fie localizat conform realităților locale: la noi în România, ca de altfel nici în Italia, țară menționată în articol, nu se vinde cafea nici pe dolari amerloci, nici pe lire sterline. România este stat membru al UE și prețurile toate ar trebui să fie exprimate în euro, nu în dolari și lire, chiar dacă moneda oficială a României încă nu este euro; Ponta promisese cândva începerea aderării României la moneda unică europeană în 2014, dar de calendarul ăsta s-a ales praful, fiindcă marionetele Americii imperialiste care conduc România au avut și au grijă să amâne această aderare, să sperăm că nu până la paștele cailor.

    Cât despre relevanță, nu văd de ce este relevantă situația companiei amerloace Starbucks și scumpirile cafelei în sua la noi în România, atât timp cât Kaufland și Lidl oferă cafea bună și ieftină. Caz concret: chiar acum, în această săptămână, Lidl are 40% reducere la o anumită cafea măcinată.
    • Like 2
  • Proof check icon
    Starbuck e supraevaluat ca brand, cafeaua e oribila plina de indulcitori si siropuri (mai pe scurt zahar gol) .
    A prins la tineret o data cu social.
    • Like 3


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult