Vodafone a testat, în premieră pentru România, tehnologia 5G. În timpul unui concert, Luca (un tânăr artist cu emoții mari) a reușit să urce pe scenă alături de Adrian Despot, deși fizic se afla la câțiva kilometri distanță. Experimentul a semănat cu o teleportare din Star Trek și demonstrează unde se poate ajunge cu ajutorul comunicației mobile. Omul care a stat în spatele hologramei live vorbește pentru Republica despre revoluția 5G, „gaming în timp real cu rezoluții grafice mari, direct de pe smartphone sau tabletă, incursiuni 3D cu utilizarea ochelarilor dedicați, filmate în timp real de o persoană aflată în alt loc“.
Ce este Danubius NOC, cum se vede viitorul prin ochii lui Cătălin Buliga, Technology Director Vodafone România, dar și cât de aproape este integrarea UPC în operațiunile Vodafone, aflăm într-un interviu acordat platformei Republica.
Care sunt ingredientele de bază ale experimentului care a „teleportat“ un artist pe o scenă?
Principalul ingredient într-un astfel de experiment a fost însăși tehnologia 5G. Aceasta asigură viteze de date mobile mari, de peste 1Gbps, dar și întârzieri foarte mici în transmisia datelor, de ordinul milisecundelor. Acest aspect e necesar în orice experiment desfășurat în timp real. Pe lângă toate acestea, a fost nevoie și de echipament holografic de înaltă rezoluție.
Ce e cel mai greu de făcut pentru a face o transmise de date la un asemenea nivel?
Efortul principal a constat în a realiza un lanț de comunicație între două puncte. În sala concertului live se afla formația, iar studioul în care era Luca se situa la câțiva kilometri distanță. A fost nevoie de mai multe tehnologii foarte noi pe care le experimentam pentru prima dată (5G, echipamente holografice profesionale). A fost foarte provocator, dar și foarte interesant. Foarte multă tehnologie nouă. Ne-a plăcut enorm.
Sunt un utilizator simplu, cu un smartphone pe care-l folosesc în fiecare zi. Ce-mi va aduce 5G în viața de zi cu zi?
5G aduce viteze de date foarte mari (de ordinul Gbps) și latențe foarte mici. Cu aceste două ingrediente se poate vorbi de comunicare de viteza mare, în timp real. Imaginați-vă gaming-ul în timp real, cu rezoluții grafice mari, direct de pe telefon sau tabletă sau utilizând device-urile 5G mobile ca element de conectare la rețea.
Incursiuni 3D, cu utilizarea ochelarilor dedicați, filmate și trimise live de o persoană aflată în alt loc. Ne putem imagina multe scenarii care necesită „real time” și bandă largă. Realitatea augmentată este un alt exemplu. Practic, hologramele în timp real devin posibile la fel ca în experimentul Vodafone 5G.
Ok. Sunt o companie: ce-mi va aduce 5G?
O bandă/ viteză mai mare de acces la internet și latență mică. Într-un mediu mobil, radio. Automatizare, control de la distanță, monitorizare video de înaltă rezoluție de la distanță, prin mediul radio, birou mobil. Sunt multe scenarii de utilizare care nu au putut fi implementate până acum din cauza latenței în transmisia de date ce nu permitea elementul de „timp real”.
Câți oameni lucrează în companie la departamentele tehnice pentru a oferi semnal permanent clienților, la o calitate înaltă?
Vodafone este o companie multinațională care operează în foarte multe piețe. Modelul nostru organizațional este unul orientat spre competență și expertiză, în care o echipă de specialiști pe un anumit domeniu deservește mai mult decât o țară. Ei pot fi localizați fizic în Romînia sau în altă țară. Vorbim despre ingineri și experți Vodafone aflați în diverse țări. În România, avem un centru de monitorizare și operare, denumit Danubius NOC (Network Operations Center) ce asigură monitorizarea și operarea rețelelor Vodafone din 10 țări, inclusiv rețeaua națională.
Dacă v-ați uita de sus la toată infrastructura tehnică asamblată și instalată în România, de la intrarea pe piața locală, cum ați descrie imaginea?
Mii de celule radio (2G/3G/4G/4.5G și în curând 5 G), fiecare dintre acestea asigurând semnal radio într-o arie adiacentă, conectate prin agregare la anumite HUB-uri. La rândul lor, acestea sunt conectate prin conexiuni redundante către punctele de intrare în core-ul rețelei, care la rândul său este conectat la centrul rețelei. Elemente centrale ale rețelei sunt redundante, atât din punct de vedere fizic (mai multe locații), cât și din punct de vedere logic (module software ce pot rula automat și dinamic pe mai multe medii fizice de procesare).
Cât net mobil se folosește pe minut în România - în rețeaua Vodafone- chiar în timp ce vorbim? Ce stă în spatele performanței rețelei? Pentru mine, abonat/ user e important să se încarce repede clipul de pe Youtube, să pot urca repede pe Instagram un filmuleț, să pot să fac videocall cu prietenii care-s la munte.
Când vorbim de performanța rețelei mobile, ne referim în primul rând la asigurarea unui nivel optim de calitate în toată aria de acoperire a acesteia. Odată asigurat acest nivel care permite utilizatorilor să aibă sesiuni de voce sau de date mobile fără întreruperi și la un nivel de calitate care să asigure o experiență bună, putem vorbi de arii cu viteze de date mai mari, cu potențial de rețea mai avansat sau cu tehnologii de ultimă oră. Investim constant în cele două aspecte despre care vă spuneam mai devreme, iar inginerii noștri fac eforturi deosebite pentru a asigura o experiență de rețea optimă pentru utilizatori.
Cât e hardware/ cât e software în rețeaua Vodafone?
E foarte greu de spus care este proporția hardware versus software. Tehnologia a evoluat, hardware-ul a devenit un element de procesare standard, în timp ce software-ul nu mai are o dependență de un anumit hardware specific. Vorbim de virtualizare, de module software care rulează în mod dinamic și automat pe elemente de procesare hardware standard. Însă un lucru este cert: software-ul devine din ce în ce mai important pentru viitor și avem nevoie de cei mai buni programatori.
Schimbăm registrul. Anul trecut, Vodafone anunțat că dorește preluarea companiei UPC, iar conducerea anunța că una dintre prioritățile pe 2019 este integrarea UPC. Care este stadiul acestui proces de integrare?
Anul trecut, Vodafone a anunțat intenția de a prelua compania UPC România, însă această tranzacție așteaptă aprobarea Comisiei Europene. Un răspuns privind aprobarea este așteptat pe 9 iulie 2019. Pana la aprobarea Comisiei, nu putem vorbi de un proces de integrare, ci doar de pregătiri premergătoare și firești pentru un astfel de moment.
Mișcarea a avut un rol strategic, acela de a oferi servicii fixe și mobile în același pachet. Aveți deja pregătite oferte de acest fel?
În acest stadiu, ne pregătim intens pentru a spune bun venit în familia Vodafone atât angajaților UPC, cât și clienților săi. Până la aprobarea de către Comisia Europeană, nu putem vorbi despre oferte comerciale.
Ce înseamnă pentru un om tehnic (de la începuturile Vodafone) să pregătești integrarea echipamentelor/ circuitelor/ infrastructurii tehnice?
Oferă o satisfacție deosebită, aceea de a face parte dintr-o echipă tehnică de elită și de a fi la curent cu noile tehnologii și inovații din domeniul IT&C.
Cum arată UPC din punct de vedere tehnic? Ce are UPC și nu are Vodafone, ce are Vodafone și nu are UPC?
Pot menționa că cele două companii sunt complementare din punct de vedere tehnologie și din punct de vedere competențe. Vodafone vine cu un bagaj de tehnologie și competențe pe comunicațiile mobile, în timp ce UPC vine cu un bagaj de tehnologie și competențe pe comunicațiile fixe. Dar, așa cum spuneam, integrarea nu poate avea loc decât după aprobarea tranzacției de preluare de către Comisia Europeană.
Cătălin Buliga, Directorul de Tehnologie al Vodafone România, este absolvent al Colegiului Național Militar din Constanța și al Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași, Secția Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației. El s-a alăturat echipei Vodafone pentru prima oară în anul 1998, ca inginer NOC (Network Operations Center). Ulterior, după 10 ani petrecuți alături de prima rețea mobilă digitală din România, acesta a deținut mai multe funcții în cadrul Liberty Global, printre care și pe cea de CTO al UPC România și UPC Ungaria. În 2015, Cătălin Buliga s-a reîntors în echipa Vodafone unde, din 2016, coordonează o echipă de sute de ingineri care asigură în permanență dezvoltarea și calitatea rețelei, eforturi recunoscute de către P3 Communications și în 2019, prin certificarea de cea mai bună rețea de date mobile din România.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
https://www.youtube.com/watch?v=mJHvSp9AKYg
https://www.youtube.com/watch?v=Rq5aRcI3914
Nici acum nu au. Cand le zici ca esti dupa pertea, te pun sa iesi pe balcon sa prinzi semnal.
Asta revolutie.
Este gravă situația se cunoaște dar nu știu de ce se accepta Va fi afectată toată lumea și animale păsări și unele plante Dar pe cine interesează ? Puii meu bani sa uasă NU ?
Este gravă situația se cunoaște dar nu știu de ce se accepta Va fi afectată toată lumea și animale păsări și unele plante Dar pe cine interesează ? Puii meu bani sa uasă NU ?