Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Cum a fost scăzut deficitul bugetar de la 6,55% în 2010 la 1,4% în 2015?

oameni pe stradă - Bucuresti.

foto: Profimedia

Scăderea deficitului în următorii 3 ani s-ar putea să vină de unde nu ne-am aștepta.

Anul 2010:

- bugetul consolidat al României încasa pe atunci 33% din PIB: 31% erau venituri curente, extrase din economie, iar circa 2% erau din fonduri europene, venituri din capital și alte venituri.

- cheltuielile au fost 39.5% din PIB, asta după ce se intrase în austeritatea aceea serioasă, cu scăderi de salarii. Fără acele măsuri, s-ar fi cheltuit > 40% din PIB.

- cheltuielile cu personalul bugetar erau 8.4% mai puțin decât sunt acum, ulterior fiind coborâte la 7%.

- cheltuielile cu pensiile, indemnizațiile și asistența socială totalizau 13.4% din PIB.

- investițiile erau 3.8% de la buget + 1.8% din fonduri europene => 5.6% în 2010.

Cum s-a corectat deficitul bugetar cu 5% din PIB în 5 ani?

1) Personalul bugetar (-1.1%) din PIB.

După șocul scăderii salariilor bugetare comparativ cu anul 2009, în 2010 cheltuielile cu personalul de la stat au fost de 43 mld RON. În 2015, ajungeau la 52 mld RON (+21%).

În 2010 PIB-ul era 511 mld RON, iar în 2015 a fost 711 mld RON (+39%), de aici și scăderea ponderii salariilor în timp.

Concluzie importantă: există cumva senzația sau prejudecata că dacă am controla și acum cheltuielile cu personalul bugetar, economia nu ar mai avea motoare de creștere. Perioada 2010 - 2015 arată că este eronată această judecată, economia având și alte resorturi de creștere.

Așadar, dacă în următorii 2-3 ani ar stagna salariile bugetare (2025 - 2026), sau chiar ar scădea cu câteva procente, acest fapt nu împiedică economia să își reia trendul de creștere pentru următorii ani.

2) Subvențiile din economie -0.4% în 2015 vs 2010.

3) Total pensii, indemnizații, asistență socială -2.7% din PIB în 2015 vs 2010.

Punctul de pensie a fost menținut constant timp de 3 ani (2010 - 2012), iar în anul 2015 era cu 13% mai sus decât în 2010: 830 RON vs 733 RON.

Din moment ce PIB-ul crescuse cu 39% în RON în 5 ani, iar pensiile doar cu 13%, procentul lor în PIB a scăzut. Menționez și că inflația cumulată pe cei 5 ani a fost aproximativ 15%, aveam ani cu inflație de 5%, de 3%, chiar și de sub 2%. În concluzie, pensiile nu și-au pierdut foarte mult din puterea de cumpărare.

Concluzie pentru perioada actuală:

Dacă punctul de pensie va stagna și în 2026, iar apoi se va relua o creștere graduală, să spunem +5% anual, ponderea lor în PIB ar scădea, ceea ce va ajuta deficitul pe termen mediu.

4) Investițiile de la buget: -1.3% din PIB în 2015 vs 2010.

Între timp, este adevărat, creșteau investițiile din fonduri europene. Însă per total, investițiile publice (buget + fonduri europene) s-au menținut în intervalul 5.6 - 6.1% din PIB,

așadar se poate și cu 6% din PIB, dacă am renunța la obsedantul procent de >7%, cum ni se livra o teorie anul trecut.

Concluzie pentru perioada actuală:

Investițiile publice se pot prioritiza. Premierul anunța recent că ne focusăm pe finalizarea autostrăzii A7 până în decembrie 2026, însă A8 va porni peste câțiva ani. Asta înseamnă prioritizare, înseamnă că atât ne permitem să facem, le facem într-o ordine logică, dată de resursele de finanțare.

De aceea se taie deocamdată de pe listă și niște stadioane sau săli de sport. Știați că erau în plan stadioane de aproape 1 miliard de euro? Din nou, prioritizare, nu înseamnă că nu se vor mai face, ci că se vor face mai târziu.

Dând filmul înapoi în 2010 - 2015, câte un procent de colo, câte un procent de dincolo, deficitul a ajuns la 1.4% din PIB în 2015. Atunci când premierul Ponta începea să ne ademenească cu taxe mici.

Revenind la momentul prezent, anul 2025:

- până în anul 2028 cred că putem reduce deficitul bugetar, dar nu de acolo de unde ne-am aștepta. Cheltuielile lunare cu salariile bugetare se vor ajusta doar marginal, am văzut cu toții ce rezistență este pe subiect, deci nu acolo vor fi făcute majoritatea economiilor.

3 măsuri:

- menținând cheltuielile cu personalul bugetar la 170 mld RON (9.2% în PIB) și la sub 170 mld RON în 2026, după care creșterea să fie doar graduală, de câteva procente pe an,

- menținând timp de 2 ani (2025 - 2026) cheltuielile cu pensiile și indemnizațiile & asistența socială la nivelurile actuale, urmate tot de creșteri graduale, de câteva procente anual,

- și axându-ne pe investițiile cu adevărat relevante, care să totalizeze 6 - 6.5% din PIB, în loc de a fi obsedați de 7-8%, cum ni se predica în 2024,

toate acestea ar face ca în final economia să își poată relua o creștere lentă, una naturală. Așa s-a întâmplat și în intervalul 2010 - 2015 analizat.

Iar deficitul se va corecta treptat către 5.5% în următorii 3 ani.

Cunoaștem faptul că vom avea cheltuieli mai mari pe anumite capitole în anii următori, dar întâi să ajungem noi la 5.5% în 2028 și vedem de acolo cum gestionăm mai departe.

După părerea mea, situația bugetară curentă rămâne una dificilă, dar este gestionabilă.


Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mihai check icon
    Cheltuielile cu bugetarii pot fi scăzute prin faptul că va avea loc reducerea numărului lor, fie mai rapid prin concedieri, fie mai lent prin faptul că nu se înlocuiesc posturile eliberate.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult