Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

De acum, dosarul digital poate înlocui dosarul cu șină pentru asistenții sociali

Dosarul digital

De acum, profesioniștii care activează în domeniul serviciilor sociale, în cadrul instituțiilor de stat sau al organizațiilor neguvernamentale au o alternativă electronică la dosarul cu șină. Aceștia au la dispoziție Dosarul Digital, care îi ajută să realizeze documentația și le dă acces la istoricul beneficiarilor, în condiții de siguranță a datelor.

Proiectul a fost finanțat de Fundația Vodafone România cu un buget de 240.000 de lei prin programul strategic „Connecting for Good” și a fost dezvoltat de Fundația Dezvoltarea Popoarelor Filiala Cluj (FDP Cluj), cu sprijinul Code for Romania, în cadrul programului Civic Labs.


Alături de FDP Cluj, primii utilizatori ai Dosarului Digital sunt asistenții sociali ai Direcției Generale de Asistență Socială a Municipiului București, cei ai Direcției de Asistență Socială și Medicală Cluj-Napoca, Facultatea de Sociologie și Asistență Socială a Universității Babeș-Bolyai Cluj-Napoca și Fundația de Abilitare „Speranța”. 

„Printre avantajele utilizării „Dosarului Digital” se numără colectarea datelor despre beneficiari în format electronic, păstrarea unui istoric al acestora accesibil oricând, de pe telefon, tabletă, sau PC, raportarea simplificată către Direcțiile Generale de Asistență Socială, dar și reducerea timpului alocat centralizării, transcrierii și construirii de rapoarte, datele putând fi colectate și introduse în platforma „Dosarul Digital” în timp real. Nu în ultimul rând, soluția permite configurarea unor formulare conform nevoilor fiecărei organizații sau instituții”, precizează inițiatorii proiectului într-un comunicat. 

Potrivit acestora, Dosarul Digital este un instrument util și pentru organizațiile care activează în zone vulnerabile, unde accesul la servicii pentru membrii comunității este redus sau inexistent, pentru că permite colectarea recurentă a informațiilor, spre exemplu, privind starea de sănătate a acestora. O situație des întâlnită este cea a femeilor însărcinate din aceste comunități care, în mod frecvent, ajung pentru prima oară la medic în momentul nașterii. O monitorizare a sănătății viitoarelor mame pe tot parcursul sarcinii ar face mult mai eficientă acordarea asistenței medicale, atunci când este cazul, medicii având acces la o fișă minimală de sănătate a beneficiarelor.


„Suntem conștienți de rolul digitalizării în cadrul instituției noastre și, totodată, deschiși către această nouă provocare. Sub presiunea continuă a timpului, ne bucurăm că putem testa și implementa o aplicație digitală menită să ușureze munca asistenților sociali, un instrument care poate deveni indispensabil profesioniștilor din acest domeniu. Soluția le permite să își desfășoare activitatea de zi cu zi, de oriunde și oricând, având acces rapid și securizat la datele necesare îndeplinirii sarcinilor zilnice. Mai puțină muncă manuală și o productivitate îmbunătățită a asistentului social sunt doar câteva dintre beneficiile acestei aplicații digitale, beneficii care ne vor ajuta să obținem eficiență, rapiditate, productivitate și o reducere considerabilă a erorilor”, a declarat Cosmina Simiean Nicolescu, Director General al Direcției Generale de Asistență Socială a Municipiului București (DGASMB).

„Sub presiunea pandemiei am învățat să utilizăm tehnologia digitală și în viața de zi cu zi. Direcția de Asistență Socială și Medicală, componentă costitutivă a UAT Cluj-Napoca, nu se poate sustrage acestui curent. Dimpotrivă, trebuie să-l promovăm. Digitalizarea, pe care trebuie să ne-o asumăm, să o dezvoltăm tot mai mult în perioada următoare, nu este un scop în sine.

Prin acest proiect al Dosarului Digital oferim specialiștilor din domeniu, asistenților sociali în primul rând, un instrument modern în munca de teren prin care se economisesc resurse materiale și timp, cu efect benefic în calitatea serviciilor sociale”, a declarat Aurel Mocan, Director Executiv al Direcției de Asistență Socială și Medicală Cluj.

Platforma „Dosarul Digital” este disponibilă accesând www.dosaruldigital.ro, în timp ce aplicația poate fi descărcată, deocamdată, pe dispozitive cu Android din Google Play, versiunea pentru iOS urmând să devină disponibilă în perioada următoare.

Pentru utilizarea soluției, organizația sau instituția care dorește să integreze în practica de lucru „Dosarul Digital” solicită pe platformă un cont de utilizator, după crearea căruia putând genera conturi pentru fiecare dintre angajații săi. 

Organizațiile neguvernamentale acreditate ca furnizori de servicii sociale și serviciile de stat au obligativitatea de a completa o documentație stufoasă sub forma unui dosar în format fizic, numit „dosarul beneficiarului”. Conform unui sondaj pe bază de chestionar aplicat de FDP Cluj în perioada ianuarie- iunie 2020 în rândul a aproximativ 100 de angajați din organizații neguvernamentale și din direcții de asistență socială din toată țara, 50 dintre aceștia au afirmat că alocă 75% din timpul de lucru pentru a completa dosarele beneficiarilor, iar 48 au declarat că dosarele conțin mai multe documente în care este necesară completarea acelorași informații. Un alt factor ce îngreunează activitatea asistenților sociali este nevoia de a reveni constant la documentația de monitorizare întocmită anterior.

Un demo al aplicației este disponibil aici

„Am calculat cu colegii”, spune Alexandrina Kiss, director executiv al asociației FDP Cluj, care oferă sprijin comunității sărace din Pata Rât, o colonie umană de la marginea Clujului. „Fiecărui asistent social îi revin câte 25-30 de dosare ale beneficiarilor, dosare care împreună cântăresc între 37 și 40 de kilograme de hârtie utilizată. Noi, FDP Cluj, avem cinci asistenți sociali, iar aceste dosare trebuie păstrate”, explică Alexandrina Kiss, în podcastul „Există dosarul digital. Cine îl folosește”, pe care vă invităm să îl ascultați sâmbătă, pe Republica.ro.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult