Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

De la acrobație la dans reinterpretat: mișcare, manifest și emoție. Performance-uri la UNDERCLOUD 2025

Undercloud 2025

UNDERCLOUD a fost mereu un festival al experimentului, un loc unde teatrul își găsește noi forme și dialoghează cu alte arte. În ediția din acest an, dansul și performance-ul au un rol central, pentru că ele schimbă felul în care privim scena și modul în care trăim spațiul din jur.

Pe 23 septembrie, în curtea UNArte, se joacă „Naturaleza”, primul spectacol de acrobație și dans prezentat într-un context teatral în București. Produs de Asociația Asteria, spectacolul reunește acrobație, dans contemporan și artă vizuală pentru a explora legătura dintre om, natură și divinitate. „Naturaleza” este un apel la responsabilitate, un îndemn de a ne reconecta cu spațiul sacru al planetei și de a înțelege că echilibrul pierdut poate fi regăsit doar printr-o relație armonioasă între om și natură.

Pe 25 septembrie, la Grivița Creative Corner, publicul întâlnește „Smaranda”, un spectacol regizat de Corina Andrian, cu dramaturgie și interpretare semnate de Cristina Tudor. Îmbinând performance autobiografic, dans contemporan și muzică live, spectacolul propune o reflecție asupra sensibilității ca resursă și forță. Inspirat de povești reale de familie, „Smaranda” investighează felul în care intimitatea și vulnerabilitatea devin spații de cunoaștere și maturizare.

Pe 27 septembrie, curtea UNARTE găzduiește „DJ Shuffle. O poveste bănățeană”, un spectacol semnat de Ovidiu Zimcea aduce un spectacol-lectură hibrid, cu accente documentare, ce reconstituie prin umor și sinceritate anii de formare ai unei generații timișorene post-’89. Evenimentul se transformă apoi într-un party cu muzică selectată chiar de autor. A doua zi, pe 28 septembrie, la Teatrul Dramaturgilor Români, se joacă „Vulnus – the quality of being easily hurt”, spectacol realizat de Beatrice Tudor și Filip Stoica. Dansul devine aici un instrument de explorare a vulnerabilității și catharsisului, corpul fiind pus în fața emoțiilor, traumelor și posibilităților de vindecare. Mișcarea și gesturile transmit ceea ce cuvintele nu reușesc, invitând publicul la un dialog direct cu propria fragilitate.

Pe 30 septembrie, tot la Teatrul Dramaturgilor Români, „Maybe by 2301, we won’t need another feminist show” aduce pe scenă un manifest coregrafic semnat de Camelia Neagoe și Maria-Luiza Dimulescu. Trei performere vorbesc despre experiențele cotidiene ale femeilor într-o societate patriarhală, de la roluri impuse la statistici absurde. Unele situații par familiare, altele devin inconfortabile, dar toate creează un spațiu de solidaritate, empatie și rezistență.

Pe 1 octombrie, la teatrul Ion Creangă, spectacolul „Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte”, regizat de Ștefan Lupu, reinterpretează basmul românesc într-o cheie contemporană, prin teatru și coregrafie. Făt-Frumos devine simbolul unei generații la început de drum, iar povestea căutării sensului și fericirii capătă forme noi, într-un experiment ingenios care aduce împreună folclorul românesc și limbajul dansului de azi.

Aceste spectacole arată că la UNDERCLOUD dansul și performance-ul nu sunt simple completări ale teatrului, ci forme de expresie de sine stătătoare, care dau voce corpului și îl transformă într-un limbaj comun. Ele deschid un alt fel de raport cu publicul, unde spectatorul este parte dintr-o experiență colectivă.

Festivalul UNDERCLOUD are loc între 18 septembrie – 5 octombrie, pe Calea Griviței, în proximitatea viitorului teatru Grivița 53. Programul complet este disponibil pe undercloudfest.ro, iar biletele pot fi achiziționate de pe bilet.ro.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

blocuri - Bucuresti

Locuiesc într-un bloc de 4 etaje. Unii i-ar spune “bloc comunist”, pentru că e construit înainte de cutremurul din 1977, pe care l-am și prins, de altfel, aici. În urmă cu aproape 20 de ani, la câteva zeci de metri de blocul alăturat, tot de 4 etaje, un dezvoltator străin a construit un complex rezidențial, care include și un turn de 20 de etaje. (Foto: Inquam Photos / George Călin)

Citește mai mult

Daniel van Soest - Suceava

Totuși, văd o diferență. PNL arată o anumită capacitate de autocurățire — altfel domnul Bolojan nu ar fi devenit prim-ministru. PSD, în schimb, s-a băgat în tranșee ca să lupte până la capăt, transformându-se într-un partid-zombie, pe care pare să-l mai poată îndrăgi doar un alt partid insalubru, precum AUR.(În imagine, Daniel van Soest)

Citește mai mult

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult