Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Declarația 112. Cum arată, cine trebuie să o completeze, ce aduce nou

formulare

(Foto: Guliver/Getty Images)

În Monitorul Oficial a fost publicat recent un ordin comun al Ministerului Finanțelor Publice, Ministerului Muncii și Ministerului Sănătății pentru depunerea Declarației 112. Important: declarația a fost modificată pentru stopajul la sursă aferent veniturilor din drepturi de autor, arendă, activități sportive, asocieri ale persoanei fizice.

În esență, procedura de declarare și depunere a formularului 112 - „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate“, a fost impusă de către următoarele două noi proceduri fiscale:

a) Aplicarea stopajului la sursă pentru mai multe categorii de venituri realizate de persoanele fizice pentru care anterior ordonanțelor mai sus amintite, sarcina declarării a fost la nivelul persoanei fizice;

b) Dreptul salariatului, respectiv dreptul persoanei fizice ce realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală, de a solicita redirecționarea unei sume corespunzătoare fie la procentul de 2%, fie la procentul de 3,5%, către entități fără scop patrimonial.

Să analizăm aceste modificări fiscale din perspectiva declarației 112:

Începând cu veniturile aferente lunii aprilie 2018, se revine la impozitarea prin stopaj la sursă și la declararea în declararea 112, pentru următoarele categorii de venituri:

  • venituri din drepturi de proprietate intelectuală;
  • venituri realizate în baza contractelor de activitate sportivă, încadrate la activități independente (pentru această activitate independentă, s-a prevăzut în mod expres stopajul la sursă;
  • venituri realizate în baza contractelor de arendă;
  • venituri din asocierea persoanelor fizice cu persoane juridice ce achită impozitul specific (unități turistice, alimentație publică, hoteluri, etc) – Legea nr. 170/2016;
  • venituri scutite de impozit (informaticieni, persoane cu handicap, lucrători sezonieri) pentru care bugetul suportă o parte a contribuției la sănătate.

Una dintre modificările aplicabile începând cu veniturile salariale/drepturi de proprietate intelectuală realizate de persoanele fizice începând cu luna aprilie 2018 este acordarea dreptului acestor persoane să solicite plătitorilor de venituri să direcționeze una din următoarele cote:

a) Cota de 2% din impozitul pe venitul din salarii/drepturi de proprietate intelectuală către unități fără scop patrimonial;

b) Cota de 3,5% din impozitul pe venitul din salarii/drepturi de proprietate intelectuală către unități fără scop patrimonial care sunt autorizate și au cel puțin un serviciu social licențiat.

Din punctul de vedere al Declarației 112, se evidențiază foarte exact prin denumire, adresă și cod de identificare fiscală, acele persoane ce beneficiază de această redirecționare.

Impozitul redirecționat trebuie să fie plătit către aceste unități beneficiare până la aceeași dată cu plata impozitului către bugetul de stat.

Din punct de vedere normativ, această redirecționare de impozit ca urmare a deciziei salariaților necesită o analiză suplimentară întrucât legiuitorul nu a prevăzut în mod expres și obligația angajatorului să efectueze plățile, ținând cont de faptul că la nivelul angajatorului apar cheltuieli administrative suplimentare cu comisioanele bancare și cu resursa umană care va procesa calculul, declararea și plata sumelor direcționate către potențialii beneficiari.

În acest context, presupunând faptul că angajatorii vor dori să realizeze această facilitate fiscală, sunt îndreptățiți să solicite de la salariați acele cheltuieli generate cu aceste transferuri.

Desigur, se păstrează în continuare dreptul ca aceste persoane să solicite la ANAF direcționarea anuală prin depunerea formularului 230 - Cerere privind destinația sumei reprezentând până la 2% din impozitul anual pe veniturile din salarii și din pensii.

Anul acesta, pentru depunerea formularului 230 aferent veniturilor și impozitului din anul 2017, termenul de depunere este data de 25 mai 2018.

Care sunt termenele de depunere pentru declarația 112?

Declaraţia se depune astfel:

- lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare pentru care se plătesc veniturile, de persoanele fizice şi juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, instituţiile publice;

- trimestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului, de plătitorii de venituri din salarii şi asimilate salariilor, în calitate de angajatori sau de persoane asimilate angajatorului:

a) asociaţii, fundaţii sau alte entităţi fără scop patrimonial, persoane juridice;

b) persoanele juridice plătitoare de impozit pe profit care, în anul anterior, au înregistrat venituri totale de până la 100.000 euro şi au avut un număr mediu de până la 3 salariaţi exclusiv;

c) persoanele juridice plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor care, în anul anterior, au avut un număr mediu de până la 3 salariaţi exclusiv;

d) persoanele fizice autorizate şi întreprinderile individuale, precum şi persoanele fizice care exercită profesii liberale şi asocierile fără personalitate juridică constituite între persoane fizice, persoanele fizice care deţin capacitatea de a încheia contracte individuale de muncă în calitate de angajator, care au personal angajat pe bază de contract individual de muncă;

- până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, venituri realizate în baza unor contracte de activitate sportivă, arendă, din asocieri de persoane fizice cu persoane juridice plătitoare de impozit pe profit, microîntreprinderi sau plătitoare de impozit specific, pentru care impozitul se reţine la sursă, de plătitorii de venituri.

Foarte important: când în cursul trimestrului persoanele fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiază de concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate sau le încetează calitatea de asigurat, plătitorii de venituri din salarii şi asimilate salariilor depun declaraţia până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a intervenit concediul medical sau încetarea calităţii de asigurat.

UPDATE. Notă. Ministerul Finanțelor: Declarația unică - Declarația 112 - poate fi depusă online

Începând din 16 mai 2018, orice persoană care realizează venituri din activități economice sau alte categorii de venituri are posibilitatea să le declare online prin intermediul formularului electronic inteligent al Declarației Unice disponibil în Spațiul Privat Virtual (SPV). Formularul calculează automat cuantumul impozitelor și contribuțiilor datorate de persoanele fizice la bugetul de stat. Formularul poate fi accesat pe portalul ANAF în secțiunea ”Spațiul Privat Virtual”(pfinternet.anaf.ro), rubrica Descărcare declarații.

Serviciul electronic Spațiul Privat Virtual este furnizat gratuit de Ministerul Finanțelor Publice, iar înregistrarea este posibilă fără a fi necesară deplasarea la ghișeele ANAF. În acest sens, MFP a transmis prin poștă fiecărui contribuabil o scrisoare personalizată, care conține toate datele necesare înrolării din confortul propriei case. Prin intermediul SPV se poate accesa oricând situația fiscală personală și se pot primi sau transmite o serie de documente, declarații fiscale și alte informații fiscale utile. De asemenea, formularul se poate completa și semna și de deținătorii de certificate digitale calificate. Depunerea se face pe portalul e-guvernare.ro.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Guvernul Ciolacu Inquam

România fierbe de un an. A fiert politic, apoi instituțional, bugetar și, în cele din urmă, economic. În doar 12 luni, economia și societatea au intrat într-o spirală a degradării. Iar în centrul acestui haos se află Guvernul Ciolacu — un guvern care a reușit să cheltuiască peste 70 de miliarde de euro în plus, fără să lase urme clare de dezvoltare sau de bunăstare! Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Shelly la BT Talks

În cel mai nou episod al podcastului economic al Băncii Transilvania, BT Business Talks, am stat de vorbă cu Andrei „Selly” Șelaru despre transformarea din creator de conținut în antreprenor, despre Beach, Please și despre Nibiru – proiectul unei stațiuni private lângă Costinești, gândită ca o platformă de divertisment cu standarde unitare, mix de evenimente și o infrastructură permanentă.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu 2 și Iohannis

Efectele catastrofale ale guvernului-rotativă, cu premierii Ciucă - Ciolacu și miniștrii de Finanțe Cîciu - Boloș, ultimii învârtiți apoi pe la Fonduri Europene, se văd cu ochiul liber. În 2025, 7% din veniturile bugetare totale merg spre plata dobânzilor pentru datoriile contractate de România, față de 5% în 2024.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult