Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Edy Chereji, directorul de comunicare al UNTOLD: „Festivalul va fi în 2021 exemplul perfect despre cum ne putem bucura, distra, trăi viața pe deplin și în siguranță”

Cu aproape o lună înainte de UNTOLD ediția 2021, Guvernul României a anunțat ridicarea restricțiilor pentru participanții la evenimentele mari în aer liber. Poate intra orice deținător al unui bilet sau abonament, dacă îndeplinește una din condițiile menite să împiedice răspândirea virusului SARS-CoV-2: dovada vaccinării cu schema completă, dovada trecerii unui interval de timp între 15 și 180 de zile de la vindecare, un test negativ RT-PCR sau un test negativ antigen nu mai vechi de 24 de ore.

Autoritățile repară, astfel, o nedreptate făcută organizatorilor de evenimente mari, mai ales că în mai toate domeniile, restricțiile, mai ales în zonele aflate în aer liber, au fost ridicate.

Experiența celorlalți ani a arătat că UNTOLD este un festival care poate fi luat ca exemplu de bune practici în materie de organizare, dar și siguranța artiștilor și spectatorilor. Pentru un insider, întreaga strategie de securitate este impresionantă. Măsurile anunțate înainte de festival în conferințele de presă nu reușesc să ofere o imagine fidelă despre anvergura întregului concept de siguranță. Totul este coordonat, de la filtrele organizate la intrare, până la polițiști în civil și uniformă, câinii antrenați pentru a găsi stupefiante, elicopterele care zboară deasupra perimetrului, pompierii și personalul care asigură asistență sanitară.

La toate acestea, se vor adăuga în 2021 filtre noi, menite să ofere siguranța stării de sănătate a participanților, prin prevenirea răspândirii SARS-CoV-2. În toate demersurile publice și întâlnirile cu oficialitățile, reprezentanții UNTOLD au venit cu manuale de proceduri și bune practici, care ar putea fi utilizate pentru orice alte evenimente cu public numeros organizate în aer liber.

UNTOLD 2021 se desfășoară între 9 și 12 septembrie la Cluj Napoca, iar platforma Republica este, alături de ProTV și KissFM, partener media oficial al evenimentului, considerat cel mai mare din regiune.

Cât de pregătiți sunt fanii, industria, dar și marii parteneri comerciali să revină planurile de a organiza festivaluri la capacitatea de dinainte de pandemie, cât de greu este să aduci artiștii pe scenă după un an de concerte pe internet, dar mai ales cât de provocator este să ungi din nou toate rotițele angrenajului să se miște optim, de la furnizori, la zona de food sau construcția de scene, ne dezvăluie Edy Chereji, directorul de comunicare al UNTOLD, într-o discuție pentru Republica. 

UNTOLD după pandemie. Cum îl veți număra? Euro 2020 și-a păstrat numele, chiar dacă s-a desfășurat în 2021.

Bună întrebare :). Cum o să îl numărăm? Ediția a VI-a, chiar dacă am făcut pauză un an și ar fi trebuit să fim la ediția a VII-a. Anul acesta va fi cu siguranță o dublă petrecere, o dublă sărbătoare. La câtă așteptare simțim de la prietenii și partenerii noștri, vom sărbători două ediții într-una singură.

Câte bilete și abonamente s-au vândut până acum?

Până acum avem peste 55.000 de abonamente vândute. Acestea reprezintă atât abonamente vândute și pentru ediția 2020, care au primit opțiunea Anytime- prin care își pot folosi abonamentele în 2021- dar și cei care au cumpărat acum, în 2021. Cei care își doresc să ajungă anul acesta la festival ar trebui să se grăbească, fiindcă având în vedere limita de 75.000 de participanți pe zi din acest an, cu siguranță, festivalul va fi sold out în scurt timp.

E dificil să ungi mașinăria, să o faci să funcționeze din nou? Ce presupune repornirea angrenajului, mai ales după un an în care au fost afectați toți cei din acest domeniu? Câți mai există? Cum au rezistat? Mai sunt de actualitate vechile relații și colaborări?

Ne-am zbătut pentru întreaga industrie, să explicăm factorilor de decizie că e important să existe măsuri compensatorii care să ajute în principal oamenii care lucrează în aceste domenii, pentru că, în spatele nostru, a celor care suntem probabil cei mai vizibili exponenți, sau cei care facem evenimentele cele mai mari, există un lanț valoric cu mii sau zeci de mii de specialiști, furnizori, prestatori de servicii care lucrau în fiecare an pentru patru, cinci, șase evenimente în România.

Explozia industriei din ultimii cinci- șase ani, le-a oferit curajul să își lanseze business-uri proprii, să dezvolte mici afaceri specializate în acest sector cultural. Acum, în pandemie, nemaiavând activitate au ajuns în situația de a-și închide afacerile. Am încercat să explicăm autorităților că dincolo de câțiva jucători mari, care probabil aveam mai multe resurse pentru a ne susține într-o formă sau alta, există foarte mulți oameni care au intrat în blocaj total. Am auzit de foarte multe ori replica aceasta- “Domnilor, reinventați-vă”.

Și s-au reinventat, așa cum li se recomanda?

Ne reinventăm, gândim, creăm, dar oare toată lumea se poate reinventa? Din păcate, avem situații, în special în zona profesioniștilor din industrie, care au migrat în activități care nu au nicio legătură cu pregătirea și experiența lor, altfel onorabile: au devenit șoferi pentru Uber sau livratori, s-au apucat de construcții, au început să facă alte meserii. Dacă mergeam în continuare așa, în momentul în care reluam activitatea, riscam să simțim o lipsă acută de profesioniști. Unii dintre ei au plecat și din țară și e grav, pentru că după niște ani în care noi am susținut această industrie prin organizarea de evenimente, dându-le ocazia să se specializeze și crescând acești profesioniști, acum ne dăm seama că am putea fi puși în situația să o luăm de la zero. Să nu mai avem acei oameni care s-au dezvoltat în România, pentru că nu au reușit să treacă prin criză- din cauze total independente de ei. Asta ne poate împinge să apelăm din nou la resursele din străinătate. Dacă ne uităm afară, fie că vorbim de Europa, fie că vorbim de alte țări care nu sunt în UE, cum ar fi Norvegia sau Marea Britanie, acolo guvernele au acționat și au susținut activ industria culturală. Acesta a fost printre primele sectoare care ajutate, tocmai pentru a fi pregătită la ieșirea din pandemie, dar și pentru a-i păstra pe acești oameni, lucru care nu s-a întâmplat în România. Știm bine că- în afara promisiunilor și a încercărilor de a găsi o schemă compensatorie și pentru industria culturală- nu există nici un fel de măsură concretă.

Păstrăm legătura cu tot ce înseamnă furnizori și din străinătate și din România. În 2020, când am fost obligați să anunțăm mutarea festivalului în 2021, am luat decizia ca banii pe care i-am plătit în avans să rămână acestor furnizori, ca un semn de încredere și ca o formă de susținere din partea noastră.

Cât de greu este să aduceți artiști de afară, după un an de pandemie cu concerte pe net sau pauze în studio?

Artiștii la ora actuală sunt dornici să vină în România. Pe de altă parte, suntem chiar printre primele festivaluri majore confirmate în Europa și care 100% se vor întâmpla în acest an. Cea mai mare problemă a artiștilor, ca în fiecare an, este aceea a turneelor. Dar acum e o particularitate. Pentru artiștii care nu sunt în Europa și sunt din Statele Unite sau Asia, fie că au turnee, fie lucrează în studio, nu este foarte convenabil să zboare pentru un singur show în Europa. Avem deja mulți artiști confirmați pentru UNTOLD, urmează anunțuri importante despre line-up-ul din 2021.

Cum i-ați găsit pe sponsori și marii parteneri comerciali ai festivalului?

La fel ca și în cazul publicului și artiștilor, am păstrat permanent legătura și cu partenerii festivalului. Chiar și 2020, când noi nu am putut ține festivalul, am avut alte evenimente, alte acțiuni în care am implicat partenerii și unde ne-am bucurat de încredere. Am găsit soluții pentru a trece împreună peste perioada grea care a afectat toate business-urile din întreaga lume. Am încercat sa găsim variante prin care să putem organiza lucruri de calitate, dar care să le permită și partenerilor să rămână alături de noi și din punct de vedere financiar. Pentru 2021, bineînțeles că așteptărilor lor sunt foarte mari. De altfel, cred că toată lumea își dorește să revină la normalitate. Cred că organizarea evenimentului, confirmarea că festivalul UNTOLD se ține în acest an înseamnă o bucurie pentru toți. Cu teste PCR și antigen, cu certificat de vaccin în schemă completă sau cu dovada trecerii prin boală, în toate aceste condiții, nu e o bucurie numai pentru cei care intră la festival, ci e o bucurie pentru toți, pentru că e un semnal de normalitate.

E toată lumea pregătită pentru această normalitate, despre care vorbești?

UNTOLD se organizează în acest an, iar asta înseamnă că lucrurile merg într-o direcție mai bună. Ne îndreptăm cu pași mai mari sau mai mici spre o normalitate. Cred că această direcție au avut-o și partenerii în minte. Desigur că bucuria a fost mare în momentul în care le-am confirmat că vom face festivalul în acest an. Au văzut și ei, cu siguranță, eforturile pe care le-am depus în a convinge autoritățile că merităm încredere, că avem experiența necesară, că suntem până la urmă unii dintre cei mare mari jucători la nivel mondial, în organizarea de evenimente.

Am reușit în fiecare an să facem din UNTOLD cel mai sigur loc în care pot să se întâlnească zeci de mii de oameni. La fel, în acest an, într-o colaborare bună cu autoritățile suntem convinși că vom putea organiza festivalul în condiții foarte sigure, chiar și în pandemie. Le mulțumim partenerilor că au rămas alături de noi chiar și în perioadele mai dificile suntem mândri că peste 95% din partenerii de tradiție ai festivalului, care au fost și la edițiile precedente sunt acum alături de noi. Chiar și acolo unde au fost mici schimbări, acestea s-au întâmplat natural, ambele părți am înțeles contextul în care ne aflăm și au înțeles ca se vor ivi noi oportunități în viitor prin care a putem continua colaborarea

Surprizele de la Untold 2021. Cine vine?

Avem pregătită o temă nouă a festivalului, o temă pe care în perioada următoare o vom face publică. Ca să dăm un hint despre direcția în care vom merge, tema acestui an este legată de corpul ceresc care cred că ne influențează cel mai mult viața. Este un simbol pe care l-am folosit și cu alte ocazii, dar a fost poate în plan secund în celelalte ediții ale festivalului. Anul acesta primește rolul principal și în jurul lui am construit povestea. Sunt convins ca oamenii vor îndrăgi această direcție creativă. De altfel, noi am aruncat și câteva indicii în comunicarea noastră vizuală de până acum și probabil cei care ne-au urmărit își dau seama despre ce e vorba. Această temă și această se va regăsi, ca în fiecare an, în primul rând la scena principală a festivalului care va căpăta o haină nouă, un nou decor impresionant.

Printre artiștii pe care vom încerca și în acest an să aducem sunt nume care vin prima dată în România, dar nu doar în zona de mainstream, ci și în zona de underground. Îl avem pe și pe rapperul american Tyga, dar și artiști care revin, cum e îndrăgita trupă irlandeză The Script. Membrii ei au fost la Neversea acum 3 ani, le-a plăcut foarte mult în România, a fost prima lor experiență aici și au promis că vor reveni la UNTOLD. Așteptau doar invitația noastră :), iată că urcă pe scenă în septembrie.

Ce e diferit anul acesta la UNTOLD față de ceilalți ani?

Organizarea UNTOLD în acest an are o însemnătate aparte nu doar pentru fanii festivalului, ci și pentru întreaga industrie din țară și din străinătate. Festivalul reprezintă un simbol național și internațional al entertainmentului, al bucuriei și al distractiei, în cele mai sigure condiții. Fanii festivalului, artiștii invitați, furnizorii, lucrătorii din industrie, cu toții își doresc reluarea activității, după pauza atât de lungă. UNTOLD va fi exemplul perfect despre cum ne putem bucura, distra, munci, trăi viața pe deplin și în siguranță. Studiile științifice desfășurate în Europa confirmă că festivalurile devin cele mai sigure locuri publice, dacă le dai libertatea spectatorilor să participe cu testare, dovada că au trecut prin Covid-19, sau cu certificat de vaccinare.

De pildă, cel mai recent studiu științific pe această temă a fost făcut în timpul și după festivalului EXIT, desfășurat la Novi Sad, în Serbia. La acest eveniment organizat în luna iulie, au participat peste 180.000 pe persoane din toată Europa, iar în urma studiului efectuat a rezultat că nu a fost înregistrat niciun caz de infectare. Le mulțumim autorităților pentru încrederea acordată. Noile măsuri reprezintă o dovadă a faptului că se dorește repornirea sectorului cultural. Suntem convinși că planul de siguranță prezentat de noi autorităților este peste orice alt eveniment organizat până în prezent. Ceea ce vom face noi la Cluj ne dorim sa devină un manual de bune practici aplicat la nivel global. În felul acesta să permită, în condiții similare, organizarea evenimentelor în siguranță și de acum înainte. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult