Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Evaluarea Națională 2020. Topul județelor cu medii peste 5. Diferențe mari între urban și rural

Rezultatele de la Evaluarea Națională din acest an au arătat încă o dată diferențele uriașe de șanse dintre copiii născuți în mediul urban și cei din mediul rural și dintre zonele prospere și cele sărace ale României. 

În timp ce Clujul și Bucureștiul domină clasamentul național al mediilor peste 5, cu procente de 88,7% și 87,6%, în Giurgiu și în Teleorman, doar 60,3%, respectiv 63,6% dintre copii au reușit să atingă acest prag. Dacă în zonele urbane 15,08% dintre copii au avut medii sub 5, în rural procentul celor cu medii cuprinse între 1 și 4.99 este, potrivit Ministerului Educației, de două ori și jumătate mai mare: 38,03%.

Județele cu cele mai multe medii de 10

Cele mai multe medii de 10 au fost obținute în București - 224, Capitala fiind urmată în clasament de Cluj, cu 66 de medii de 10, Iași, cu 46 de medii de 10, Argeș, cu 43 de medii de 10, și Brașov, cu 30 de medii de 10. La polul opus se află Covasna și Harghita, cu câte o medie de 10.


Procentajul de medii mai mari sau egale cu 5

Anul acesta, 76,01% dintre copii au reușit să obțină cel puțin media 5 la examenul de la finalul calsei a VIII-a, însă diferențele la nivel național sunt mari. Județele cu cele mai mari procentaje de note „de trecere” obținute sunt Cluj (88,7%), București (87,6%), Brăila (86%), Galați (80,8%), Vâlcea (80,7%), Prahova (80%). 

La coada clasamentului se află Giurgiu (60,3%), Teleorman (63,6%), Botoșani (67,7%), Călărași (68,6%), Vaslui (68,8%), Ilfov (68.9%). Ialomița (69.9%).

Distribuția mediilor în funcție de mediu (rural/urban) și gen

O comparație între mediul rural și cel urban arată că de patru ori mai puțini copii din mediul rural iau note între 9 și 9,49 în comparație cu copiii din orașe: 3,22% față de 12,56%. În mod similar, în urban procentul notelor între 9,5 și 9,99 este de aproape 8 ori mai mare (9.22%) decât în rural (1,29%).

În schimb în rural 38,05% dintre elevi au obținut medii sub 5, față de 15,08% în urban.

Graficele Ministerului Educației scot la iveală însă și o altă linie de vulnerabilitate: băieții performează semnificativ mai slab la testele naționale de la finalul clasei a VIII-a în comparație cu fetele. 


Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • La coada clasamentului se afla jud, Giurgiu , Teleorman , Calarasi ,Vaslui,, Ilfov ,,Ialomita , Harghita etc exact acolo unde si electoratul psd este la nr maxim !! Sa fie oare o legatura intre ,electorat psd si nivelul de educatie al copiilor ??
    --- Eu spun foarte clar ca DAAAAA, Pentru ca ,pe acele meleaguri oamenii cred ca , soarele se invarte in jurul pamantului , ca nun stiu pe ce planeta locuiesc se tarasc pe coate si pe genunchi in jurul bisericilor crezand ca Dumnezeu ii va ajuta , sa treaca examenele etc , si alte lucruri elementare care la prima impresie ar fi de ras ,dar nu este de ras ,ptr ca este de plans !
    • Like 2
  • Teodora check icon
    Hai sa facem iarăși un studiu: oare de ce sunt rezultate mai slabe în mediul rural și în general în mediile defavorizate? Tare greu de aflat!
    Adevarul meu, profesor într-un orășel cu ulițele neasfaltate si cu oameni care lucrează mai toti in agricultura, in tara sau strainatate: pentru ca prioritar pentru orice om este sa supraviețuiască, sa aiba mâncare, căldură și abia apoi sa se instruiască. Copiii urmează, în majoritate, exemplul părinților și nu vad în scoala o soluție pentru viața lor. Au două mâini și două picioare si pot munci, pentru ei asta e viitorul.
    Ministerul alocă o sumă de bani pe cap de elev, aceeași în Cluj si intr-un sat pierdut prin Moldova sau Oltenia. Consiliile locale nu alocă mai nimic, fie pentru ca nu au de unde, fie pentru ca nu dau doi bani pe educație.
    M-am săturat să aud an de an același lucru, cum sunt copiii si profesorii din rural rusinea țării. Nimeni nu pare să înțeleagă ce se intampla, se vorbește de reforma curriculară, de tehnologie, etc.
    De fapt, e vorba de sărăcie, de lipsa civilizației. Asta se schimba cu bani, nu cu vorbe.


    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult