Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Evaluarea Națională 2020. Topul județelor cu medii peste 5. Diferențe mari între urban și rural

Rezultatele de la Evaluarea Națională din acest an au arătat încă o dată diferențele uriașe de șanse dintre copiii născuți în mediul urban și cei din mediul rural și dintre zonele prospere și cele sărace ale României. 

În timp ce Clujul și Bucureștiul domină clasamentul național al mediilor peste 5, cu procente de 88,7% și 87,6%, în Giurgiu și în Teleorman, doar 60,3%, respectiv 63,6% dintre copii au reușit să atingă acest prag. Dacă în zonele urbane 15,08% dintre copii au avut medii sub 5, în rural procentul celor cu medii cuprinse între 1 și 4.99 este, potrivit Ministerului Educației, de două ori și jumătate mai mare: 38,03%.

Județele cu cele mai multe medii de 10

Cele mai multe medii de 10 au fost obținute în București - 224, Capitala fiind urmată în clasament de Cluj, cu 66 de medii de 10, Iași, cu 46 de medii de 10, Argeș, cu 43 de medii de 10, și Brașov, cu 30 de medii de 10. La polul opus se află Covasna și Harghita, cu câte o medie de 10.


Procentajul de medii mai mari sau egale cu 5

Anul acesta, 76,01% dintre copii au reușit să obțină cel puțin media 5 la examenul de la finalul calsei a VIII-a, însă diferențele la nivel național sunt mari. Județele cu cele mai mari procentaje de note „de trecere” obținute sunt Cluj (88,7%), București (87,6%), Brăila (86%), Galați (80,8%), Vâlcea (80,7%), Prahova (80%). 

La coada clasamentului se află Giurgiu (60,3%), Teleorman (63,6%), Botoșani (67,7%), Călărași (68,6%), Vaslui (68,8%), Ilfov (68.9%). Ialomița (69.9%).

Distribuția mediilor în funcție de mediu (rural/urban) și gen

O comparație între mediul rural și cel urban arată că de patru ori mai puțini copii din mediul rural iau note între 9 și 9,49 în comparație cu copiii din orașe: 3,22% față de 12,56%. În mod similar, în urban procentul notelor între 9,5 și 9,99 este de aproape 8 ori mai mare (9.22%) decât în rural (1,29%).

În schimb în rural 38,05% dintre elevi au obținut medii sub 5, față de 15,08% în urban.

Graficele Ministerului Educației scot la iveală însă și o altă linie de vulnerabilitate: băieții performează semnificativ mai slab la testele naționale de la finalul clasei a VIII-a în comparație cu fetele. 


Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • La coada clasamentului se afla jud, Giurgiu , Teleorman , Calarasi ,Vaslui,, Ilfov ,,Ialomita , Harghita etc exact acolo unde si electoratul psd este la nr maxim !! Sa fie oare o legatura intre ,electorat psd si nivelul de educatie al copiilor ??
    --- Eu spun foarte clar ca DAAAAA, Pentru ca ,pe acele meleaguri oamenii cred ca , soarele se invarte in jurul pamantului , ca nun stiu pe ce planeta locuiesc se tarasc pe coate si pe genunchi in jurul bisericilor crezand ca Dumnezeu ii va ajuta , sa treaca examenele etc , si alte lucruri elementare care la prima impresie ar fi de ras ,dar nu este de ras ,ptr ca este de plans !
    • Like 2
  • Teodora check icon
    Hai sa facem iarăși un studiu: oare de ce sunt rezultate mai slabe în mediul rural și în general în mediile defavorizate? Tare greu de aflat!
    Adevarul meu, profesor într-un orășel cu ulițele neasfaltate si cu oameni care lucrează mai toti in agricultura, in tara sau strainatate: pentru ca prioritar pentru orice om este sa supraviețuiască, sa aiba mâncare, căldură și abia apoi sa se instruiască. Copiii urmează, în majoritate, exemplul părinților și nu vad în scoala o soluție pentru viața lor. Au două mâini și două picioare si pot munci, pentru ei asta e viitorul.
    Ministerul alocă o sumă de bani pe cap de elev, aceeași în Cluj si intr-un sat pierdut prin Moldova sau Oltenia. Consiliile locale nu alocă mai nimic, fie pentru ca nu au de unde, fie pentru ca nu dau doi bani pe educație.
    M-am săturat să aud an de an același lucru, cum sunt copiii si profesorii din rural rusinea țării. Nimeni nu pare să înțeleagă ce se intampla, se vorbește de reforma curriculară, de tehnologie, etc.
    De fapt, e vorba de sărăcie, de lipsa civilizației. Asta se schimba cu bani, nu cu vorbe.


    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult