Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Ursula von der Leyen rămâne președinta Comisiei Europene. UPDATE

Ursula von der Leyen.

Foto: Chris Emil Janssen / imago stock&people / Profimedia

UPDATEUrsula von der Leyen a obținut un nou mandat de președintă a Comisiei Europene

Ursula von der Leyen nu a avut o săptămână ușoară în această perioadă, pentru că a trebuit să negocieze intens cu grupurile politice din Parlamentul European votul acestora pentru a fi realeasă în funcția de președinte al Comisiei Europene.

Șefa executivului european are nevoie de o majoritate simplă (361 de voturi din 720) pentru a „promova” acest examen dificil, și pentru moment ea se bazează pe voturile coaliției proeuropene formată din PPE - Partidul Popular European de centru-dreapta, socialiști (S&D) și liberalii din Renew. Pentru a avea o majoritate confortabilă, von der Leyen are nevoie și de grupul verzilor, dar aceștia au pus anumite condiții. Calculele arată că prin votul acestor grupuri, șefa executivului ar trece confortabil pragul necesar, dar cum votul este secret, pot apărea surprize, pentru că nimeni nu știe ce conține votul deputaților depus în urne. Pot exista persoane care spus că o susțin, și în fapt să nu voteze cu ea.

Ținând cont de toate întâlnirile și discuțiile anterioare alegerilor din 9 iunie și a celor de după alegerile europene, dar și de promisiunea coaliției proeuropene, care a promis politic că va rămâne unită împotriva ascensiunii blocurilor de extremă dreapta, nu este încă foarte clară politica sa viitoare privind o serie de domenii și măsurile propuse pentru acestea. Ca atare, von der Leyen trebuie să țină cont de multe „sensibilități” care ar determina o schimbare a votului din forul legislativ, în favoarea sau împotriva ei.

Directiva privind motoarele cu combustie

Decizia de a interzice motoarele cu ardere pentru autovehicule până în 2035 este un mare „cui” în „talpa” șefei executivului european, mai ales că partidul din care provine Ursula von der Leyen în Germania – CDU/CSU și care a susținut-o puternic pentru a fi realeasă, dorește revizuirea legislației. Mai mult în campanie acesta a fost unul dintre subiectele cele mai abordate de reprezentanții săi. În replică, socialiștii germani doresc menținerea interdicției de către viitoarea Comisie Europeană, iar colegii lor liberali au anunțat recent, prin vocea ministrului liberal german al transporturilor, Volker Wissing, că orice refuz de a revizui interdicția ar fi „o fraudă electorală gigantică”. Industria auto din Europa este împărțită în această problemă, puține firme cerând explicit revizuirea interdicției, revizuire prevăzută pentru 2026.

Protestele agricultorilor și sprijinul pentru von der Leyen

Nenumăratele proteste ale fermierilor europeni din prima parte a anului din întreaga Europă, au determinat politicienii europeni, inclusiv deputații europeni, să încerce să găsească soluții pentru a satisface doleanțele acestora. Dar grupurile politice din forul legislativ au și la acest capitol poziții diferite, ceea ce poate influența votul pentru von der Leyen. După cum a scris Euractiv săptămâna trecută, socialiștii, centru-dreapta și liberalii pledează pentru o remunerație echitabilă pentru fermieri și abordarea practicilor comerciale neloiale ca priorități cheie. Verzii/ALE au confirmat, de asemenea, că se așteaptă ca von der Leyen să menționeze aceste aspecte în discursul ei de joi. S&D și-a menținut cerințele privind măsuri de susținere a fermierilor și a politicilor de mediu în agricultură, dar termenii sunt vagi, ei nesolicitând o legislație specifică în acest stadiu, potrivit unor surse socialiste.

Alte teme dificile care atârnă greu sunt conflictele din Ucraina și Orientul Mijlociu.

De remarcat că ieri seara actualul comisar socialist Nicolas Schmidt, care a fost cap de listă pentru grupul S&D la alegerile europene, a participat și el la reuniunea grupului unde a fost discutată încă o dată poziția grupului privind votul de azi din plenul PE.

Potrivit unor surse din forul legislativ, există două variante posibile pentru votul de astăzi, fie urmare a negocierilor din această săptămână se consideră că există suficiente voturi în favoarea șefei executivului european pentru a fi realeasă, fie decizia va fi amânată până în luna septembrie, timp în care vor continua negocierile pentru a obține voturile necesare.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • RazvanP check icon
    "Votul" din PE este doar o glumă proastă și atât.
    Jocurile de culise desfășurate imediat după "alegerile" din 9 iunie au spulberat orice pretenții de democrație în UE, s-a demonstrat clar că opinia electoratului nu contează. Nu poți ignora voința unei treimi din electorat nici în numirea candidatului la conducerea CE, nici în alocarea funcțiilor din PE și să mai prezinți încredere. UvdL nu avea ce căuta din nou la butoane după fiasco-ul total din precedentul mandat, iar faptul că a fost băgată din nou la înaintare de PERDANȚII alegerilor decredibilizează din start viitorul CE, este clar că va continua pe aceeași linie demolatoare pentru UE și Europa în general.
    • Like 2
    • @ RazvanP
      Dan check icon
      Ar fi culmea să ignore cineva voința lui putin. Stai liniștit, Europa a înțeles perfect ce-i poate pielea stăpânului vostru, propagandistule putinist.
      • Like 2
  • Mihai check icon
    Producatorii auto europeni au probleme atat in UE cat si in afara, unde au facilitati de productie. In China se cumpara tot mai mult nu doar masini electrice ieftine produse local ci si de lux astfel ca au avut loc scaderi dramatice a volumelor vandute de producatorii europeni. Devine din ce in ce mai clar ca majoritatea nu doreste masini electrice si nici cele cu motor de motocicleta impuse de normele europene. Salvarea industriei in europa ar consta in continuarea productiei de masini cu motor termic si hibride dar exact asta nu se vrea de catre verzi care sunt un grup de militanti extremisti colectivisti carora nu le pasa de standardul de viata al oamenilor atat timp cat ei cred ca salveaza planeta desi acest lucru nu se rezolva nici pe departe cu masini electrice, ba chiar din contra. Dar asta nu conteaza atat timp cat ei isi impun vointa asupra majoritatii.
    • Like 3


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult