Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Ioana face decorațiuni din materiale naturale mizând pe o idee pe care ar trebui să ne-o reamintim toți: „Cadoul este mai mult decât un simplu obiect. Este emoție”. Republica antreprenorilor

Peyo Handmade

„Salut, eu sunt Delicata! Mi-am pus rochița din lotus decorată cu semințe de fenicul și coriandru, pălărioară din floare uscată și aripioarele din panglici de organza și aștept cu nerăbdare să petrec Crăciunul împreună cu tine. Părul meu pudrat cu scorțișoară îți va înmiresma casa de sărbători”.

Aceasta este povestea uneia dintre multele decorațiuni care pleacă din atelierul Peyo Handmade al Ioanei Perșa, o antreprenoare din Cluj Napoca, care crede cu tărie că un cadou trebuie să fie mai mult decât un simplu obiect. Ceea ce oferim oamenilor dragi este, de fapt, emoție, iar aceasta poate fi creată cu ajutorul poveștii care însoțește cadoul. Astfel că toate ornamentele de Crăciun și păpușile din lână pâslită care ies din mâinile sale au un nume și o poveste.

Ioana este de mult timp pasionată de decorațiunile de Crăciun. Bradul familiei sale trebuia împodobit de fiecare dată altfel și mereu căuta decorațiuni mai speciale. Pe unele le făcea chiar ea alături de băiatul său. Ideea de a decora bradul cu obiecte realizate din materiale naturale i-a fost inspirată de niște decorațiuni pe care soțul ei i le-a adus de la un târg din Ungaria. Și tot el împreună cu familia și prietenii au încurajat-o să încerce să își transforme această pasiune într-un business, atunci când a renunțat la jobul într-o multinațională. Nu avea nimic de pierdut, iar investiția pe care a trebuit să o facă a fost de câteva sute de lei.

   


„Eu nu am intenționat să încep o afacere. După ce am plecat din companie, am zis să îmi las un răgaz și am început să meșteresc la ale mele (decorațiuni -n.r.). Iar cei din jur au început să mă încurajeze. Și până la urmă, am zis de ce nu? Mi-am deschis un magazin pe Breslo, cea mai mare platformă de handmade din România. Și nu am să uit niciodată emoțiile pe care le-am avut când am primit prima comandă: pe 17 octombrie 2015. Erau mai multe produse comandate de o doamnă din București. Asta mi-a dat încredere că pot face lucruri și mi-am dat seama că sunt oameni care își doresc și astfel de decorațiuni”, spune Ioana.

Pe măsură ce a început să încasaze, a reinvestit în stocuri de materiale pe care nu și le permitea inițial, a lucrat la ambalaj și la etichetare. Și încă mai are de lucru, spune ea. În plus, anul viitor speră să laseze și site-ul cu magazin online.

Publicul și gama de produse au crescut de la an, astfel că în 2018, Payo Handmade a avut o cifră de afaceri de 65.000 de lei. Vânzările sunt generate, în mare parte, de recomandările directe pe care clienții ei le fac altora, dar și din Facebook. O altă sursă de venituri au reprezentat-o până anul acesta și târgurile de profil. În lipsa lor, comenzile au venit pe online și au fost suficiente astfel încât Ioana să nu mai poată răspunde solicitărilor încă de la începutul acestei luni. Și să spere la un an bun pentru business în ciuda contextului actual.

Un business cu două vârfuri: Crăciun și 1-8 martie

Perioada din preajma Crăciunului este cea mai aglomerată pentru Ioana. Cu atât mai mult cu cât ea se ocupă singură de acest business, de la aprovizionarea cu materiale și crearea decorațiunilor, până la marketing, relația cu clienții și expedierea coletelor. Ceea ce face, în esență, un antreprenor cu un business mic.

Pregătirile încep cu câteva luni înainte, când Ioana merge la depozitul floristic de unde ia plantele, fructele și semințele uscate pe care le va folosi pentru decorațiunile sale. Le alege intuitiv, fără să știe exact ce va face cu ele. Ideile prind însă contur odată ce ajunge în atelier și le pune pe masa de lucru.

Cele mai multe obiecte sunt propriile ei creații, iar clienții le comandă ca atare. În această perioadă, vedete sunt Clopoțica, spiridușii și îngerașii din lână pâslită, iar comanda medie se situează în jurul a 200 de lei.

Vin însă și cereri speciale din partea clienților care își doresc obiecte personalizate. De curând a replicat o familie compusă din 9 membrii sub formă de păpuși, care vor fi dăruite de Crăciun și vor locui apoi într-o căsuță specială.

Un alt vârf pentru business-ul Ioanei este perioada de 1 și 8 martie, chiar dacă nu se ridică la nivelul celui din preajma Crăciunului. Atunci multe dintre păpușelele sale sunt oferite drept mărțișoare.

Planuri de viitor: un atelier. Și mai multe povești

Business-ul Ioanei a crescut încet și abia de anul acesta poate spune că se va putea susține din el. În primii ani a avut nevoie de sprijinul familiei, iar soțul ei a ajutat-o implicându-se direct în perioadele aglomerate, dar și oferindu-i suportul moral atunci când lucrurile nu mergeau așa cum își dorea.

Ioana speră că în viitorul apropiat își va putea deschide un atelier de producție și va avea angajați care să o ajute să producă volume mai mari și cărora să le mai delege din atribuțiile sale. Și poate așa va găsi timp pentru un alt proiect pe care îl are: să scrie cărticele cu povești în care să dea glas personajelor pe care deja le-a creat. Și astfel ar putea să-i inspire pe cei care le citesc, să-și creeze propriile povești.


Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? 

Curaj și o doză de nebunie.

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? 

Răbdare.

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? 

Sunt perioade în care nu sunt încasări și business-ul merge mai greu, dar întotdeauna a apărut acel „ceva” care ne-a ajutat să mergem mai departe.

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? 

Cererea în creștere de la an la an, faptul că tot mai mulți oameni își doreau produse de la noi.

Ce este antreprenorul? 

O persoană multitasking. M-am trezit într-o lume despre care nu știam absolut nimic. M-a ajutat experiența din multinațională, dar a trebuit să învăț puțin din toate. Iar uneori poate fi copleșitor, dar, pe de altă parte, este foarte frumos.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: câteva sute de lei

Număr de angajați: 0

Timp de recuperare a investiției: recuperată

Cifra de afaceri 2018: 65.000 de lei

Profit: N/A 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult