Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Ioana face decorațiuni din materiale naturale mizând pe o idee pe care ar trebui să ne-o reamintim toți: „Cadoul este mai mult decât un simplu obiect. Este emoție”. Republica antreprenorilor

Peyo Handmade

„Salut, eu sunt Delicata! Mi-am pus rochița din lotus decorată cu semințe de fenicul și coriandru, pălărioară din floare uscată și aripioarele din panglici de organza și aștept cu nerăbdare să petrec Crăciunul împreună cu tine. Părul meu pudrat cu scorțișoară îți va înmiresma casa de sărbători”.

Aceasta este povestea uneia dintre multele decorațiuni care pleacă din atelierul Peyo Handmade al Ioanei Perșa, o antreprenoare din Cluj Napoca, care crede cu tărie că un cadou trebuie să fie mai mult decât un simplu obiect. Ceea ce oferim oamenilor dragi este, de fapt, emoție, iar aceasta poate fi creată cu ajutorul poveștii care însoțește cadoul. Astfel că toate ornamentele de Crăciun și păpușile din lână pâslită care ies din mâinile sale au un nume și o poveste.

Ioana este de mult timp pasionată de decorațiunile de Crăciun. Bradul familiei sale trebuia împodobit de fiecare dată altfel și mereu căuta decorațiuni mai speciale. Pe unele le făcea chiar ea alături de băiatul său. Ideea de a decora bradul cu obiecte realizate din materiale naturale i-a fost inspirată de niște decorațiuni pe care soțul ei i le-a adus de la un târg din Ungaria. Și tot el împreună cu familia și prietenii au încurajat-o să încerce să își transforme această pasiune într-un business, atunci când a renunțat la jobul într-o multinațională. Nu avea nimic de pierdut, iar investiția pe care a trebuit să o facă a fost de câteva sute de lei.

   


„Eu nu am intenționat să încep o afacere. După ce am plecat din companie, am zis să îmi las un răgaz și am început să meșteresc la ale mele (decorațiuni -n.r.). Iar cei din jur au început să mă încurajeze. Și până la urmă, am zis de ce nu? Mi-am deschis un magazin pe Breslo, cea mai mare platformă de handmade din România. Și nu am să uit niciodată emoțiile pe care le-am avut când am primit prima comandă: pe 17 octombrie 2015. Erau mai multe produse comandate de o doamnă din București. Asta mi-a dat încredere că pot face lucruri și mi-am dat seama că sunt oameni care își doresc și astfel de decorațiuni”, spune Ioana.

Pe măsură ce a început să încasaze, a reinvestit în stocuri de materiale pe care nu și le permitea inițial, a lucrat la ambalaj și la etichetare. Și încă mai are de lucru, spune ea. În plus, anul viitor speră să laseze și site-ul cu magazin online.

Publicul și gama de produse au crescut de la an, astfel că în 2018, Payo Handmade a avut o cifră de afaceri de 65.000 de lei. Vânzările sunt generate, în mare parte, de recomandările directe pe care clienții ei le fac altora, dar și din Facebook. O altă sursă de venituri au reprezentat-o până anul acesta și târgurile de profil. În lipsa lor, comenzile au venit pe online și au fost suficiente astfel încât Ioana să nu mai poată răspunde solicitărilor încă de la începutul acestei luni. Și să spere la un an bun pentru business în ciuda contextului actual.

Un business cu două vârfuri: Crăciun și 1-8 martie

Perioada din preajma Crăciunului este cea mai aglomerată pentru Ioana. Cu atât mai mult cu cât ea se ocupă singură de acest business, de la aprovizionarea cu materiale și crearea decorațiunilor, până la marketing, relația cu clienții și expedierea coletelor. Ceea ce face, în esență, un antreprenor cu un business mic.

Pregătirile încep cu câteva luni înainte, când Ioana merge la depozitul floristic de unde ia plantele, fructele și semințele uscate pe care le va folosi pentru decorațiunile sale. Le alege intuitiv, fără să știe exact ce va face cu ele. Ideile prind însă contur odată ce ajunge în atelier și le pune pe masa de lucru.

Cele mai multe obiecte sunt propriile ei creații, iar clienții le comandă ca atare. În această perioadă, vedete sunt Clopoțica, spiridușii și îngerașii din lână pâslită, iar comanda medie se situează în jurul a 200 de lei.

Vin însă și cereri speciale din partea clienților care își doresc obiecte personalizate. De curând a replicat o familie compusă din 9 membrii sub formă de păpuși, care vor fi dăruite de Crăciun și vor locui apoi într-o căsuță specială.

Un alt vârf pentru business-ul Ioanei este perioada de 1 și 8 martie, chiar dacă nu se ridică la nivelul celui din preajma Crăciunului. Atunci multe dintre păpușelele sale sunt oferite drept mărțișoare.

Planuri de viitor: un atelier. Și mai multe povești

Business-ul Ioanei a crescut încet și abia de anul acesta poate spune că se va putea susține din el. În primii ani a avut nevoie de sprijinul familiei, iar soțul ei a ajutat-o implicându-se direct în perioadele aglomerate, dar și oferindu-i suportul moral atunci când lucrurile nu mergeau așa cum își dorea.

Ioana speră că în viitorul apropiat își va putea deschide un atelier de producție și va avea angajați care să o ajute să producă volume mai mari și cărora să le mai delege din atribuțiile sale. Și poate așa va găsi timp pentru un alt proiect pe care îl are: să scrie cărticele cu povești în care să dea glas personajelor pe care deja le-a creat. Și astfel ar putea să-i inspire pe cei care le citesc, să-și creeze propriile povești.


Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? 

Curaj și o doză de nebunie.

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? 

Răbdare.

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? 

Sunt perioade în care nu sunt încasări și business-ul merge mai greu, dar întotdeauna a apărut acel „ceva” care ne-a ajutat să mergem mai departe.

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? 

Cererea în creștere de la an la an, faptul că tot mai mulți oameni își doreau produse de la noi.

Ce este antreprenorul? 

O persoană multitasking. M-am trezit într-o lume despre care nu știam absolut nimic. M-a ajutat experiența din multinațională, dar a trebuit să învăț puțin din toate. Iar uneori poate fi copleșitor, dar, pe de altă parte, este foarte frumos.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: câteva sute de lei

Număr de angajați: 0

Timp de recuperare a investiției: recuperată

Cifra de afaceri 2018: 65.000 de lei

Profit: N/A 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult