Nu întotdeauna este nevoie de o idee originală pentru a începe un business, chiar dacă este vorba de un start-up tech. Și nu mereu țara din care provii este și cea mai potrivită piață în care să încerci să o valorifici. Pentru Bonapp.eco, start-up care la sfârșitul lui 2021 a lansat o aplicație prin care se comercializează alimente ce se apropie de termenul de expirare, faptul că nu exista concurență pe piața locală, precum și nevoia crescândă de a economisi și dorința de a adopta obiceiuri sustenabile a unui segment semnificativ de public, au fost mai importante. În 2 ani, aplicația a fost descărcată de peste 200.000 de ori, iar anul trecut cei care au folosit-o au făcut economii de peste un milion de euro.
Diego Roy de Lachaise, CEO și cofondator Bonapp.eco, este pe jumătate francez și pe jumătate bolivian. Pe vremea când era student în Franța, a folosit o aplicație asemnătoare, care i-a plăcut foarte mult. Câțiva ani mai târziu, lucrând în Suedia pentru Volvo, a înțeles ce înseamnă sustenabilitate și a început să găsească satisfacție în faptul că, prin munca sa, contribuie la reducerea poluării. Astfel, atunci când a decis să înceapă propriul business, a ajuns repede la un concept care și-a găsit în scurt timp și susținători. A doua zi după întâlnirea cu Grégoire Vigroux, care a devenit cofondator, Diego Roy de Lachaise și-a dat demisia ca să se dedice în totalitate afacerii. La acel moment lucra de mai bine de 2 ani pentru KPMG România.
Cumpărăm mai mult decât consumăm
Un comportament care îi caracterizează în special pe cei din generațiile Millennials și X, confirmat și de date. În România se aruncă anual aproximativ 5 milioane de tone de mâncare, iar mai mult de jumătate din această cantitate provine din gospodării. Există însă perspective ca aceste date să se schimbe în contextul creșterii prețurilor la alimente, dar și al schimbării de mentalitate în rândul generațiilor mai tinere, care înțeleg și adoptă în mai mare măsură un comportament sustenabil, inclusiv în ceea ce privește mâncarea.
În primii 2 ani de la lansare, utilizatorii Bonapp au cumpărat peste 120 de tone de mâncare care altfel ar fi fost aruncată, și numai anul trecut au economisit în acest mod peste un milion de euro. Cum funcționează aplicația? Partenerii listează preparate ori pachete surpriză cu mâncare care se apropie de termenul de expirare, cu o reducere de 50-60%, pe care le cumperi direct de pe platformă, dar pe care le ridici personal, din locația respectivă.
În prezent sunt peste 850 de parteneri din rândul restaurantelor, cafenelelor, băcăniilor, brutăriilor și supermarketurilor, iar aplicația este disponibilă în București și Cluj. Planurile de extindere pentru anul acesta vizează orașele Constanța, Iași, Brașov, Târgu Mureș, Oradea și Timișoara.
„Afacerile nu au o estimare clară a cantității de mâncare pe care o aruncă”
Una dintre brutăriile partenere Bonapp vinde zilnic aproximativ 3 kilograme de preparate prin intermediul platformei, ceea ce la final de lună înseamnă venituri de circa 2.000 de euro în plus. Mai sunt și alte povești de succes, dar cele mai multe afaceri nu au o estimare clară a cantității de mâncare pe care o aruncă, spune Diego Roy de Lachaise.
„În prezent, noi suntem cei care mergem către potențialii parteneri. Avem mai multe canale prin care ajungem la ei, inclusiv door to door. Focusul nostru a fost și încă este să aducem mai multă conștientizare în ceea ce privește pierderile și să oferim soluția pentru asta. De asemenea, pe lângă creșterea profitului, afacerile beneficiază de asocierea cu ideea de sustenabilitate. Și este important pentru că observăm că tot mai mulți clienți sunt interesați de această componentă atunci când aleg să cumpere de la o anumită companie. (…)
Vrem să ne diferențiem de platformele de livrare, care au o taxă de instalare, o altă taxă lunară și apoi comisioane destul de mari. Noi suntem la început și vrem să atragem cât mai mulți parteneri. Percepem doar un comision pentru fiecare tranzacție, care este semnificativ mai mic decât cel perceput de platformele de livrare. Partenerii noștri ar trebui să o vadă ca pe o taxă de succes. De ce? Pentru că luăm un comision pentru alimentele pe care ei în mod normal le-ar arunca, iar banii astfel obținuți reprezintă vânzări nete pentru ei”, spune Diego Roy de Lachaise.
Pe lângă venituri suplimentare și vizibilitate în piață, multe dintre companiile partenere Bonapp reușesc să-și crească vânzările directe, pentru că cei care vin să-și ridice comanda, fac cumpărături suplimentare. Mai mult, peste 70% dintre clienții mulțumiți de pachetele pe care le primesc, revin ulterior fizic în locații, potrivit statisticilor start-up-ului.
Compania a terminat anul 2023 cu venituri de jumătate de milion de euro, iar pentru anul 2024 estimează o creștere de 40%. Până acum, start-up-ul a reușit să atragă investiții de 1,4 milioane de euro, demers care va continua și anul acesta.
„Începe cu un MPV, nimic sofisticat”
Acesta este sfatul pe care Diego Roy de Lachaise îl dă celor care au o idee pentru un start-up tech. Pentru a începe este suficient un minimum viable product pe care să ajungi să-l testezi în piață cât mai repede.
„Trebuie să faci alegerile corecte. Ce înțeleg prin asta? Că nu trebuie să ai aplicația perfectă. Există această tendință de a adăuga caracterisitici fără să asculți și să înțelegi care este prioritatea pentru utilizator. Iar aceasta ar trebui să fie focusul. Să petreci timp cu clienții, să-i asculți, să înțelegi ce caută, ce așteptări au, și nu să adaugi funcții peste funcții doar pentru că vrei o aplicație perfectă. E suficient să începi cu un MPV, foarte simplu, nimic complicat, care să înceapă să fie folosit, să aduni date, să înțelegi care sunt nevoile clientului și să te concentrezi pe ele”, a precizat Diego Roy de Lachaise.
Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.