Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Mircea Cărtărescu, despre homeschooling: Să fim serioși, nu mai suntem pe vremea aristocrației. Ei își permiteau să învețe copiii acasă, aduceau 10 profesori

Foto: Guliver Getty Images

Scriitorul Mircea Cărtărescu crede că homeschooling-ul, școlirea copilului acasă, nu este o alternativă educațională fezabilă astăzi. „Să fim serioși, nu mai suntem în vremurile aristocrației. Ei își permiteau să învețe copiii acasă, aduceau 10 profesori. Eu nu cred că este practic, nici bine pentru copil, nici fezabil. Poate că e fezabil pentru câțiva copii, dar nu aplicat extins”, spune Mircea Cărtărescu. Acesta a fost invitat în emisiunea „În fața ta”, de la Digi24, difuzată luni seară, de la ora 22:30. 

În schimb, este de părere că multe școli private au un nume bun în România. 

„Dacă facultățile private au fost deseori fabrici de diplome, au un nume rău, cel puțin în România, în schimb școlile private din învățământul de 8 clase și liceu au un nume foarte bun, fiind considerate școli de elită. Cele mai multe dintre ele funcționează în cu totul alt regim decât cele publice. Cele pe care le cunosc eu sunt cu mult mai serioase, mai bine orientate pedagogic și pentru copil învățarea tinde să devină cool în aceste școli. E vorba despre ideea despre educație pe care o au și o aplică multe din aceste școli. Învățământul e mai relaxat, mai prietenos decât în sistemul de stat care, de multe ori, arată ca un fel de închisoare. (...) Eu am o părere extrem de bună. Problema e că e scump. Foarte puțini și-l permit”, afirmă scriitorul.

Fetiță făcându-și tema

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Subscriu părerii lui Valentin Sălcudeanu. În plus e chiar cinic dl. Cărtărescu să pomenească de școli private ale căror costuri sunt chiar pentru neoaristocrați. Și în plus, dacă tot e democrație, dacă tot preluăm modele de pe alte meleaguri, care ce durere are că eu îmi școlarizez copilul în homeschooling și nu în pseudoînvățământul de stat. Știți de fapt care-i durerea? Nu e nimic de șpăguit, nimeni de cadorisit, nimeni de plătit și nimic de furat.
    • Like 0
  • Anon check icon
    Discutabil. In era aristocratiei nu mai suntem, dar suntem in era internetului. Asta nu-i de neglijat. Si eu sunt sceptic in privinta eficientei homeschooling-ului, mai ales ca nu mi-e clar cum si cat invata copilul despre competitivitate si colaborare lucrand mai mult acasa. Inteleg ca exista sau ar trebui sa existe niste activitati in grup, dar sunt oare suficiente?
    • Like 2
    • @ Anon
      Am o prietena profesoara in Montpellier. Sotul ei a avut un proiect de pus in practica in Polinezia Franceza timp de un an de zile. Timp in care toata familia a plecat intr-acolo. Ocazie cu care prietena mea (profesoara, cum spuneam) si-a scolit singura copiii. Tocmai pentru ca este singurul meu contact direct (ma rog, intermediat) cu homeschoolingul va spun asta. Ei bine, totul s-a desfasurat conform programei franceze de invatamant, nu a existat niciun fel de abatere. Temele si evaluarile se faceau pe net. In plus, o spun a treia oara, prietena mea absolvise deja o scoala pedagogica, stia si pedagogie si metodica. Sigur, chimia nu are treaba cu limbile romanice (disciplina ei) dar oricum. In schimb in acel an cei 3 copii nu au intrat in contact direct cu niciun sistem formal de invatamant. Adica, relativ la intrebarea dumneavoastra, nici nu au colaborat nici nu au concurat cu alti elevi.
      Eu nu stiu insa de ce parintilor li se pare atat de simpla stiinta asta a pedagogiei. Pana intr-acolo incat sa considere ca o pot face si ei singuri cu copiii lor. Logica elementara spune ca la un moment dat in timpul evolutiei copilului parintele isi va atinge nivelul de incompetenta. Sau nu?
      Cert e ca dezbaterea publica in domeniu nu pleaca de la exemplificarea unor modele de succes (inevitabil straine pentru ca in Romania subiectul e prea nou) si metode de aplicare a acestora la noi, ci de la cat de prost e sistemul public ceea ce induce concluzia ca orice altceva, homeschooling de pilda, e mai bun. Foarte proasta abordare.
      • Like 1
    • @ Adrian Gabriel
      Anon check icon
      Interesant exemplu. De acord in legatura cu abordarea. Noi inca invatam cum sa punem presiune pe cei de la varf sa-si faca treaba cum trebuie. Cred ca aici trebuie lucrat: fortata nota cu proteste si reclamatii pana cand se va investi in invatamant atat cat e nevoie si se va lucra in sfarsit deschis si corect.
      • Like 0
    • @ Anon
      Victor66 check icon
      Interesant. Și cum este superioară școala normală, în care competiția înseamnă că faci orice să îl iei pe ala care vrea neapărat să ia de la stat subvenție pentru că, deh, are medie ridicată, și uneori dă chiar șpagă pentru acest avantaj, lăsând la o parte faptul că are o memorie nativă excelentă? Sau când competiția duce la vandalism, agresiune și ură în liceu? Sau când ala tare la învățătură este sclavul golanilor care nu vin la ore, dar sunt duși mai departe? Colaborare înseamnă că unul nu face nimic și restul fac totul. Ai o problemă? Ia-ți o palmă după ceafă că ești tare în gură sau o brutalitate din partea practicantului cocalar umflat la sală și practicant de sporturi de caft pentru că vrei să fii șmecher și pentru că nu e problema ta ce face el, tu du-te și fă aia. Vă place așa?
      • Like 0
    • @ Victor66
      Anon check icon
      Aia nu e scoala normala, nici competitie normala si nici colaborare normala. Exista nota la purtare, conditii pentru exmatriculare si politie, ar trebui sa se tina cont de toate astea. Si sa se ia atitudine.
      • Like 0
    • @ Anon
      Victor66 check icon
      Nota la purtare nu impresionează pe nimeni și nu contează decât dacă vrei să intri în poliție, exmatricularea nu s-a realizat pentru că bieții copii aveau probleme acasă și trebuiau duși în spate (să mai aibă încă o șansă) și ideea de poliție chiar nu mi-a trecut prin cap la vremea aceea. Drumul spre iad este pavat cu bune intenții.
      • Like 0
    • @ Victor66
      Fara suparare, dar asta e un registru derizoriu pentru discutia asta. Daca scopul homeschoolingului e evitarea bullyingului scolar atunci sigur e cea mai buna solutie. Nicaieri altundeva decat acasa nu e copilul mai protejat de bullying. Ma intreb insa pana la ce varsta il vor proteja parintii? Pana la 20, 30, 40 de ani? Si revin la prima idee: scopul principal sa fie evitarea bullyingului?
      • Like 1
    • @
      Anon check icon
      Daca nu facem ceva nu se imbunatatesc lucrurile. Daca politia refuza sa-si faca treaba, atunci e nevoie sa fie pusa presiune pe politie prin media. Sa explice in fata camerelor de ce nu isi fac treaba. Cred ca s-ar gasi niste ziaristi infometati sa "vaneze" o asemenea stire. Odata trebuie pus piciorul in prag.
      • Like 0
    • @ Victor66
      Anon check icon
      Tocmai ca nu e vorba de intentii ci de actiune. Daca profesorii sunt indolenti si nu isi fac treaba, atunci trebuie pusa presiune pe ei. Incepand cu sedintele, continuand cu inspectoratul si apoi cu media. Aici intra si treaba cu exmatricularea. E trist ca aveau probleme acasa, dar nu e vina celorlalti elevi si trebuie sa invete TOTI (si cocalarii umflati la sala si ceilalti) ca violenta nu se tolearaza. In plus de asta parca trebuia sa fie si un psiholog pe acolo.
      • Like 0
    • @
      Anon check icon
      Nici macar nu trebuie trimis in justitie din prima. Pot sa pun pariu ca in mai mult din 3 sferturi din cazuri e suficient ca un politist sa stea de vorba cu cocalarul. Atat. E suficient sa stie ca politia se implica si care sunt consecintele comportamentului violent. Daca si dupa o astfel de discutie continua sa se comporte ca un bivol atunci isi merita soarta. La noi totusi nu cred ca se pune problema de radicalizati si teroristi. Se va reintegra, daca va putea pe un post de necalificat sau poate va invata ceva in inchisoare, nu stiu. Inteleg ca posturi libere in Romania sunt, ca doar auzim de criza de lipsa de forta de munca si ca tinerii nu se mai duc la interviuri etc.
      • Like 0
  • Ma intreb de ce trebuie sa acordam atentie parerilor lui Mircea Cartarescu despre orice; imi place cum scrie si i-am citit opera. Fascinanta! Dar ce legatura are calitatea de scriitor relativ cunoscut cu calitatea de parerist in orice???
    Treziti-va! Nenea asta habar n-are ce inseamna homeschooling. Mai prostiti si o gramada de follow-eri care chiar v-ar putea crede. Voi n-aveti, nene, un redactor, ceva, unu' cu lumina aprinsa??
    • Like 1
    • @ Valentin Salcudean
      Aveti vreo expertiza oarecare care sa va indreptateasca sa stabiliti cine poate sau nu sa-si dea cu parerea despre subiect? Cartarescu spune "eu nu cred", admitand asadar ca doar isi exprima o parere. Dumneavoastra insa ne spuneti ca "nenea habar n-are", de unde trag concluzia ca dumneavoastra aveti. Habar vreau sa zic... Pana intr-acolo incat puteti da sentinte in legatura cu cine poate si cine nu sa se exprime. Ceea ce e minunat, zau.
      • Like 2
    • @ Adrian Gabriel
      Sustin in continuare ca n-are habar. Tie iti scapa esentialul - nu este despre libertate de exprimare, este despre oameni care-si dau cu parerea fara sa inteleaga despre ce vorbesc. Cam ca tine. Sentinte? Tu citesti ce scrii? Acelasi tip de latratura lejer comunistoida in demagogia ei ieftina. Hai sa fluturam poncife expirate, in loc sa ne documentam un pic. Si sa fim sofisti pana il facem pe Aristotel s-o arda fidget spinner in mormant. Cartarescu e un scriitor bun si atat. Asta nu il face avizat. Faptul ca e publicat pe platforma asta, cu oarecare reputatie (republica.ro adica), ii confera credibilitate, ca doar nu l-au publicat sa-l faca de ras. Doare daca gandesti un pic inainte sa scrii? Trece cu antrenament.
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult