Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Nou-intrații pe lista marilor contribuabili vor trebui să depună prima Declarație 406 până la 31 ianuarie 2023

big company - Getty

Foto: Getty Images

Odată cu publicarea de ieri a Ordinului ANAF 1783 ”privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal”, au fost definitivate datele de raportare a Fișierului Standard de Control Fiscal (SAF-T) – Declarația 406, pentru toate categoriile de contribuabili. Noutatea absolută: nou-intrații pe lista marilor contribuabili vor trebui să depună prima Declarație 406 până la 31 ianuarie 2023.

Ordinul stabilește că cele 1801 de companii nou-incluse pe lista marilor contribuabili, publicată de ANAF la finalul săptămânii trecute (ce reunește 3.364 de companii, cu 424 mai multe decât în lista precedentă), vor avea obligația de raportare a Fișierului Standard de Control Fiscal (SAF-T) începând cu data de 1 iulie 2022. Acestea vor beneficia și ele de perioada de grație, astfel încât prima depunere a Declarației 406 va trebui făcută până la 31 ianuarie 2023. 

Companiile care au fost menținute de ANAF pe noua listă (cca 1.576) vor avea obligația de raportare conform calendarului anunțat anterior, adică începând cu 1 ianuarie 2022, ele urmând, de asemenea, să beneficieze de perioada de grație, ceea ce înseamnă că, de fapt, prima lor raportare va trebui să fie depusă până 31 iulie 2022.

Între marii contribuabili aflați pe noua listă nu se mai regăsesc contribuabilii eligibili pentru care s-a deschis procedura insolvenței prin sentință definitivă, cei declarați insolvabili sau inactivii.

Conform Ordinului, perioada de grație este de: șase luni pentru prima raportare, respectiv cinci luni pentru a doua raportare, patru luni pentru a treia raportare, trei luni pentru a patra raportare, două luni pentru a cincea raportare, pentru contribuabilii care au obligația de transmitere lunară a fișierului SAF-T. În cazul contribuabililor care au obligația depunerii trimestriale a Declarației 406, termenul de grație este de trei luni pentru prima raportare (așadar până la 31.12.2022).

Companiile încadrate în categoria marilor contribuabili la finele lui decembrie 2021, dar care nu se mai regăsesc pe noua listă – 1369 de agenți economici, ar urma să depună declarația conform calendarului stabilit pentru categoria de contribuabili în care vor fi încadrați - 1 ianuarie 2023 pentru contribuabilii mijlocii sau 1 ianuarie 2025 pentru contribuabilii mici.

Ordinul aduce clarificări și pentru termenele de declarare pe care le vor avea acei contribuabili care, din varii motive, ies în viitor din categoria din care au fost încadrați sau, dimpotrivă, sunt nou-înregistrați/încadrați – în cazul în care fac o investiție de peste zece milioane de euro (criteriul investițional), de pildă.

Experiența, susținută și de rezultatele studiilor SAF-T Index realizate periodic, ne spune că cel mai optimist interval de analizare și identificare exactă a informațiilor cerute de noua declarație este situat între 10 și 14 săptămâni, și asta în condițiile în care companiile nu mai trebuie să realizeze modificări și calibrări în sistemele ERP. De asemenea, din implementările de SAF-T demarate, putem spune că cele mai importante dificultăți în implementarea noii declarații vin din neînțelegerea de către companii a cerințelor de raportare și a modalităților în care trebuie realizate, precum și din identificarea sursei datelor cerute de ANAF. De aceea, recomandăm companiilor nominalizate pe lista marilor contribuabili să înceapă demersurile necesare pentru a demara cu succes implementarea noii Declarații. 

Noua încadrare are impact și asupra unor obligații de conformare și raportare fiscală:

Dosarul de prețuri de transfer. Marii contribuabili au obligația pregătirii anuale a dosarului de prețuri de transfer (până la data depunerii declarațiilor fiscale anuale de impozit pe profit), dacă efectuează tranzacții cu persoane afiliate ce depășesc oricare dintre pragurile - 200.000 EUR în cazul dobânzilor; 250.000 EUR în cazul serviciilor; și/sau 350.000 EUR în cazul tranzacțiilor cu bunuri tangibile și/sau intangibile.

Și ar fi de preferat ca nou-intrații în ”clubul” marilor contribuabili să demareze de pe acum pregătirea lui, pentru că este un document ce poate fi solicitat de ANAF în cadrul unei inspecții fiscale sau în afara unei astfel de inspecții, iar termenul de prezentare este unul foarte scurt, de doar zece zile. Mai mult, amenzile pentru nepregătirea sau neprezentarea dosarului de prețuri de transfer de către marii contribuabili pot ajunge și până la 27.000 lei. Nou-veniții trebuie să aibă în vedere și potențialele ajustări de prețuri de transfer ce pot fi efectuate de ANAF, cu un impact deloc de neglijat.

Contestații și controale fiscale. Contestațiile pe care le vor depune marii contribuabili vor urma să fie soluționate fie de serviciul de soluționare a contestațiilor din cadrul DGAMC, fie de către Direcția Generala de Soluționare a Contestațiilor, în funcție de suma contestată, în principal (mai mică sau mai mare de 3 milioane lei). Această situație de drept se va menține până la preluarea de către Ministerul Finanțelor Publice a activității de soluționare – 31 martie 2022 (art. 272 Cod procedură fiscală).

În ceea ce privește controalele derulate la marii contribuabili, aceștia trebuie să știe că vor beneficia de un preaviz mai mare de 30 de zile, față de 15 zile anterior, dar și că vor trebui să se pregătească pentru inspecții fiscale mai lungi, de 180 de zile, comparativ cu 90 de zile pentru contribuabilii mijlocii sau cu termenul de 45 de zile pentru restul contribuabililor.

În cazul lor, proiectul raportului de inspecție fiscală se va comunica cu cinci zile lucrătoare înainte de discuția finală (față de trei zile până acum), iar punctul de vedere față de proiectul de raport de inspecție se va depune în 7 zile lucrătoare de la discuția finală (în loc de cinci, cum se aplică celorlalți categorii de contribuabili).

În concluzie, atragem atenția tuturor contribuabililor cu privire la importanța pregătirii din timp a Declarației 406 (SAF-T). Reamintim că o implementare și o raportare corectă a informațiilor contabile și fiscale prin SAF-T vor ajuta atât contribuabilii, cât și ANAF să își îndeplinească dezideratul de reducere a perioadei de inspecție fiscală și de simplificare a raportărilor fiscale. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult