Impozitarea cu 70% a veniturilor nedeclarate de persoanele fizice și identificate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) intră în vigoare la 1 iulie 2024. Această dată nu vizează însă momentul obținerii veniturilor și nici pe cel al începerii controlului asupra persoanelor respective, ci momentul emiterii deciziei de impunere. Astfel, orice contribuabil persoană fizică ce va primi o decizie de impunere după data de 1 iulie 2024 ar putea fi taxat cu noua cotă de 70%.
Astfel, potrivit Legii 296/2023, cei care nu își declară corect veniturile riscă, pe lângă cota ridicată de impozitare, dobânzi și penalități de nedeclarare de 0,02%, respectiv 0,08% pe zi de întârziere. Acestea vor fi calculate până la data plății debitelor principale, dar valoarea penalităților de nedeclarare se poate reduce cu 75% în cazul plății sau compensării debitelor până la termenul lor de plată sau în cazul finalizării cu succes a unei eșalonări la plată.
Emiterea deciziei de impunere și aplicarea noii cote de impozitare
Deși schimbarea nivelului de impozitare urmează să se producă de la 1 iulie 2024, este foarte important de menționat că legea prevede expres că noua cotă, de 70%, se va aplica „deciziilor de impunere emise de organele fiscale începând cu aceeași dată”.
Practic, dacă pentru persoanele care fie au fost supuse unui control și primesc decizia de impunere înainte de 1 iulie 2024, fie vor fi supuse unui control ulterior acestei date, lucrurile sunt clare în ceea ce privește aplicarea cotei de impozitare – 16% și respectiv 70%. Pentru persoanele care se vor afla într-o acțiune de control fiscal la data fixată de legiuitor, norma juridică anterior menționată generează îngrijorare cu privire la modul în care aceasta va fi aplicată de autoritatea fiscală.
Spre exemplu, este posibil ca asupra unei persoane ANAF să fi demarat o procedură de verificare în cursul anului 2023, în cursul anului 2022 sau chiar anterior - având în vedere practica derulării controalelor fiscale în România, unde lipsa de personal a prelungit în nenumărate rânduri durata acțiunii de control -, pentru care decizia de impunere este însă emisă după 1 iulie 2024. Conform dispozițiilor legii, noua cotă de 70% poate fi aplicată în acest caz, deși este posibil ca activitatea specifică desfășurată de organele de control să fi avut loc, parțial sau integral, înainte de 1 iulie 2024.
Ar fi însă justă o asemenea impozitare, câtă vreme tot legea are în vedere „constatarea” unor venituri care provin din surse neidentificate, constatare ce are loc sub imperiul unei legi mai favorabile, dar se materializează într-un act administrativ fiscal emis sub imperiul alteia? Răspunsul nu poate fi decât unul negativ. Cu toate acestea, un asemenea răspuns va trebui obținut în instanță.
În consecință, nu doar persoanele care urmează să fie supuse unui control ANAF după 1 iulie 2024 ar trebui să ia în calcul noul nivel de impozitare, ci toate persoanele care au în prezent un control în desfășurare, indiferent când a fost acesta demarat, sau cărora le-a fost anunțată demararea unui control în viitorul apropiat, deoarece este posibil ca decizia de impunere corespondentă să fie emisă după intrarea în vigoare a noii cote de impozitare.
În același timp, întrucât legea nu face nicio distincție între procedurile de verificare cărora le pot fi supuse persoanele fizice – verificarea situației fiscale personale sau verificarea documentară, referindu-se doar la „deciziile de impunere” -, reiese că noua cotă de impozitare va fi aplicabilă ambelor proceduri.
Cum trebuie să acționeze cei care vor să urgenteze emiterea deciziei de impunere?
Raportat la cele expuse mai sus, este recomandabil ca persoanele fizice vizate de controalele fiscale, în special cele care se află deja într-o procedură de verificare, să întreprindă toate acțiunile necesare în vederea finalizării acesteia prin emiterea deciziei de impunere cât mai curând posibil, înainte de 1 iulie 2024 – de exemplu, să pună rapid la dispoziția organelor de control documentele și informațiile relevante, să revină cu explicații înainte de termenul stabilit de echipa de control, să solicite reluarea controlului imediat după încetarea motivului care a dus la suspendarea acestuia, să solicite încheierea acțiunii de control etc.
A contribuit Cătălin Barbu, Manager, Impozitarea Veniturilor, Deloitte România
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Legile in Romania sunt facute prost din trei motive:
1. Ca nu are cine sa le faca, nu sunt specialisti, nu sunt profesionisti. Legile sunt facute pe coltul mesei intre doua inghitituri de saorma si o cafea, de catre tot felul de insi si inse care in mod normal nu ar avea ce cauta acolo. Multi nici nu inteleg ce scriu in lege (pana la urma acel 45% analfabeti functional ii atinge si pe ei).
2. Cu interes si dedicatie pentru a servi intereselor meschine, coruptiei si favorizarea prietenilor sefilor de partide etc.
3. Multe legi sunt ambigue pentru ca asa se primeste sarcina. Pe langa prostia proverbiala a celor ce le fac, se mai adauga si confuzia voita. De ce? Pentru ca statul castiga.
Spre exemplu: prajitura. Minunata prajitura de orice fel va avea un pret la masa din cofetarie si un alt pret daca o iei acasa. TVA 9% sau 19%.
Situatii de caz:
Ce fac daca sunt la restaurant, comand doua feluri de mancare si un desert. Nu mai pot sa mananc desertul si-l rog pe chelner sa puna desertul la pachet? Se schimba nota de plata?
Dar daca ma duc la cofetarie si comand 20 de prajituri la masa, mananc una si apoi scot din sacosa un platou pe care le pun pe celelalte 19 si plec acasa. Se schimba bonul?
E atat de aberant. 10 grame de zahar la 100 grame de produs. Imbecila lege. Sigur ca toate cofetariile vor declara TVA de 19% pentru a evita orice problema, ca la un control, sa scoata organul tot felul de prajituri si placinte din 9%, sa le treaca la 19% si sa mai calculeze si penalitati.
Asa ca statul castiga: TVA 19% pe toata linia.
N-am inteles diferenta intre cozonac si panettone, mai ales ca panettone are mai putin zahar in compozitie. N-am inteles de ce nu intra si biscuitii in cele doua categorii.
Nu am vazut nicaieri un stat mai punitiv ca statul roman (acolo unde nu e cazul). E ca batranica aia care a furat o conserva ca era lesinata de foame si apare organul care da cu ea de pamant si arata cum se face justitie in Romania. Sau batranicile care vand stevie si patrunjel pe trotuarul din fata pietei. Cu ele trebuie sa inceapa curatenia in evaziunea fiscala.
„Ar fi însă justă o asemenea impozitare, câtă vreme tot legea are în vedere „constatarea” unor venituri care provin din surse neidentificate, constatare ce are loc sub imperiul unei legi mai favorabile, dar se materializează într-un act administrativ fiscal emis sub imperiul alteia? Răspunsul nu poate fi decât unul negativ. Cu toate acestea, un asemenea răspuns va trebui obținut în instanță”.
As fi tentata sa spun ca daca sursele sunt neidentificate sa se impoziteze cu 70% ca asa se combate coruptia, dar nu cred ca facem justitie aplicand abziv sau fara suport legal legi care pedepsesc mai aspru incorectitudinea.
Pe de alta parte de ce nu se confisca tot ce nu poate fi justificat?
Si or sa fie si situatii in care organele se vor comporta arbitrar ( pentru ca nici ele nu inteleg legile) si vor sanctiona nejustificat. Cei in cauza vor trebui sa se lupte in justitie pentru a-si demonstra nevinovatia. Pe modelul vechi: noi te invinuim, tu ramane sa-ti dovedesti nevinovatia. Si uite asa te asteapta vreo 10 ani de procese, avocati, bani, nervi etc. Intre timp dai faliment si te angajezi la stat.
Statul roman isi uraste cetatenii. Nici cetatenii nu se omoara cu iubirea.
P.S. Nu uitati: daca sunteti la restaurant cu un amic/amica si comandati la masa o prajitura, amicul/amica este fumator si ar vrea sa iasa putin sa traga doua fumuri, sa nu cumva sa uitati, sa luati farfuria cu prajitura si sa iesiti pe trotuar sa o mancati in dorinta de a-i tine companie si de a continua conversatia, ca v-ati ars: 19% imediat. Puteti iesi cu friptura, cu salata sau cu ciorba, dar nu cu prajitura. Doamne fereste!
Atentie, de asemenea, la ala micu. Sa nu cumva sa inhate ciocolata si sa fuga in curtea restaurantului, ca nu e bine deloc. Sau curtea nu se pune? Daca e curte interioara sau cu iesire la strada? Sau trotuarul e parte din restaurant sau nu? Nu, nu e. Trotuarul e domeniu public. Ai obligatia sa dai zapada de pe el, sa-l maturi, sa-l ingrijesti, insa nu poti sa-ti pui vreo reclama sau sa ai vreo inghetata in mana ca apare ghiciti cineeee? Exact: organul cu caietul de amenzi. Mare grija.