Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Pale Ale

Popescu s-ar fi înfundat într-o public house, ca să se adape cu Writers` Tears până când podeaua cârciumii se face străvezie și se văd îngerii pământului dând încet din aripi. Whiskeyul ăsta dumnezeiesc nu se cheamă degeaba lacrimile scriitorilor, l-au iubit Beckett, Joyce, Bram Stoker și Yeats. Era Sfântul Duh în Whiskey Bible a lui Murray.

​Dar nu prea mergea, că era în delegație oficială. Pe cale de consecință, se uita cu jind la cei care dădeau mână cu mână, de la tuleie, la barbă albă, ca să se facă mangă. Nu erau numai irlandezi, veneau din toată lumea să bea în Dublin whiskey și stout, berea neagră a Irlandei. Pentru bere, la ieșirea din așezământ erau niște țevi retezate, îngropate în pământ – în ele te puteai pișa de urgență. Incorecte politic față de femei, care absorbeau și dânsele năprasnic.

​Așa că s-a îndreptat cuminte către pajiștea castelului unde lordul, tiarna în gaelică, dădea o recepție masivă. Fusese pe aici și Bill Clinton, după cum arătau pozele uriașe cu el și cu tiarna, de pe zidul castelului. Ieri, Popescu avusese bafta să bea o bere la bufet și să schimbe niște vorbe cu dublinerul Bono, invitat, nu să cânte, ci să țină o cuvântare, la Congresul Mondial al Ziarelor. Popescu a aflat o chestie tare: Bono era născut din tată catolic și mamă protestantă. A întrebat de conflicte religioase în România – Popescu i-a răspus că n-avem, doar niscai interetnice, rare și alea.

​Acum, l-a tamponat o damă pistruiată care turuia italo-englezește fără să respire, zicea că și ea e ziaristă, din Torino. Un sfert de ceas s-a străduit Popescu să scape de făptură și n-a reușit decât refugiindu-se la toaletă.

​Când s-a întors pe pajiște, ca să plimbe de colo-colo un gin tonic, începuse să se însereze. Se aprinseseră tot felul de lampioane colorate, lumina era domoală, chipurile nu se mai distingeau atât de clar. În difuzoare, la decibeli decenți, Balada lui Ronnie Drew.

​Vocea a venit de nicăieri, dar era ciudat de familiară, parcă relua o conversație întreruptă nu demult. „Cum te cheamă și de unde ești?” You poate să însemne și dumneavoastră, dar tonul era de pertu. Fără asprime, chiar prietenos. În România, Popescu ar fi răspuns: „De-acolo unde n-am păscut porcii împreună”. Aici, în Țara Verde, Popescu l-a măsurat pe ins, părea irlandez după vorbă și înfățișare, nu prea înalt, slăbuț, palid, cu chică arămie, ca berea. „Mă cheamă Popescu, sunt din România”, „Oh, yes, Romania, Ceaucescu, Nadia...”. De Hagi n-a zis nimic, deși irlandezii sunt microbiști. „De ce ești aici, Popsky?”. I-am explicat. „Jurnalist? Bun, e foarte bine, Popsky”.

​De ce era foarte bine? Popescu avea să priceapă nu după multă vreme. Sau, de fapt, să nu priceapă.

​Pale Ale a început să vorbească relaxat, curgător, prea curgător, zâmbind cam o dată la zece secunde. Relata despre viața și familia lui din Dublin. Avea trei copii, doi băieți și o fată. Avocat de meserie. Paria la cursele de ogari. Catolic practicant, mergea regulat la biserică. De fumat, fuma, de băut, nu bea. Într-adevăr, se sprijinea într-un pahar cu suc de roșii. Dar, cine știe, în sucul ăla putea fi și niște tărie.

​Popescu a oftat. Vorbeți din ăștia, care livrau neîntrebați informații despre ei, cu aerul că-ți fac o favoare, îl acostau și acasă, nu era nevoie să vină până-n Dublin pentru asta. A încercat să se extragă iar cu toaleta.

​Pale Ale i-a pus mâna pe umăr tot prietenos, dar cu o apăsare fermă, ca să-l țină pe loc. A continuat să vorbească, pe același ton de pălăvrăgeală.

​Spunea că se duce periodic în Ulster, mai cu seamă în Belfast, sub o identitate falsă. Acolo execută niște ordine. I se comunică numele persoanei și pedeapsa pe care trebuie s-o aplice. Respectivului i se transmite să vină într-un anume loc sau să aștepte acasă, la o anumită oră. Poate să fie vorba de adolescenți dintr-o comunitate catolică, care negustoresc droguri. Sau de inși care agresează sexual copii. Sau de homosexuali. Aceștia sunt bătuți cu bâte de baseball, răngi, pari cu cuie, pietre, mai departe ori mai aproape de pragul morții, după caz. Sau sunt supuși la ceea ce se cheamă kneecapping, gloanțe trase în spatele rotulei, după ce sunt culcați pe burtă. Sau în alte încheieturi. Sau în țesuturi moi, cu gloanțe având viteză redusă, prin micșorarea cantității de pulbere din cartuș. Maximul procedeului este six pack, adică gloanțe în coate, șolduri și genunchi, rezervat de regulă celor care toarnă la britanici sau la protestanți unioniști. Pot să moară prin hemoragie sau nu. Tot un procedeu 50-50, paralizie sau nu, este glonțul la baza coloanei vertebrale, spre noadă...Nivelul următor: crucificarea informatorului pe gardul propriei case, căreia i se dă foc. Sau, mai civilizat, un glonț în ceafă de la bun început.

​Pale Ale e atât de tehnic și sistematic în expunere, ca un profesor la curs, încât lui Popescu i se urcă un nod în gât. Îi vine să-l întrebe cum de acceptă victimele să se prezinte de bună voie la osândă. Și dacă protestanții au și ei instituția asta a pedepsitorului public, a mâinii lui Dumnezeu. Dar pur și simplu nu e în stare să-l întrerupă. Și nici să nu-l creadă pe irishmanul ăsta nebăutor.

​La un moment dat, Pale Ale încetează brusc cu vorbitul, ca o înregistrare oprită cu STOP și se îndepărtează în luminile pajiștii. Un gând îi mai traversează mintea lui Popsky: de ce l-a ales pe el?

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.



Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult