Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Prototipul unei mașini electrice produse în România, testat de premier la Cluj

e-car concept

Foto: smartcitymagazine.r0

Premierul Marcel Ciolacu a testat sâmbătă la Cluj prototipul primei mașini electrice fabricate în România, cu ocazia vizitei făcute la AROBS Transilvania Software, una dintre cele mai importante companii de IT din România.

„Este o mașină electrică gândită, concepută și dezvoltată la Cluj-Napoca și în aproape toate centrele unde AROBS își desfășoară activitatea. Proiectul a fost dezvoltat în parteneriat cu Universitatea Tehnică Cluj-Napoca UTCN, dar și cu firme și persoane fizice care sunt pasionate de construirea și testarea limitelor tehnologice într-un domeniu atât de frumos, dar și concurențial”, declara anul trecut Voicu Oprean, investitor principal Newcar4future, fondator și CEO al AROBS.

Investiția în dezvoltarea prototipului este estimată la circa 500.000 de euro, iar pentru a da startul producției în serie mică echipa din spatele proiectului va încerca să atragă o finanțare de 2 milioane de euro.

Caroseria autoturismului (E-Car Concept by NewCar4Future) este din fibră de carbon, mașina având o autonomie de 350 de km per încărcare, 300 de cai putere și o baterie de 56KW, potrivit smartcitymagazine.ro. Viteza maximă pe care o poate atinge este de 140-180 km pe oră. Construcția mașinii a durat aproape cinci ani. În locul oglinzilor sunt instalate camere video, iar imaginea este proiectată pe un display, în bord. Motoarele sunt poziționate foarte aproape de roți, rolul de diferențiator fiind preluat de un soft, notează aceeași sursă. Portierele se deschid automat, cu ajutorul unui senzor, activat la apropierea mâinii de o zonă prestabilită din exteriorul mașinii. 

Designul mașinii a fost realizat de către Peter Szabo, care a construit în anul 2016 singura mașină din lume din lemn, un automobil de lux, prezentat la diverse expoziții internaționale.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Theodor Paleologu, diplomat și președinte al Fundației Paleologu. Foto: Inquam Photos / Bogdan Buda

Pe fondul ascensiunii extremismului la nivel mondial, mulți se întreabă acum ce s-a întâmplat cu societatea și de unde a ieșit la lumină ura aceasta aproape perceptibilă fizic între oameni care nici nu se cunosc personal. Căci trăim, iată, vremuri în care amenințarea și injuriile sunt elemente la ordinea zilei. Mulți aproape că le ignoră, pentru că, pe nesimțite, ele s-au normalizat. Drumul de aici la agresivitate fizică e scurt. Și asupra acestui pericol atrag atenția mulți oameni ai cărților, care știu din istorie ce se întâmplă cu societățile în astfel de perioade.

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult

Radu Jude la Paris

Adevărul e că nu ieșim în lume cu prea multe. Cu excepția performanțelor câtorva sportivi, începând cu David Popovici, a câtorva companii private care au trecut granița și aspiră la statutul de unicorni și a filmelor din „noul val”, România nu iese prea mult în evidență. De aceea, orice „ieșire în lume” face foarte mult bine imaginii unei țări în deficit uriaș de imagine internațională.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Marina Axentii

La doar 27 de ani, Axentii Marina (foto) se află pe un parcurs academic remarcabil. Originară din România, ea este doctorandă în domeniul Ingineriei Produselor Alimentare la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, iar în prezent își desfășoară activitatea de cercetare peste ocean.

Citește mai mult