Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Care-i problema cu mașinile electrice

electric car 2024

Foto: Gottfried Czepluch / imago stock&people / Profimedia

Cererea globală pentru vehicule electrice a încetinit, iar, pentru potențialii cumpărători, principala temere este lipsa infrastructurii de încărcare, potrivit celei de-a cincea ediții anuale a raportului EY Global Mobility Consumer Index.

Raportul, care se bazează pe sondarea a 19.000 de respondenți din 28 de țări, arată că, deși, la nivel global, procentul celor care intenționează să achiziționeze un vehicul electric a crescut de la 55% la 58% față de anul anterior, creșterea cererii începe să stagneze, după ce aceasta s-a majorat de la 30% la 55% în intervalul 2020 - 2023.

O serie de temeri îi descurajează încă pe unii potențiali cumpărători, 27% dintre respondenți invocând lipsa infrastructurii de încărcare drept principal motiv de îngrijorare. 25% au declarat că sunt preocupați de autonomia vehiculelor electrice, iar 18% au declarat că încărcarea vehiculelor electrice durează prea mult. În premieră, cel mai recent studiu a identificat și temeri privitoare la costul ridicat al înlocuirii bateriilor, menționate de 26% dintre potențialii cumpărători. 

În 2024, prețurile ridicate ale carburanților au continuat să devanseze alți factori care i-au motivat pe consumatori să cumpere un vehicul electric, 37% dintre respondenți invocându-l drept principalul motiv. Preocupările legate de protecția mediului și-au pierdut constant din importanță în ultimii ani, doar 34% dintre respondenți invocându-l ca factor încurajator în 2024, comparativ cu 49% în 2021. 

Per total, la nivel mondial, intenția de achiziționare a unui autovehicul de orice tip a crescut de la 44% la 51%. Cu toate acestea, în SUA, procentajul celor care intenționează să cumpere un autovehicul a scăzut de la 60% anul trecut, la 50%, iar procentajul celor care intenționează să cumpere un vehicul electric a înregistrat o scădere de la 48%, la 34% în aceeași perioadă. În pofida declinului general al intenției de achiziție a unui vehicul electric în SUA, autovehiculele hibride au înregistrat o creștere modestă, reflectând o tendință de piață în creștere de pivotare către acestea.

În același timp, piețele europene au înregistrat o creștere a intenției de cumpărare a unui automobil în următorii doi ani, în special în Marea Britanie, unde intenția a crescut puternic de la 45% în 2023, la 56% în acest an, ceea ce a avut drept rezultat depășirea celorlalte țări europene. Și în Norvegia intenția de a achiziționa un automobil în următorii doi ani s-a majorat de la 34%, la 50% în ultimul an. În pofida creșterii intenției de cumpărare a unui autovehicul pe termen lung în Marea Britanie, această majorare semnificativă nu s-a tradus în intenție de achiziție a unui vehicul electric, care a crescut doar la 59% anul acesta, de la 54% în 2023.

Stela Andrei, Partener, People Advisory Services, Automotive, Advance Manufacturing and Mobility Sector leader, EY România: „Adaptarea la tendințele de mobilitate este esențială pentru a răspunde așteptărilor consumatorilor. În România, observăm o creștere treptată a interesului pentru vehiculele electrice, însă infrastructura de încărcare rămâne un aspect critic. Este imperativ să colaborăm cu autoritățile și partenerii din industrie pentru a dezvolta o rețea de încărcare care să susțină această tranziție și să alinieze România la dinamica globală."

Înclină consumatorii spre mărcile de vehicule electrice chinezești?

Mărcile chinezești au făcut progrese mari în ultimii ani, în special în afara țării lor de origine. În perioada 2019 - 2023, proporția modelelor chinezești de vehicule electrice vândute în Europa a crescut de la 0,4%, la 8%.

În ceea ce privește mărcile preferate, datele arată că 30% dintre consumatorii din regiunea Asia-Pacific care intenționează să cumpere un vehicul electric au cel puțin o marcă chinezească între primele trei preferințe, dar acest procentaj scade la 16% în cazul respondenților latinoamericani (Brazilia, Mexic, Columbia) și la 12% în cazul respondenților europeni. Aceștia din urmă au declarat că principalul motiv pentru care ar lua în considerare o marcă de vehicule electrice chinezească este posibilul raport calitate-preț (59%) și atractivitatea vehiculelor oferite (51%), în timp ce raportul calitate-preț a reprezentat un factor mai puțin important în cazul respondenților din Asia-Pacific.

Raportul EY Global Mobility Consumer Index a relevat și schimbări de atitudine la nivelul generațiilor. În timp ce atât milenialii, cât și respondenții din Generația Z au indicat raportul calitate-preț drept principalul motiv pentru a lua în considerare mărcile de vehicule electrice chinezești, aceștia au fost în dezacord în ceea ce privește încrederea, având în vedere că numai 36% dintre membrii Generației Z consideră că încrederea în mărcile chinezești reprezintă un factor în procesul de achiziție, față de 41% dintre mileniali.  

 „Nu doar tehnologia evoluează, dar și segmentele de clienți, nevoile și comportamentele lor. În timp ce entuziaștii vehiculelor electrice au fost deja convinși, este momentul pentru companii să se îndrepte către segmentele de clienți mai reticente. Acestea sunt mai sensibile la preț și așteaptă o propunere de valoare clară și diferențiată, fie că este vorba de servicii conectate, securitate sau servicii și întreținere. Nu există o soluție care să se potrivească tuturor, iar producătorii de echipamente originale și dealerii trebuie să lucreze activ pentru a înțelege comportamentul și nevoile subiacente, temerile și așteptările acestor noi tipologii, pentru a debloca o nouă zonă de creștere”, spune Andreea Ungureanu, Senior Manager, EY Parthenon.

Creșterea notorietății funcționalităților de conectivitate ale autovehiculelor

Conectivitatea autovehiculelor a devenit un aspect-cheie în care producătorii auto din toată lumea concurează pentru consumatori, dar mai sunt multe de făcut în această privință. Consumatorii sondați au manifestat un interes puternic în ceea ce privește tehnologiile de conectivitate, în special cele care ajută la navigație și ameliorează siguranța și securitatea, 60% dintre aceștia indicând că, dacă o tehnologie ar fi disponibilă, ar utiliza-o. Această proporție este mai mică însă în cazul altor servicii, de 37% pentru service și întreținere și de doar 21% pentru creșterea performanțelor.

De asemenea, în toate categoriile, există temeri legate de costul serviciilor aferente autovehiculelor conectate: la nivel mondial, 49% dintre respondenți au declarat că sunt prea scumpe. În timp ce 47% dintre respondenții posesori de vehicule electrice din SUA și 45% dintre cei din Europa au invocat acest aspect ca fiind principala preocupare, numai 39% dintre respondenții chinezi au declarat același lucru. În mod similar, 50% dintre cumpărătorii de vehicule electrice din SUA au declarat că serviciile sunt scumpe, comparativ cu doar 40% dintre cei din China.

În ceea ce privește transmiterea de date, 36% dintre respondenții la nivel global au declarat că au temeri legate de acest aspect. Interesant este faptul că diferența dintre generații este foarte mică, 33% și, respectiv, 34% dintre membrii Generației Z și ai generației baby boomers manifestându-și preocuparea în acest sens, în timp ce membrii Generației X și milenialii sunt cei mai îngrijorați cu privire la transmiterea datelor (37% în ambele cazuri).

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Liz check icon
    Masina electrica este cu preponderenta o masina de oras, se poate incarca si de la o baterie din garaj. Masinile chinezesti, clar sunt mai fiabile decat cele europene foarte scumpe cu probleme foarte mari privind bateria, pana si Tesla este mai ieftina decat unele dintre ele. Americanii au ajuns sa-i copieze pe chinezi.

    P.S. De unde s-a inspirat autoarea?!! :)))))
    • Like 0
  • Deocamdată asistăm la neputința descoperirii unei tehnologii viabile pentru generațiile viitoare: petrolul e pe ducă, bateriile electrice au prea multe neajunsuri (materii prime deținute de puține țări, fapt care se traduce în costuri mari, probleme de producție, probleme de exploatare - timp mare de încărcare, autonomie scăzută, masă mare etc., dificultăți de reciclare), hidrogenul sau celulele cu hidrogen nu au eficiență foarte bună, biocombustibilii nu pot acoperi necesarul pentru zeci de milioane de vehicule și nu au eficiență foarte bună etc.
    Eu văd viitorul autovehiculelor electrice bazat pe transmiterea energiei cordless, cam așa cum funcționează unele trenuri japoneze fără contact electric direct (șina este statorul iar rotorul antrenează roțile vehiculului). S-ar elimina astfel problemele legate de baterii. Singurul neajuns ar fi costurile imense cu infrastructura. Oricum, și acele vehicule ar avea nevoie de o baterie auxiliară pentru manevrarea pe distanțe scurte care nu sunt acoperite de infrastructură.
    Legendele spun că Nicolas Tesla stăpânea tehnologia transmiterii energiei electrice la distanță, fără cabluri electrice, dar secretul - dacă a fost ceva real - l-a luat cu el în mormânt.
    • Like 1
  • Razvan check icon
    Pentru fanii masinilor electrice: v-ati cumpara o masina electrica second-hand la preturile la care se vand acum?
    • Like 2
  • Cand popoarele se vor opri din oierit sau sa se comporte ca oile in turma atunci veti intelege adevaratele motive care stau la baza multor trenduri create special pentru oi .....
    • Like 0
    • @ HyperX Radu Panaitescu
      Scuze de off topic,
      trendul la oi este să le eutanasieze. Cică pestă...
      • Like 0
    • @ HyperX Radu Panaitescu
      Liz check icon
      Au navalit ciobanii iar in Bucuresti?!! Daca nu vin cu tractoarele, vin cu Pesta... Sa vezi cum e cu ciobanii care-si iau abonament la contractele cu statul sau fonduri nerambursabile, cum e... :))))
      • Like 0
  • IraM check icon
    Chiar nu conteaza daca sunt eco sau nu. Conteaza ca par sa fie eco. Iar daca decizia nu urmeaza intentiei declarate de a le cumpara, guvernele tb sa dea mandat. Nu???
    • Like 2
  • Dan I check icon
    ”Problema” cu mașinile electrice este... disperarea fabricanților de mașini clasice (cu motoare termice) că lumea evoluează, și că ca orice tehnologie învechită, vine vremea în care vor pune cruce monstrului pe benzină.
    La aceștia se adaugă ”problema” tuturor industriilor conexe mașinilor cu motoare termice (piese de schimb motor și anexe, uleiuri, antigeluri, service-uri), bașca industria rafinării petrolului.
    Credeți că toți aceștia stau cu mîinile în sân, așteptând sfârșitul lumii lor?!?
    Tactica este binecunoscuta FUD - Fear, Uncertainty and Doubt. Totul cu un lobby teribil, cu ațâțarea sindicatelor (vezi cazul VW cu IG Metal), cu ”cointeresarea” politicienilor, pe care-i amenință cu revolte sociale fără precedent etc.
    Apropo, cine a comandat (si plătit) ”sondajul” EY?
    Intreb pentru un prieten.
    • Like 2
    • @ Dan I
      Mihai check icon
      Disperarea este de ambele parti.
      • Like 0
    • @ Dan I
      Mihai check icon
      Toate aceste probleme sunt strânse laolaltă de mașinile electrice și puse într-un singur loc numit baterie, care este mai toxică și mai consumatoare din punct de vedere al CO2 decât o mașină clasică. Ca să nu mai zic că un incediu pornit de la o astfel de baterie anulează orice beneficiu în ceea ce privește CO2 pentru o mulțime de astfel de mașini. Numai un habotnic al utopiei electrice poate crede că industria de piese de schimb va avea de suferit și că mașinile electrice nu au nevoie de consumabile și mentenanță.
      • Like 2
    • @ Mihai
      Dan I check icon
      1. "Utopia electrica" zici?!? C]te masini electrice erau vandute in 2000, si cate in 2023? Ce autonomie avea o masina electrica in 2000, si ce autonomie are una similara ca gabarit azi?
      2. Ai idee cate piese are o masina cu motor termic vs una electrica? Iti dau un indiciu: electrica n-are cutie de viteze, n-are ambreiaj, si n-are alte zeci de mii de alte piese ce sunt indispensabile unui motor pe benzina.
      3. Ai un fix cu bateriile?!? Ba iau foc la gramada pe autostrazi, de zici ca a erupt Etna, ba consuma CO2 mai mult ca o masina clasica (??? ) Poate ai vrut sa spui ca in procesul de fabricatie al bateriilor se EMITE mai mult CO2 decat emite o masina pe benzina in trafic, masina ce polueaza insa vreo 7-8-10-15 ani la rand, depinde cat ruleaza pana ajunge la casare.
      4. In fine, te-as intreba in ce domeniu lucrezi, dar nu cred ca e prea relevant. Nu-ti vei schimba opinia din pricina mea.
      O seara placuta... la inhalat benzina si noxe din teava de esapament.
      • Like 1
    • @ Dan I
      Mihai check icon
      Câte noutăți aflu dintr-o singură postare de mă minunez, nu alta. Doar nu afli în fiecare zi că sunt zeci de mii de piese într-un motor termic. Sigur nu au mașinile electrice reductoare și diferențiale? Acolo nu trebuie schimbat uleiul? Mai verifică și cât lichid de răcire este nevoie pentru baterie.
      Măcar ai nimerit că o mașină electrică pleacă din start cu un deficit de CO2 de 70.000km până la 120.000km față de o mașină cu motor clasic. Multe nici nu recuperează asta pentru ca nu apucă să facă rulajul respectiv și atunci una clasică este mai prietenoasă cu mediul. Nu contează câți ani este o mașină în exploatare ci câți kilometri parcurge. În ceea ce privește emisiile poți să fii liniștit ca de la euro 5 începând sunt minimale în cazul mașinilor pe benzină iar la euro 7 nici nu are rost să mai discutăm. Probabil că e mai puțin nociv aerul venit pe țeavă de eșapament decât cel din atmosferă când sunt arderi ilegale pe lângă București. În ceea ce privește evoluția bateriilor s-a ajuns deja în zona diminishing returns iar comparația cu anii 2000 e ridicolă din moment ce acum se folosesc alte tipuri de baterii.
      Last but not least, lucrez în domeniu, așa că ghinion, vorba unui clasic în viață. Știu ce norme de siguranță sunt și că nu sunt chiar suficiente. Dacă rulezi pe autostradă și o ia razna bateria ești mort dacă aștepți să se oprească mașina. Așa că ai de ales ori sari din ea la viteză ori arzi de viu. Vezi pe youtube ce pățește unul în lift cu bateria după el așa că aviz amatorilor de chinezisme ieftine.
      • Like 1
    • @ Mihai
      Dan I check icon
      Da-i inainte cu vechea tactică FUD. S-or gasi câțiva să se sperie numai la gandul că vor arde de vii in lift, ca așa ai vazut tu pe Youtube...
      O să vedem în max. 5-7 ani cine a avut dreptate, tu, cu masina pe benzina euro 7, cea care scoate pe țeava de eșapament aer mai curat decât aspira de afară, sau eu, care deja cânt prohodul benzinei ca combustibil auto.
      Dar îi înțeleg pe industriașii auto, se uită cum le moare vaca de lapte (pardon, de benzină) sub privirile buimace.
      Puteți face lobby de miliarde, puteți mitui politicieni, puteți să-i șantajați, puteți răspândi frica, minciuna, dezinformarea... dar progresul tehnologic nu-l puteți opri. De ce? Simplu, nu-i puteți cumpăra pe toți, nu-i puteți minți pe toți, la nesfârșit, nu ne puteți prosti zi de zi cu mașina care a luat foc de la o baterie proastă, sau cu liftul în flăcări.

      • Like 0
    • @ Dan I
      Mihai check icon
      Îmi place cum înfierezi cu mânie proletară o industrie care a fost distrusă exact de cei pe care îi consideri că o apără. Din păcate era poate singura care mai funcționa cât de cât în Europa. Vedem cum se prăbușește Germania și trage după ea toată UE, atunci să vezi sărăcie și cum vom urca pe culmile progresului, spre comunism, cum își dorea tovarășul Ceaușescu. Într-adevăr, acesta este progresul pe care nu-l putem opri.
      Evident că habarniștii și idiotii utili vor aplauda în cor că au scăpat de industriașii dar uită că vor depinde de tovarășul Xi. Mulți dintre ei se gândesc că își vor permite să dea zeci de mii de euro pe o mașină electrică dar vor constata apoi pe pielea lor cum funcționează economia cum vor fi trași și ei în jos, asta ca să nu vorbim de costuri. Mulți habar nu au ce își doresc pentru că altfel nu ai mai propaga atâtea inepții și wishful thinking.
      Cât despre siguranța bateriilor s-a văzut cum au luat foc întregi parcări supraetajate în Coreea, UK, vapoare care transportau astfel de mașini, parcări la nivel și chiar case individuale. Apoi în multe țări nu mai sunt acceptate vehicule electrice ca biciclete, trotinete și scootere în interiorul clădirilor. Poate ar trebui să îți spună ceva asta. Evident că nu tu te prea pricepi la așa ceva din moment ce spui că a luat foc “o” mașină de la o baterie “proastă”, o explicație extrem de tehnică. Este un întreg proces acolo și bateria poate să se deterioreze și să devină “proastă” ulterior dar acest lucru nu ai cum să îl știi și după cum se vede nici sistemele de siguranță nu l-au putut preveni. Acum când flota electrică trece de 5-10 ani vom vedea beneficiile așa ca pregătește-te să sari dintr-o mașină în flăcări și să alergi apoi împotriva vântului dacă vrei să mai ai vreo șansă. Asta pe lângă faptul că sunt grele și au capacitățile de a lua virajele ca un SUV, dar e clar că nu te pricepi tu la așa ceva ci doar la progres.
      • Like 1
    • @ Dan I
      Nu vă mai certați că petrolul nu mai are mult.
      https://www.worldometers.info/
      14,141Days to the end of oil (~39 years) - dacă se consumă la nivelul de azi.
      Lasă-l pe Mihai să aștepte liniștit ultima picătură de petrol.
      Pe de altă parte, are și el dreptate, în felul în care nici dinozaurii nu au suferit extincția de bună voie. A trebuit să-i lovească realitatea, brusc și ireversibil.
      • Like 2
    • @ Andrei Tarlea
      Mihai check icon
      Google spune că mai sunt 47 de ani, alte estimări 50 dar este vorba de resurse cunoscute și mai este petrol de descoperit, probabil la poli. Așa că va fi destul.
      Pe dinozauri i-a lovit ceva ce nu puteau prevedea și chiar dacă reușeau, tot nu puteau schimba acel fapt. Și aici e vorba de cei care erau în viață în momentul respectiv, adică problema lor. Așa că este o comparație între mere cu pere. Oricum se pot produce și combustibili sintetici, net superiori celor actuali și cu o densitate energetică ce surclasează orice baterie.
      • Like 0
    • @ Mihai
      40-50 de ani, tot aia. Poate o mai lungesc cu petrolul pentru încă una, două generații.
      Combustibilii sintetici ar fi o soluție super ok dacă ar fi produși din surse nepoluante. Nu e cazul, dacă vorbim de sute de milioane de mașini.
      https://smartcitymagazine.ro/combustibilii-sintetici-pot-fi-o-alternativa-durabila-la-cumpararea-de-masini-electrice/
      • Like 0
    • @ Andrei Tarlea
      Dan I check icon
      Nu ne certăm, sau cel puțin eu încerc să fiu obiectiv, nefiind implicat în niciun fel de industrie auto/moto, fie ea electrică sau clasică, pe benzină.
      Dar am identificat metoda clasică FUD, folosită de multe industrii ce își apără cu dinții monopolul/segmentul de piață. Și mai este și acel lobby nechibzuit (să nu zic altfel), pe care îl fac aceste industrii pe lângă politicieni și instituțiile de reglementare/legiuitoare. Bașca amenințările cu greva generală, cu distrugerea industriei germane etc.
      În loc să pompeze miliarde in lobby, industria (și acoliții lor) ar putea să investească în cercetare / inovație, ca să rezolve minusurile mașinilor electrice. Dar cum să renunțe la imensa cash-cow, aka motorul termic?!?
      Cât privește tehnologia bateriilor, am convingerea că ne așteaptă invenții ce vor spulbera orice argument de genul autonomie, incendiu, greutate, reciclare.
      Cum spuneam mai sus, hai să ne vedem în 5-7 ani, dacă nu chiar mai devreme. Să vedem ce mașini vor produce (și vinde!) VW, Ford, Toyota, BMW, Mercedes etc. SUV-uri de 2,5 tone, cu motoare de 4000 cc, sau mașinuțe electrice, cu autonomie de peste 1.000 km, la prețuri accesibile maselor largi. Ca să nu mai zic de transportul în comun al viitorului, de ride sharing etc.
      • Like 0
    • @ Dan I
      Eu nu sunt chiar atât de optimist în ce privește evoluția bateriilor electrice. Eram copil mic când în Gara de Nord circulau electrocare cu bagaje. Adică acum o jumătate de secol. În afară de LiIon și LiFePO4 ce a mai apărut în 50 de ani? Dacă ăsta e ritmul de dezvoltare a bateriilor electrice, nu stăm prea bine.
      Cât despre greii industriei auto germane, au făcut investiții imense pentru migrarea la mașini electrice, pentru care cererea este acum pe trend descrescător, mai ales după ce au fost tăiate subvențiile. În plus, disperarea lor e că sunt mult în urma chinezilor. Și sunt în urmă nu doar cu producerea bateriilor dar - culmea - cu softul care controlează toată partea electrică. O să fie război economic total cu China, dar ce o să le facă dacă deschid fabrici în UE?
      • Like 0
    • @ Andrei Tarlea
      Mihai check icon
      Asta spun ei care sunt o organizație progresistă dar de problema că nu este destul curent și nici infrastructură de transport pentru încărcarea mașinilor electrice nimic. Totul este concluzionat la final ca industria să nu înceteze cercetarea și dezvoltarea mașinilor electrice pe care puțini le vor și mai puțini și le permit. De ce crezi că se construiește kibutzul de 15 minute și se fac ansambluri de blocuri deși piața este saturată iar o grămadă din ele stau deja goale? E clar că respectivii știu ce se pregătește și anume interzicerea mașinilor și utilităților personale și cuplarea la comun ca să poată să se închidă robinetul ca pe vremea comunismului. Nu știu cum vor merge însă toate acestea cu dreptul la vot la nivel mondial că la noi este rezolvată deja problema.
      • Like 0
    • @ Dan I
      Mihai check icon
      Ne spune oare omul nou și pe ce se bazează când scrie despre spulberarea barierelor fizicii și chimiei ca să nu mai vorbim de costurile economice? Apropos, SUV-urile de 3 tone sunt cele electrice cu autonomie mai mare, nu cele clasice deși și acelea sunt o abominație creată de legile tâmpite date de politiceni care favorizează acești mastodonți în defavoarea mașinilor mici și economice. De peste 10 ani nu și-a schimbat nimic în materie de baterii, ci doar s-a îmbunătățit managementul lor. Deci 5-7 ani sunt o nimica toată, Ceea ce spui tu se aseamănă cu previziunile despre fuziunea despre care s-a spus că va fi dezvoltată în următorii 20 de ani acum 40 de ani. Dar acum ce să te aștepți când combinația fatală între lipsa de cunoștințe și wishful thinking lovește din nou, mașinuțe electrice cu autonomie mare… made my day…
      • Like 0
    • @ Mihai
      Nu știu dacă e vorba de progresism/comunism sau pur și simplu oamenii ăia au o viziune clară că planeta nu mai suportă sute de milioane de mașini. Eu văd trendul ăsta în Olanda de 20 de ani. Local folosesc biciclete sau transportul public iar mașina personală numai când au drumuri mai lungi. Vorbea cineva acolo de progresism acum 20 de ani? Noi, evident că nu mai vrem să coborâm din mașinile personale, după 40 de ani de comunism, de stat ore la cozile la benzină, de așteptat ani la o Dacia 1300, de mers pe tamponul tramvaiului. Noi vom fi tot timpul defazați cu niște zeci de ani față de lumea civilizată. Dacă cineva încearcă să reducă acest decalaj, este acuzat imediat că e progresist/comunist, ceea ce nu e neapărat corect.
      • Like 1
    • @ Andrei Tarlea
      Mihai check icon
      Nici ei nu vor dar sunt forțați de ăștia spălați pe creier în școală și pe rețelele de socializare iar în plus conducătorii auto sunt demonizați acum. Înainte era ceva să obții permisul iar faptul ca îți permiteai o mașină era un semn bunăstare și triumf individual. Acum ăștia spălați pe creier vor accepta așa ceva dar aici este doar începutul pentru că ulterior se vor lua măsuri și legat de călătorii, mai ales cele cu avionul și poate că atunci îi va veni mintea la cap omului nou. Dacă nu cel târziu când i se va tăia accesul la Google sau alte activități care provocă consum de energie. Cine crede că lucrurile se vor rezuma la mașini se înșeală amarnic iar reverberațiile economice vor fi catastrofale. Cum vor mai supraviețui regiuni unde turismul este baza activității economice, nu știu. Dar probabil că odată ce sunt izolate și nu mai au posibilitatea de a comunica cu exteriorul vor deveni irelevante pentru guverne.
      • Like 0
    • @ Mihai
      Dan I check icon
      Acum ai dat-o în teoriile conspirației, oculta mondială, orașul de 15 minute și alte d-astea (ca să nu zic că multe asemenea afirmații vin direct de la răsăritul apropiat).
      La asemenea ”argumente” nu am ce să mai spun.
      Noapte bună, mașinilor de tot felul.
      • Like 0
    • @ Mihai
      Dan I check icon
      @Mihai, cu tot respectul, dar să afirmi că olandezii sunt spălați pe creier ca să mearga cu bicicletele, e chiar de tot râsul (ca să fiu totuși civilizat).
      Ai fost vreodată acolo, ai stat de vorbă cu vreun olandez, sau danez, despre mersul pe bicicletă?
      Toate țările occidentale (și nu numai - vezi unele foste comuniste) dezvoltă transportul în comun, infrastructura pentru biciclete. Tu spui că e o conspirație, că urmează interzicerea mașinilor (și avioanelor?!?), că urmează izolarea, interzicerea/blocarea Google, a internetului, bezna, guvernul mondial ne va ține legați de glie, la 15 minute de dormitoare...
      Cred că ai greșit site-ul. Aici nu prea cred că o să ai mult succes cu asemenea ”idei”.
      • Like 0
    • @ Dan I
      Mihai check icon
      Da, am discutat cu un danez care se lăuda că el merge cu bicicleta și pe zăpadă. Atunci mi-am dat seama cât de îndobitociți sunt. E ca și cum s-ar lăuda unul pe vremea lui Ceaușescu că stă în întuneric și în frig, nu are acces la o alimentație de calitate în speță carne și brânzeturi ca să ducă țara pe cele mai înalte culmi ale progresului spre comunism. Acum asta se face și în țările respective la pachet cu sclavie fiscală. Măcar la noi nimeni nu credea aberațiile asta dar acolo e plin de credulii deși în ultimul timp se mai dezmeticesc oamenii când văd prețurile la energie umflate artificial și li se spune că 16-17 grade în casă este sănătos cum ni se spunea nouă că este salamul cu soia.
      Normal că vor urma restricții și interziceri de facto pentru că lucrurile vor fi așezate în așa fel încât să nu fie accesibile marelui public. Cu prețuri de 50.000 de euro pentru o mașină care după 10 ani ajunge la coșul de gunoi nu cred ca mulți își vor permite. Și nu se vor opri acolo după cum era motto-ul comunist, tot înainte. Astea într-adevăr veneau din estul apropiat, pe vremuri ce-i drept. Acum însă paradoxal vin din vest, inclusiv cu orașul de 15 minute deși astfel de lucruri se făceau în comunism, mai ales acolo unde se construiau orașe industriale noi, un exemplu fiind estul Ucrainei. Asta cu oculta este propaganda de cealaltă parte prin care vor să explice anumite stări de fapt pentru omul de rând pentru că naivi sunt peste tot și unii mușcă la o propagandă, alții la alta și astfel se formează și cresc cultele, prin câștigarea de noi adepți.
      • Like 0
  • Mihai check icon
    Asta cu intenția este ca la sondajele electorale. Unii spun ca sigur merg la vot, alții că votează un candidat mai puțin controversat dar rezultatele ajung să contrazică așteptările. Cam așa și cu mașinile electrice la care se mai adaugă faptul că nu sunt mai puțin poluante când este luat în seamă ciclul lor de viață în întregimea sa. Apoi ele coopera doar o nișă unde aduc beneficii în rest fiind deficitare mai ales pentru cei care nu parcurg mulți kilometri. Apoi când apar probleme la baterie nimeni nu va mai investi 20.000 de euro în așa ceva când vehiculul va valora mai puțin astfel că vor ajunge la dezmembrări înainte de a-și fi recuperat resursa de CO2 consumată pentru producerea lor. Iar de aici lucrurile o iau rapid la vale pentru că bateriile periculoase nu prea se reciclează ca și cele clasice pentru că nu este un viabil economic. Lumea a început să afle aceste lucruri și își dă seama că SUV-urile electrice de 3 tone nu au cum să salveze planeta, ba din contră. În concluzie se pare că lucrurile o iau în direcția naturală nu cea dictata de instituții supraguvernamentale.
    • Like 4


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult