Foto: Gottfried Czepluch / imago stock&people / Profimedia
Cererea globală pentru vehicule electrice a încetinit, iar, pentru potențialii cumpărători, principala temere este lipsa infrastructurii de încărcare, potrivit celei de-a cincea ediții anuale a raportului EY Global Mobility Consumer Index.
Raportul, care se bazează pe sondarea a 19.000 de respondenți din 28 de țări, arată că, deși, la nivel global, procentul celor care intenționează să achiziționeze un vehicul electric a crescut de la 55% la 58% față de anul anterior, creșterea cererii începe să stagneze, după ce aceasta s-a majorat de la 30% la 55% în intervalul 2020 - 2023.
O serie de temeri îi descurajează încă pe unii potențiali cumpărători, 27% dintre respondenți invocând lipsa infrastructurii de încărcare drept principal motiv de îngrijorare. 25% au declarat că sunt preocupați de autonomia vehiculelor electrice, iar 18% au declarat că încărcarea vehiculelor electrice durează prea mult. În premieră, cel mai recent studiu a identificat și temeri privitoare la costul ridicat al înlocuirii bateriilor, menționate de 26% dintre potențialii cumpărători.
În 2024, prețurile ridicate ale carburanților au continuat să devanseze alți factori care i-au motivat pe consumatori să cumpere un vehicul electric, 37% dintre respondenți invocându-l drept principalul motiv. Preocupările legate de protecția mediului și-au pierdut constant din importanță în ultimii ani, doar 34% dintre respondenți invocându-l ca factor încurajator în 2024, comparativ cu 49% în 2021.
Per total, la nivel mondial, intenția de achiziționare a unui autovehicul de orice tip a crescut de la 44% la 51%. Cu toate acestea, în SUA, procentajul celor care intenționează să cumpere un autovehicul a scăzut de la 60% anul trecut, la 50%, iar procentajul celor care intenționează să cumpere un vehicul electric a înregistrat o scădere de la 48%, la 34% în aceeași perioadă. În pofida declinului general al intenției de achiziție a unui vehicul electric în SUA, autovehiculele hibride au înregistrat o creștere modestă, reflectând o tendință de piață în creștere de pivotare către acestea.
În același timp, piețele europene au înregistrat o creștere a intenției de cumpărare a unui automobil în următorii doi ani, în special în Marea Britanie, unde intenția a crescut puternic de la 45% în 2023, la 56% în acest an, ceea ce a avut drept rezultat depășirea celorlalte țări europene. Și în Norvegia intenția de a achiziționa un automobil în următorii doi ani s-a majorat de la 34%, la 50% în ultimul an. În pofida creșterii intenției de cumpărare a unui autovehicul pe termen lung în Marea Britanie, această majorare semnificativă nu s-a tradus în intenție de achiziție a unui vehicul electric, care a crescut doar la 59% anul acesta, de la 54% în 2023.
Stela Andrei, Partener, People Advisory Services, Automotive, Advance Manufacturing and Mobility Sector leader, EY România: „Adaptarea la tendințele de mobilitate este esențială pentru a răspunde așteptărilor consumatorilor. În România, observăm o creștere treptată a interesului pentru vehiculele electrice, însă infrastructura de încărcare rămâne un aspect critic. Este imperativ să colaborăm cu autoritățile și partenerii din industrie pentru a dezvolta o rețea de încărcare care să susțină această tranziție și să alinieze România la dinamica globală."
Înclină consumatorii spre mărcile de vehicule electrice chinezești?
Mărcile chinezești au făcut progrese mari în ultimii ani, în special în afara țării lor de origine. În perioada 2019 - 2023, proporția modelelor chinezești de vehicule electrice vândute în Europa a crescut de la 0,4%, la 8%.
În ceea ce privește mărcile preferate, datele arată că 30% dintre consumatorii din regiunea Asia-Pacific care intenționează să cumpere un vehicul electric au cel puțin o marcă chinezească între primele trei preferințe, dar acest procentaj scade la 16% în cazul respondenților latinoamericani (Brazilia, Mexic, Columbia) și la 12% în cazul respondenților europeni. Aceștia din urmă au declarat că principalul motiv pentru care ar lua în considerare o marcă de vehicule electrice chinezească este posibilul raport calitate-preț (59%) și atractivitatea vehiculelor oferite (51%), în timp ce raportul calitate-preț a reprezentat un factor mai puțin important în cazul respondenților din Asia-Pacific.
Raportul EY Global Mobility Consumer Index a relevat și schimbări de atitudine la nivelul generațiilor. În timp ce atât milenialii, cât și respondenții din Generația Z au indicat raportul calitate-preț drept principalul motiv pentru a lua în considerare mărcile de vehicule electrice chinezești, aceștia au fost în dezacord în ceea ce privește încrederea, având în vedere că numai 36% dintre membrii Generației Z consideră că încrederea în mărcile chinezești reprezintă un factor în procesul de achiziție, față de 41% dintre mileniali.
„Nu doar tehnologia evoluează, dar și segmentele de clienți, nevoile și comportamentele lor. În timp ce entuziaștii vehiculelor electrice au fost deja convinși, este momentul pentru companii să se îndrepte către segmentele de clienți mai reticente. Acestea sunt mai sensibile la preț și așteaptă o propunere de valoare clară și diferențiată, fie că este vorba de servicii conectate, securitate sau servicii și întreținere. Nu există o soluție care să se potrivească tuturor, iar producătorii de echipamente originale și dealerii trebuie să lucreze activ pentru a înțelege comportamentul și nevoile subiacente, temerile și așteptările acestor noi tipologii, pentru a debloca o nouă zonă de creștere”, spune Andreea Ungureanu, Senior Manager, EY Parthenon.
Creșterea notorietății funcționalităților de conectivitate ale autovehiculelor
Conectivitatea autovehiculelor a devenit un aspect-cheie în care producătorii auto din toată lumea concurează pentru consumatori, dar mai sunt multe de făcut în această privință. Consumatorii sondați au manifestat un interes puternic în ceea ce privește tehnologiile de conectivitate, în special cele care ajută la navigație și ameliorează siguranța și securitatea, 60% dintre aceștia indicând că, dacă o tehnologie ar fi disponibilă, ar utiliza-o. Această proporție este mai mică însă în cazul altor servicii, de 37% pentru service și întreținere și de doar 21% pentru creșterea performanțelor.
De asemenea, în toate categoriile, există temeri legate de costul serviciilor aferente autovehiculelor conectate: la nivel mondial, 49% dintre respondenți au declarat că sunt prea scumpe. În timp ce 47% dintre respondenții posesori de vehicule electrice din SUA și 45% dintre cei din Europa au invocat acest aspect ca fiind principala preocupare, numai 39% dintre respondenții chinezi au declarat același lucru. În mod similar, 50% dintre cumpărătorii de vehicule electrice din SUA au declarat că serviciile sunt scumpe, comparativ cu doar 40% dintre cei din China.
În ceea ce privește transmiterea de date, 36% dintre respondenții la nivel global au declarat că au temeri legate de acest aspect. Interesant este faptul că diferența dintre generații este foarte mică, 33% și, respectiv, 34% dintre membrii Generației Z și ai generației baby boomers manifestându-și preocuparea în acest sens, în timp ce membrii Generației X și milenialii sunt cei mai îngrijorați cu privire la transmiterea datelor (37% în ambele cazuri).
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
P.S. De unde s-a inspirat autoarea?!! :)))))
Eu văd viitorul autovehiculelor electrice bazat pe transmiterea energiei cordless, cam așa cum funcționează unele trenuri japoneze fără contact electric direct (șina este statorul iar rotorul antrenează roțile vehiculului). S-ar elimina astfel problemele legate de baterii. Singurul neajuns ar fi costurile imense cu infrastructura. Oricum, și acele vehicule ar avea nevoie de o baterie auxiliară pentru manevrarea pe distanțe scurte care nu sunt acoperite de infrastructură.
Legendele spun că Nicolas Tesla stăpânea tehnologia transmiterii energiei electrice la distanță, fără cabluri electrice, dar secretul - dacă a fost ceva real - l-a luat cu el în mormânt.
trendul la oi este să le eutanasieze. Cică pestă...
La aceștia se adaugă ”problema” tuturor industriilor conexe mașinilor cu motoare termice (piese de schimb motor și anexe, uleiuri, antigeluri, service-uri), bașca industria rafinării petrolului.
Credeți că toți aceștia stau cu mîinile în sân, așteptând sfârșitul lumii lor?!?
Tactica este binecunoscuta FUD - Fear, Uncertainty and Doubt. Totul cu un lobby teribil, cu ațâțarea sindicatelor (vezi cazul VW cu IG Metal), cu ”cointeresarea” politicienilor, pe care-i amenință cu revolte sociale fără precedent etc.
Apropo, cine a comandat (si plătit) ”sondajul” EY?
Intreb pentru un prieten.
2. Ai idee cate piese are o masina cu motor termic vs una electrica? Iti dau un indiciu: electrica n-are cutie de viteze, n-are ambreiaj, si n-are alte zeci de mii de alte piese ce sunt indispensabile unui motor pe benzina.
3. Ai un fix cu bateriile?!? Ba iau foc la gramada pe autostrazi, de zici ca a erupt Etna, ba consuma CO2 mai mult ca o masina clasica (??? ) Poate ai vrut sa spui ca in procesul de fabricatie al bateriilor se EMITE mai mult CO2 decat emite o masina pe benzina in trafic, masina ce polueaza insa vreo 7-8-10-15 ani la rand, depinde cat ruleaza pana ajunge la casare.
4. In fine, te-as intreba in ce domeniu lucrezi, dar nu cred ca e prea relevant. Nu-ti vei schimba opinia din pricina mea.
O seara placuta... la inhalat benzina si noxe din teava de esapament.
Măcar ai nimerit că o mașină electrică pleacă din start cu un deficit de CO2 de 70.000km până la 120.000km față de o mașină cu motor clasic. Multe nici nu recuperează asta pentru ca nu apucă să facă rulajul respectiv și atunci una clasică este mai prietenoasă cu mediul. Nu contează câți ani este o mașină în exploatare ci câți kilometri parcurge. În ceea ce privește emisiile poți să fii liniștit ca de la euro 5 începând sunt minimale în cazul mașinilor pe benzină iar la euro 7 nici nu are rost să mai discutăm. Probabil că e mai puțin nociv aerul venit pe țeavă de eșapament decât cel din atmosferă când sunt arderi ilegale pe lângă București. În ceea ce privește evoluția bateriilor s-a ajuns deja în zona diminishing returns iar comparația cu anii 2000 e ridicolă din moment ce acum se folosesc alte tipuri de baterii.
Last but not least, lucrez în domeniu, așa că ghinion, vorba unui clasic în viață. Știu ce norme de siguranță sunt și că nu sunt chiar suficiente. Dacă rulezi pe autostradă și o ia razna bateria ești mort dacă aștepți să se oprească mașina. Așa că ai de ales ori sari din ea la viteză ori arzi de viu. Vezi pe youtube ce pățește unul în lift cu bateria după el așa că aviz amatorilor de chinezisme ieftine.
O să vedem în max. 5-7 ani cine a avut dreptate, tu, cu masina pe benzina euro 7, cea care scoate pe țeava de eșapament aer mai curat decât aspira de afară, sau eu, care deja cânt prohodul benzinei ca combustibil auto.
Dar îi înțeleg pe industriașii auto, se uită cum le moare vaca de lapte (pardon, de benzină) sub privirile buimace.
Puteți face lobby de miliarde, puteți mitui politicieni, puteți să-i șantajați, puteți răspândi frica, minciuna, dezinformarea... dar progresul tehnologic nu-l puteți opri. De ce? Simplu, nu-i puteți cumpăra pe toți, nu-i puteți minți pe toți, la nesfârșit, nu ne puteți prosti zi de zi cu mașina care a luat foc de la o baterie proastă, sau cu liftul în flăcări.
Evident că habarniștii și idiotii utili vor aplauda în cor că au scăpat de industriașii dar uită că vor depinde de tovarășul Xi. Mulți dintre ei se gândesc că își vor permite să dea zeci de mii de euro pe o mașină electrică dar vor constata apoi pe pielea lor cum funcționează economia cum vor fi trași și ei în jos, asta ca să nu vorbim de costuri. Mulți habar nu au ce își doresc pentru că altfel nu ai mai propaga atâtea inepții și wishful thinking.
Cât despre siguranța bateriilor s-a văzut cum au luat foc întregi parcări supraetajate în Coreea, UK, vapoare care transportau astfel de mașini, parcări la nivel și chiar case individuale. Apoi în multe țări nu mai sunt acceptate vehicule electrice ca biciclete, trotinete și scootere în interiorul clădirilor. Poate ar trebui să îți spună ceva asta. Evident că nu tu te prea pricepi la așa ceva din moment ce spui că a luat foc “o” mașină de la o baterie “proastă”, o explicație extrem de tehnică. Este un întreg proces acolo și bateria poate să se deterioreze și să devină “proastă” ulterior dar acest lucru nu ai cum să îl știi și după cum se vede nici sistemele de siguranță nu l-au putut preveni. Acum când flota electrică trece de 5-10 ani vom vedea beneficiile așa ca pregătește-te să sari dintr-o mașină în flăcări și să alergi apoi împotriva vântului dacă vrei să mai ai vreo șansă. Asta pe lângă faptul că sunt grele și au capacitățile de a lua virajele ca un SUV, dar e clar că nu te pricepi tu la așa ceva ci doar la progres.
https://www.worldometers.info/
14,141Days to the end of oil (~39 years) - dacă se consumă la nivelul de azi.
Lasă-l pe Mihai să aștepte liniștit ultima picătură de petrol.
Pe de altă parte, are și el dreptate, în felul în care nici dinozaurii nu au suferit extincția de bună voie. A trebuit să-i lovească realitatea, brusc și ireversibil.
Pe dinozauri i-a lovit ceva ce nu puteau prevedea și chiar dacă reușeau, tot nu puteau schimba acel fapt. Și aici e vorba de cei care erau în viață în momentul respectiv, adică problema lor. Așa că este o comparație între mere cu pere. Oricum se pot produce și combustibili sintetici, net superiori celor actuali și cu o densitate energetică ce surclasează orice baterie.
Combustibilii sintetici ar fi o soluție super ok dacă ar fi produși din surse nepoluante. Nu e cazul, dacă vorbim de sute de milioane de mașini.
https://smartcitymagazine.ro/combustibilii-sintetici-pot-fi-o-alternativa-durabila-la-cumpararea-de-masini-electrice/
Dar am identificat metoda clasică FUD, folosită de multe industrii ce își apără cu dinții monopolul/segmentul de piață. Și mai este și acel lobby nechibzuit (să nu zic altfel), pe care îl fac aceste industrii pe lângă politicieni și instituțiile de reglementare/legiuitoare. Bașca amenințările cu greva generală, cu distrugerea industriei germane etc.
În loc să pompeze miliarde in lobby, industria (și acoliții lor) ar putea să investească în cercetare / inovație, ca să rezolve minusurile mașinilor electrice. Dar cum să renunțe la imensa cash-cow, aka motorul termic?!?
Cât privește tehnologia bateriilor, am convingerea că ne așteaptă invenții ce vor spulbera orice argument de genul autonomie, incendiu, greutate, reciclare.
Cum spuneam mai sus, hai să ne vedem în 5-7 ani, dacă nu chiar mai devreme. Să vedem ce mașini vor produce (și vinde!) VW, Ford, Toyota, BMW, Mercedes etc. SUV-uri de 2,5 tone, cu motoare de 4000 cc, sau mașinuțe electrice, cu autonomie de peste 1.000 km, la prețuri accesibile maselor largi. Ca să nu mai zic de transportul în comun al viitorului, de ride sharing etc.
Cât despre greii industriei auto germane, au făcut investiții imense pentru migrarea la mașini electrice, pentru care cererea este acum pe trend descrescător, mai ales după ce au fost tăiate subvențiile. În plus, disperarea lor e că sunt mult în urma chinezilor. Și sunt în urmă nu doar cu producerea bateriilor dar - culmea - cu softul care controlează toată partea electrică. O să fie război economic total cu China, dar ce o să le facă dacă deschid fabrici în UE?
La asemenea ”argumente” nu am ce să mai spun.
Noapte bună, mașinilor de tot felul.
Ai fost vreodată acolo, ai stat de vorbă cu vreun olandez, sau danez, despre mersul pe bicicletă?
Toate țările occidentale (și nu numai - vezi unele foste comuniste) dezvoltă transportul în comun, infrastructura pentru biciclete. Tu spui că e o conspirație, că urmează interzicerea mașinilor (și avioanelor?!?), că urmează izolarea, interzicerea/blocarea Google, a internetului, bezna, guvernul mondial ne va ține legați de glie, la 15 minute de dormitoare...
Cred că ai greșit site-ul. Aici nu prea cred că o să ai mult succes cu asemenea ”idei”.
Normal că vor urma restricții și interziceri de facto pentru că lucrurile vor fi așezate în așa fel încât să nu fie accesibile marelui public. Cu prețuri de 50.000 de euro pentru o mașină care după 10 ani ajunge la coșul de gunoi nu cred ca mulți își vor permite. Și nu se vor opri acolo după cum era motto-ul comunist, tot înainte. Astea într-adevăr veneau din estul apropiat, pe vremuri ce-i drept. Acum însă paradoxal vin din vest, inclusiv cu orașul de 15 minute deși astfel de lucruri se făceau în comunism, mai ales acolo unde se construiau orașe industriale noi, un exemplu fiind estul Ucrainei. Asta cu oculta este propaganda de cealaltă parte prin care vor să explice anumite stări de fapt pentru omul de rând pentru că naivi sunt peste tot și unii mușcă la o propagandă, alții la alta și astfel se formează și cresc cultele, prin câștigarea de noi adepți.