Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Care-i problema cu mașinile electrice

electric car 2024

Foto: Gottfried Czepluch / imago stock&people / Profimedia

Cererea globală pentru vehicule electrice a încetinit, iar, pentru potențialii cumpărători, principala temere este lipsa infrastructurii de încărcare, potrivit celei de-a cincea ediții anuale a raportului EY Global Mobility Consumer Index.

Raportul, care se bazează pe sondarea a 19.000 de respondenți din 28 de țări, arată că, deși, la nivel global, procentul celor care intenționează să achiziționeze un vehicul electric a crescut de la 55% la 58% față de anul anterior, creșterea cererii începe să stagneze, după ce aceasta s-a majorat de la 30% la 55% în intervalul 2020 - 2023.

O serie de temeri îi descurajează încă pe unii potențiali cumpărători, 27% dintre respondenți invocând lipsa infrastructurii de încărcare drept principal motiv de îngrijorare. 25% au declarat că sunt preocupați de autonomia vehiculelor electrice, iar 18% au declarat că încărcarea vehiculelor electrice durează prea mult. În premieră, cel mai recent studiu a identificat și temeri privitoare la costul ridicat al înlocuirii bateriilor, menționate de 26% dintre potențialii cumpărători. 

În 2024, prețurile ridicate ale carburanților au continuat să devanseze alți factori care i-au motivat pe consumatori să cumpere un vehicul electric, 37% dintre respondenți invocându-l drept principalul motiv. Preocupările legate de protecția mediului și-au pierdut constant din importanță în ultimii ani, doar 34% dintre respondenți invocându-l ca factor încurajator în 2024, comparativ cu 49% în 2021. 

Per total, la nivel mondial, intenția de achiziționare a unui autovehicul de orice tip a crescut de la 44% la 51%. Cu toate acestea, în SUA, procentajul celor care intenționează să cumpere un autovehicul a scăzut de la 60% anul trecut, la 50%, iar procentajul celor care intenționează să cumpere un vehicul electric a înregistrat o scădere de la 48%, la 34% în aceeași perioadă. În pofida declinului general al intenției de achiziție a unui vehicul electric în SUA, autovehiculele hibride au înregistrat o creștere modestă, reflectând o tendință de piață în creștere de pivotare către acestea.

În același timp, piețele europene au înregistrat o creștere a intenției de cumpărare a unui automobil în următorii doi ani, în special în Marea Britanie, unde intenția a crescut puternic de la 45% în 2023, la 56% în acest an, ceea ce a avut drept rezultat depășirea celorlalte țări europene. Și în Norvegia intenția de a achiziționa un automobil în următorii doi ani s-a majorat de la 34%, la 50% în ultimul an. În pofida creșterii intenției de cumpărare a unui autovehicul pe termen lung în Marea Britanie, această majorare semnificativă nu s-a tradus în intenție de achiziție a unui vehicul electric, care a crescut doar la 59% anul acesta, de la 54% în 2023.

Stela Andrei, Partener, People Advisory Services, Automotive, Advance Manufacturing and Mobility Sector leader, EY România: „Adaptarea la tendințele de mobilitate este esențială pentru a răspunde așteptărilor consumatorilor. În România, observăm o creștere treptată a interesului pentru vehiculele electrice, însă infrastructura de încărcare rămâne un aspect critic. Este imperativ să colaborăm cu autoritățile și partenerii din industrie pentru a dezvolta o rețea de încărcare care să susțină această tranziție și să alinieze România la dinamica globală."

Înclină consumatorii spre mărcile de vehicule electrice chinezești?

Mărcile chinezești au făcut progrese mari în ultimii ani, în special în afara țării lor de origine. În perioada 2019 - 2023, proporția modelelor chinezești de vehicule electrice vândute în Europa a crescut de la 0,4%, la 8%.

În ceea ce privește mărcile preferate, datele arată că 30% dintre consumatorii din regiunea Asia-Pacific care intenționează să cumpere un vehicul electric au cel puțin o marcă chinezească între primele trei preferințe, dar acest procentaj scade la 16% în cazul respondenților latinoamericani (Brazilia, Mexic, Columbia) și la 12% în cazul respondenților europeni. Aceștia din urmă au declarat că principalul motiv pentru care ar lua în considerare o marcă de vehicule electrice chinezească este posibilul raport calitate-preț (59%) și atractivitatea vehiculelor oferite (51%), în timp ce raportul calitate-preț a reprezentat un factor mai puțin important în cazul respondenților din Asia-Pacific.

Raportul EY Global Mobility Consumer Index a relevat și schimbări de atitudine la nivelul generațiilor. În timp ce atât milenialii, cât și respondenții din Generația Z au indicat raportul calitate-preț drept principalul motiv pentru a lua în considerare mărcile de vehicule electrice chinezești, aceștia au fost în dezacord în ceea ce privește încrederea, având în vedere că numai 36% dintre membrii Generației Z consideră că încrederea în mărcile chinezești reprezintă un factor în procesul de achiziție, față de 41% dintre mileniali.  

 „Nu doar tehnologia evoluează, dar și segmentele de clienți, nevoile și comportamentele lor. În timp ce entuziaștii vehiculelor electrice au fost deja convinși, este momentul pentru companii să se îndrepte către segmentele de clienți mai reticente. Acestea sunt mai sensibile la preț și așteaptă o propunere de valoare clară și diferențiată, fie că este vorba de servicii conectate, securitate sau servicii și întreținere. Nu există o soluție care să se potrivească tuturor, iar producătorii de echipamente originale și dealerii trebuie să lucreze activ pentru a înțelege comportamentul și nevoile subiacente, temerile și așteptările acestor noi tipologii, pentru a debloca o nouă zonă de creștere”, spune Andreea Ungureanu, Senior Manager, EY Parthenon.

Creșterea notorietății funcționalităților de conectivitate ale autovehiculelor

Conectivitatea autovehiculelor a devenit un aspect-cheie în care producătorii auto din toată lumea concurează pentru consumatori, dar mai sunt multe de făcut în această privință. Consumatorii sondați au manifestat un interes puternic în ceea ce privește tehnologiile de conectivitate, în special cele care ajută la navigație și ameliorează siguranța și securitatea, 60% dintre aceștia indicând că, dacă o tehnologie ar fi disponibilă, ar utiliza-o. Această proporție este mai mică însă în cazul altor servicii, de 37% pentru service și întreținere și de doar 21% pentru creșterea performanțelor.

De asemenea, în toate categoriile, există temeri legate de costul serviciilor aferente autovehiculelor conectate: la nivel mondial, 49% dintre respondenți au declarat că sunt prea scumpe. În timp ce 47% dintre respondenții posesori de vehicule electrice din SUA și 45% dintre cei din Europa au invocat acest aspect ca fiind principala preocupare, numai 39% dintre respondenții chinezi au declarat același lucru. În mod similar, 50% dintre cumpărătorii de vehicule electrice din SUA au declarat că serviciile sunt scumpe, comparativ cu doar 40% dintre cei din China.

În ceea ce privește transmiterea de date, 36% dintre respondenții la nivel global au declarat că au temeri legate de acest aspect. Interesant este faptul că diferența dintre generații este foarte mică, 33% și, respectiv, 34% dintre membrii Generației Z și ai generației baby boomers manifestându-și preocuparea în acest sens, în timp ce membrii Generației X și milenialii sunt cei mai îngrijorați cu privire la transmiterea datelor (37% în ambele cazuri).

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mihai check icon
    Asta cu intenția este ca la sondajele electorale. Unii spun ca sigur merg la vot, alții că votează un candidat mai puțin controversat dar rezultatele ajung să contrazică așteptările. Cam așa și cu mașinile electrice la care se mai adaugă faptul că nu sunt mai puțin poluante când este luat în seamă ciclul lor de viață în întregimea sa. Apoi ele coopera doar o nișă unde aduc beneficii în rest fiind deficitare mai ales pentru cei care nu parcurg mulți kilometri. Apoi când apar probleme la baterie nimeni nu va mai investi 20.000 de euro în așa ceva când vehiculul va valora mai puțin astfel că vor ajunge la dezmembrări înainte de a-și fi recuperat resursa de CO2 consumată pentru producerea lor. Iar de aici lucrurile o iau rapid la vale pentru că bateriile periculoase nu prea se reciclează ca și cele clasice pentru că nu este un viabil economic. Lumea a început să afle aceste lucruri și își dă seama că SUV-urile electrice de 3 tone nu au cum să salveze planeta, ba din contră. În concluzie se pare că lucrurile o iau în direcția naturală nu cea dictata de instituții supraguvernamentale.
    • Like 0


Îți recomandăm

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult

BT Go

Într-o eră în care tehnologia avansează rapid, IMM-urile sunt nevoite să adopte rapid inovații digitale pentru a rămâne competitive și a profita de oportunitățile de pe piață. Serviciile care simplifică birocrația permit antreprenorilor să se concentreze pe inovație și dezvoltarea afacerilor lor.

Citește mai mult